Hjälp, hund som fortfarande bitter???

A

Aldoba

Jag har en labrador tik på ett år och hon bitter på allt!
Idag hade hon bittit ett stort hål i soffan och hon bitter på väggarna men det har hon inte gjort på ett tag...
Jag både går och cyklar med henne och aktiverar hjärnan men inget verkar hjälpa. Jag vet inte hur länge jag orkar ha det så här... :confused:
Borde hon inte ha slutat bittit på saker eller gör era hundar det med fast dom är ett år???
Hon gör inget sånt här när hon är hos mina systrar eller moster, dom bor på landet och jag i lägenehet, kan det vara så enkelt att hon inte trivs i lägenhet.. jag har stor gräsmate som dom får vara ute stora delar av dagen. när vi jobbar så får hon sista i bur men nu verkar hon behöva göra det på natten med, och det är inget roligt jag vill kunna ha henne lös utan att hon ska bita på allt. Snälla kan någon hjälpa mig. :(

Sv: Hjälp, hund som fortfarande bitter???

Oj, om jag hade en 1-åring som bet så mycket skulle jag SÄGA TILL på skarpen - vad händer när du gör det?

Alla hundar är olika signalkänsliga såklart och vissa svarar väl sämre än andra på tillsägelser. Kanske kan man få dem att sluta med det när man är hemma, men om hon kan gå loss på soffan på natten utan att ni märker det låter det som ett jobbigt problem.

Men du kanske inte aktiverat henne på rätt sätt om hon e vaken på nätterna.
Och sen spelar det väl ingen roll vilken ålder hunden har när det gäller att bita på saker. Om den biter på något den inte får säg nej och ge den något den får bita på. Leksak el ben osv

Sitter hon i bur när du jobbar? Hur mycket jobbar du?

Max 4 timmar om dagen.

Nej hon brukar sova på kvällarna jämt.. går min sista tur vid 11 tiden och går upp igen vid sju ibland åtta....

Har ju inte kunnat säja till henne riktigt då hon gör allt utan att vi ser det, för vi ej har varit hemma. Och hon vet direkt när hon har gjort fel för då hälsar hon inte på en utan kryper ner nån stans.

Men du skrev nåt om att ni kanske måste börja ha henne i bur på nätterna? När är det hon har tuggat sig igenom allt detta om du har henne i bur när du jobbar? Jag hade inte min hund i bur men däremot en avgränsning med hjälp av 3 kompostgaller till en smalare del av köket, när jag fick problem med kiss inne när jag lämnade hundarna. Kändes lite schysstare än bur, men vissa hundar älskar sina burar så jag ska inte döma dig där. :)

Har ju inte kunnat säja till henne riktigt då hon gör allt utan att vi ser det, för vi ej har varit hemma. Och hon vet direkt när hon har gjort fel för då hälsar hon inte på en utan kryper ner nån stans.

Jag hade en hund för många år sedan som fick en period då hon tuggade på allt när hon blev lämnad ensam,då var hon ca ett år.
Hon rev ner blommorna från sovrums fönstret ner i SÄNGEN och rullade sig i blomjorden.Hon käkade på mitt smink,och hon rev ner blommor i från väggen.Jag förstår hur du känner dig!Har hon tuggat jämnt eller har hon börjat nu?

Hur mycket aktiverar du? Kanske handlar om överaktivering?

Är inte detta lite labrador ideer?
Mamma har en 5 månaders hane. Han biter på allt. Helt tokig.
Men de kompå att gå ut vid 22tiden. De leker sök och spår tränar. Så somnar han gott . Han får springa lös o leka.
Inan så sprang han omkring ine som en tok. Gick till anfall. Bet på allt.

Jag har försökt haft henne lös ibland när man går över till grannen på en fika och så kommer man tillbacka så har hon antingen tuggat på en sko eller väggen.

Hon har alltid tugat enda sen jag tog hem henne.

Hon tycker om sin bur och hon kan ligga i den på dagarna och sova för hon kan då gå in och ut som hon vill..

Och hon har sällskapp hela tiden då vi har en golden på 3 år också, så hon e ju inte själv.

Hur mycket aktiverar du? Kanske handlar om överaktivering?

Jag tror mer att hon får för lite... mne hon kräver så mkt och jag har provat så mkt och det känns som att inget hjälper... brukar labradorer vara så här???

Många tror tyvärr att labradorer är lugna och fina och ställer inte till med något ;)
Men faktum är att deras första 2 år i livet kan vara otroligt jobbiga.

Träna mer med hennes huvud. Allt från vanlig vardagslydnad till sök.
Sen vill jag upplysa om att det från månadsskiftet(tror jag) inte är tillåtet att ha hundar i bur annat än vid transport.

Träna mer med hennes huvud. Allt från vanlig vardagslydnad till sök.
Sen vill jag upplysa om att det från månadsskiftet(tror jag) inte är tillåtet att ha hundar i bur annat än vid transport.

Klart man måste få ha sin hund i bur... det är ju inget elakt och hon siter ju inte där länge och hon tycker inte illa om sin bur!

Många tror tyvärr att labradorer är lugna och fina och ställer inte till med något ;)
Men faktum är att deras första 2 år i livet kan vara otroligt jobbiga.

Jo folk tror det verkligen, min moster har haft fyra st, två lever idag och hon är ett stort stöd för mig.
Men jag var nog inte insatt att det skulle bli så här jobbigt men det går väl över med mera träning och att hon blir äldre hoppas jag. :)

Klart man måste få ha sin hund i bur... det är ju inget elakt och hon siter ju inte där länge och hon tycker inte illa om sin bur!

Spelar ingen roll vad du tycker. Är en ny lag som har kommit att hundar inte får sitta i bur. Däremot finns det undantag från regeln vid tex tävlingar. och transport som nån annan skrev.
Men man får inte ha dom i bur hemma och instängda i buren.

Senast ändrad:

Nä det är inte såklart att man får ha hunden i bur.

Hundar och katter får inte förvaras i bur utom vid följande tillfällen.
1. Hundar och katter får förvaras i bur på utställning, tävling och prov samt vid träning inför tävling. Buren ska då vara täckt på minst två sidor och hundar ska rastas minst varannan timma.
2. Vid transport i samband med tävling samt vid träning inför tävling, får hundar på tävlings- respektive träningsplatsen samt till och från tävlings- och träningsplatsen övernatta i transportmedlet.
3. I samband med jakt får hundar förvaras i bur max 8 timmar per dygn om de rastas minst var tredje timme.
4. I samband med transport får hundar och katter förvaras i bur. Förvaringen får dock inte överstiga tre timmar då bilen står stilla.

Aktiverar du henne något mentalt?
Promenader är oftast inte tillräckliga för labradorer, de har massor av energi att göra av med och behöver få använda hjärnan :)

Tex leta godis inomhus, enkla spår utomhus, trickträning (bara sitt och tass räknas inte ;) ) lydnadsträning, agility osv. En kvart om dagen kan räcka :)

Jag märker stor skillnad på mina hundar om jag inte tränat dem på några dagar. De biter inte på saker men de är mindre harmoniska, inte nöjda helt enkelt.

Okej...

Men jag har inte lust att ha allt sönderbitit när jag kommer hem, eller det kanske ni skulle vilja ha om eran hund bet på allt,, jag är inte stenrik och kan köpa nya möbler varje månad för att min hund ska få tugga när jag inte är hemma eller bita på stolarna och väggarna som hon med stor sanolikhet kommer göra...

Då kan ni ju tala om för mig vad jag ska göra om jag nu inte få ha henne i bur???

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 286
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 473
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 846
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 383
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hundrelation
  • Katthår