Hjälp! hon äter bajs...

M

mimmi_pippi

Min kära sköthäst har börjat äta bajs. Jag vet inte om det är hennes eget eller någon annan hästs, men det kvitta för det är :eek: ändå... Vad ska jag göra åt detta stinkande problem?? En annan häst i stalllet har samma fula ovana och de går i hagen tillsammans, kan det vara så att hon har tagit efter. Jag har skött henne i 8 år och hon har aldrig betett sig så förr.
Jag har hört att det ska hjälpa om man lägger salt i maten. Det tipset fick den andra hästens skötare av någon kunnig, men det hjälpte inte på honom. Jag vill inte ge henne för mycket salt heller, det är ju inte bra för hjärtat, hon förbrukar ju ändå saltsten som hon ska.

VAD ska jag göra? :confused:
Tacksam för alla svar :bow:

Sv: Hjälp! hon äter bajs...

kolla över grovfodergivan och proteinhalten och mineralhalten i foderstaten, koprofagering betyder för det mesta att hästen antingen vill tugga mera (för lite grovfoder) eller att hästen vill äta om träcken för att försöka processera ut mer protein eller mineraler ut träcken..

inget ovanligt beteende. Du fick ett svar om fodret och ett annat kan vara, rastlöshet speciellt den här årstiden. Både min förra häst och den nuvarande hade det beteendet under den här årstiden och direkt efter uppstallningen efter sommarbetet. Jag har kollat upp fodergivorna och dom är bra, men ändå äts det bajs, periodvis. Det är i alla fall inte skadligt. Det finns ju dom som gör det jämnt och ständigt. Se det positivt, mindre att mocka :angel:

Anledningen till att din sköthäst äter andra hästars träck är för att bakteriebalansen i magen är i olag. Hästar fixar det själva genom att äta från friska hästars träck och på så sätt få i sig "goda" bakterier. Det finns olika magbalans-kurer att köpa på exv Granng*rden eller ridsportbutiker. De fungerar lite olika och håller varierande priser. Man kan också ge a-fil eller proviva.

Salt har inget med magbakterierna att göra.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
  • Omröstning Omröstning
Gnägg Hej alla underbara hästmänniskor! Jag är vuxen nybörjare och vill så gärna ha alla era tips och erfarenheter! Snälla, dela allt med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 490
Senast: nejlica
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 680
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama