Hjälp! Hästen är såld men står fortfarande på mig!

P

pom

Hej.
För två år sedan gav jag bort mitt varmblods sto till en kvinna och en man eller jag lämnade henne på foder för ett år. Kvinnan stod på kontraktet men det var mannen som skulle använda min häst till avel. Efter drygt ett halvår hörde mannen av sig och undrade om jag inte kunde skriva över hästen på honom. Jag tänkte att det kan jag väll allt verkar frid och fröjd hästen mådde bra.
Jag skrev då ägarbytespapprena och skickade med hennes pass. Allt som behövdes var en autoraf från honom och att han postade detta till stc.

Mannen flyttade sedan en lång väg med hästen för att bo med en annan kvinna som kontaktade mig igår. Hon berättade att min fd häst födde ett hingstföl i förigår men att stoet forfarande står på mig. Hon berättade också att mannen är hos kronofogden och att han totalt har fem ston med fem föl men inte en enda av hästarna står på honom. Han har problem med spel och alkohol han får inte stå på ngn faktura hos veterinären.

Min misstanke är nu att jag kan bli skyldig att betala fölavgiften, eventuell veterinärvård ifall ngt händer henne. Jag vet inte ens om hon är försäkrad. Vem äger fölet? Kan jag hämta hem min häst? När jag frågar honom om registreringen säger han att han har skapat en enskild firma och att jag kanske ska äga en 1/4 del av hans häst som ju faktiskt är min så länge hon står på mig. Jag vill att han skriver henne på sig själv alt lämnar igen henne. Men skriver han henne på sig själv kommer kronofogden ta henne och det vill han ju inte. Är det någon som vet hur jag ska bära mig åt?

Sv: Hjälp! Hästen är såld men står fortfarande på mig!

Jag undrar också om jag kan bli skyldigt ngt för den tiden han har haft hästen hos sig, uppehälle, mat och vård?

Du har ju skrivit på ägarbytespapper + att du skrivit ett gåvokontrakt till kvinnan så du äger ju inte hästen längre.

Att den står kvar i ett register betyder bara att den nuvarande ägaren inte velat betala pengar till registerhållaren för att ändra några bokstäver i registret. Med tanke på att det kan kosta ca. 500 kronor har jag en viss förståelse att någon med ont om pengar inte prioriterar den kostnaden.

Så skulle du mot all förmodan få några fakturor på hästen så är det bara att bestrida. Hästen är ju inte din och du har ju papper på vem som är den nya ägaren. Tyvärr kan det ju bli lite pappersexercis för att bli av med fakturorna, men jag tror inte risken är så stor då det inte är så ovanligt att t.ex. gamla travare inte registreras med nya ägare då de säljs.

Hej tack för ditt snabba och ngt lugnande svar =)
Jag skrev inget gåvokontrakt utan ett papper som ett kvitto där jag sålde hästen för 1kr.
Jag har inga av dessa papper kvar då jag skickade allt till mannen. Till kvinnan skrev jag ett fodervärdskontrakt på ett år.
Jag har inte själv kvar några papper utan kvitto och papper på överlåtelse av hästen plus pass sände jag till honom.
Jag har inget sådant kvar och skulle få svårt att bevisa att jag sålt hästen till honom eller givit bort den då han har dessa papper..

Så jag har ju egentligen inget bevis på att jag "sålt" hästen till honom. För det beviset har han. Givetvis skulle det vara den bästa lösningen vara att han äger hästen. Jag är student och har inte råd att hålla en el till och med två hästar till utöver min egen.

Pratade med en jurist igår på en fest och hon påstod att så länge hästen står registrerad på mig är den min och att dess avkastning är min men att jag då kommer få betala fölavgiften. Det gör det ju enkelt att hämta hem henne och fölet när fölet är gammal nog att få åka. Men det är en rejäl resa. Jag värnar väldigt mkt om denna häst, hon har haft ett tufft liv som det är.

Då har den juristen fel. Svensk Travsport säger själva att registreringen inte har nåt med ägare att göra. Den som har papper på att den köpt/såld/skänkt har sitt på det torra.

Men som jag tolkar TS har hon inte ett enda papper eller kvitto kvar, utan allt är skickat till mannen.

Alltså kan mannen lätt bevisa att ts inte äger hästen..

Det är trist att/om det finns orsak för mannen att bevisa att han INTE äger hästen (t ex uppkomna veterinärkostnader etc).

Ja precis. Men eftersom han själv inte vill att hästen ska stå på honom eftersom kronofogden tar henne och fölet då så vill han förmodligen att jag ska stå som ägaren. Men kommer jag ner och säger att nu ska jag ha hem hästen så kan han ringa polisen och visa papper på att han äger henne och jag kan åka dit för stöldförsök el ngt. Men om jag fortsätter stå på hästen antar jag att det kan komma räkningar till mig eftersom mannen inte betalar ngt.

Jag mår så sjukt dåligt över detta. Hästen har haft ett tufft liv som det är. Nu står hon i en box med sin nyfödda som hon försvarar mot denna alkis. Han vågar inte ens ta ut henne ur boxen och han blev enligt honom själv biten igår på bröst och arm. Jag har talat med honom på FB och han är helt klart väldigt full. Försöker få honom att skriva på kvittot och posta det till mig. Jag försöker att inte bråka med honom utan stryker medhårs för att lättare få vad jag vill. Men jag blir så ledsen hon är inte ens försäkrad min gamla gumma....

Hans mellanhavanden med KFM är inte din sak. Antingen får han skriva över hästen på sig inom 10 dagar eller så får du meddela KFM att hästen är hans och då är han ändå lika rökt som om han själv står för den.

Ge honom ett ultimatum och följ upp det.

KFM tar det som har värde. En häst som du gett bort har uppenbarligen inget värde, varför skulle KFM ta den?

Som påtryckningsmedel för nuvarande ägare verkar det ju i alla fall fungera.

Det beror på vad man anser vara av värde. Det är ett varmblodssto med bra stam. Hon har ett bra avelsvärde med andra ord. Förövrigt är hon helt frisk så jag inte vet jag några tusenlappar??
Tack för era goda råd. Ni har helt rätt att borde gå på honom och ställa ett ultimatum. Antingen skriver han över henne på sig själv eller så tar jag henne eller så kontaktar jag KFM. Det som gör det svårt är hjärtat.. Ska jag lämna henne hos honom och försöka glömma? Känns som om jag har svikit henne genom att lämna henne till en sådan människa samtidigt som det känns som om jag sviker henne ännu en gång om jag inte kan ta henne därifrån.
Förstår ni varför det känns så svårt. Det vore mkt lättare om jag inte brydde mig om henne...

Då har den juristen fel. Svensk Travsport säger själva att registreringen inte har nåt med ägare att göra. Den som har papper på att den köpt/såld/skänkt har sitt på det torra.

Hur tänker du nu? Det är registreringen på STC som gäller med tanke på att travrare sällan står uppstallade hos sin ägare. Om inte annat så fick en ägare av sin häst detta bekräftat när man upptäckte att den som idag står som registrerad ägare också bedömdes av tingsrätten att så var fallet. Detta lyckades då det fanns en period där det var möjligt. Idag är kontrollfunktionen vid ägarbyte betydligt bättre än vad det har varit.

Sto och föl tillhör registrerad ägare. Vilket i praktiken kan innebära att det kan komma fakturor rörande stoet och fölet.

Om du är orolig för att du står skriven på hästen på STC så är det bara att ringa o förklara att du sålt hästen men att de inte gör ägarbyte på den, då reggar de hästen under "okänd ägare" tills de fått in några papper. Så har det vart tidigare iaf, tror inte de ska ha ändrat.
Sen förstår jag att du är orolig för hästen, men på det sättet behöver du inte oroa dig för att få några räkningar o liknande

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett minst sagt svårt problem. Jag blev medryttare på en häst i ett trevligt stall och allt var frid och fröjd. Jag betalade...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
15 318
Senast: Bison
·
Ekonomi & Juridik Jag sitter i en tilltrasslad situation och undrar om jag också kan komma med ägaranspråk och därmed hindra att hästen avlivas. Det...
Svar
18
· Visningar
3 624
Senast: kryddelydd
·
Ekonomi & Juridik Hej Jag skulle behöva lite råd. Jag blev tvungen att lämna min häst till ett försäljningstall efter att jag blivit arbetslös och...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 252
Senast: ajdidodii
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 117
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar