Har varit hästägare i över trettio år, med tillhörande sadelträsk. Men aldrig blivit så dåligt och dyrt bemött som av Jensens ägare och senare representant. Känns som att de skulle kunna sälja vad som helst och lova vad som helst. Finns väl en anledning att alla deras tidigare profilryttare hoppat av...
Min häst hade ett svårt sadelläge, extrembred och överbyggd. Men när sadlarna måttades ut prisades att detta inte var något problem för deras sadlar. Alls. Och när hon ändrades skulle sadlarna kunna göras om.
När sadlarna månader senare kom från fabriken och jag åkte med häst till butiken för koll gled de för det första fram, så då skulle jag köpa en specialpad för 1800 till för att förhindra det. (Hade bara betalat nästan 50000 för sadlarna). Att sittpunkten blev på framvalvet berodde på min häst, men efter lite istoppande av ull i fram skulle jag hem och rida och se hur det blev när sadeln satte sig.
Ridningen gick av förklarliga skäl sådär. Efter något år av tjat och klagande, och justerande utan resultat, och med en annan sadel att rida i istället flyttade jag och hästen norrut. Tänkte göra ett sista försök med deras representant och hennes lösning var 1500 kronor, lite ull i bak och en kilpad (...va?). Det blev katastrof. Jag hade 45 graders lutning framåt och skänkarna hamnade vid ljumsken. Välrenomerade A- och B-tränare bara skrattade åt mig.
Sadlarna låg dock bra på rakryggade normala hästar, så Jensen hade helt enkelt inte förmågan att tillverka sadlar för specialryggar, trots att de utlovade det. Sedan kom en specialmodell (Gladiateur? kommer inte ihåg namnet) för breda, överbyggda ryggar och för att Anna Svanberg behövde det, men hon rider i annat nu och jag vet inte om den modellen funkade bättre.
Självklart hade jag kontakt med ARN, men de menade att det är hopplöst att bevisa att sadlarna inte passar.
Jag överlevde detta och mer därtill, men efter detta blev jag hälsosamt skeptisk till måttsydda sadlar och Jensen i synnerhet.