Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag skulle inte ha fri tillgång på strö för då vet jag hur dynghögen ser ut sen. Kraftfoder skulle jag inte tillhandahålla fritt heller. Jag hade tex halm och havre fritt i ett pris men använde inget av dem men fick inget avdrag på hyran.
Fundera också på vad ni ska göra om någon dumpar en häst på er.
tack där sa du nåt
vad brukar ma göra i såna lägen? vem ringer man?
Hej!
Tänk också in saker som el och vatten, lagning av hagar och stall. Sånt kostar och du bör ju inte behöva bjuda på den kostnaden.
/Lavinia
Har du koll på faktiska kostnader för grovfoder? Har du redan en leverantör där du kommer att kunna köpa den mängd grovfoder som behövs ifrån?
Om man, som Lavinia föreslår, räknar 20 kg per häst och dygn så blir det ju hela 600 kg grovfoder i månaden för varje häst. Med mina höpriser hade kostnaden landat på 1800 kr/månad - för bara grovfodret. Mina hästar går inte heller på bete (fd fånghästar) så jag har grovfoderkostnader varje månad året om.
Vissa hästar har dålig eller ingen respekt för tråden, en inhyrning vi haft gick genom tråden ur hagen och in genom tråden på andra hagar sent en kväll och det var inget vi hann fixa utan hästarna fick stå inne dagen efter.
Den ägaren hjälpte inte till att laga utan mockade sina boxar och åkte.
Visst som stallägare har jag ansvaret men som hästägare kan man väl hjälpa till när ens häst förstör..?
Så man bör tänka på att även om underhåll "ingår" så hur ska ni lösa extrema situationer som t ex rymmare som förstör hagar.
Små saker blir ofta stora om en häst trampar sönder hinkar, "trampar loss" foder ho från boxväggen, m.m. såna saker är inte kul att stå för som stallägare, precis som med människor så finns det vissa hästar som sabbar mer än andra.
Tänk också på att det kan vara bra att begränsa hur mycket täckesbyten ni gör. Vi har tillexempel att det vid in- och utsläpp läggs på ett täcke ELLER tas av ett täcke. Det tas aldrig av ett täcke och läggs på ett annat. Innan den regeln infördes var det en del installade som roade sig med att krångla till det så mycket de bara kunde.de komemr faktiskt hyresvärden att stå för så de är inget som vi behöver tänka på faktiskt
nä strö fr var å en stå för.. tror de blir bäst så.
tack för svar.. =) nä täcken får de i såfall hänga fram de som ska på på morgonen så de inte blir missförstånd.. själv har jag inget täcke på min.. men ja hmm .. de tåls att tänkas på.. tack=)
Några bekanta tar 1800kr för det ni skriver, dom har dock stallet precis utanför örebro och ridavstånd till ridhus!Det är så att jag, min sambo å vän ska hyra ett stall med 8 boxar varav vi själva har 3 hästar så de är 5 boxar kvar.. värmd sadelkammare, varmvatten så man kan spola hästarna.. stoooooora hagar både till sommar å vinter.. dvs sommarbete finns å b lir över. ska även bygga ett litet fikarum å ett rum att torka täcken i. nybyggd paddock. dock så får man åka en sväng för att komma till ridhus som finns inne i stan. men de finns transporter att hyra på gården för billig peng om de skulle vara att man vill=)
de jag undrar lite är hur mycket man kan ta i hyra för en plats?
vi sa att in å utsläpp ska ingå då vi kommer att bo på gården(men kan behövas hjälp nån gång om vi skulle åka bort, men de gör vi mest på sommaren å då behövs de ju inte) å fri tillgång på hösilage tycker även att täckesbyten ska ingå. vet inte än om vi ska ha med att strö ska ingå..
vad kan vara ett lämpligt pris på hyran för detta?
stallet ligger 14 km utan för stan å de är en liten stad.. därför kände vi att in å utsläpp ska ingå med tanke på att de ligger en liten bit utanför.
sätt gärna ett pris vad ni tycker både med de jag sa å ett där även strö ingår..
är jätte svårt att veta hur mycket man ska sätta så de blir rimligt men ändå så måste ju stallet gå runt av sig självt med inköp av hö osv..