Hjälp....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hjälp....

Det är ju lite svårt att råda, när du verkar måsta ha henne med i stallet större delen av tiden du är där.

Det enda då, är ju att ha hökögon och ett extra par ögon i nacken, så att hon inte någon gång under tiden i stallet är oövervakad :crazy:
 
Sv: Hjälp....

Jo, fast när hon har haft stallförbud så har hon fått vart ute på gården och inte ett steg in i stallet.

Men jag förstår det är jätte svårt att råda till något.

Jag får ha hökögon både här och där ;)
Och ta henne direkt lilla minsta jag ser en antydan på att det ev kanske kan komma något och tex kanske fråga i fall hon ska byta borste eller i fall vi ska fläta manen på honom eller spreja på pälsglans eller vad man nu hittar på, det skulle kanske kunna bli en lösning.
Ska testa den metoden också ;)
 
Sv: Hjälp....

Ja du att jag inte har tänkt på det innan :idea:

Nu har det ju bara blivit en ond cirkel pga att jag ska då stå där som en predikande mamma.

Hoppas detta hjälper.

Tur att jag fick skriva av mig här för det var just nu jag kom på att detta skulle kunna vara en lösning :)
 
Sv: Hjälp....

Japp det är ju så :D
Just när man är så förbenad så kan man inte tänka klart.
Hoppas detta löser sig nu, jag ska åtekomma med en rapport senare hur detta har gått ;)

Ha det bäst alla.
 
Sv: Hjälp....

Jag kommer inte att sälja ponnyn det är uteslutet pga att jag måste ha sällskap till den andra hästen och sedan tycker jag om att köra och denna ponny är en mycket bra körponny, så detta om att sälja är tyvärr inget att tänka på.

Varför inte?

Sälj båda hästarna om du måste ha med dig dottern i stallet och hon inte är hästsäker. (har hon ingen pappa?)

Eller byt ponnyn mot en större häst.

Din dotter är inte mogen för det här och det får du lösa FÖRST innan det finns hästar för henne att trakassera.

Klart hon inte lär sig något när hon får nya chanser hela tiden.

En femåring får faktiskt inte bestämma att hon vill ha en häst. Det är föräldrarnas ansvar. Och det är ditt ansvar att se till att hon inte utsätter djur för dumheter. Kan du inte ta bort dottern från djuren så får du ta bort djuren.

Du låter som om hon vore VUXEN när du resonerar och liksom lägger skuld på henne. Så är det inte. Hon är ett BARN.

DU har ansvar för henne, och hästarna.
 
Sv: Hjälp....

Jag läser just nu psykologi på universitetet. Freuds ideér om detta beteende att ge sig på någon som är svagare är att kanske är det någon som förtrycker din dotter? Kanske något äldre syskon eller kanske på dagis. Freud sa att man oftast inte tar ut sina frustrationer på exempelvis sin chef utan man tar med sig det hem och skäller på sin ovetandes sambo, som i sin tur skäller på barnen, vilka i sin tur sparkar till husdjuren!

Att sälja sina älskade djur är ingen lösning. Det handlar om att du behöver se dotterns mönster. Innan ni går till stallet så kan du ju fråga henne om nån varit "dum" mot henne så hon får vädra sina aggressioner. Förbud hjälper förmodligen inte heller. Du bygger då snarare upp ännu mer aggressioner mot ponnyn, som får bli den boven som tar hennes älskade mamma från henne. Kanske kunde du säga till dottern att hon ska prata med ponnyn om allt som känns jobbigt i stället för att bråka med den?

Tyvärr är detta beteende alltför vanligt bland barn och mina egna barn har också varit vidriga i perioder. Dottern har skällt på ponnyn och pojkarna har jagat katterna. Det är även bara att åka till närmsta ponnytävling för att se hur barn piskar sina ponnyhästar i sina frustrationer över att någon annan ryttare är bättre, eller har sagt något näsvist! Eller har en tävlingsinriktad förälder som står bredvid banan och skriker.

Nånstans måste man göra av sina aggressioner/frustrationer och tyvärr är det den svagare som får ta emot känslorna!

//millus
 
Sv: Hjälp....

Bort med henne från ponnyn omedelbart! Du frågar om hon skulle vara för liten för att förstå, men du skriver ju samtidigt att hon vill säga förlåt till ponnyn osv. Klart hon förstår. Men hon vet ju att det räcker att snörvla lite för mamma så är allt förlåtet.

Om du måste ha med henne i stallet så får du göra en lekhörna till henne. Men ponnyn ska inte vara sysselsättning medan du pysslar med din häst. När du håller på med din häst får hon vara i lekhörnan, inte hos ponnyn. När du sen är klar med din häst och ridning kan ni gemensamt pyssla med ponnyn. Minsta lilla hon uppför sig illa mot ponnyn drar du in på de ponnystunderna också.

Barn får aldrig uppföra sig illa mot djur. Först och främst för djurets skull, men i förlängningen pga deras egen säkerhet. Ponnyn må vara snäll, men vad händer den dag den lackar till? Och vad händer om hon gör så här mot din häst? eller mot någon annan häst ni träffar?
 
Sv: Hjälp....

Jag har redan förklarat att jag INTE kommer sälja vare sig hennes ponny eller MIN häst.

Pappan jobbar i hela värden så han kan inte vara närvarande varje gång jag ska till stallet.

Det är lätt för dig att sitta här och säga att det är klart att hon inte lär sig när hon får nya chanser hela tiden.
Men hur ska man då veta i fall hon har lärt sig eller ej i fall man inte testar ?

Vad jag ville komma fram till var att jag har inte tvingat på henne en ponny utan hon ville ha en och jag tyckte det var en bra ide pga att jag måste ha sällskap till min häst, är det konstigt ?
Jag tycker i alla fall inte det är konstigt, för jag tänker inte ha en häst gående själv på gården.

Jag har aldrig påstått att min dotter är vuxen, jag vet att hon är ett barn, och jag lägger inte skulden på henne utan la in denna tråd pga att jag ville ha råd på hur man skulle kunna bryta detta mönster.
Men denna tråd är tydligen inte till för att få råd eller ?????

Tror DU inte att jag vet att jag har ansvar för både henne och ponnyn ??
Jag är ingen korkad människa utan en undrande människa på 36 år som ville ha lite råd.
 
Sv: Hjälp....

Jag har under åren med en ström av dotterns vänner som träffat våra djur kommit fram till att de barn som är elaka är de som är rädda. Är man rädd för t.ex. en hund försöker man få övertaget och bestämma över hunden. Då blir ju hunden mindre hotfull. De som är rädda på hästryggen drar och sliter i tyglarna för att de tror att de ska få kontroll på det sättet.

Jag har upplevt rädda barn som kastat sten på fåren, tvångsmatat hundar med legobitar och lagt upp och nervända spannar över kattungar mm. Samtliga har naturligtvis fått leka på annat håll, mina djur får de inte träna på.
 
Sv: Hjälp....

Jag tror på mycket beröm när hon gör något bra.
Oftast fokuserar man på det som inte går bra istället.

Kan se det med min snart fem åring att han älskar att få beröm.

Sedan gör jag ridpassen till spännade upplevelser.
Lägger ut bommar och låtsas att det är broar, vattenfall och hemska pirater som kommer om han inte rider den lilla banan rätt.

Ett litet tips bara
Carina
 
Sv: Hjälp....

TACK såååååå jätte mycket för ditt underbara svar.
Detta svar gav mig MYCKET kött på benen :bow::bow:

Nu när du säger det och jag sitter och funderar på detta så när dottern höll på med sin ponny i går och var elak mot honom, så berättade hon facktiskt i bilen från dagis att hon har haft det jobbit på dagis pga att hon var trött men hon sa att hon ville rida sin ponny när vi kom hem.

Ska tänka på allt detta att jag ska vara MERA uppmärksam på alla små detaljer som man tydligen lätt glömmer.

För detta kan ju ha varit en utlösande faktor just för i går att typ energin inte räckte till pga att hon va trött och hade haft det jobbit på dagis.

Jag bara läser ditt inlägg om och om igen för allt låter så förnuftigt.

Det känns intressant när du även nämner att det finns flera barn som kan agera så här pga av olika omständigheter.
För just nu käns det som att det bara är min dotter som kan göra sånna här saker lite då och då.
För hon håller inte på så här alla dagar men så i mellan åt så kommer det såna här dagar.

Åter igen TACK så mycket för ditt svar :bow:
 
Sv: Hjälp....

Vår tjej (då 4 år) sparkade katten en gång i baken riktigt ordentligt.. Hon åkte upp på sitt rum med dunder och brak, fick en ordentlig föreläsning om att man ALDRIG är våldsam mot djur.

Förklarade att hon var välkommen ner igen när hon kände att hon kunde uppföra sig.. Hon kom ner efter nån halvtimme och då pratade vi igen (lite lugnare denna gång)..

Jag har aldrig sett henne göra något mot djuren efter det..

Hur "konsikvent" är dina tillsägelser?

Lätt att säga att man är konsikvent men i verkliga livet så är det helt enkelt förbannat svårt, ibland orkar man inte..

Det finns vissa saker som man bara inte gör. Som det här med katten, då brann det verkligen i knutarna. Den tillsägelsen skillde sig i hög grad från andra. Då jag bar henne upp i trappen, var jätte arg. satte ner henne i ett hörn på golvet. Hon ficka absolte inte nån sympati för tårar och att hon var ledsen. Jag sa åt henne att gråt du det skulle jag oxå göra om jag varit så elak och dum.

Kände mig elakast i världen jag oxå. Men inga barn har grinat ihäl sig. Och jag tror att man kan göra så här så länge man presenterar en utväg för barnet: Du är välkommen ner när du kan uppföra sig..

Vi kastar inte upp barn på rummet här för ingenting utan detta har hänt när hon uppfört sig riktigt dumt...

Jag tror inte på nån långsiktig strafflösning. Nu får du inte träffa/hålls med katten, hästen eller vad det nu kan vara på en vecka..eller kanske inte alls.. Det är ju barn vi pratar om.. Jag anser att barn måste få nya chanser att uppföra sig att bli långsiktigt straffad skapar bara dåligt självkännsla, samvete och ångest över att inte få en chans över att göra rätt! Blii riktigt, riktigt arg - ta ur barnet ur situvationen - presentera en utväg - prata efteråt.. Ge en ny chans..


Barn är inte mogna att hålls med djur! barn måste lära sig empati.
Men man kan lära dem det.

Det finns massa saker man kan göra för att sätta en rätt nivå på ridning om umgänge med hästar som matchar barnets mognad.

Rid men med ledare och du får inte ha några tyglar (förrén man kan förstå att man inte sliter och drar i dem) alterativt du får lära dig hantera tömmarn först när vi kör i rockarden och du sitter brevid och Ser hela tiden. Gör roliga övningar runt koner genom "hinder"..

borsta och pyssla men bara när en vuxen är med och Ser hela tiden.

gör det till en trevlig grejj som ni har tillsammans. Och ställ inga krav på henne mer än att hon sköter sig och är snäll. men angagera dig och se till att ni gör det tillsammans, att hon inte hålls själv. Altså hålls inte med annat i stallet när hon pysslar.

oj vilket långt inlägg det blev..:angel:
 
Sv: Hjälp....

Jag är med när hon håller på med sin ponny, jag håller inte på men min häst då.
Utan när detta har kommit är när jag tex ska hämta en annan borste som ligger typ 4-5 meter i från ponnyn osv osv.

Jag vet att barn inte ska uppföra sig så här mot djur.
Där av att jag la in denna tråd pga att jag ville ha lite olika synvinklar och få råd osv osv.
Men jag har fått ett JÄTTE bra inlägg av: millus
Som jag TACKAR och BOCKAR för :bow:
 
Sv: Hjälp....

Givetvis får min dotter mycket beröm när det går bra, det är ju en viktig sak i det hela ;)

Och jag hittar på en massa saker när hon rider som ni gör, med att lägga ut bommar och lite annat roligt.
Det uppskattas mycket *L*.

Min dotter är aldrig elak när hon rider det har hon aldrig varit som tur är.

Tack för ditt inlägg.
 
Sv: Hjälp....

Det är lätt för dig att sitta här och säga att det är klart att hon inte lär sig när hon får nya chanser hela tiden.
Men hur ska man då veta i fall hon har lärt sig eller ej i fall man inte testar ?

Det var inte LÄTT för mig, jag har gjort mig av med 30-talet hästar för att det inte funkade att bära en ettåring på axlarna medan man skötte dem.

Säkerheten måste gå först.

HÄSTARNAS också.

Mina barn får helt enkelt inte vara med i stallet förrän jag är 100% säker på att de är mogna för det.

Så jag bor inte där.

Och som Snuffsan säger - det är ett potentiellt livsfarligt beteende din dotter har, rätt som det är slår något djur tillbaka innan du hinner emellan.

Du kan helt enkelt inte låta oskyldiga djur vara försökskaniner för att om och om igen testa om din dotter mognat :mad:

Jag tror också att det är en katten på råttan och råttan på repet-situation där din dotter tar ut sin frustration på sin häst. (det växer inte bort med åldern automatiskt, man ser samma saker i alla åldersgrupper tex bakom kulisser på tävlingar, jag har tex sett det på världsmästerskapsnivå för vuxna :( ) Kanske beror till och med frustrationen på att hon förstår att hon inte är mogen nog att ta hand om den. Eller att pappa inte är hemma.

Men du får lösa det problemet med hur din dotter mår FÖRST innan du för ihop henne med djuren igen.

Allt annat är mer egoistiskt än ansvarsfullt och går varken ihop med föräldraskap eller djurägarskap.
 
Sv: Hjälp....

Så är det förstås oxå...

Idér för att bryta sånna mönster?

Få utlopp för sin frustration på ett vettigt sätt och inte förskjuta den på levande varelser?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 381
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 737
Senast: Sassy
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 190
Senast: Liran
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 225
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp