Jag gick efter första smällen/sparkarna/misshandeln. Det var kaos, både på plats, i mitt huvud, troligtvis i hans huvud, det var kaos för barnen, det var kaos för djuren.
Jag gick till mäklaren förta dagen efter, satt en halvtimme utanför innan de öppnade. Jag involverade min familj, den lilla jag hade, och fick någon att agera kommunikatör mellan mig och mannen, och jag fick sängplats hos en syster. Mannens familj fick veta vad som hänt och de agerade också på hans sida, och det beslutades att våra barn skulle bo i huset, medan vi föräldrar skulle bo med dem varannan vecka, tills huset var sålt och flytt var gjord. Livet var kaos och jag hade just börjat plugga och hade ingen inkomst. Jag hade alla förutsättningar man kan tänka sig för att göra valet att stanna, förlåta och 'hoppas' att det inte skulle hända igen. Men jag gick, om jag så skulle få bo på gatan med mina barn, hund och hästar så fanns inget alternativ för mig - och jag KAN bara inte förstå de som stannar efter första slaget. Jag bara kan inte. Livet går vidare, allt löser sig, allt måste lösa sig. Jag fick så mycket hjälp från oväntat håll, från kollegor som åkte och vattnade hästar till mäklaren som erbjöd mig att låna mig pengar, ur sin egen ficka för en utgift som uppstod i samband med att huset såldes.
Man bara m å s t e lämna den man som slår. JAG kan tycka att om en stannar hos en man som slagit, så har man en del av ansvaret i vad som kan bli en forsättning av misshandel. Första slaget är ytterst sällan eller aldrig det sista. Jag fattar att buke kommer rasa för att jag säger så, men jag k a n i n t e förstå de kvinnor som stannar. Gå, bara gå gå gå. Det finns ingen framtid i ett liv tillsammans med någon som en gång misshandlat dig. Det ÄR bara att gå. Allt löser sig, det blir bättre, bara man lämnar så fort man bara kan. Jag kan med gott och stolt samvete säga "jag skulle minsann" eller "det är bara.." För så gjorde jag och jag ångrar det inte för en sekund att jag gjorde det även om livet blev milt sagt katastrof då, men hade jag stannat, hade slag 2 kommit, förr eller senare, och hade jag sett hinder i att lämna, hade jag bara gjort det möjligt för slag 3, 4, 5 osv, både som mottagare av slagen och för honom att göra det igen.