+ till alla i den tysta gilla-kören
Jag har inte någonstans någonsin pratat om att människor som lever i destruktiva förhållanden bör ha skuld, eller skam. Det gör jag däremot här och nu till deras medvetna omgivning som inte ger ett sånt stöd till de utsatta att de kan ta sig ur sin situation. Det finns väl ingen hoppas jag, som säger till en utsatt misshandlad kvinna att det skulle vara bättre att stanna i den relationen för att det skulle finnas något som helst skäl att stanna? Alt, precis allt vi gör är val här i livet och att en misshandlad kvinna stannar i ett förhållande där hon blir misshandlad anser jag beror på att det inte finns någon i hennes närhet som ger henne den säkerhet hon behöver för att göra valet att lämna. Alla som inte vill lägga sig i, familj, vänner, arbetskamrater, kurskompisar, socialsekreterare, grannar, u name it, alla som lägger huvudet på sned och säger att barnen ju inte kan byta skola, alla som säger att "du har iallafall ett hem där" och alla som vet men som inte säger "Gå. Nu. Jag hjälper, jag stöttar. Det blir bättre. Vi gör det här tillsammans. Det ordnar sig" - De ska ha skuld och skam, inte någon misshandlad kvinna förijävlarihelvete. Sluta skriv in det i min mun att jag skuldbelägger misshandlade kvinnor.