När man har gjort studier på detta, och det är främst i USA man gjort det, så har man kommit fram till att 99,9% av alla kvinnor som valt att gifta sig eller blir kära i en man som sitter i fängelse har varit med om någon typ av våld i sin uppväxt. Mer eller mindre alla har en bakgrund med sexuella övergrepp, misshandel, ohälsosam kontroll, etc. Forskarna förklarar att en sådan kvinna gifter sig med en man som sitter i fängelse för att det är en trygghet. Du är fri att göra precis vad du vill, du behöver inte ens vara på hans telefonsamtal om du inte vill, men du har ändå en man och det som civilstatus kan ibland vara av nytta. Det är ingen som klagar på dig för att du inte städar, du kan festa med tjejkompisarna hur mycket du vill, samtidigt som det är ett skydd att vara tillsammans med en seriemördare, för det är ju ingen annan man som tänker ta i dig med risk för att själva dö. Då man är ju väldigt trygg.
En annan grej är att det är status. Många av dessa seriemördare är ju kändisar. Titta på Charles Manson, hans konst är ju värd miljoner! Så man skapar sig ett gott liv man kanske aldrig hade chans på utan, samtidigt som man är säker. Det är ju guld värt för någon som är uppvuxen med våld och otrygghet.
Någonting jag tyckte var intressant när jag läste om detta var att många av kvinnorna är välutbildade. I någon amerikansk studie var till och med en av kvinnorna professor och forskade i genusfrågor på ett universitet. Men i det stora hela kom kvinnorna från alla samhällsklasser och det var ingen större skillnad på bakgrund.
En annan grej som slog mig var att kvinnorna var så bra på att rationalisera bort vad männen gjort, lite som snacket går i denna tråden. "Men han är ju så snäll, han är nog oskyldig, hur ska han ha dödat alla de där människorna?" Det var flera som varit jurymedlemmar och dömt mannen till fängelse, men som efteråt besökte männen i fängelse och menade på att hon egentligen visste att han var oskyldig och nu kände sig skyldig att hon dömt honom. Men then again, alla kvinnor har någon typ av trauma bakom sig.