Hitta bostad?

Red_Chili

Trådstartare
Hur hittar man enklast sidor där man kan ställa sig i bostadsköer? Har nu lägenhet i Piteå, men "måste" nedåt i landet då jag inte alls står ut här uppe.. Frågan är då vart man tar vägen.
Har stått i kö i Sthlm ett år nu, men det är ju inte direkt lätt att få lägenhet där :mad:
Så, jag börjar fundera på vilka andra ställen det finns och hur man hittar dem?
Det enda jag vet är att jag inte vill bo i Norrbotten och jag vill bo på ställe där det finns i alla fall okay lokaltrafik. Gärna inte allt för långt från Sthlm då jag kommer därifrån och har "allt mitt" där.

Så, hur gör man för att hitta någonstans att bo?
(och ja, jag har siktet inställt på hyreslägenheter)

Sv: Hitta bostad?

Eller undra om man kan överlåta kötid? Om man ger upp sitt helt och hållet? Fråga :idea: då kan du få mitt (Uppsalahem) :banana: såg att jag "bara" hade 7 år där nu....

Uppsala har jag funderat på länge, men blev inte klok på någonting när jag skulle kolla där förut :p Ska ge det ett nytt försök!
Om det är möjligt och om jag får din kötid så kommer jag stå i helt galet enorm tacksamhetsskuld till dig :o

Följ med mig ner mot Skara vet ja.. Jag flyttar från Skellefteå.

Uppsala tänkte jag också på men det är tydligen grymt lång kötid där men om man kan tänka sig att bo en bit utanför så finns ju Alunda i så fall (3,4 mil nordost om Uppsala) och då är det Östhammars hem som gäller. Vet dock inte hur det är att bo i Alunda (bor i Östhammar) men det går regelbundna bussturer till Uppsala. Jag stod i kö i 3 månader hos Östhammars hem innan jag fick min lägenhet ;)

Man kan inte överlåta kötiden inom Uppsalahem tyvärr, eller kunde inte sist jag kollade för ett par månader sen iaf.
Däremot är det ganska lätt att få andrahandskontrakt på lägenheter här nere. Frågan är om du ska jobba eller plugga här. Ska du plugga är det relativt lätt att få studentbostad även utanför korridorerna. Annars är de väl nästan andrahandskontrakt eller lite tur som gäller när man söker lägenhet här.
De bostadsbolag som är störst är Stena Fastigheter, Vasakronan och Uppsalahem då.
Studerande har Uppsala Akademiförvaltning, Studentstaden, Majklockan etc.

tråkigt att det är så, man borde ju rent teoretiskt kunna ge bort sin profil..... fast det skulle kanske öppna för en svart marknad där folk säljer sina poäng :rofl:

TS: jag reggade mig för flera år sedan på sollentunahem och minns att det var lätt att få lyor då, dom hade någon form av "först till kvarn" i vissa fall.... Borde ju finnas tusentals hyresbolag/fastigheter i Stor-sthlm om du vill dig dit?

Senast ändrad:

Grymt lång kötid, ja. Senast jag såg statistik var medelkötiden för att få bostad tydligen 15 ÅR!
Men vill man bo i den trakten och inte hittar någon privat hyresvärd eller liknande, så kan ju Östhammar, som sagt, vara ett alternativ. Eller, ännu hellre, Tierp, som har goda kommunkationer tack vare Upptåget.

Fast Skara är nog det absolut värsta valet om man ser till lokaltrafik. Fast å andra sidan är stan så liten så man kan cykla överallt. Skara är mysigt men det är väl också allt.

När jag kollat i Sthlm så har jag bara hittat ett ställe där man kan ställa sig i kö för hyreslägenheter :crazy: De har över hela sthlms län. Kanske finns det fler... Ska försöka hitta något. Ska även kolla upp alla andra tips som nämnts här i tråden.

Liknande trådar

Hemmet Jag står i bostadskö hos alla dom stora bolagen i städerna runt omkring mig till och med nere i Skåne då jag kan tänka mig att bo vid...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
1 658
Senast: kolblakkur
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 013
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 612
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 332
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj