Kan vi hissdissa vitvaror också?
Jag köpte ny diskmaskin för nån månad sen, en Östveda från Ikea.
Levererades med
nästan komplett installationssats, redan där var det litet surt i drygt två veckor medan jag väntade.
Sen visade det sig att maskinen har ett skitjobbigt högfrekvent pipljud, ovanpå de vanliga diskmaskinsljuden. Klart störigt.
Alla tallriksstöd är liiitet för tighta, dels kläms tallrikarna fast snarare än lutar mot stöden, dels hamnar de så tätt att det är svårt att få dem rena om man inte använder bara vartannat fack. Bara ena raden med tallriksstöd i underkorgen går att fälla ner, så det blir inte så flexibelt. Överkorgen upptas delvis av fasta tallriksstöd för typ kaffefat, den ytan kan man inte ha till något vettigt annars. Maskinen har bestickhylla längst upp, vilket betyder att man inte kan ställa fullt i överkorgen för då når inte vattnet bestickhyllan och besticken blir inte rena. Och överkorgen har en utformning som gör att nästan alla glas i korgen står väldigt instabilt, och höga glas har i praktiken inget stöd alls av de nedfällbara "höga-glas-stöden".
Skitmaskin, och ändå bland de dyrare. Helt ny modell, tydligen en tillverkare som Ikea inte använt tidigare för diskmaskiner, kinesiska Haier. Hade jag vetat det så hade jag nog avstått.
Det bästa med Östveda är imo den lösa bestickkorgen som jag sparade från min gamla Enastående (Electrolux)...