Garants nöt & grönt-färs (utbruten från Hiss och diss del 5)

@Enya jag blandar vegofärs och vanlig ibland. 30-70 vegofärs och vanlig tycker jag är ok för att inte tappa konsistens eller smak. Inte testat att göra köttbullar med den dock, utan bara köttfärssås och tacofärs.
Ätit färdiga vegobullar en gång och fann dem tyvärr oaptitliga.
Jag tror jag ska testa det också, har någon slags vegofärs i frysen från Smakbox. Där har jag fått vegobullar också, som sagt inte goda, så de blev hundmat istället de som var kvar.
 
Jag tycker det verkar vara en bra produkt! Helt klart värt att köpa färdig för den som tycker det är ett jäkla omak att dra fram stora köksassistenten och preppa grönsaker till färs. Säkert effektivt för att smuggla grönsaker i maten till ovilliga barn också.

Farmor brukade dryga ut sina älgfärsbullar med skogssvamp - satan så goda! <3
 
Nej jag funderade bara på om någon har känt ett behov av den här nöt och grönt och saknat den och den därigenom kommit i produktion eller om man nu efter man "uppfunnit" den känner ett behov som inte fanns tidigare.
USA var först ut med konceptet, där lanserades den första produkten av den här typen ca 2018-2019. Finns numera även i UK, ANZ och flera europeiska marknader. Det marknadsförs nästan uteslutande som ett sätt att minska köttkonsumtionen samtidigt som man får in mer grönsaker i kosten "av bara farten". Det finns även en hel del sådana produkter som riktar sig till föräldrar, där de framställs som ett sätt att få i kräsna barn grönsaker utan att det märks.

Undersökning efter undersökning visar att många konsumenter vill minska sin köttkonsumtion, men de vill inte sluta äta kött helt eftersom kött trots allt levererar på ett ganska unikt sätt när det gäller både smak, näring och konsistens. Samtidigt äter vi alldeles för lite frukt & grönt, och även där vill konsumenterna bättra sig men de behöver lite hjälp på traven. Detta i kombination med att vi lever i ett samhälle där både tid och energi är en bristvara, och där "convenience" (kommer inte på det svenska ordet just nu) är en av de viktigaste faktorerna för att en livsmedelsprodukt ska överleva (tillsammans med smak, pris och upplevd nyttighet), gör att det finns en plats för en sådan här produkt på marknaden. Man kan tycka att det är fånigt och att folk är lata, men det är så gemene man fungerar idag.

Garants färs lanserades våren 2023, så det finns bevisligen efterfrågan eftersom den fortfarande finns kvar på marknaden såhär drygt ett år senare :)
 
USA var först ut med konceptet, där lanserades den första produkten av den här typen ca 2018-2019. Finns numera även i UK, ANZ och flera europeiska marknader. Det marknadsförs nästan uteslutande som ett sätt att minska köttkonsumtionen samtidigt som man får in mer grönsaker i kosten "av bara farten". Det finns även en hel del sådana produkter som riktar sig till föräldrar, där de framställs som ett sätt att få i kräsna barn grönsaker utan att det märks.

Undersökning efter undersökning visar att många konsumenter vill minska sin köttkonsumtion, men de vill inte sluta äta kött helt eftersom kött trots allt levererar på ett ganska unikt sätt när det gäller både smak, näring och konsistens. Samtidigt äter vi alldeles för lite frukt & grönt, och även där vill konsumenterna bättra sig men de behöver lite hjälp på traven. Detta i kombination med att vi lever i ett samhälle där både tid och energi är en bristvara, och där "convenience" (kommer inte på det svenska ordet just nu) är en av de viktigaste faktorerna för att en livsmedelsprodukt ska överleva (tillsammans med smak, pris och upplevd nyttighet), gör att det finns en plats för en sådan här produkt på marknaden. Man kan tycka att det är fånigt och att folk är lata, men det är så gemene man fungerar idag.

Garants färs lanserades våren 2023, så det finns bevisligen efterfrågan eftersom den fortfarande finns kvar på marknaden såhär drygt ett år senare :)
Tillägg: Vill bara belysa ännu en gång att priset såklart är jätteviktigt, och att en produkt av den här sorten absolut inte hade fungerat om den var lika dyr som det helt köttbaserade alternativet. I Garants fall kostar den ju 40% mindre än vanlig nötfärs, och det tror jag är jätteviktigt för att det ska hålla i längden.
 
Jag tror jag ska testa det också, har någon slags vegofärs i frysen från Smakbox. Där har jag fått vegobullar också, som sagt inte goda, så de blev hundmat istället de som var kvar.
Det är lite teknik att steka vegobullar. Kan verkligen tipsa om att steka dem tillsammans med en köttbuljong och krydda ymnigt. Då blir det gott. Vegobullarna tar inte till sig smak på samma sätt som riktiga köttbullar. Om du skulle få för sig att prova igen. Det går att få dem goda, men som sagt, det är lite teknik och mycket kryddor bakom.
 
Tillägg: Vill bara belysa ännu en gång att priset såklart är jätteviktigt, och att en produkt av den här sorten absolut inte hade fungerat om den var lika dyr som det helt köttbaserade alternativet. I Garants fall kostar den ju 40% mindre än vanlig nötfärs, och det tror jag är jätteviktigt för att det ska hålla i längden.
Låter ganska prisvärt men kan tänka mig att de succesivt kommer höja efterhand som den här typen av blandad köttfärs är insåld hos konsumenterna.
 
Jag tycker detta är jättebra och jag ska absolut köpa den själv och testa.
Jag kan använda min hjärna och jag fattar att det blir billigare att köpa grönsaker själv och blanda.
Men jag lagar mat till mig själv, det är pisstråkigt och ska vara så simpelt som möjligt. Köpa massa extra saker som innebär extra jobb = händer inte. Då köper jag blandfärs istället.
Samtidigt drar jag gärna ner på min köttkonsumtion så detta är ju perfekt, on det är gott vill säga.
 
Och det finns ju som alla vet bara ett recept och ett märke på vegobullar :meh:
Det sa jag verkligen inte men som köttätare är det inte så motiverande att prova mig igenom ett produktsortiment jag inte egentligen har behov av.

Det är lite teknik att steka vegobullar. Kan verkligen tipsa om att steka dem tillsammans med en köttbuljong och krydda ymnigt. Då blir det gott. Vegobullarna tar inte till sig smak på samma sätt som riktiga köttbullar. Om du skulle få för sig att prova igen. Det går att få dem goda, men som sagt, det är lite teknik och mycket kryddor bakom.
Ja jag gjorde bara som vanligt med sås och potatis till..
 
Det är lite teknik att steka vegobullar. Kan verkligen tipsa om att steka dem tillsammans med en köttbuljong och krydda ymnigt. Då blir det gott. Vegobullarna tar inte till sig smak på samma sätt som riktiga köttbullar. Om du skulle få för sig att prova igen. Det går att få dem goda, men som sagt, det är lite teknik och mycket kryddor bakom.
Vi testade dels att steka och då var de inte goda och så testade vi att ha dem i en slags gryta så de fick dra in vätska och puttra med. det fungerade inte det heller. Mycket vegetariskt smakar gott, annat gör inte det, beror ju på vad det är. Funderar på om det är ärtprotein jag inte gillar, ärtsmaken eller så. Någon korv som stor något om ärter på gick heller inte hem hos mig, medan annan var jättegod.
 
Vi testade dels att steka och då var de inte goda och så testade vi att ha dem i en slags gryta så de fick dra in vätska och puttra med. det fungerade inte det heller. Mycket vegetariskt smakar gott, annat gör inte det, beror ju på vad det är. Funderar på om det är ärtprotein jag inte gillar, ärtsmaken eller så. Någon korv som stor något om ärter på gick heller inte hem hos mig, medan annan var jättegod.
Ah, ja. Jag kan inte riktigt med ärtprotein heller. Det är för strävt på något sätt? Så vegoprodukter av ärtprotein håller jag mig ifrån. Tråkigt eftersom vi kan odla ärtor i Sverige. Sojabönor är svårare.
 
Ah, ja. Jag kan inte riktigt med ärtprotein heller. Det är för strävt på något sätt? Så vegoprodukter av ärtprotein håller jag mig ifrån. Tråkigt eftersom vi kan odla ärtor i Sverige. Sojabönor är svårare.
Ja, det går verkligen inte hem hos mig heller, men jag är rätt kräsen med ärter också, gillar bara Findus Ebba ärter. I Smakbox får man mycket vegoprodukter men man väljer ju inte vad man får så jag har inte koll på vad det är utan får testa det jag får helt enkelt. Köper annars inte vegoprodukter-om det inte gäller pålägg och i vissa fall glass som visat sig smaka betydligt godare än GBs hittepåärtglass.... Jag köper hellre mer grönsaker, blir billigare.
 
Och det finns ju som alla vet bara ett recept och ett märke på vegobullar :meh:
Jag äter kött. Till det har jag mängder av grönsaker av olika slag. Jag köper inte färdiga vegoprodukter. Så hur ska jag veta vad som finns där? Jag har fått i Smakbox, jag har inte koll mer än så. Jag köper inte heller färdiga köttbullar, fiskpinnar, chicken nuggets eller vanlig korv (falu undantaget). Så jag har inte riktigt koll på vad som finns där heller att välja mellan.
 
Just nöt-varianten har vi inte provat pga att jag inte tål nötter, men vi testade deras kött med grönt (blomkål och nåt mer) en gång. Konstig i konsistens och smak trots kryddor så blev en diss här.
 
Nä tack, tycker inte om smaken på tillagad morot. Och hur får dom morot och blomkål att se ut som köttfärs?

Det är medmalet, och det är framförallt blomkålen som blir problemet enligt mig.

Det tillför för mycket vatten och en off smak. Resultatet blir att det ingen av ingredienserna blir tillagad på rätt sätt.

Jag har gärna morötter i min köttfärssås, men jag gör en mirepoix, alltså steker lök morötter selleri först så dom hinner bli tillagade rätt, lägger undan, sen köttfärsen, sen blandar ihop.

Att mala med grönsaker i färsen och steka tillsammans blir skitkonstigt tycker jag, möjligtvis kan det funka till biffar/köttbullar men då ska man iaf inte ha med blomkål.
 
Ja precis, lite av en principfråga där kan jag också känna, grönsaker är ju rätt billigt från och till i jämförelse med kött och i många kötträtter är det ju bara att minska eller rent av ta bort köttet och tillsätta mer/ersätta med grönsaker.

Jag själv skulle inte köpa färsen till köttbullar, jag vill ha köttbullar ju, däremot äter jag inte alls (ens före min magoperation alltså) så många köttbullar som andra utan äter mycket tillbehör som det är redan. Funderar hur det blir att själv blanda tex vegofärs och köttfärs, kan man det? Bara något som slog mig nu. Rena vegofärsbullar kan jag inte med, de är för torra tyvärr. Men jag förstår att den har sina platser hos en del personer, men jag tänker ändå att man ibland ska använda hjärnan lite innan man köper allt man får serverat i en reklam till sig. Behöver man det, är det så WOW som det sägs och vad är tanken? ibland tänker folk inte tror jag. Säger inte att alla är så förstås. Så ingen behöver ta åt sig. :)
Jag tänker att de kanske t o m använder sin hjärna mer eftersom de har förstått att vi behöver minska vår köttkonsumtion och det där är ett smidigt sätt. Jag köper den inte själv men det borde jag.
 
Hiss till Garants Nöt & Grönt-färs! God smak men lite vattnigare konsistens än vanlig köttfärs, vilket inte är så konstigt med tanke på att det är 50% grönsaker. Vi använde den i köttfärssås vilket funkade fint. Jag som annars är ganska skeptisk till sådana här "blandade" produkter gillar konceptet och skulle absolut köpa igen!

Visa bifogad fil 146663
har också köpt den och tycker att den är jättegod! Liiite svårare att få burgare att hålla ihop på grillen, men godare o saftigare än vanliga burgare tycker jag
Ypperlig i tacos.
Sen tycker jag priset inte riktigt speglar att den till hälften är morötter och blomkål vilket ju har lågt kilopris relativt köttfärs....
 

Liknande trådar

Mat Här fortsätter vi hissa och dissa nya/ganska nya/ produkter. Gärna med bild, ju större desto större hiss! Jag börjar med denna nyhet...
75 76 77
Svar
1 533
· Visningar
118 590
Senast: pepp
·
Mat Min första reaktion här var att säga att du har fel, det smakar inte alls neutralt! Men vem är jag att avgöra hur du uppfattar saker...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 378
Senast: co-SMAD4
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 946
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp