USA var först ut med konceptet, där lanserades den första produkten av den här typen ca 2018-2019. Finns numera även i UK, ANZ och flera europeiska marknader. Det marknadsförs nästan uteslutande som ett sätt att minska köttkonsumtionen samtidigt som man får in mer grönsaker i kosten "av bara farten". Det finns även en hel del sådana produkter som riktar sig till föräldrar, där de framställs som ett sätt att få i kräsna barn grönsaker utan att det märks.
Undersökning efter undersökning visar att många konsumenter
vill minska sin köttkonsumtion, men de vill inte sluta äta kött helt eftersom kött trots allt levererar på ett ganska unikt sätt när det gäller både smak, näring och konsistens. Samtidigt äter vi alldeles för lite frukt & grönt, och även där vill konsumenterna bättra sig men de behöver lite hjälp på traven. Detta i kombination med att vi lever i ett samhälle där både tid och energi är en bristvara, och där "convenience" (kommer inte på det svenska ordet just nu) är en av de viktigaste faktorerna för att en livsmedelsprodukt ska överleva (tillsammans med smak, pris och upplevd nyttighet), gör att det finns en plats för en sådan här produkt på marknaden. Man kan tycka att det är fånigt och att folk är lata, men det är så gemene man fungerar idag.
Garants färs lanserades våren 2023, så det finns bevisligen efterfrågan eftersom den fortfarande finns kvar på marknaden såhär drygt ett år senare