Hiposcrub mot mugg

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare ingegerd18
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 3 974
Sv: Hiposcrub mot mugg

Kan verkligen rekommendera daglig tvätt med Hiposcrub (finns på apotek 79:-).

Hm jag fick betala 107:- igår, 28 spänn dyrare alltså. Finns det olika storleker av de där flaskorna? Eller är det så stor prisskillnad mellan de olika apoteken nu? Tycker nog det var bättre när alla apotek var samma och inte ska konkurerra och sälja massa smink, kaffe och vatten. Snart ska de väl sälja kvällstidningar och varmkorv också. Var inne på ett nybyggt apotek och trodde först jag hamnat på Kicks, halva butiken var full med smink, apoteksvarorna var undangömda längst in och utbjudet för djur var minimalt.

Vilken apotekskedja handlade du på? Kanske bäst om du kan PM:a

Det finns olika storlekar. Jag brukar köpa den som är på 0,5 liter och den kostar strax över hundralappen, den på 0,25 l kostar 79:-.

Bra tips. Jag börjar bli desperat nu min häst har haft mugg sedan i början av december och inte har det hjälpt ett skvatt att det varit fruset i två veckor nu :(
Har haft kusen i 14,5 år och aldrig haft mugg på honom - förrän förrförra året, ganska lindrigt men tog halva hösten att läka. Nu i vinter var det dags igen och det blir värre och värre, har provat alla salvor jag kan komma på och vet rek. Har tvättat och inte tvättat. Igår fick jag en pencillinsalva. Men hjälper inte det heller går jag på era tips :)

Grundregeln är att det ska vara torrt, vilket ju vädret hjälper till med nu.

Klipp benet, hjälper massor! Se till att du får bort alla krustor, då får du mjuka upp med tex salisylvaselin, själv använder jag torskleverolja i omslag. Sedan tvättar du med hibiscrub och sedan ev. en salva. Gör du inte det förarbetet kan du lika gärna strunta i salvan, bakterierna sprider sig under krustorna.

Min häst har haft mugg varje år i 8 år nu, kroniskt. I höstas kom plötsligt detta
bild-7.jpg

Fick åka till klinik för att klippa och rengöra (bilden är tagen på kliniken) och sedan på med penicillinsalva, som sedan läkte på 2 veckor.

Oj stackare vad var det för ngt? Skönt att det läkte.
Här har det blivit lite bättre, har börjat med en pencillinsalva och det har redan hjälpt betydligt :)

Vi vet inte, proverna gav ingenting. En annan veterinär trodde på staf.. nånting, inte stafilycocker utan nåt annat, men jag har inte kollat upp det än.

Ang mugg förresten, så har jag fått bäst läkning med att tvätta med hibiscrub eller liknande en gång bara. Därefter dagligen badda drabbade områden med koksaltlösning, och sedan smörja med torskleverolja och/eller salyvase. Ständig shamponering brukar bara göra det hela värre tycker jag, och det är riktigt svårt att få det 100% torrt utan hårtork eller liknande.

Är det väldigt lerigt, blött etc lägger jag ett bandage över när jag har oljat in. (Galoppbandage eller liknande beroende på hur det sitter)

oki ja det är regnskållor.. tänkte på att jag ofta själv blandar ihop strepto- och stafy- orden :)

Fy tusan vilket elände du har med den där.

Är det immunförsvaret eller vad 17:eek:

köp aldrig en häst igen med något vitt på igen:idea:

Fy tusan vilket elände du har med den där.

Är det immunförsvaret eller vad 17:eek:

köp aldrig en häst igen med något vitt på igen:idea:

Ja, nåt skit är det.

Jag har en kompis som är ganska färsk veterinär, när hon har ett ställe att jobba på ska vi börja rota i hästens hormonbalanser. Jag tror att det är det det börjar på nån vänster för hon har haft stora problem med brunster, skendräktigheter, juverinflammationer osv.

Det är de anvisningar jag fått från veterinär, och också fått bra resultat av.

En inledande tvätt med Hibiscrub (det kan tydligen vara retande i längden), därefter smörjning (i vårt fall med receptbelagd salva) och viktigast av allt: alltid torrt. Vi fick ha hästen i paddock och alltid lindand med stallbandage. Himla pyssel, men det gav resultat på kort tid. Sedan var det bara hålla torrt-biten som var krux, för så fort det blev fukt på benen återkom muggen.

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 582
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 728
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 988
Senast: Ceta
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 100
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka