Hiposcrub mot mugg

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare ingegerd18
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 3 974
I

ingegerd18

Kan verkligen rekommendera daglig tvätt med Hiposcrub (finns på apotek 79:-). Efter tre månader med alla huskurer och slutligen Socatil, Metacam etc gick det bort. Så kom det i en annan karled, vi använde Hiposcrub 10 dagar och det har läkt! Underbart! Tack Paula Torgersen för tipset!

Sv: Hiposcrub mot mugg

Ja det är Hibiscrub...
använder också det vid mugg. Sen salicylsyre-vaselin för att mjuka upp krustorna.

Verkligen en kanon-kombo! Jag köpte ett klorhexidinshampo av vet att tvätta med men det är mycket dyrare och jag tycker hibiscrub funkar bättre. Har använt det på hunden också på vets inrådan vid klåda och det fungerade bra där också :laugh:

Hej,
min väninnas häst hade värsta mugg på bak tassarna. Det var allt bara rött, blött och svullet det syntes att hästen inte mådde bra.... och att det gjorde riktigt ont.

Jag kommer ursprungligen från Tyskland och där finns det en tinktur som heter propolis. Det är framställt av bin och skyddar bikupan mot sjukdomar (ett naturligt antibiotika). Dessutom är den även bedövande.

Jag droppade på några droppar och redan nästa dagen var såarna torra, det var varken svullen eller röd längre. Det fanns bara några skorpor kvar som jag smörjade in med Propolis olja. Dagen därpå var allt bra! Min väninna tyckte också att det gick fantastiskt snabbt och resultatet är bara lysande.

Mera information om Propolis:

Bina avger ett sekret från käken som får hartsen att lossna, gnager av den, stoppar den i pollenkorgarna på bakbenen och flyger hem med den - 15 mg per flygtur. I bikupan tar andra arbetsbin över och tuggar hartsen med mer enzymrikt sekret och bivax till propolis. Färdigt propolis används som byggnadsmaterial i vaxkakorna och till att täta kupans ingång (pro polis = framför staden). Det skyddar både mekaniskt som isoleringsmaterial och som allmänt skyddsmedel mot bakterier, virus, svamp och mögel i kupan - arbetsbina stryker benen mot propolisytan när de kommer hem, drottningen täcker cellen med ett lager propolis innan hon lägger sina ägg, insekter och möss som tar sig in i kupan och blir dödade täcks snabbt över med ett lager propolis.
Färgen på kittvaxet växlar och kan vara från gult till rött eller mörkbrunt.

Hittills har forskarna funnit över 300 ämnen i propolis.
Innehållet varierar med land och växt.
• Hartsämnen (50-55 %).
• Bivax (30 %).
• Borneol och andra doftämnen (10 %).
• Pollen (5 %).
• Flavonoider (ca 150 olika) med antioxidant effekt.
• Spår av näringsämnen (5 %) som E-vitamin, A-vitamin, B-vitaminer, samtliga mineraler utom svavel, 16 av 20 aminosyror.
• Blandade nedbrytningsprodukter.

Jag håller på med min gamla Imker i Tyskland. Hon kommer att skicka några flaskor (10-100ml) till mig. Det är synt att det inte går att få tag på denna tinkturen i Sverige, fattar inte varför. Jag använda den på mig (alla möjliga slags sår) och på katten, hunden och hästen.
Varför besvärligt, när det kan vara så enkelt och kan går så fort att bli av med mugg... :bump:

Går det väl? Jag får flera träffar när jag googlar.

Hej, om du tittar riktig, så finns det inget ren Propolis tinktur. Det finns salvor blandade med aloe-vera, det finns kapslar som innehåller pulver etc.pp.,
men inget ren Propolis som är löst i alkohol eller olja.

Antar att du menar Hibiscrub?
Tänkte bara meddela att min hemmavet rekommenderade fucidindroppar blandat med idomin o bandage.
Jo Tjena tänkte jag men OK då.
alltså inte dec. tvätt:confused:

Men det funkade:banana:

Just de dropparna var ju förr det första man använde o inte fick resultat.

vi vet nog båda att när man tvättar o pillar så aktiveras den smittande sårvätskan mer eller mindre. På bara några dagar var det väck.

När vi ändå tipsar :idea:
så slänger jag in mitt tips som verkligen funkar och
är HELT naturligt, det är "Blombalsam" finns att
köpa hos vår lokala örtdoktor :grin: Vet ej om man får länka
men om ni önskar webbadress så PM:a :D

Jag har hittills faktiskt inte testat fucidin, men det tänkte jag göra nästa gång. Sist fick jag ju pencillinsalva mot det på ryggen och det gick bort fort och har inte kommit tillbaka.

Just nu väntar jag på att det ska frysa, min har bara lite (iofs kanske tillräckligt för att en icke-muggvan person ska flyga i taket:o ) så det får vara som det är tills det fryser.

*kl

En veterinär på Strömsholm rekommenderade att tvätta benen i förebyggande syfte med Hibiscrub för att undvika mugg under den säsongen, tror det var 1 gng/vecka eller nåt sånt? Detta var inte min häst så jag minns inte exakt hur ofta hon sa att man skulle tvätta.
Någon här som gör det?
Visst borde detta fungera även på värmeknutor på ryggen?

Menar du sadelstadsknutor? för jag har provat med hibisrcub och det har tyvärr inte gjort någon skillnad på min kamel.

Jag gör det. Men jag tror att om man har en häst som inte har muggproblem ska man inte hålla på och tvätta. Den naturliga bakteriefloran är mycket bättre.

Vad både jag och axel har lärt oss, hårda vägen, är att så länge det inte är så mycket så ska man röra det så lite som möjligt. Varje gång du är där och kladdar sprider du bakterierna.

Jag har hittills faktiskt inte testat fucidin, men det tänkte jag göra nästa gång. Sist fick jag ju pencillinsalva mot det på ryggen och det gick bort fort och har inte kommit tillbaka.

Just nu väntar jag på att det ska frysa, min har bara lite (iofs kanske tillräckligt för att en icke-muggvan person ska flyga i taket:o ) så det får vara som det är tills det fryser.

Ja det bara måste frysa nu!! Min häst har mugg, för första gången i min ägo, och i detta vädret lär det inte vara helt lätt att få bort. Jag tvättar och smörjer och hoppas på att det hjälper. Det läker ju bra, men det är inte tack vare vädret i alla fall :crazy:

Vad är fucidin?

Det är egentligen öronmedicin för hund.

Är hon svullen av muggen? Annars hade jag inte gjort så mycket, tvättat varannan dag med Hibiscrub och spolat av benen varje dag. Jag hade inte gjort något annat innan det fryser.

Min har skorpor och krustor som hon har haft i säkert 2 månader, som liksom står stilla. Jag rör inte dem så länge det är lervälling ute...

Nej inte svullen i dagsläget, men har varit. Har stått inne i några dagar nu eftersom hon stod och blev kall och svullen långt upp på benen ute i helgen. Var inte roligt alls att hitta henne alldeles stel och svullen, trodde hon var döende, minst. Men med rengöring av muggen och stå inne så sjönk svullnaden och stelheten i stort sett omgående och sedan hon kom in har hon inte varit svullen alls.
Nu är det mesta läkt jättebra, mjuk och fin i karlederna och har bara lite i kanterna.

Hon rör sig inte så mycket i hagen i det här vädret och är till åldern så hon har nog blivit känslig för att bli så nerkyld i benen, hagen är lera och vatten just nu och att stå med det en bit över kotan konstant i en massa timmar kyler ju rätt bra i hela kroppen till slut. I detta hemska vädret står hästarna gärna vid ingången och hänger och tycker att de ska in. Hon är inte MER pigg för att hon står inne och på promenaderna är hon sitt lugna väluppfostrade jag, så hon störs inte så mycket av att vara inne, vilket är tur, det är pga att hon står inne som jag fått kontroll och god läkning av muggen.

Jag har tvättat och smörjt med idominsalva varje dag, ett tjockt lager på. Ska inhandla hibiscrub och testa sedan och när hon går ut ska hon ha på ett tjock lager salva också, så blir det nog bra inom några dagar. Verkar så i alla fall!

Ett problem jag har är att jag alltid kommer dit på morgonen och ordnar allt och kan då alltså inte spola av när hon kommer in. Stallägaren vill inte och jag vill inte fråga den andra tjejen i stallet, vi känner inte varandra alls. Skulle det funka ändå att borsta, tvätta och smörja varje morgon istället?

Fler dagar som den här vill jag ha! 2+, sol och ingen regn, blåste en hel del igår och jag antar att det torkat upp lite! Och lite minus så blir leran utrotad lite :D

Visst kan du borsta av henne leran.

Problemet som jag ser det är att om hon har öppna sår får hon in jordbakterier/bakterier i såren som sedan inte tas bort. Jag hade således inte släppt ut den hästen i lervällingen innan det är läkt.

hagen är lera och vatten just nu och att stå med det en bit över kotan konstant i en massa timmar

Men det låter ju verkligen inte bra om det är så lerigt? För det lär ju blir lika lerigt till våren igen. Finns det ingen annan hage eller går det att stänga av den värsta biten? Jag har förvisso en hel del lera också men alltså hästarna sjunker bara ner nån centimeter och är sällan speciellt mycket leriga ovan kronranden.

Att smörja in muggen däremot när det nu är så blött och lerigt tycker jag nästan bara gör att det fastnar mer lera i vad man nu använder för salva och alltså bara drar till sig mer bakterier? Men nu ska det väl äntligen bli kallt och torrt i hela Sverige. Lite snö också vore kanon

Hon har inte direkt öppna sår utan det är skorpor över på det hon har kvar och på det som läkt har hon mjuk hud med lite fjun över bara. Så om jag smörjer ett tjock lager över så blir det kanske inte så direkt angripet med detsamma?

Jag kanske borde släppa ut och se hur det går och försöka spola varannan dag i alla fall, till en början? Att sätta nån form av skydd eller bandage är inte bra heller tyvärr.
Jag tycker att detta är lite svårt då jag bara har haft mugg på en häst förut och det var 1998! :D Då tvättade jag och smörjde med idomin så tog det en dryg vecka så var allt borta och återkom inte. :D

Men det låter ju verkligen inte bra om det är så lerigt? För det lär ju blir lika lerigt till våren igen. Finns det ingen annan hage eller går det att stänga av den värsta biten? Jag har förvisso en hel del lera också men alltså hästarna sjunker bara ner nån centimeter och är sällan speciellt mycket leriga ovan kronranden.

Att smörja in muggen däremot när det nu är så blött och lerigt tycker jag nästan bara gör att det fastnar mer lera i vad man nu använder för salva och alltså bara drar till sig mer bakterier? Men nu ska det väl äntligen bli kallt och torrt i hela Sverige. Lite snö också vore kanon

Jag kan inte påverka hagarna här och hela marken är så full av vatten att det inte är någon idé att byta hage. Till och med min gräsmatta är alldeles vattensjuk och tar inte emot mer vatten. Det hade räckt med några dagar med tre hästar så hade ingången blivit ett lerhål i alla fall, och de gillar ju att stå där på eftermiddagen i väntan på att komma in.

Här är det ler upp på kotan och ibland över också beroende på var hästen gått. Det är ju en hel del, så just karleden kommer stå i leran hela tiden nästan.

Jag tror att om man har salva på, ett tjockt lager, så skyddar det ju en del mot leran, så leran inte kommer enda in på kroppen.

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 585
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 730
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 988
Senast: Ceta
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 100
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka