Hingstvisningar 2016

@_Zvea_ Vi var där och för andra året i rad var Eclectisch den enda där jag får en riktig känsla för. Den är kraftfull och har till synes ett inte lugn man inte riktigt väntar av någon med hans härstamning. I år var han inte i sådant fasligt överhull heller så nu kunde man riktigt se vilken hög klass han håller. Sådan balans han har i gången, alltid i uppförsbacke och med bakben som bär. Vränger nu med tanken på att väljer man honom ej i år så är han säkert inte i avel nästa, ägarinnan är ju icke avelsintresserad.
Zaladin såg lite stressad ut. Har alltid varit en fin individ men ingen jag är intresserad av att betäcka med.
Dragon Welt saknar karaktär för mig, men fin takt och ridbarheten går inte av för hackor.
Amplitud saknar hingstkaraktär och utstrålning för mig även om fronten, skritten och galoppen är väldigt trevliga. Man ser helt klart Semiramis släktskap med honom i ansiktet, och det är ju inte så att man skulle vara missnöjd om man själv var uppfödaren.
Rafael är krallig, snygg och elektrisk, men behöver en typ av sto vi inte har så jag kollade inte så noga...
... Var det fler hingstar på plats? :p
 
Nu har jag bara sett webbsändningen men Eclectisch bra bak? Visst har den väldigt tilltalande gång och den har blivit mycket mer avspänd sen förra året och när han får gå lägre ser det trevligt ut men tycker fortfarande den släpper ryggen och tappar bak på ett sätt jag inte alls gillar när den blir för spänd och hög.

Zaladin har jag gillat men blir lite besviken på att "ryckigheten" som Zack-hästarna ofta har som unga inte verkar växa bort på honom. Ser fortfarande obalanserat ut. Kanske att han bara hade en dålig dag och inte var alls framme i handen men nä, inget jag vill betäcka med längre.
 
Senast ändrad:
@_Zvea_ Vi var där och för andra året i rad var Eclectisch den enda där jag får en riktig känsla för. Den är kraftfull och har till synes ett inte lugn man inte riktigt väntar av någon med hans härstamning. I år var han inte i sådant fasligt överhull heller så nu kunde man riktigt se vilken hög klass han håller. Sådan balans han har i gången, alltid i uppförsbacke och med bakben som bär. Vränger nu med tanken på att väljer man honom ej i år så är han säkert inte i avel nästa, ägarinnan är ju icke avelsintresserad.
Zaladin såg lite stressad ut. Har alltid varit en fin individ men ingen jag är intresserad av att betäcka med.
Dragon Welt saknar karaktär för mig, men fin takt och ridbarheten går inte av för hackor.
Amplitud saknar hingstkaraktär och utstrålning för mig även om fronten, skritten och galoppen är väldigt trevliga. Man ser helt klart Semiramis släktskap med honom i ansiktet, och det är ju inte så att man skulle vara missnöjd om man själv var uppfödaren.
Rafael är krallig, snygg och elektrisk, men behöver en typ av sto vi inte har så jag kollade inte så noga...
... Var det fler hingstar på plats? :p

Har bara tittat på nätet, men tyckte Dragon Welt stack ut positivt med ridbarhet och avspändhet, det finns andra som rör sig mer och bättre, men temperamentet tyckte jag såg riktigt bra ut, avspänd och samarbetsinriktad. Skovens Rafael var annars i särklass tycker jag av dem man fick se, svårt att bedöma Ampere på det man fick se nu. Kan man hantera känsligheten så... Men det såg inte helt enkelt ut med Amplitud.

Jag blev lite fundersam på om de som avlar för hoppning tycker de kan göra sig en bedömning av en hingst på det sättet hopphästarna visades? Visst är det trevligt att se att de öht kan hoppa, men räcker det att se dem hoppa enstaka, mycket välfyllda räcken? Vill man inte se ridbarhet och balans mellan hinder också (alltså att de hoppar några hinder i följd i en enkel liten bana), och kanske hur de hanterar saker och ting utan markbommar och extramycket bommar, alltså i en något mer tävlingslik hindersituation? För mig som glad amatör kändes det lite gammeldags att bara visa "höjdhoppning", givet hur tekniska banorna är nuförtiden, men jag kanske tänker fel?
 
Varför ens visa dem, om det är helt meningslöst, och ingen tycker de kan se något?

Jag sa inte att man inte "kan se något"? Man får ju se hur de ser ut! Hur de rör sig - galopperar framförallt, man kan bedöma deras teknik över hinder någorlunda väl och om de hoppar konsistent. Men att se hur de verkligen HOPPAR, det kan man inte. Alltså hur de fungerar på en tävlingsbana, och det är väl det som är intressant. Jag tänker mig att det samma gäller för gångartshingstarna i stor utsträckning.

Att bygga en hel hoppbana är nog helt enkelt inte praktiskt görbart på en visning, även om många har flera hinder som hoppas i följd på ett eller annat sätt. På Tullstorp visade de väl bara en hopphingst (var inte sonen bara tre?) och då förstår jag att man inte gör sig så värst mycket besvär.
 
Jag sa inte att man inte "kan se något"? Man får ju se hur de ser ut! Hur de rör sig - galopperar framförallt, man kan bedöma deras teknik över hinder någorlunda väl och om de hoppar konsistent. Men att se hur de verkligen HOPPAR, det kan man inte. Alltså hur de fungerar på en tävlingsbana, och det är väl det som är intressant. Jag tänker mig att det samma gäller för gångartshingstarna i stor utsträckning.

Att bygga en hel hoppbana är nog helt enkelt inte praktiskt görbart på en visning, även om många har flera hinder som hoppas i följd på ett eller annat sätt. På Tullstorp visade de väl bara en hopphingst (var inte sonen bara tre?) och då förstår jag att man inte gör sig så värst mycket besvär.

Fast några saker går ju att ordna även om man bara har två hinder, t ex att göra själva hindret lite mer tävlingslikt. Det är ju rent av mindre jobb, eftersom det går åt färre bommar då.

Jag vet att hopphingstar visas lite annorlunda på annat håll, just därför blev jag lite konfunderad över Tullstorps sätt att visa. Sen kan det ju absolut vara så att hoppuppfödare inte åker dit i första läget eftersom det annars bara var dressyrhingstar, men samtidigt, om man ändå gör sig besväret att faktiskt visa hästen, vill man inte göra det mesta av det? Alternativt strunta i det helt.

Absolut att man måste se hingsten tävla för att kunna bilda sig en riktig uppfattning, men det finns ju grader i helvetet, så att säga. Titta t ex på den här visningen som jämförelse:


Också hingstvisning, också bara två hinder. Men hindrena är mer lika tävlingshinder, inte samma karaktär av höjdhoppning utan mer banhoppningslikt (hindrena hoppas i följd redan från början, snarare än att ett och samma hinder hoppas högre och högre), mer demonstration av ridbarheten (se t ex avsaktningen vid 2:26), osv. Lika mycket fokus på att visa hästen mellan som över hinder. Skulle jag tycka, då.
 
Ang hopphingstar på hingstvisningar tycker jag att det är synd att fler inte ställer upp i t.ex. hingstklassen på bruksprovet, man får ju så mkt mer ut av det när det hoppas en ordentlig bana! Sedan kan man såklart åka ut och titta på vanliga tävlingar också, men då får man ju oftast lägga en hel dag för att se 2-3 hingstar.
 
Har bara tittat på nätet, men tyckte Dragon Welt stack ut positivt med ridbarhet och avspändhet, det finns andra som rör sig mer och bättre, men temperamentet tyckte jag såg riktigt bra ut, avspänd och samarbetsinriktad. Skovens Rafael var annars i särklass tycker jag av dem man fick se, svårt att bedöma Ampere på det man fick se nu. Kan man hantera känsligheten så... Men det såg inte helt enkelt ut med Amplitud.
QUOTE]
).
Vi var på plats, och det var vår känsla också. Dragon Welt var otroligt trevligt visad. Inte många fyraåringar som fixar att komma in till hög musik, flera hundra människor och ändå kunna gå rund och låg bara några minuter in i passet med härlig lösgjordhet, taktfasthet och full fokus på ryttaren. Även i stallet efteråt var han social och intresserad av besökarna. Tyvärr är han för lågställd för mitt sto, men jag tror att han har mycket att tillföra! Tyvärr fick man lite känslan av att han var tråkig efter att ha sett de andra hingstarna.

Ampere och Amplitud var ju häftiga att se på, men som du säger, hur många fixar så mycket nerv? Amplitud var inte road av att folk kom in i stallarna. Han stod som ett frimärke på väggen och visade vitorna.

Skovens Rafael kändes då mer som någon slags mellanväg, mer lätthanterlig men ändå spektakulär och med gnista.

Zaladin var jättespänd, och JB såg ganska sammanbiten ut. Han var nog inte helt nöjd med Zs uppvisning. Treåringen Zitat efter Zaladin var däremot väldigt fin! Blir inte det minsta förvånad om den blir godkänd nästa år (de skulle inte satsa i år eftersom den var för stor
 
Jag gillar Ampere men trist när de inte rids. Däremot träffade jag på en av landets mesta unghästryttare som sa att h*n aldrig tar emot Ampere-avkommor och en stor del av dennes "beridarkompisar" inte heller gör det, många avkommor åker därför utomlands. Det gör mig lite fundersam och "rädd", och hoppas att ingen amatör som inte kan rida in själv väljer Ampere om nu det är så att ett gäng proffsberidare inte vill rida hans avkommor.
 
Jag gillar Ampere men trist när de inte rids. Däremot träffade jag på en av landets mesta unghästryttare som sa att h*n aldrig tar emot Ampere-avkommor och en stor del av dennes "beridarkompisar" inte heller gör det, många avkommor åker därför utomlands. Det gör mig lite fundersam och "rädd", och hoppas att ingen amatör som inte kan rida in själv väljer Ampere om nu det är så att ett gäng proffsberidare inte vill rida hans avkommor.
Min Ampere blev insutten i höstas inga problem , inga problem i någon hantering transport osv .
 
Jag gillar Ampere men trist när de inte rids. Däremot träffade jag på en av landets mesta unghästryttare som sa att h*n aldrig tar emot Ampere-avkommor och en stor del av dennes "beridarkompisar" inte heller gör det, många avkommor åker därför utomlands. Det gör mig lite fundersam och "rädd", och hoppas att ingen amatör som inte kan rida in själv väljer Ampere om nu det är så att ett gäng proffsberidare inte vill rida hans avkommor.

Jag tror det är väldigt olika hur temperamentet slår, vissa är hyperkänsliga som Aplitud ser ut att vara, men jag känner till ett flertal som tillhör den mer okomplicerade och inte supernerviga kategorin.
 
Förlåt, detta är ju Buke. Då måste man skriva allt för folk tänker inte själva. Det är INTE ALLA Ampere-avkommor som är nerviga.
 
Förlåt, detta är ju Buke. Då måste man skriva allt för folk tänker inte själva. Det är INTE ALLA Ampere-avkommor som är nerviga.

Jag håller egentligen med dig, och ville mer peka på att förärvningen verkar vara så ojämn när det kommer till känslighetsgraden och ängsligheten.
Och sedan över lag tycker jag såklart att 99% av alla amatörer borde låta någon utbildad och duktig rida in unghästarna, för allas skull.
 

Liknande trådar

Avel Har ni redan valt hingstar att betäcka med i år? Har ni bokat plats på hingstvisningar? Vilka tror ni, inom er ras, kommer "slå igenom"?
7 8 9
Svar
166
· Visningar
20 455
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
527
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
461
Senast: Nikan
·
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 412
Senast: L(i)FE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp