Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nån mer som var på Tullstorp i helgen? Intryck?
@_Zvea_ Vi var där och för andra året i rad var Eclectisch den enda där jag får en riktig känsla för. Den är kraftfull och har till synes ett inte lugn man inte riktigt väntar av någon med hans härstamning. I år var han inte i sådant fasligt överhull heller så nu kunde man riktigt se vilken hög klass han håller. Sådan balans han har i gången, alltid i uppförsbacke och med bakben som bär. Vränger nu med tanken på att väljer man honom ej i år så är han säkert inte i avel nästa, ägarinnan är ju icke avelsintresserad.
Zaladin såg lite stressad ut. Har alltid varit en fin individ men ingen jag är intresserad av att betäcka med.
Dragon Welt saknar karaktär för mig, men fin takt och ridbarheten går inte av för hackor.
Amplitud saknar hingstkaraktär och utstrålning för mig även om fronten, skritten och galoppen är väldigt trevliga. Man ser helt klart Semiramis släktskap med honom i ansiktet, och det är ju inte så att man skulle vara missnöjd om man själv var uppfödaren.
Rafael är krallig, snygg och elektrisk, men behöver en typ av sto vi inte har så jag kollade inte så noga...
... Var det fler hingstar på plats?
På hingstvisningar får man aldrig se hur hästarna hoppar. Man måste se dem på tävling.
Varför ens visa dem, om det är helt meningslöst, och ingen tycker de kan se något?
Jag sa inte att man inte "kan se något"? Man får ju se hur de ser ut! Hur de rör sig - galopperar framförallt, man kan bedöma deras teknik över hinder någorlunda väl och om de hoppar konsistent. Men att se hur de verkligen HOPPAR, det kan man inte. Alltså hur de fungerar på en tävlingsbana, och det är väl det som är intressant. Jag tänker mig att det samma gäller för gångartshingstarna i stor utsträckning.
Att bygga en hel hoppbana är nog helt enkelt inte praktiskt görbart på en visning, även om många har flera hinder som hoppas i följd på ett eller annat sätt. På Tullstorp visade de väl bara en hopphingst (var inte sonen bara tre?) och då förstår jag att man inte gör sig så värst mycket besvär.
Vi var på plats, och det var vår känsla också. Dragon Welt var otroligt trevligt visad. Inte många fyraåringar som fixar att komma in till hög musik, flera hundra människor och ändå kunna gå rund och låg bara några minuter in i passet med härlig lösgjordhet, taktfasthet och full fokus på ryttaren. Även i stallet efteråt var han social och intresserad av besökarna. Tyvärr är han för lågställd för mitt sto, men jag tror att han har mycket att tillföra! Tyvärr fick man lite känslan av att han var tråkig efter att ha sett de andra hingstarna.Har bara tittat på nätet, men tyckte Dragon Welt stack ut positivt med ridbarhet och avspändhet, det finns andra som rör sig mer och bättre, men temperamentet tyckte jag såg riktigt bra ut, avspänd och samarbetsinriktad. Skovens Rafael var annars i särklass tycker jag av dem man fick se, svårt att bedöma Ampere på det man fick se nu. Kan man hantera känsligheten så... Men det såg inte helt enkelt ut med Amplitud.
QUOTE]
).
Min Ampere blev insutten i höstas inga problem , inga problem i någon hantering transport osv .Jag gillar Ampere men trist när de inte rids. Däremot träffade jag på en av landets mesta unghästryttare som sa att h*n aldrig tar emot Ampere-avkommor och en stor del av dennes "beridarkompisar" inte heller gör det, många avkommor åker därför utomlands. Det gör mig lite fundersam och "rädd", och hoppas att ingen amatör som inte kan rida in själv väljer Ampere om nu det är så att ett gäng proffsberidare inte vill rida hans avkommor.
Jag gillar Ampere men trist när de inte rids. Däremot träffade jag på en av landets mesta unghästryttare som sa att h*n aldrig tar emot Ampere-avkommor och en stor del av dennes "beridarkompisar" inte heller gör det, många avkommor åker därför utomlands. Det gör mig lite fundersam och "rädd", och hoppas att ingen amatör som inte kan rida in själv väljer Ampere om nu det är så att ett gäng proffsberidare inte vill rida hans avkommor.
Förlåt, detta är ju Buke. Då måste man skriva allt för folk tänker inte själva. Det är INTE ALLA Ampere-avkommor som är nerviga.
Blädde gård ska ha visning i stävie ridhus 20 maj. Jag ska absolut dit.