Hingstval??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare koftena
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hingstval??

Jag tycker att 30000 är för dyrt för en häst. Den dyraste av mina hästar (en fjording) har jag betalat 16000 för vilket var mycket för mig. Alla har inte en toppen lön vet du....

Är det du som avgör vem som är en seriös person eller inte då....nu börjar bli riktigt.....:devil: på dina åsikter.....ursäkta men du vet inte ett skit om vilka folk här är så sluta lek någon slags domare över andra. Översittarfasoner är vad det är. Bara för att man har travare betyder det inte att man är oseriös och skiter i sina djur.....du har inte en aning om det där.....

Jo, det är sant att det utav en travkorsning kan bli ett rent travföl.....MEN om man är helt nöjd med sitt travsto (vilket man bör vara när man avlat på henne) så spelar det ingen som helst roll om fölet liknar henne.

För övrigt kan man ju då även använda hästen till körning. Många tycks glömma att travare är bra körhästar och även trevliga individer. Ridning behöver inte vara punkt ett på prioriteringslistan......mina två duger bra till min hobbyridning iaf. Om jag jämför mina travston med min fjordvalack så trivs jag faktiskt bättre med travarna, de är mer min typ av häst.....

På sätt och vis?
Jag vet åtminstone en travarkorsning som gått SM i hoppning, och flera andra som tävlat högre hoppklasser. Dessa var inga slumpartade tjuvbetäckningar, utan resultat av genomtänkt avel.

Men allvarligt :eek: vem ska bestämma det då tycker du?
Du? Staten? Gestapo? ;)
Vi lever ändå i ett fritt land.

Tycker att nivån börja sjunka lite här, men... Jag vill gärna veta vad det är för travarkorsningar? Är det SF du syftar på? Som har 2 procent travarblod?

Som jag skrev tidigare så vi har länge avlat för att förbättra ridbarheten på våra hästar, dagens ridhästar hade sett helt annorlunda ut om vi inte gjort det.
Så har man gjort i hundratals år (sedan 1928 (?) ) i Sverige och det är därför travare travar fortare än andra, galoppörer galopperar snabbare och ridhästar är bättre att rida på.
Att som amatör komma och påstå att man ska avla in en massa suspekt blod tycker jag är att spotta stor kunskap i ansiktet. Det måste hela tiden finnas en tanke bakom allt avel. Inte bara "betäcka" ett trevligt sto.

Det är på grund av sådana här diskussioner som jag önskar att häst- och avelskunskapen var mer utspridd i landet, kanske genom teorilektioner på ridskola?

Ni som dillar om hästrastister, jag undrar hur gamla ni är, 12?

Men seriöst!?
Hur stor tror du den chansen är då? :grin:

Lägg av med smirkandet om du vill ha en seriös diskussion.
Jag har ingen statistik på hur stor chansen är. Har du?

Vilken travare (travkorsning) har gått SM ? Och när ?

Travarkorsning. D-ponny (tror jag...kanske var C), korsning travare - wm. Heter Whopper, men jag vet inte om det är fullständiga namnet.
Kan pm:a en bild om du vill (lägger inte ut här eftersom jag inte har frågat ägaren om lov)

Senast ändrad:

Så man är 12 bara för att man inte delar din åsikt??? själv är jag 29... vet inte du gammal DU är som tror att hästavel är det viktigaste här i världen....det finns större frågor än så....men det är klart viktigast är väl att Sverige ligger nr 1 på avelslistan förstås sen kan vi strunta i resten...:angel:

Otroligt att man kan verka så säker på något som man i själva verket inte har en jäkla aning om.
Och det är dags att inse fakta, du äger själv en travarkorsning. Kallblod, varmblod, whatever.

Dessutom, även om du inte själv har avlat fram den har du ju finansierat denna "vidriga avelsform" genom att köpa den.

Är inte det dubbelmoral i sin renaste form?
Jag har inte köpt henne.
Jag har henne bara på foder men hon ska tillbaka till ägaren snart. ;)
Kanske inte ska vara så snabb med att kasta skit.

Är det du som avgör vem som är en seriös person eller inte då....nu börjar bli riktigt.....:devil: på dina åsikter.....ursäkta men du vet inte ett skit om vilka folk här är så sluta lek någon slags domare över andra. Översittarfasoner är vad det är. Bara för att man har travare betyder det inte att man är oseriös och skiter i sina djur.....du har inte en aning om det där.....
Jag har själv haft 2 travare, men skulle ALDRIG komma på tanken att betäcka dem för att få fram en bättre ridhäst. :crazy:

Kan du citera vart jag har skrivit: "Bara för att man har travare betyder det inte att man är oseriös och skiter i sina djur."

Trampade jag på en öm tå? :cool:

Att som amatör komma och påstå att man ska avla in en massa suspekt blod tycker jag är att spotta stor kunskap i ansiktet. Det måste hela tiden finnas en tanke bakom allt avel. Inte bara "betäcka" ett trevligt sto.

Det är på grund av sådana här diskussioner som jag önskar att häst- och avelskunskapen var mer utspridd i landet, kanske genom teorilektioner på ridskola?

Ni som dillar om hästrastister, jag undrar hur gamla ni är, 12?
Kan bara hålla med.

Ledsen, men tydligen är vissa personer för någon slags diktatur om vilka hästar man får ha eller ska ta föl av. Kanske de kan starta ett nytt parti om detta? Typ "Hästdemokraterna" eller något liknande där de kan bestämma att vilka hästar man får avla på och att alla hästar har olika värde efter ras....

Nej verkligen inte du trampar inte på några tår....du trampar bara vatten i mina ögon....jag menade att du tycks tro att du vet vilka som är seriösa eller oseriösa utifrån vilka hästar de har och det är enbart patetiskt.....

Så man är 12 bara för att man inte delar din åsikt??? själv är jag 29... vet inte du gammal DU är som tror att hästavel är det viktigaste här i världen....det finns större frågor än så....men det är klart viktigast är väl att Sverige ligger nr 1 på avelslistan förstås sen kan vi strunta i resten...:angel:

Ledsen, men tydligen är vissa personer för någon slags diktatur om vilka hästar man får ha eller ska ta föl av. Kanske de kan starta ett nytt parti om detta? Typ "Hästdemokraterna" eller något liknande där de kan bestämma att vilka hästar man får avla på och att alla hästar har olika värde efter ras....

Nej verkligen inte du trampar inte på några tår....du trampar bara vatten i mina ögon....jag menade att du tycks tro att du vet vilka som är seriösa eller oseriösa utifrån vilka hästar de har och det är enbart patetiskt.....

Du kanske borde bete dig som en vuxen om det nu är det du ska föreställa.
Det du skriver ovan tyder på annat.

Denna tråd handlar väl inte om vad som är viktigast i världen?
Och att starta ett parti!? Nu får du väl ge dig.

Jag har aldrig sagt att de som har travare är oseriösa, kan du citera det är du snäll? Däremot är det oseriöst att avla hursomhelst.

Det är väl ingen som påstår att man ska?

Men jag reagerar på bla Lycanthrope's inlägg, där hon menar att man bör förbjuda all korsningsavel med travare, samt kallar det en 'vidrig avelsform' och vidare dömer ut alla som tagit fram en sådan korsning som totalt okunniga.

Jag har aldrig påstått att det är toppen att korsningsavla hur som helst...men jag tycker inte att det per automatik är värre än att tex avla fram undermåliga renrasiga hästar som går raka vägen till slakt.

*KL*

Jag är inte för korsningsavel, men om man nu ska betäcka sitt travarsto med en annan ras, tycker jag att det är viktigt att de får en förståelse och inblick i vad som kan passa. Sen tror jag att inte ens 5% av alla som rådfrågar här betäcker sen. Det kan vara kul att drömma om ett gulligt föl efter sin älskling. Men, om de nu betäcker, tycker jag att de ska välja en lämplig hingst, så det blir en så pass bra avkomma som möjligt.

Det kallas ironi och ska iofs inte användas när man talar med yngre barn eftersom de inte kan tolka ironi, men jag utgår självklart från att människor på detta forum är vuxna.....

Men ha det så trevligt i din lilla värld...jag tycker att du ska skriva ett brev till regeringen och tipsa dem om dina ideer kring lagstiftning om travavel. Jag tycker gott och väl att de kan strunta i klimatkrisen, finanskrisen och sådant och ta tag i detta jätteproblem nu....

KL

Till Ts
Ledsen att din tråd spårat ur (som de här trådarna tyvärr alltid gör). Men som andra skrivit här är nog fullblod en bra ide om du ska betäcka. Hur du en gör så hoppas jag att det blir bra, trist att man inte kan be om råd utan att bli påhoppad och idiotförklarad bara....

Men nu får du väl ta och ge dig??
Du kallar dig vuxen, ärligt talat?

Det är väl knappast regeringen som har något att säga till om vad gäller avel för den delen.

Och du förstår tydligen fortfarande inte vad ironi är....sorry gumman men det var du som startade diskussionen kring att lagstifta om regler och förbud kring travavel. Ledsen om du inte vet vad du själv säger. Märker att du mest är intresserad av mig och min ålder, men kasta inte ur dig sådana kommentarer om du inte menar det då.....

Nu struntar jag i detta....denna diskussion ger inget eftersom du uppenbarligen inte förstår ett ord av vad jag skrivit....

Men ha det bra du med.....;)

Vad jag menade är att om stoet har egenskaper för ridning så behöver det ju inte betyda att ungen får det. I bästa fall blir den som stoet + de goda egenskaperna man vill åt från hingsten. I värsta fall så slår stoets trav-gener igenom, de som inte syns men finns där ändå. (fortfarande är det ju samma sak med vilken avel som helst - men just olikheten mellan raserna gör det knepigt). Men behöver ju inte betäcka bara för att man har ett sto, man kan ju hitta sin drömhäst på annat vis ?

Den största fördelen jag ser med att betäcka ett trav-sto me hbl/fbl hingst eller egentligen göra en out-cross oavsett ras är att det är just en out-cross
(litet motsägande till mitt andra resonemang ovan) men man riskerar iallafall inte inavel.

Tycker att nivån börja sjunka lite här, men... Jag vill gärna veta vad det är för travarkorsningar? Är det SF du syftar på? Som har 2 procent travarblod?

Men vilken nedlåtande ton :(

Nej, jag syftar inte på någon med 2% travarblod...vet inte vilken häst du menar?

Vilken häst jag syftar på har jag skrivit i ett tidigare inlägg. Finns fler exempel, vill du ha namn kan du ju pm:a.
Jag är egentligen inte intresserad av att försvara travarkorsningarnas förträfflighet eftersom jag vet alltför lite om ämnet...tycker dock det är magstarkt av somliga här att påstå att alla dessa korsningar är dåliga och framavlade av personer som inte vet vad de sysslar med.

Ja denna tråd har verkligen spårat ur, vill bara säga att det gör INGENTING om hästen får travgenerna..o blir som en travare med dålig galopp o hej o hå..allt som sägs om travare. Jag älskar mitt sto o köpte en TRAVARE för att jag älskar rasen, nu ska vi betäcka henne med en ridhäst för att få i lite mer "ridgener" men slår dom inte igenom så fine..det gör inget!!!! Jag anser att travarna har bra ridbarhet för MITT ändamål, jag är inte intresserad av att tävla hoppning eller ens träna det. Jag rider AR på lätt nivå med mitt sto o skogsmullar..o det skulle inte ett korsningsföl passa till??!!
Vill itne avla fram en elithäst, vad tror ni vi har ett fullblod oxå för??!! Jo för att min man ska kunna träna o tävla hoppning på högre nivå.. Mitt sto skulle aldrig kunna hoppa 140 som fullblodet gör o det vet jag. Därför har vi två olika sorters hästar. Min man vill tävla då valde han denna häst som tävlingshäst då han har kroppen o gången för sig, jag vill träna AR o skogsmulla o valde då mitt sto. Jag tror vi avslutar denna tråd nu för det kommer inget vettigt ut ur detta resonemang tyvärr.
Få be om råd o förslag på annat håll.

Tack till dig som förklarade varför du tyckte fullblod..SÅNA råd ville jag ha.

Hörs i nån annan tråd!

Koftena,

Tyvärr spårar såna här trådar alltid ur, inte lätt för dig att veta om du är relativt ny på Buke men så är det.
Vissa åsikter är liksom Buke-PK att ha ;) och dit hör just detta, att inte korsa travare. En del kunniga argumenterar hett i ämnet, och sen blir det liksom fritt fram för alla mindre kunniga att hänga på också, i samma fördömande ton - fast de kanske inte vet så mycket egentligen, de bara upprepar de argument de läst från äldre och kunnigare Bukare (men utan tyngden bakom eftersom kunskapen och erfarenheten kanske inte riktigt finns där)
Är du med?

Själv vet jag egentligen inte tillräckligt mycket om korsningen för att kunna argumentera sakkunnigt, men jag reagerar när drevet går bortom all reson, 'bara för att' :crazy:
Dessutom känner jag ju faktiskt till några riktigt lyckade korsningar, bla då SM-ponnyn jag nämnde, samt flera ponnyer till som gått högre hoppklasser - korsningar travare (av god rid/hoppmodell, får man väl anta) och Welsh eller WM.

Sammanlagt har jag nog inte träffat mer än 10-talet travarkorsningar, och det är därför jag inte vågar uttala mig så tvärsäkert som en del andra här. Men kan ju säga att ingen av dessa var vad jag skulle kalla misslyckad, dvs helgalna proportioner eller uselt steg - inte ens den riktigt konstiga korsningen vbltravare/ardenner som en tjuvbetäckning hos en bekant resulterade i :o
(däremot HAR jag ridit och hanterat en hel del halvblod som aldrig borde fötts, men det hör inte till denna diskussionen)

Vbltravaren har ju en hel del fullblod i sig från början, så att lägga på en bra fullblodshingst på ditt sto låter ju vettigt. Jag skulle kollat noga på hennes svagheter och valt en som kompenserade dem, särskilt vad gäller temperamentet - många travare är ju lite 'vassa' i huvudet, och sådant kan slå igenom flera generationer bort...viktigt då att välja en hingst som lämnat trevliga avkommor om det är en mysig ridhäst man vill ha. Och kanske att kolla igenom ditt stos stam tillsammans med någon som kan travare (om du inte kan själv!) för att få reda på vad där finns, så det inte kommer som obehagliga överraskningar.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 979
Avel Har ett sto som vi planerar att betäcka i vår, vi är gröna när det gäller avel och det finns så många fina hingstar, så ju mer vi kollar...
Svar
6
· Visningar
1 630
Senast: Långnos
·
Islandshäst Hej! Jag skulle vilja ha lite hjälp i letandet efter hingst åt vårat sto. Det är första gången jag själv ska ta föl, men hon har haft...
Svar
3
· Visningar
1 337
Senast: valvis
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 427
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka