Hingstval??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare koftena
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hingstval??

Jag har aldrig sett en sådan korsning. Har sett lyckade Traraber, travare-arab, och fullblod-travare.

De två hingstarna har betäckt ett antal travston med finfina resultat hingstfölen blir dock ganska vassa men det gör inget. Stofölen blir riktiga "gosråttor" dom som kommit till världen alltså. Min kompis äger en av hingtfölen..eller ja han är två nu. Han är så snygg!! o väldigt trevlig.

Bägge två är godkända för alla raser.
o det är samma ägare på hingstarna så vi ska åka o hälsa på men jag vill fortfarande ha fler förslag.

Denna betäckning ÄR genomtänkt, hon behöver massa massa tid att bara gå i hagen då hon haft ett stressigt o väldigt rörigt liv o vi vill ta föl på henne då hon har bra psyke o bra kropp. Vad passar bättre än ett föl då??
Vi behöver nämligen en efterträdare till vårt fullblod om några år o eftersom vi älskar allt hos vårt sto så varför inte betäcka henne? Blir fölet lik pappa jamen vad bra för VI valde hingsten, alltså gillar vi det vi såg även hos hingsten.

Personligen tror jag risken är större att få en opropetionerlig avkomma = inte så hållbar, om du korsar 2 så olika raser. Men, det kan oxå bli bra. Jag menar att det är mer en risk. Fullblod eller arab är säkrare att korsa med för att få en välpropetionerlig avkomma.

Hur menar du säkrare??

Vi har även en ren fullblodshingst som en kompis äger, godkänd såklart. Han har gått galopp o mestadels betäckt fulllblod men han är vettigt i skallen o ger fina avkommor.

Jag vill ju verkligen ge avkomman de bästa tänkbara gener därför vill ja ha mkt förslag o konstruktiv kritik.

Inte att jag inte ska avla för det kommer jag göra ändå. Ett föl ska vi ta på henne om hon tar sig.

Ja på sätt och vis också.
Det är ju väldigt onödigt att det avlas fram många många hästar som inte duger till travet som sedan slaktas. Man får hantera liv med mer respekt än så.
Riktigt hur man ska lösa det vet jag inte, men inte avla på skit är ju en bra start.

På sätt och vis?
Du kallar det en 'vidrig avelsform', och vill förbjuda, att vissa vill ha korsningsföl efter sina travarston, med motivationen att de blir vandringspokaler och italientransport-offer - vilket du inte ens vet något om.
De renrasiga travarna - som är många många gånger fler - som kasseras på olika sätt, det kallar du 'på sätt och vis väldigt onödigt' :confused:
Om ditt resonemang var det minsta genomtänkt vore det väl ingen skillnad alls?

En korsning med travare är väldigt väldigt sällan genomtänkt.

Vad är det för kunskap du sitter inne med som göra att du kan uttala dig så tvärsäkert? Berätta gärna...annars blir det onekligen lite svårt att ta det på allvar.
Jag vet åtminstone en travarkorsning som gått SM i hoppning, och flera andra som tävlat högre hoppklasser. Dessa var inga slumpartade tjuvbetäckningar, utan resultat av genomtänkt avel.

Men framförallt tycker jag inte att man ska överhuvudtaget kunna korsa travare med andra raser.

Men allvarligt :eek: vem ska bestämma det då tycker du?
Du? Staten? Gestapo? ;)
Vi lever ändå i ett fritt land.

Senast ändrad:

Jag tror det är väldigt sällsynt att en seriös människa korsar travare.
Det innebär stora risker då man inte alls vet vad det blir för avkomma.

Ja tyvärr lever vi i ett fritt land när det gäller sånt här.
Att folk kan blanda hästar (och även hundar) hursomhelst är vansinne.

Jag tror det är väldigt sällsynt att en seriös människa korsar travare.
Det innebär stora risker då man inte alls vet vad det blir för avkomma

Det börjar kännas lite "goddag yxskaft" att diskutera med dig, då du inte svara på konkreta frågor utan bara fortsätter komma med grundlösa påståenden.
Vari ligger de stora riskerna? Varför skulle inte en seriös människa kunna korsa travare? Och var kommer all din kunskap i ämnet ifrån?

Ja tyvärr lever vi i ett fritt land när det gäller sånt här.

Återigen, VEM tycker du ska få bestämma hur man får avla?

Risken är ju att man inte vet vad man får för avkomma!

Man kan få en hobbyhäst med ok gångarter (tillexempel!) eller likagärna en häst med "värdelösa" gångarter och exteriör för ridning som "bara kan trava".
Man vet ju aldrig vad man får för avkomma!

Varför skulle en seriös människa avla travarkorsningar?

Jag vet inte VEM som ska bestämma och reglera sånt här.
Det är väl upp till avelsförbunden för de olika raserna eller något.

Eftersom människor som avlar på sina travston är oseriösa så är jag oxå det??!!
För mig o min man spelar det ingen roll om hästen blir en "som bara kan trava" eller blir en riktigt fin allroundhäst. Vi har ju en travshäst av en anledning, nu har hon dock väldigt fin galopp o passar bra som ridhäst men som jag skrivit tidigare är inte detta det första travsto/häst som jag har.
Vi kommer använda avkomman till det den passar för. Som sagt jag är derssyrryttare, min man hoppryttare o vår son hobbyryttare..vad kan bli bättre. Alltså spelar det ingen roll vad det blir för sorts häst.

Vi har ett fullblod som min man tävlar på o han är fortfarande ung så skulle inte avkomman passa till tävling nej men vad synd, då kan både jag o vår son rida den. Jag är inte ett dugg tävlingsintresserad o inte heller vår son.

Kan ni inte bara ge konkreta förslag på hingst istället?

PRE då? Skulle de vara nått, dom är ju lite mer dressyr inriktade men vissa är väldigt bra på å hoppa också:laugh:

Det vet man aldrig när man avlar.
Fast det är ju bra mycket större chans att få vad man vill ha när man korsar hästar avlade för ridning. Korsar man halvblod+fullblod är chansen stor att man får vad man vill ha beroende på stammar osv

För att få fram en sådan häst som de vill ha?
Till exempel SM-hopphästen jag skrev om tidigare.
Men seriöst!?
Hur stor tror du den chansen är då? :grin:

Alltså, fullblod och araber är fullblod. Det finns fullblod i travare. De är alla slimmade snabba hästar, det är inte så stora skillnader i kroppsbyggnaden. Jag vet att det finns kraftigaexempel av alla dessa raser, men om man tittar i det stora hela, vad som finns i generna. Om du korsar med en tyngre ras, är det en större risk att få en avkomma som kanske inte ser så snygg ut, ojämn, och sådana hästar håller ofta inte så bra. Tex Stort tungt huvud och hals på tunn kropp. Visst, det kan bli en jättefin avkomma oxå, men chansen att få en fin, jämn avkomma är större om du korsar med fullblod eller arab. Hoppas du förstår vad jag menar.

Det finns tydligen ett par korsningar som tävlat "högre" klasser i hoppning.

Dock var det väldigt länge sen som jag tolkat det.

Och kraven är ju knappast likadana på tävlingsbanorna idag som bara för 10-20 år sedan. Det blir ju hårdare och hårdare, och hästarna avlas mer och mer med inriktning på vad de ska göra; hopp, dressyr, trav, osv.

Det finns tydligen ett par korsningar som tävlat "högre" klasser i hoppning.

Dock var det väldigt länge sen som jag tolkat det.

Och kraven är ju knappast likadana på tävlingsbanorna idag som bara för 10-20 år sedan. Det blir ju hårdare och hårdare, och hästarna avlas mer och mer med inriktning på vad de ska göra; hopp, dressyr, trav, osv.

Vad jag vet är olympiska spelen och världsmästerskapet det största man kan vinna på vår planet Tellus, så "högre" kan du byta ut mot HÖGRE(högsta klassen) Må hända att det finns ännu större tävlingar på en annan planet, vem vet...............

Otroligt att man kan verka så säker på något som man i själva verket inte har en jäkla aning om.
Och det är dags att inse fakta, du äger själv en travarkorsning. Kallblod, varmblod, whatever.

Dessutom, även om du inte själv har avlat fram den har du ju finansierat denna "vidriga avelsform" genom att köpa den.

Är inte det dubbelmoral i sin renaste form?

Jag tycket inte heller man ska avla sönder hästarna! Travare som travare!
Visst kan en travare/ halvblods korsning kanske gå höga klasser men jag tycker personligen att det är ganska onödigt att avla in en häst som är lämpad till att springa och inte alls är lämpad till att gå med bakbenen in under sig. Det är synd om hästarna.

Då är det väl i så fall ännu mer synd om ridtravare eftersom de är ännu mindre avlade för att gå i rätt form?

Det var det konstigaste resonemanget jag har hört..

Jaha, okej. Dom två. Jappeloup och Baloubet.

det är finfin avel med folk som VET vad de pysslar med.

Men ingen kan inbilla mig att det rättfärdigar alla som vill avla travkorsningar och att just deras fölunge skall bli en stjärna.

Avel är ju alltid ett lotteri - och visst kan man lägga hbl hingst på travarsto och hålla tummarna och hoppas på att det kommer ut nånting i närheten av vad man har tänkt sig. Men det är ju samma sak med all form av avel. Det är bara så oerhört mycket lättare om individerna man avlar på är konsoliderade och hyggligt lika varandra.

Att man har ett travsto med ridhäst egenskaper är ju gott och väl, men vad är det som säger att de generna slår igenom ? Man kanske får ett föl som exteriört är långt i från vad man vill ha i ridning och ett temperament som inte alls är vad man hade tänkt.

En travkorsning kommer alltid att ha sämre förutsättningar än en konsoliderad ridhästras för ridning.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 979
Avel Har ett sto som vi planerar att betäcka i vår, vi är gröna när det gäller avel och det finns så många fina hingstar, så ju mer vi kollar...
Svar
6
· Visningar
1 630
Senast: Långnos
·
Islandshäst Hej! Jag skulle vilja ha lite hjälp i letandet efter hingst åt vårat sto. Det är första gången jag själv ska ta föl, men hon har haft...
Svar
3
· Visningar
1 337
Senast: valvis
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 427
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka