Hingstval??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare koftena
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hingstval??

Vi bor på gård så uppstallning mm kostar ingenting för oss så på det viset blir det billigare. Jag tycker inte att det är värt att köpa ett hbl för en massa pengar när jag kan lägga ner dom pengarna på min häst istället o faktiskt få vara med från början. Det är nått jag värderar högt. Jag har haft ett antal travföl tidigare så jag vet hur dyrt det är.

Fölet ska fungera som allroundhäst, det är vad jag satsar på. Men skulle den lämpa sig för dressyr PERFEKT, jag är dressyrryttare, passar den bättre till hoppning oxå det PERFEKT min man är hoppryttare...Så vi är medvetna om att vi kanske inte får det vi vill ha exakt men det vet vet man aldrig oavsett om jag betäcker eller om jag köper en "född"..

Har faktiskt fått kontakt med en bra tjej i närheten av mig, hon har två Lusitanohingstar godkända för korsningsavel o självklart även renrasigt. Riktigt läckerbitar verkligen. Ska ut o kika på dom nån dag.:laugh:

Ska vi då dra parallellen att bara de med en hög intelligenskvot och vackert utseende skall få skaffa barn? För vem vill ha ett fult korkat barn?

Blandrashundar?

Trådskaparen betalar troligtvis själv för sin häst, och respektera hennes val!

Har en granne som avlar på ardennerhästar. Det är inte ekonomiskt vettigt, men han har råd och intresse!
Det är ju faktiskt skillnad.

Barn slängs inte iväg kors och tvärs för att de "inte duger till det de var tänkta till". Alla älskar sitt eget barn.

Dock håller jag med Novisen också, alla bör inte skaffa barn.
Men att hindra någon från att skaffa barn för att den "inte är vacker" (Vem ska avgöra det!?) och har låg intelligens är bara befängt.

Blandrashundar är jag kluven till.
Jag har en schäfer/labrador med jättebra temperament.
Men när det börjar korsas pitbull/rotweiler/papillon/borde collie m.m. då är det ngt som är galet!

Bra att någon avlar på ardennrar.
Det är en viktig ras att behålla precis som bruksnordsvensken, som jag också ska avla på.

Men troligen blir den inte det. Tyvärr, men gener är gener.
Håller med.
Det spelar ingen roll hur mycket man vill något, generna styr.

Måste du bidra till den här vidriga avelsformen som slutar i vandringspokaler/slakttransport? För du kan ALDRIG veta att du kommer behålla hästen för alltid.

Detta argument kommer ALLTID upp i travarkorsningstrådar.
Men faktum är att korsningar utgör en ytterst liten del av slakttransporterna, däremot är renrasiga travare överrepresenterade. Det avlas fram massor av travare varje år som inte ens kommer till start, och av de som kommer till start blir väldigt många bortsorterade i ett tidigt stadium. Unga, friska hästar som blir vandringspokaler eller slaktas.
Tycker du att detta också är en "vidrig avelsform"? Jag är uppriktigt nyfiken!

Ja, precis. Jag lovar er att en renrasig travare har hundra gånger större risk att bli slaktad än en genomtänkt korsning.

Så ni som envisas med att det är bättre att avla renrasigt även om man vill ha en ridhäst, tänk lite längre än näsan räcker!!!

Jag vet hur det funkar inom travet, håller till exempel för närvarande på med inridning av en fullt frisk, välstammad ung herre som min kompis fick för han skulle slaktas annars. Det är till och med så illa att många säljare ställer upp och levererar hästen hem till en, bara för att slippa slakta den.

Och det säger väl allt om varför det är en ännu dummare idé att försöka avla travhästar efter ett sto som inte duger på banan. Då är det bättre att låta bli helt.

*kl*
Nu orkar jag inte läsa igenom hela tråden men jag hann bli lite mörkrädd.

Gärdsgårdsavel MÅSTE undvikas så långt som möjligt. Varför är Sverige och svenska halvblod så långt bak på WBFSH:s listor?
För att vi avlar för att få fram "trevliga hobby hästar". Även om man avlar för eliten så kommer det alltid att komma fram avkommor som inte duger. Använd dem som mysiga hästar i skogen. Att avla in suspekt blod, oavsett för vilket ändamål, gynnar inte någon.

Visst har travarblod ingått till viss del i Selle Francais avelsprogram (typ vid andra världskriget) och man kan väl säga att Baloubet mfl har travarblod i sig, men det är 2% av genomsnitts i SF:en

Tror ni att VDL, Zangersheide etc skulle använda sig av travare? Nej, - varför? Travare är skitbra på att trava fort och det är det de är framavlade för.
Ridhästar är framavlade för dressyr / hoppning - använd dem till att fortsätta avla ridning på.

Vad för papper skulle förresten en avkomma med trav/fullblod i sig få? Vilken stambok skulle de tillhöra?

:bow::bow:

Kan bara helt hålla med.

Tyvärr finns det naiva människor som ändå kommer pyssla med buskavel.

Jag önskar hårdare regler när det gäller sånt här.
Hårdare krav på vilka hingstar som får betäcka och VAD de får betäcka.
Och rejäla böter när någon missköter det!

Varför svarar du inte på min fråga angående renrasiga travare?

Dina idéer om regler och böter, skulle det gälla även dem?

Jag blir mörkrädd av det DU skriver istället. De flesta vill trots allt ha trevliga hobbyhästar som du kallade det. Hur många behöver en elithäst egentligen? Och tror du att de som tex avlar halvblod kommer att sälja hästarna billigt till de som inte har råd att köpa svindyra hästar? Nej knappast, de vill självklart ha igen de pengar de lagt ut oavsett om avkomman blev elit eller inte.

Vad spelar det för roll om Svensk avel ligger sist på en lista? Är det någon himla tävling eller? För min del tycker jag att det är vansinnigt att lägga ut så mycket pengar på en hobbyhäst och skulle skämmas om jag gjorde det.

Det är bra att det finns hästar för alla plånböcker och smaker. Ridning ska vara till för de som tycker om djuren helt enkelt, inte för ett fåtal rika som det var förr. det är inte för inte som ridning ofta stämplas som en snobbig överklassport, men vissa tycks vilja ha det så....

Men snälla om det fanns sådana regler som du efterlyser skulle din häst inte ens existera....eller är nordsvensk travare korsat med arab ett undantag?

Ja och trevliga hobbyhästar kommer vi alltid få, oavsett om vi försöker få fram elithästar. Alla blir inte elithästar.

Varför ska vi ha som mål att avla fram "hyffsade" hästar när vi ändå får dem på köpet?

Nej, jag tycker inte heller att ridsport bara ska vara för de rika. Men om du räknar på det så är det i regel inte dyrare att köpa en häst som att föda upp en själv. Du var ju ändå inte ute efter en topphäst?

De som avlar själva gör det ju ofta för att de hoppas på den där topphästen som de inte har råd att köpa, då avlar de också med klara mål. När avkomman inte blir som de tänkt säljer de den och *tadaa* där har hobbyryttaren sin produkt! (Hört om debatten med att uppfödare inte får igen pengarna - jätte tråkigt men det krossar ju ditt argument)

Och jag tycker att det spelar en himla stor roll om SWB ligger bra på någon "himla" lista. För att det är det avel handlar om - att hela tiden förbättra.

Men snälla om det fanns sådana regler som du efterlyser skulle din häst inte ens existera....eller är nordsvensk travare korsat med arab ett undantag?

Ordet "hästrasist" kommer nog att finnas med i den svenska ordboken väldigt snart... och ordet individ kommer nog att behöva förtydligas lite också...

Ja och trevliga hobbyhästar kommer vi alltid få, oavsett om vi försöker få fram elithästar. Alla blir inte elithästar.

Varför ska vi ha som mål att avla fram "hyffsade" hästar när vi ändå får dem på köpet?

Nej, jag tycker inte heller att ridsport bara ska vara för de rika. Men om du räknar på det så är det i regel inte dyrare att köpa en häst som att föda upp en själv. Du var ju ändå inte ute efter en topphäst?

De som avlar själva gör det ju ofta för att de hoppas på den där topphästen som de inte har råd att köpa, då avlar de också med klara mål. När avkomman inte blir som de tänkt säljer de den och *tadaa* där har hobbyryttaren sin produkt! (Hört om debatten med att uppfödare inte får igen pengarna - jätte tråkigt men det krossar ju ditt argument)

Och jag tycker att det spelar en himla stor roll om SWB ligger bra på någon "himla" lista. För att det är det avel handlar om - att hela tiden förbättra.

TS vill ha råd på en hingst att korsa en travare med, det står inget i inlägget att hon vill ha råd vilket halvblod hon ska köpa, så det kanske är bäst att återgå till grundämnet igen.

Mitt svar till TS är att antingen avla för trav (om stoet är dugligt för det) eller köpa en "färdig" trevlig hobbyhäst. :-) Eller kanske en ny travare som man kan få för billig peng om man bara är ute efter hobbyridning?

Nu lämnar jag tråden i fred men diskuterar gärna vidare någon annanstans!

Senast ändrad av en moderator:

Ja men då är det ju det där elittänkandet igen....oftast tycker jag att stenhård avel på vissa raser blir tvärtom.....låt djur vara djur istället....människans hetsjakt på något bättre hela tiden borde inte gå ut över andra varelser...

Skillnaden när man tar fram ett föl är väl att utgifterna är mer uppdelade och inte kommer på en gång.

Jag skulle tex aldrig vilja ta lån för en häst då jag anser det trots allt vara en nöjesgrej. Som studerande vore det helt befängt.....hur man än vrider och väder det lär jag aldrig komma upp i de kostnader som ett halvblod ligger i att köpa (inte för att det är den ras jag vill ha heller iofs).

aj är så dålig på att vara tyst..

Men om djur ska vara djur så borde vi inte rida alls. Nu avlar vi fram djur för att dem ska bli bättre lämpade för ridning och vi undviker att avla vidare på djur som inte lämpar sig för ridning. Hur tror du att dagens hästar hade sett ut om vi gjort på något annat sätt?

Nej om du betäcker med grannen hingst för billig peng och skiter i försäkringar så kommer du kanske inte upp i de kostnaderna som ett halvblod kostar.

Är något värt att göras så är det värt att göras ordentligt tycker jag. Vem har sagt att man måste ta lån?
Man kan väl spara ett par år med? Men det är en helt annan diskussion.
De flesta studenter jag vet, inklusive mig själv. Har inte råd att ha häst över huvudtaget :-)

*kl*

Tror ni att VDL, Zangersheide etc skulle använda sig av travare? Nej, - varför? Travare är skitbra på att trava fort och det är det de är framavlade för.

Jojomensan, Z började för några år sedan

Senast ändrad av en moderator:

Varför detta ständiga tjat om just halvblod?

Det finns hundratals olika RIDhästraser att välja mellan.
Man måste inte välja halvblod.

För övrigt kostade min välstammade 5 åring inte mer än 30tusen, så att påstå att de är dyra är bara skitsnack.

Som någon skrev så var det inte vilket halvblod jag skulle köpa utan vilken hingst jag ska välja till mitt sto. O det handlar inte om nån grannes hingst, då hade det redan varit bestämt för grannen har tre stycken!!!Dessa är dock inte godkända därför är dom inte intressanta.

Mitt sto har HÖGT avelsindex för travet som jag skrev tidigare o var mkt lovande som ung men pga fel tränare hände det en massa skit. Så hon DUGER för travavel MEN jag vill ha avkomman till ridning.

Ni som förstår vad denna tråd handlar om vad tycker ni om Lusitano, avkomman kanske blir grov men dom är väldigt trevliga o just dessa två jag hittat nedärver högbenta avkommor i 99% av fallen.:grin: Kanske kan vara nått??

Detta argument kommer ALLTID upp i travarkorsningstrådar.
Men faktum är att korsningar utgör en ytterst liten del av slakttransporterna, däremot är renrasiga travare överrepresenterade. Det avlas fram massor av travare varje år som inte ens kommer till start, och av de som kommer till start blir väldigt många bortsorterade i ett tidigt stadium. Unga, friska hästar som blir vandringspokaler eller slaktas.
Tycker du att detta också är en "vidrig avelsform"? Jag är uppriktigt nyfiken!
Ja på sätt och vis också.
Det är ju väldigt onödigt att det avlas fram många många hästar som inte duger till travet som sedan slaktas. Man får hantera liv med mer respekt än så.
Riktigt hur man ska lösa det vet jag inte, men inte avla på skit är ju en bra start.

Ja, precis. Jag lovar er att en renrasig travare har hundra gånger större risk att bli slaktad än en genomtänkt korsning.
En korsning med travare är väldigt väldigt sällan genomtänkt.

Det är fortfarande inte jag som avlat fram henne.
Skulle hon inte existera skulle jag inte träffat henne och antagligen träffat en annan häst i stället, så det spelar mig ingen roll.

Men framförallt tycker jag inte att man ska överhuvudtaget kunna korsa travare med andra raser.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 979
Avel Har ett sto som vi planerar att betäcka i vår, vi är gröna när det gäller avel och det finns så många fina hingstar, så ju mer vi kollar...
Svar
6
· Visningar
1 630
Senast: Långnos
·
Islandshäst Hej! Jag skulle vilja ha lite hjälp i letandet efter hingst åt vårat sto. Det är första gången jag själv ska ta föl, men hon har haft...
Svar
3
· Visningar
1 337
Senast: valvis
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 427
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka