Hingstval??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare koftena
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hingstval??

Snacka om att kasta sten i glashus. I mina ögon är det tio gånger konstigare att korsa arab-kallblod. Tänk dig kallblodets kropp på arabens ben. Hua!

Men det är väl ändå en viss skillnad på att köpa det färdiga resultatet, om man ser att fölet faktiskt hade tur i genlotteriet, jämfört med att göra korsningen själv och inte ha en aning om hur det blir?:confused: Det kan ju bli bra, men med tanke på hur konsoliderad travaveln är så är det ju rätt stor risk att travargångarterna slår igenom. Har sett en del travarkorsningar med travare i andra led, där man fortfarande kunde se travargången väldigt tydligt. Trots att de var 75% halvblod.

Problemet är främst att de flesta som gör korsningen i fråga ofta tar första bästa travarsto "för att hon är söt" och korsar med grannens halvblod med okänd stam.

Tro fasen att det inte blir bra hästar, och ger alla dåligt rykte.

Det håller jag faktiskt med om.

Det känns som att alla som har en varmblodstravarsto ska betäcka det ibland..

Varför ska ni vara så korkade så ni bara avlar för att "ha något eget"?
Avla fram ett renrasigt travarföl då.
Enligt er är ju travare så perfekta, varför korsa då? :cool:

Varför man korsar med ridhäst när man vill förbättra ridegenskaperna är för mig i alla fall ganska självklart.

Precis som att om jag hade ett halvblod som jag vill köra fort med på travbanan så skulle jag förmodligen betäcka med en travare.

Det handlar om att förstärka egenskaperna i avkomman och maximera möjligheterna.

Förutsatt att man absolut ska avla på det stoet man har.

Men som Mabuse skriver ovan så spelar det ingen roll! För travarens egenskaper/gångarter kan slå igenom totalt! Då är betäckningen med "fin hbl-hingst" förgäves.

Vill man ha en ridhäst så köper man en sådan!

Det håller jag faktiskt med om.

Det känns som att alla som har en varmblodstravarsto ska betäcka det ibland..

Jo, och där är vi ense om att det finns ett stort problem. Det andra problemet är att folk inte väljer godkända hingstar utan tar första bästa hos grannen.

Men till skillnad från dig vet jag att det kan bli bra.

Jo, och där är vi ense om att det finns ett stort problem. Det andra problemet är att folk inte väljer godkända hingstar utan tar första bästa hos grannen.

Men till skillnad från dig vet jag att det kan bli bra.
Ja det är 2 problem.
Jag önskar det kunde bli någon lagstiftning ang vilka hingstar som får användas, ens för eget bruk.

Jo det är klart det KAN bli bra!
Jag har faktiskt vart och provridit en travar/halvblod korsning som var trevlig!

Problemet är att chansen är väldigt liten att det blir bra, dumt att chansa tycker jag.

Må ja skriva slarvit men du behöver ju inte hacka ner på mej för de.
Hur kan du sitta och säga att jag inte ska ha kvar det fölet hela livet? Visst allt kan hända men va spelar de för roll, ska inte ja köpa mej en bil bara för jag KAN ju krocka och ha sönder den?
Jag bidrar inte till nån vandringspokal utan jag vill ha en alldeles egen avkomma av mina favoritraser, å ja tycker jätte om min travare men ja tycker verkligen inte om alla travare.
Ska alla sluta avla då, för alla hästar säljs ju å alla passar inte. Men ja har till en mening att gö ett föl till mej, men visst den kanske säljs, men om det blir en alldeles perfekt avkomma som säljs för en skaplig summa.
Som Thera skrivet att när man avlar på närmaste hingst är ju dumt som dessutom inte är godkänd. Det är ju dom som har förstört för oss andra som tänker egenom. Valet är mitt ingen annan.
FÖRSTOG DU NU ELLER SKA JAG SKRIVA SÅHÄR SÅ DU FÖRSTÅR MEJ

Jag betäcker gärna med godkänd halvblodshingst MEN jag vill inte ha ett rent halvblod igen.Det var så jag menade det vart lite otydligt.:laugh:

Om ni klickar på länken nedan finns en film på mitt sto.

Jag vill inte ha några kommentarer hur jag rider eller att hon slår med huvudet då detta är första gången hon rids hemma hos oss o hon har varit avställd ca 1½år innan denna lilla tur.
Men då ser ni iaf ungefär hur hon ser ut, jag har inga exteriör bilder tyvärr.

http://www.youtube.com/watch?v=2tuameKuJRQ

Jag tycker hon ser söt ut.

Dock funderar man ju på varför hjälptygel sitter på om hon nu stått sålänge, för då ska man väl ändå sätta igång lungt och stilla.
Tyvärr svårt att bedöma exteriör på film så.. :(

Jag hade valt fullblod!

Om du väljer fullblod, var bor du då? De flesta verkar ju på naturlig betäckning.

Spelar det någon roll om fullblodet är godkänt? Med ett travarsto kan du väl ändå inte få gröna papper?

Vem har pratat om att betäcka ett sto för att hon är söt? Jag skrev om att betäcka sitt sto för att man är NÖJD med henne och nöjd innebär enligt mig bra mycket mer än att hästen är "söt" som du så fint uttrycker det.

Vad travarston har att tillföra ridhästaveln struntar jag fullständigt i, det handlar om vad avkomman kan tillföra mig.

Och sluta tjata om dina slakttransporter, det är bara fånigt....vill man inte ha en häst kan man avliva den HEMMA det går alldeles utmärkt. För övrigt menar du alltså att hela slakteribranschen är ohederlig och skickar hästar vidare till Europa istället för att slakta dem här i Sverige alltså?
Jag hoppas verkligen att du är vegetarian och månar lika mycket om alla andra djur. Hästar har det mycket bra om du jämför med alla dessa djur som massproduceras för att ätas. Engagera dig igrisaveln tex om du vill göra någon nytta.

För övrigt snacka om dubbelmoral att ha en travarkorsning själv och sen klaga. Kallblodstravare är då inte mer till för att rida än varmblodstravare i sådana fall....och att det i kombination med arab skulle vara en bättre korsning än tex arab och varmblod tycker jag låter som ett riktigt skämt...

Ja hon är söt..stor o väldigt bänglig bara. Men hon har varit med om mkt som många andra hästar. Haft 7 hem på mindre än 9år..Men här blir hon kvar, men hon behöver tid på sig att landa o förstå att hon ska få bo kvar därför tycker jag det är ett ypperligt tillfälle att betäcka henne för då kan vi ta det väldigt väldigt lugnt med allt när hon ändå är dräktig...:) o dessutom brukar de flesta ston mogna av att få ett föl.

Jag förstår varför du undrar om gramanen..det var så att hon var extremt ouppfostrad när hon kom till oss o ryckte tyglarna ur händerna hela tiden så för att inte göra henne illa i munnen eller behöva hålla i hårt så fick hon ha graman. Ja klart man ska ta det lugnt men jag red henne ca 10min i skritt så det tycker jag är väldigt lugnt även om hon fick testa på att gå i form..:p
Hon går bra mkt bättre nu när hon börjar få nån form av kondition.

Jag bor i Upplands län så hingst i länen runt om går bra.
Jag vill ha godkänd hingst för att veta att den ser ut som den ska o ja är godkänd helt enkelt. Jag bryr mig inte om vad det blir för "färg" på papperna utan vill välja en bra hingst som är godkänd för korsningsavel.

Har tyvärr ingen koll på fullblodshingstar i dina trakter.

Homme d'honneur står ju på Öland. Rätt billig att betäcka med, och billig stallhyra! Superfin är han! Betäckte själv med honom förra året.

Jag hoppas verkligen att du är vegetarian och månar lika mycket om alla andra djur. Hästar har det mycket bra om du jämför med alla dessa djur som massproduceras för att ätas. Engagera dig igrisaveln tex om du vill göra någon nytta.

För övrigt snacka om dubbelmoral att ha en travarkorsning själv och sen klaga. Kallblodstravare är då inte mer till för att rida än varmblodstravare i sådana fall....och att det i kombination med arab skulle vara en bättre korsning än tex arab och varmblod tycker jag låter som ett riktigt skämt...

Nej det är jag inte men jag köper inte kött från utlandet.
Vi köper närproducerat eftersom vi har flera köttbönder runtomkring.

Jag har inte avlat fram någon travarkorsning och skulle ALDRIG göra.
Det är väl en jäkla skillnad!?
Kallblodstravare är bättre på alla sätt och vis vad gäller det ridmässiga.

Ja det är synd men tyvärr har hon skrämt många, även mig, men det har vi kommit förbi så nu har vi hjälp av världens bästa tränare med hanteringen. Hon är inte dum alls bara otroligt missförstådd o känsligare än man tror med en så stor pålla. Gör du inte helt rätt så gör hon nått annat som man faktiskt ber henne om så hon är så duktig egentligen.

Kallblodstravarna..ja måste nog säga att jag mött fler bra kallblodstravare än varmblodstravare om man jämnför snittet. Dock är kallblodstravarna inte min favorit men dom har bra ridbarhet. Kompisen tävlar bla sitt sto 120/130cm o detta stoet har gått trav fram till hon var 6år nått sånt. O fått världens finaste föl efter en Lusitano. DET är en bra korsning!!!

Kan inte låta bli att tycka när det gäller varmblod och deras dåliga rykte!
En anledning till deras dåliga rykte beror väl på att dem flesta som köper dem
har allt för dålig ridvana och bara flänger omkring med dem.
Har ridit många travare och endast en som jag misslyckats med,
men då hade jag bara några månader tillsammans med honom. Resten kan gå La och få
godkänt.
Med rätt träning kan även en travare komma långt!

Självklart påverkar köparna ryktet.
Det är ju många ungre flickor som får dem för de är så billiga, och det blir det sällan något bra av. Pessoabett och billiga skitsadlar ser man allt för ofta, och flängridning.

Dock får man ju vara medveten om att travare har svårt för sig och inte är avlade alls för ridning, de har varken gångarter eller exteriör på sin sida, oavsett ryttare.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 979
Avel Har ett sto som vi planerar att betäcka i vår, vi är gröna när det gäller avel och det finns så många fina hingstar, så ju mer vi kollar...
Svar
6
· Visningar
1 630
Senast: Långnos
·
Islandshäst Hej! Jag skulle vilja ha lite hjälp i letandet efter hingst åt vårat sto. Det är första gången jag själv ska ta föl, men hon har haft...
Svar
3
· Visningar
1 337
Senast: valvis
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 427
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka