Hingstval??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare koftena
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hingstval??

Tyvärr är det lite den allmäna attityden, att bara man avlar renrasigt så är det okej.

Hur många gånger har det inte poppat upp trådar med rena halvblodsston som ska betäckas, trots lösa benbitar, trots lynnesfel, och trots jättefel exteriört.

Och då kommer genast mängder med råd på hingstar, för så länge det är renrasigt så är det ok med vilken skit som helst.

Jag var väl kanske den som fick "bära hundhuvudet" när detta debatterades för jämnan här tidigare, så jag hoppas att folk kanske ser nu att det arma korsningsfölet varken blev en vandringspokal eller hamnade på slakttransport till Italien.

Hur många travarkorsningar tror du blir så bra? Så pass många att det är rekomenderbart att korsa istället för att köpa en "renrasig" ridhäst?
Tack.
Håller med.

Det är ju knappast ordet korsning i sig som är laddat, det är korsning med raser som inte är avlade för att ridas på och därför inte har speciellt mycket att tillföra ridhästaveln. Vad har en travare som inte ett havblod har som gör att travaren är bättre att använda i ridhästaveln är vad halvblodet är?
Precis det jag menade också.
Det är skillnad på att korsa tex halvblod och pre, om man nu vill korsa, men att blanda in en ras som varken har gångarter eller exteriör att tillföra är bara dumt och ansvarslöst.

Det är väl ingen som har sagt att en travare skulle vara bättre ur ridsynpunkt, det får du gärna visa mig vem som sagt det?

Däremot kan de ha andra egenskaper man vill avla på, för att inte tala om att många kanske vill ha ett föl efter just det stoet man har, så funkar det ju hos halvblodsägare också. Alla halvblod är inte heller optimala att avla på, men folk gör det ändå.

Tar man bara ansvar för avkomman och ser objektivt på stoet förstår jag inte det fruktansvärda.
Det lät på dig som att du hävdade det. ;)

En travare har inga egenskaper att tillföra ridhästaveln.
Och vadå vill ha ett föl efter sitt sto?
Så kan man ju inte bara tänka.

Jag tycker inte folk ska avla på vilket halvblod som helst heller, men det är ju iaf ridhästar.

Nä, självklart är inte alla ridhästar lämpliga för avel heller. Tycker det är lite löjligt att lägga fram det så: Hellre föl på en travare än ett trasigt halvblod. Varför inte välja ett helt halvblod i så fall? Ett helt halvblod är mycket bättre i ridhästaveln än en hel travare.

Och det där att man vill ha föl efter sin häst är kanske inte nått vidare argument. Kan man inte vara mer kritisk än så mot sin häst så är man nog inte riktigt bra för hästaveln heller. Varför måste man ha ett föl bara för att man har ett sto? Kan man inte se att "Ja, jag älskar mitt sto, men hon är helt enkelt inte tillräckligt bra för att avlas på utan jag låter det vara som det är".

Senast ändrad:

...eller en travare i travavel!
Om man nu måste ha ett föl på sitt travsto. Tyvärr är det ju ofta så att de travston som man vill ha ridhästhingstar till är de som redan är för dåliga för att platsa i travaveln. Då tycks vissa tro att de automatiskt istället passar som ridhästar och för att avla fram ännu bättre ridhästar än vad de är själv.

Förr eller senare brukar och de franska hästarna med travarblod dyka upp i de här trådarna. Visst det finns fina ridhästar med travblod i sig t ex Corlenski G. Men dels så är det mycket kunnigt folk som gjort urvalet av de individer som korsats och dels finns det också ett antal mindre lyckade exemplar. Som i Frankrike helt enkelt istället gått till slakt vilket de tyvärr inte ofta gör i Sverige.

Ja, så många som verkligen blir bra är det ju inte som gör att travare i ridhästaveln är nått att rekommendera. Handlar det om 1 på tusen som blir bra så är ju oddsen inget vidare.

Det är inte det att alla inte vill ha halvblod som klagas på utan att det korsningsavlas ridhästar med en hästras som inte är avlad för ridning.
Korsningsavel med lämpliga ridhästraser har jag ingenting emot, det tycker jag är intressant. Däremot har jag sett så många sorgligt misslyckade exempel på korsningar travare/ridhäst att jag inte tycker att man ska göra den korsningen.

En travare har inga egenskaper att tillföra ridhästaveln.
Och vadå vill ha ett föl efter sitt sto?
Så kan man ju inte bara tänka.

Jag tycker inte folk ska avla på vilket halvblod som helst heller, men det är ju iaf ridhästar.

Ni får det att låta som jag menar enbart sentimentala skäl att ta föl efter sitt sto.

Då har ni missuppfattat det.
Självklart kan en travare ha egenskaper man vill ha hos en ridhäst, varför skulle de inte kunna det?

Min travare hade till exempel ett psyke som jag inte stött på hos någon annan häst. En tävlingsinstinkt och arbetsvilja utan dess like (som hon dessutom har nedärvt och som de nya ägarna och hästens tränare värderar högt).

Varför skulle inte den egenskapen räknas?

Och för att dra den gamla visan igen menar jag inte att alla travarston platsar i avel. Absolut inte. Men så länge man har ett sto som passar, är objektiv, ser sitt stos för- och nackdelar, väljer en hingst som verkligen kompletterar och tar ansvar för avkomman så anser jag att man får göra som man vill.

Det kan dessutom bli ganska bra.

Jag måste återigen hålla med dig för visst är det så att mindre lämpliga ston för avel finns inom alla raser. Men så fort det dyker upp en person med en travare eller något annat icke godkänt inom halvblodskretsarna, påbörjas en ren häxjakt på dessa arma människor. Ett och annat av dessa travston kanske har sådana kvaliteer att de är lämpade för just ridhästavel, vilka är vi att avgöra det utan att ens ha skådat djuret ifråga eller ens känna det. Låt oss ge dessa personer riktiga och konstruktiva råd på vägen i stället för att trycka ner dem i stövelskaften. Om de nu betäcker och resultatet inte blev som väntat lär de ju inte göra om misstaget igen utan ta sig en ordentlig funderare. Men det skulle många inom den renrasiga aveln också behöva göra.

Jag är sj inhen travarfantast, men har vänner med mkt trevliga travare!!!Vill du ha en avkomma kolla exteriören på ditt sto noga och gärna vilka för o nackdelar hon och hennes förfäder haft!Välj sedan en hingst som kompletterar så bra så möjligt.Kanske en hingst som nedärvet sig mkt väl, med eget starkt fäderne. Lycka till!!!

Jag måste återigen hålla med dig för visst är det så att mindre lämpliga ston för avel finns inom alla raser. Men så fort det dyker upp en person med en travare eller något annat icke godkänt inom halvblodskretsarna, påbörjas en ren häxjakt på dessa arma människor. Ett och annat av dessa travston kanske har sådana kvaliteer att de är lämpade för just ridhästavel, vilka är vi att avgöra det utan att ens ha skådat djuret ifråga eller ens känna det. Låt oss ge dessa personer riktiga och konstruktiva råd på vägen i stället för att trycka ner dem i stövelskaften. Om de nu betäcker och resultatet inte blev som väntat lär de ju inte göra om misstaget igen utan ta sig en ordentlig funderare. Men det skulle många inom den renrasiga aveln också behöva göra.

:bow::bow:

Min travare hade till exempel ett psyke som jag inte stött på hos någon annan häst.
Jag börjar undra lite över detta fantastiska psyke alla ha på sina travhästar.
Jag har själv travare, fullblod och halvblod, mina travare har dessutom kommit med just det renommé att de har så bra psyke. Men det får erkännas att just travarna är de hispigaste hästarna jag har.
Fullbloden är de psykiskt starkaste av mina hästar alltid mycket lugna och sansade hästar.
Halvbloden är de som är mest lätthanterliga och samarbetsvilliga, vill göra sitt bästa i alla lägen.
Travarna är de som är mest på tårna och hetsigast, allt ska ske nu och fort. Visst de har haft vinnarskalle på banan men kan definitivt inte hanteras av vem som helst.

Så om det är det som är det berömda psyket så har det inte mycket att tillföra ridhäst aveln.

Så om det är det som är det berömda psyket så har det inte mycket att tillföra ridhäst aveln.

Jag måste hålla med faktiskt.

Jag upplever en hel del travare som väluppfostrade och trevliga då de gått på banan och där blivit mycket hanterade, men överlag tycker jag inte deras temperament är bättre än andra hästars.
Det har ju bara med deras grundliga hantering att göra.

Då tycker jag nog de flesta halvblod, och många fullbod (de jag träffat) vart minst lika trevliga.

Senast ändrad:

Låt oss ge dessa personer riktiga och konstruktiva råd på vägen i stället för att trycka ner dem i stövelskaften.

Problemet är att vissa är så skrämmande okunniga!
Man vet inte om ska skratta eller gråta.
De tar ju inte till sig av vad de som kan skriver.

Om man nu har en travare som man själv anser ha bra ridbarhet, hur kan man ens tro att avkomma kommer bli en bra ridhäst för det?
Chansen för detta är minimal då travarblodet med all sannolikhet kommer slå igenom alldeles för mycket eller rentav påverka avkomman till 100%!
Oavsett om man betäckar med en halvblodshingst till exempel så finns det inget som säger att avkomman kommer bli en hygglig ridhäst, travarstoets morfar kan lika gärna slå igenom fullt.

Hur kan man vara så naiv att man inte inser det!?
Vill man ha en ridhäst så köper man en sådan.

Att man ens kan tänka tanken till att bidra till sådan avel :mad:

Tyvärr är det lite den allmäna attityden, att bara man avlar renrasigt så är det okej.

Hur många gånger har det inte poppat upp trådar med rena halvblodsston som ska betäckas, trots lösa benbitar, trots lynnesfel, och trots jättefel exteriört.

Och då kommer genast mängder med råd på hingstar, för så länge det är renrasigt så är det ok med vilken skit som helst.

Jag var väl kanske den som fick "bära hundhuvudet" när detta debatterades för jämnan här tidigare, så jag hoppas att folk kanske ser nu att det arma korsningsfölet varken blev en vandringspokal eller hamnade på slakttransport till Italien.

Du verkar ha fått fram en lyckad travarkorsning:bow:

En del får det att låta som att travaren går sönder efter en veckas ridning och att den varken kan gå i form eller hoppa ordentligt. Det är väl en häst med fyra ben? Jag tror knappast att TS vill avla fram en elithäst, utan snarare en hobbyhäst. Vet många veterinärer, hovslagare och equiterapter som föredrar att ha travare som kunder p ga av deras goda psyke.

Hade inte någon korsat in travare i sina ridhästar hade många kända namn inte existerat idag.

Man diskuterar alltid från sina egna erfarenheter, har man sett en dålig korsning eller en oridbar travare tror man ofta att alla är så, men allt är inte svart och vitt eller skrivet i sten. Bara för man själv inte har sett det med egna ögon kan det finnas i andras ögon... Allt är inte som det ser ut att vara, smarta människor kan ändra åsikt.

TS: Ett fullblod hade jag korsat med.

Det är en bråkdel kända hästar som inte skulle funnits utan inkorsning av varmblodstravare.

Så du menar att alla travare har samma psyke? Okej, är det så enkelt alltså?

Om man nu har en travare som man själv anser ha bra ridbarhet, hur kan man ens tro att avkomma kommer bli en bra ridhäst för det?
Chansen för detta är minimal då travarblodet med all sannolikhet kommer slå igenom alldeles för mycket eller rentav påverka avkomman till 100%!

Du borde nog läsa på en del om genetik. En häst ärver 50% från vardera föräldern. Sen kan vissa saker vara mer framträdande än andra, men att påstå att travargenerna är mer dominanta är ju löjeväckande.

Jag har själv fött upp ett levande exempel på att det går att få en avkomma som inte ens dressyrtränare på SM-nivå kan se att den har travarblod i sig. Hans mor stod för övrigt på Flyinge för betäckning med Cathageno, och fick mycket beröm över den "snygga modellen" , tills de fick höra att det var en travare.

En travare som är en bra ridhäst, varför skulle inte den kunna få en avkomma som är en ännu bättre ridhäst? Genom att betäcka med en ridhäst förstärker du ju förhoppningsvis ridegenskaperna i avkomman.

Och vadå "vill man ha en ridhäst så köper man en sådan"? Det var det dummaste jag har hört. Så du menar att folk inte får köpa en travare om dom vill ha den som ridhäst? Alla har inte råd att slänga ut vad ett halvblod kostar, och säkert ännu fler vill inte ha halvblod, hur konstigt det än kan låta i dina öron.

Varför vara så trångsynt och låta så enormt bitter över att en del har lyckats och är nöjda med sina korsningar? Stör det dig?

Ja är väl lite förvirrad som vanligt men vem är Embla då? Va inte det är korsning med travare?

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Avel Har ett sto som vi planerar att betäcka i vår, vi är gröna när det gäller avel och det finns så många fina hingstar, så ju mer vi kollar...
Svar
6
· Visningar
1 630
Senast: Långnos
·
Islandshäst Hej! Jag skulle vilja ha lite hjälp i letandet efter hingst åt vårat sto. Det är första gången jag själv ska ta föl, men hon har haft...
Svar
3
· Visningar
1 337
Senast: valvis
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 427
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025