Hingstval??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare koftena
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hingstval??

Jag tycker inte heller du ska betäcka ditt sto ö t. Det vimlar av "lågbudget" hästar, det behövs inga fler. Köp dig en ridhäst istället, det finns gott om hästar av den typen av korsning att köpa.

Så du menar att alla travare har samma psyke? Okej, är det så enkelt alltså?

Du borde nog läsa på en del om genetik. En häst ärver 50% från vardera föräldern. Sen kan vissa saker vara mer framträdande än andra, men att påstå att travargenerna är mer dominanta är ju löjeväckande.

Jag har själv fött upp ett levande exempel på att det går att få en avkomma som inte ens dressyrtränare på SM-nivå kan se att den har travarblod i sig. Hans mor stod för övrigt på Flyinge för betäckning med Cathageno, och fick mycket beröm över den "snygga modellen" , tills de fick höra att det var en travare.

En travare som är en bra ridhäst, varför skulle inte den kunna få en avkomma som är en ännu bättre ridhäst? Genom att betäcka med en ridhäst förstärker du ju förhoppningsvis ridegenskaperna i avkomman.

Och vadå "vill man ha en ridhäst så köper man en sådan"? Det var det dummaste jag har hört. Så du menar att folk inte får köpa en travare om dom vill ha den som ridhäst? Alla har inte råd att slänga ut vad ett halvblod kostar, och säkert ännu fler vill inte ha halvblod, hur konstigt det än kan låta i dina öron.

Varför vara så trångsynt och låta så enormt bitter över att en del har lyckats och är nöjda med sina korsningar? Stör det dig?

:bow::bow::bow: Håller med dig i allt du skriver.

Vem har vunnit tre OS-guld?
Baloubet vann tre VM men inte OS. Där fick han bara ett guld och det var för att guldmedaljören blev diskad p g a doping.

Antalet framgångsrika hästar med travarblod i de närmaste leden är försvinnande liten procentuellt och berättigar inte att vilket travarsto som helst sätts i ridhästavel.

Egentligen tycker jag inte det är intressant överhuvudtaget hur många korsningar som lyckats på ena eller andra sättet, för det kommer alltid vara missvisande siffror.

Många säger att "ja, det finns väl två-tre korsningar som lyckats bli något, resten har varit skit". Men de glömmer att andelen korsningar som produceras är en piss i havet jämfört med andelen renrasiga som föds varje år.

Skulle det gå att få ut tävlingsresultat per född individ av vardera sorten skulle det däremot gå att jämföra.

Senast ändrad:

Men du säger alltid att du har sett 2-3 ytterst medelmåttiga korsningar. Men hur många renrasiga medelmåttor har du sett? Dissar du alla renrasiga för det?

Vem har vunnit tre OS-guld?
Baloubet vann tre VM men inte OS. Där fick han bara ett guld och det var för att guldmedaljören blev diskad p g a doping.

Antalet framgångsrika hästar med travarblod i de närmaste leden är försvinnande liten procentuellt och berättigar inte att vilket travarsto som helst sätts i ridhästavel.

Det var Halla jag syftade på, ett på egen hand och två i laghoppning. Boloubet tänkte jag inte ens på, men det var en fin häst - så visst finns det en del guldkorn. Nej, ska man korsa travare med sikte på elitnivå ska man nog vara väldigt noga med valet av sto. Tycker iaf det är mycket intressant när hästar med travarinslag lyckas på hoppbanan, för då förstår man vilken väl genomtänkt avel det var.

Jo, men hur många korsningar görs varje år jämfört med renrasiga? Det borde väl verkligen tas med i beräkningarna?

Och jag säger verkligen inte att alla travarston ska i avel, men folk måste lära sig skilja på äpplen och päron.

Jag har sett fler korsningar än så och en var t o m efter Gaspari men inte ens den var mer än medelmåtta. Det finns ett antal gamla svenska halvblodslinjer som jag inte heller tycker att det ska avlas på.

Ja, precis! Bara för att man har sett ett eller två dåliga exemplar av en hästras betyder det inte att det inte finns några bra exemplar! Allt handlar inte alltid om ens egna erfarenheter eller intryck...

Varje gång det diskuteras att korsa travare med ridhäst för att få en ridhäst tas de få lyckade exemplena upp som argument som berättigar korsningen.

Det bör bland travarblodslinjer förstås finnas linjer som ger bättre ridegenskaper än andra, och jag är väldigt intresserad av att se om det finns några som nedärver hoppanlag mer än andra. Håller på att samla material men än är det så litet att jag inte kan dra några slutsatser.

Halla var ju framstående för 50 år sen, man kan inte komma med så gamla exempel och tänka att de ska vara aktuella idag. Kraven på en tävlingshäst har ändrats i och med att banorna ändrats. Det finns ridhästlinjer som inte heller står sig idag fast de var framgångsrika då.

Halla var ju framstående för 50 år sen, man kan inte komma med så gamla exempel och tänka att de ska vara aktuella idag. Kraven på en tävlingshäst har ändrats i och med att banorna ändrats. Det finns ridhästlinjer som inte heller står sig idag fast de var framgångsrika då.

Jo, det vet jag, men det finns Jappeloup också, han tävlade väl på Miltons tid och det var ju ingen dålig häst. Några namn att upprepa är ju bättre än inga alls, finns nog inte många udda korsningar som kan ståta med både OS och VM segrar. Så avkomman kan ju bli en VM-vinnare eller inte ens komma runt en LD - vem vet vad det blir?(skämt och sido)

Jag har sett fler korsningar än så och en var t o m efter Gaspari men inte ens den var mer än medelmåtta. Det finns ett antal gamla svenska halvblodslinjer som jag inte heller tycker att det ska avlas på.

Men du kan knappast ha sett så många att det finns fog att jämföra dem rakt av med alla tusentals renrasiga du har sett?

Du skulle slå ut det procentuellt istället, men det funkar förmodligen inte heller, för underlaget blir för litet.

Thera, tycker din avel tycks vara ett lysande exempel på en lyckad travkorsning, men det tycker förmodligen inte alla de som inte vill höra talas om sådana exempel. De vill hellre höra att det gått illa börjar jag misstänka.....förstår bara inte varför folk lägger ner sådan energi på att kritisera andras val. Snacka om att försöka sätta sig över andra människor!

KL

Till alla som varnar för att ens korsningsföl lika gärna kan bli av travarmodell som ridhästmodell har jag bara en fundering......tror ni att det spelar roll??
Om man betäcker sitt sto borde det ju vara för att man är nöjd med henne, travare eller inte:idea: med andra ord gör det ju inget om avkomman är en kopia av henne. Om man inte vill riskera att fölet ska likna sin mor beror det antagligen på att man är missnöjd med stoet och då alltså inte bör betäcka. Detta borde ju gälla alla raser eller?

Thera, tycker din avel tycks vara ett lysande exempel på en lyckad travkorsning, men det tycker förmodligen inte alla de som inte vill höra talas om sådana exempel. De vill hellre höra att det gått illa börjar jag misstänka.....förstår bara inte varför folk lägger ner sådan energi på att kritisera andras val. Snacka om att försöka sätta sig över andra människor!

Men om nu Theras korsning blev så himla bra, varför har Thera nu halvblodsston istället?

Precis!! Mitt sto är MIN ultimata häst..skulle inte vilja ha nån annan än om så Briar kom gående:cool:
JAG älskar travsteget o ser bara fördelar med att dom har travet i sig. Galopp har min tjej naturligt då hon gärna väljer den. O då korsa med en ridhäst skulle bli en bra avkomma oavsett om den blir en häst lik en travare eller inte. För det var av en anledning jag köpte mitt TRAVsto o av samma anledning som jag tänker ta ett föl på henne.

O det där med att stoet inte skulle duga till travavel är bara rent skitsnack, min lilla tjej har bland det högsta avlesindex du kan ha som sto som inte sprungit nått själv då hon har KANONTRAVSTAM!!! Hon var mkt lovande som ung men tyvärr kom hon till fel tränare o det sket sig.

Det spelar ingen roll hur mkt ni argumenterar EMOT att avla på travston, i mina o många andras ögon är mitt sto av särklass inom travargruppen, hon klassar sig lätt emot "normala" hbl så kom inte o säg att hon inte passar!! Om ni läste mina andra inlägg så ser ni att detta inte är det första sto o första föl som jag ska ta, utan jag har avlat mkt trav på min travston förut o skulle lika gärna då kunnat tagit en ridhäst som pappa men DOM passade inte till ridavel med detta sto gör det. Så snälla sluta klaga på att korsa travare.
Ge förslag på bra hingst istället så avkomman kan bli så bra som möjligt.

**Ska vara en hingst som ger nättare avkommor, plus för galoppen, o självklart godkänd för korsningsavel. (Bra psyke o såna egenskaper ser jag som självklart hos godkända hingstar) det finns självklart undantag som mitt HALVBLODs pappa. Mitt älskade hbl har gått vidare till de gröna ängarna för många år sedan o skulle aldrig tänka mig köpa ett hbl till. Så jag skulle kunna köpa ett hbl om jag ville men vill ha travare, så det är inte en ekonomiskt sak detta utan att jag fullkomligt älskar travaren.

jag kan säga så här.

vi betäckte mammas stora travare (172 cm) med en arab för jag ville ha en bra distans avkomma efter henne. Självklat ska hästen gå lite hoppning och dressyr med. hästen som snart e 4 år gammal rör sej mkt bra och är mkt stabil å bra i huvet. precis en sån häst jag vill ha. Skulle ALDRIG vilja ha ett halvblod i stället för henne... hon e den ultimata hästen för mej =)

jag visste att visst avkomman kan bli precis som mamman men va fasen spelar de för roll??? De spelar ju ingen roll vilket sto man tar föl på så e de antagligen för att man tycker om hästen i fråga och faktiskt kan tänka sej att få en lika dan till.... jag hade inte alls tackat nej till om min pålle blev precis som sin mamma, hade bara tyckt det var possitivt. Har aldrig varit med om en ärligare och snällare häst. till och med jag som e dunder fegis när det gäller hoppning kunde hoppa hejvilt på henne utan att vara orolig över huvud taget.

Nu har vi även en 9 månaders hingst hemma. Världens underbaraste i huvet. Himla klok å orädd för allt. han har verkligen fått det bästa från både mamma och pappa (halvblod/Fullblod)

Om jag säger så här. Visst!!!! vill man upp i klasserna mkt så ska man la köpa sej ett hbl kanske eller varför inte annan ras?!?! men nöjer man sej med en häst som kan gå lätt klass i ALLA grenar. varför då lägga ett x antal tusen mer när man kan få en lika bra korsning mkt billigare dessutom???????

**Ska vara en hingst som ger nättare avkommor, plus för galoppen, o självklart godkänd för korsningsavel. (Bra psyke o såna egenskaper ser jag som självklart hos godkända hingstar) det finns självklart undantag som mitt HALVBLODs pappa. Mitt älskade hbl har gått vidare till de gröna ängarna för många år sedan o skulle aldrig tänka mig köpa ett hbl till. Så jag skulle kunna köpa ett hbl om jag ville men vill ha travare, så det är inte en ekonomiskt sak detta utan att jag fullkomligt älskar travaren
:love::love::love::love:

Håller med dej =)
Tips på en mkt fin hingst... Haydn 977. Våran lilla 08 e efter honom å blev riktigt lyckad =) Haydn är en skit trevlig hingst som nedärver bra galopp och mkt hopp.
Fölet får gråa papper i asvh om du betäcker med honom... hade vi haft kvar mamman till 08.an hade vi betäckt henne med den hingsten igen för avkomman blev super. =)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Avel Har ett sto som vi planerar att betäcka i vår, vi är gröna när det gäller avel och det finns så många fina hingstar, så ju mer vi kollar...
Svar
6
· Visningar
1 630
Senast: Långnos
·
Islandshäst Hej! Jag skulle vilja ha lite hjälp i letandet efter hingst åt vårat sto. Det är första gången jag själv ska ta föl, men hon har haft...
Svar
3
· Visningar
1 337
Senast: valvis
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 427
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025