Hingstval??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare koftena
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hingstval??

Ja är väl lite förvirrad som vanligt men vem är Embla då? Va inte det är korsning med travare?
Nej.......

Om man betäcker sitt sto borde det ju vara för att man är nöjd med henne, travare eller inte
Man kan inte bara betäcka sitt sto för att "hon är söt"!
Det finns mycket mer än så!
Jag tror inte på något vis att ett travarsto har något att bidra med till ridhästaveln, Det är bara att förstöra och fylla på slaktransporterna.
För där hamnar flera av de svårsålda hästarna/vandringspokalerna.
Man kan inte tänka att man alltid kommer behålla avkomman för det vet man aldrig.

Men om nu Theras korsning blev så himla bra, varför har Thera nu halvblodsston istället?
Undrar jag också?

Ge förslag på bra hingst istället så avkomman kan bli så bra som möjligt.
Travarhingst.
För det är den ENDA ras av hingst som kan ge en riktigt bra avkomma, till trav.

Hur kan man vara så naiv? :crazy:
Avkomman kanske inte ärver några som helst gångarter, men just det, det spelar ingen roll. den ska väl bara vara söt :grin:

Mitt älskade hbl har gått vidare till de gröna ängarna för många år sedan o skulle aldrig tänka mig köpa ett hbl till. Så jag skulle kunna köpa ett hbl om jag ville men vill ha travare, så det är inte en ekonomiskt sak detta utan att jag fullkomligt älskar travaren.

Hej, detta underlättar ju diskussionen eftersom man direkt kan plocka bort alla hbl-hingstarna från förslagslistan (antar utifrån ovanstående resonemang att du inte vill betäcka med ett hbl om du inte skulle kunna tänka dig att köpa ett renrasigt sådant, i fall avkomman skulle likna hingsten mer än ditt sto).

Ja är väl lite förvirrad som vanligt men vem är Embla då? Va inte det är korsning med travare?

Nu har jag vaknat till lite och svarar igen :D

Jag tolkade att du menade varmblodstravare.

Jo hon är u. Kallblodstravare.

Men kallblodstravare har bättre gångarter & bättre exteriör än varmblodstravaren.
Kallblodstravare är utmärkta ridhästar även renrasigt och har lättare för att trampa under sig.
Jag själv skulle inte blanda arab-kbl travare som Embla är, det kan ju lika gärna bli en väldigt lustig avkomma utseéndemässigt, men Embla är väldigt fin.

Varmblodstravare har inte alls samma egenskaper att tillföra.

Nej.......

Man kan inte bara betäcka sitt sto för att "hon är söt"!
Det finns mycket mer än så!
Jag tror inte på något vis att ett travarsto har något att bidra med till ridhästaveln, Det är bara att förstöra och fylla på slaktransporterna.
För där hamnar flera av de svårsålda hästarna/vandringspokalerna.
Man kan inte tänka att man alltid kommer behålla avkomman för det vet man aldrig.

Undrar jag också?

Travarhingst.
För det är den ENDA ras av hingst som kan ge en riktigt bra avkomma, till trav.

Hur kan man vara så naiv? :crazy:
Avkomman kanske inte ärver några som helst gångarter, men just det, det spelar ingen roll. den ska väl bara vara söt :grin:

du kan sluta slänga sten i glashuset nu. Du har alltså en arab/kallblodstravare som du vill korsa med en pre eller citat: "nån annan populär ras som inte blir svårsåld", right?
Låt folk som vill ta föl på sina travarmärrar göra det, fattar inte varför du ska lägga dig i, du har ju ändå inget vettigt råd att komma med.

du kan sluta slänga sten i glashuset nu. Du har alltså en arab/kallblodstravare som du vill korsa med en pre eller citat: "nån annan populär ras som inte blir svårsåld", right?
Låt folk som vill ta föl på sina travarmärrar göra det, fattar inte varför du ska lägga dig i, du har ju ändå inget vettigt råd att komma med.

Du verkar ha läsproblem.
Jag har ALDRIG skrivit att jag vill betäcka henne?

Däremot ska jag betäcka mitt nordsvenska brukssto med en nordsvensk brukshingst till sommaren.

Det är alltför många på bukefalos som missförstår med flit. *suck*

Har ett korsningssto travare-ponny hemma,hon används till distans och allround.Fungerar jättebra till ridning,har ett kanonpsyke och har ett trevligt steg.Hon kommer aldrig att bli en gran prix häst men hon fungerar utmärkt som allround häst.Travare hoppar ofta väldigt bra! Min gamla varmblodsvalack har jag hoppat banor på 1,10 förr i tiden.Snabb var han oxå:) Man måste väl inte hålla på med just dressyr..Det verkar ju som att du gärna vill ha en avkomma av sentimentala skäl oxå,du vill ha något kvar efter ditt kära sto.ta ett föl du! Jag rekommenderar fullblod tror jag,låter som en käck korsning i såna fall.Linda Bentzing tävlade i globen på kändis hoppningen med ett korsningssto travare-fullblod! Förra året kom hon tvåa!

Det har jag gjort! :D
En riktig drömhäst.
Jag har beställt ett mörkbrunt hingstföl i april nästa år :angel:

Sorry för trådkap!

Men ja tycker travare som travare, kbl travarna visst har väl lite lättare än vbl travarna men dom är ju också avlade på att trava fort.
Jag har båda delarna hemma och ja tycker mitt vbl travare lättare för sej en klumpiga kblet. Ja tycker den korsningen du har är jätte skum, ja blev faktiskt erbjuden å köpa det stoet men ja tyckte korsningen va jätte konstig så ja tacka nej. Men inte sitter ja å hackar ner på dej å säger att du har en jätte fel korsning bara för ja tycker de..
Jag är inte emot korsningar och ja har själv tänkt korsa både med kbl och vbl ja har. Bara man tänker egenom vad man håller på med å tar hjälp om man har svårt för nått.
Tycker det är så onödigt att tracka ner såna här trådar å skaffa halvblod, alla tycker inte om halvblod. Så trött på allt hack mot travare, jag vet att dom inte är bäst på allt men dom är bra för hobby nivå och alla vill inte upp å tävla dom högsta klass utan bara ha en underbar vän som sällskap här i livet.

Så till TS lycka till med ditt val om hingst

Jag har nog aldrig varken sett eller mött en klumpig kallblodstravare, då är den felriden isåfall. Det är väldigt smidiga hästar som överlag har lätt för sig.

Embla är inte skum eller konstig alls.
Hon har väldigt vackra gångarter, väldigt trevlig att hantera och orädd av sig, testar dock lite väl hårt när hon gör det. (stegrar).

Hur man kan påstå att en sådan korsning är konstig när man vill korsa sin vlb travare är däremot konstigt!

Bara för att kan har ston behöver man inte betäcka dem!
Vad tror du dina varmblodstravare har att tillföra ridhästaveln?
Vi som vet skulle nog svara: Ingenting!
Varför bidra till sån ansvarslös vidrig avel överhuvudtaget?
Sjukt!

Ingen har skrivit att man behöver köpa just halvblod.
Det finns hundratals trevliga ridhästraser att välja mellan.

Du verkar ha fått fram en lyckad travarkorsning:bow:

En del får det att låta som att travaren går sönder efter en veckas ridning och att den varken kan gå i form eller hoppa ordentligt.

Jag har faktiskt aldrig hört någon här på Buke hävda att travare inte kan gå i form. Det som talar emot travaren som ridhäst är i mina ögon framförallt gångarterna - markbundna, utan spänst och elasticitet, och en dålig, obalanserad galopp. Vilket ställer till problem inte minst på hoppbanan - det är väl sällan hindrena som är det största problemet för en travare där, utan vägen däremellan.

Det är ju heller inte konstigt: en travare med en elastisk, rund gång skulle ju garanterat komma sist i varenda löp, en sån gång är ju varken energisnål eller snabb.

Egentligen tycker jag inte det är intressant överhuvudtaget hur många korsningar som lyckats på ena eller andra sättet, för det kommer alltid vara missvisande siffror.

Många säger att "ja, det finns väl två-tre korsningar som lyckats bli något, resten har varit skit". Men de glömmer att andelen korsningar som produceras är en piss i havet jämfört med andelen renrasiga som föds varje år.

Skulle det gå att få ut tävlingsresultat per född individ av vardera sorten skulle det däremot gå att jämföra.

Fast när det gäller lyckade korsningar i första led, så finns det väl inga exempel idag? Alla de hopphästar som har travarblod i sig som finns till avel eller tävling idag har ju travarblodet tre-fyra led bak.

Men jösses, asså ja tycker inte alls den korsningen är direkt egenom tänkt, min åsikt men å säga att men inte sitter ja å trackar ner på dej.
Att säga så som du gör är sjukt, ja blir så arg, som tidigare har skrivit, alla travare ska inte avlas på lika så halvblod, fullblod.
Alla är inte ute efter den snyggaste hästen på denna planet å mitt sto tänker ja inte avla på bara för att, men hon är ett sto som passar mej, hon har underbart fina gångarter,FÖR MEJ. Ja vill korsa för ja vill ha en alldeles egen, nått som jag är ute efter, ja älskar mina små lurviga travare men dom är inga stjärnor i tävling men MINA stjärnor, och nu är de så att ja gillar skarpt PRE ocså och med mitt sto å den hingst som ja tänkt ut blir min alldeles perfekta tänkta häst. Sen vet man ju aldri va som ploppar ut, men de gäller ju vem som helst. Men att korsa med travare för att sälja är dumt, men för att skapa sin egen drömhäst, varför skulle man inte?? Det är ju inte rasen men individ.
Och att vårat kbl e klumpigt? Hur vet du att hon e riden överhuvudtaget, nä då antar du att hon är felriden. Förstår inte, men som alla andra är hon en individ och är inte som alla andra kbl, å alla ser ju extakta lika dana eller?Nä hon e indivit och hon är klumpig i sitt sett.
Lägg ner å svara i såna här trådar om man inte tycker om korsningen, de kommer ju inte sluta ju mer ni säger att det är fel. Alla har sina egna resonemang. Säg va ni vill men ja kommer korsa min travare.

Men om nu Theras korsning blev så himla bra, varför har Thera nu halvblodsston istället?

För det första: Vad har det med saken att göra?

För det andra: Måste man välja sida? Kan man inte gilla båda raserna eller? Annars hade jag förmodligen aldrig korsat.

Så löjligt att göra det till någon rasernas kamp. Kan man inte vara så öppen att man ser båda rasernas charm?

Snacka om att kasta sten i glashus. I mina ögon är det tio gånger konstigare att korsa arab-kallblod. Tänk dig kallblodets kropp på arabens ben. Hua!

Skriv gärna ordentligt så blir det lättare att läsa.

Jag tycker inte heller korsningen är genomtänkt, det är inte jag som avlat fram henne.
Denna tråd handlar INTE om avel på halvblod och fullblod så varför drar du in dem hela tiden??
Detta handlar om travare!

Du kan inte veta om du alltid kommer behålla avkomman.
Och en sådan blandning är ofta billig och hamnar alltför ofta (tyvärr) i fel händer! Slutar som vandringpokal eller slakttransporten till italien, i stort sett.

Det finns redan tusentals oönskade travare och travarkorsningar, varför bidra med ännu fler?

Varför ska ni vara så korkade så ni bara avlar för att "ha något eget"?
Avla fram ett renrasigt travarföl då.
Enligt er är ju travare så perfekta, varför korsa då? :cool:

Snacka om att kasta sten i glashus. I mina ögon är det tio gånger konstigare att korsa arab-kallblod. Tänk dig kallblodets kropp på arabens ben. Hua!

Är det jag som avlat fram henne eller!? NEJ!
Lär dig läsa för *******!

För övrigt är hon jättefin exteriört, nästintill perfekt.
Men det kunde bli konstigt med otur.

Men som sagt. Det är INTE jag som avlat fram henne! :mad:

Fast när det gäller lyckade korsningar i första led, så finns det väl inga exempel idag? Alla de hopphästar som har travarblod i sig som finns till avel eller tävling idag har ju travarblodet tre-fyra led bak.

Problemet är främst att de flesta som gör korsningen i fråga ofta tar första bästa travarsto "för att hon är söt" och korsar med grannens halvblod med okänd stam.

Tro fasen att det inte blir bra hästar, och ger alla dåligt rykte.

Jag hoppas att fler skulle ha en mer objektiv syn på sitt sto, och sen framförallt välja godkända hingstar. På så sätt kanske man får fram individer som kan prestera.

Och här tycker jag att vi andra har ett ansvar, att se till att stoägaren verkligen ser för- och nackdelar på sitt sto, och att man kanske ger förslag på bra hingstar.

Tyvärr funkar det inte så här på Buke, istället får alla stora mobben på sig.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Avel Har ett sto som vi planerar att betäcka i vår, vi är gröna när det gäller avel och det finns så många fina hingstar, så ju mer vi kollar...
Svar
6
· Visningar
1 630
Senast: Långnos
·
Islandshäst Hej! Jag skulle vilja ha lite hjälp i letandet efter hingst åt vårat sto. Det är första gången jag själv ska ta föl, men hon har haft...
Svar
3
· Visningar
1 337
Senast: valvis
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 427
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025