Sv: Hingstval??
Bra att det går bra för er!
Kan tänka mig att det är en tjusig korsning, båda är ju ganska maffiga raser.
Bra att det går bra för er!
Kan tänka mig att det är en tjusig korsning, båda är ju ganska maffiga raser.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vem har pratat om att betäcka ett sto för att hon är söt? Jag skrev om att betäcka sitt sto för att man är NÖJD med henne och nöjd innebär enligt mig bra mycket mer än att hästen är "söt" som du så fint uttrycker det.
Vad travarston har att tillföra ridhästaveln struntar jag fullständigt i, det handlar om vad avkomman kan tillföra mig.
Och sluta tjata om dina slakttransporter, det är bara fånigt....vill man inte ha en häst kan man avliva den HEMMA det går alldeles utmärkt. För övrigt menar du alltså att hela slakteribranschen är ohederlig och skickar hästar vidare till Europa istället för att slakta dem här i Sverige alltså?
Jag hoppas verkligen att du är vegetarian och månar lika mycket om alla andra djur. Hästar har det mycket bra om du jämför med alla dessa djur som massproduceras för att ätas. Engagera dig igrisaveln tex om du vill göra någon nytta.
För övrigt snacka om dubbelmoral att ha en travarkorsning själv och sen klaga. Kallblodstravare är då inte mer till för att rida än varmblodstravare i sådana fall....och att det i kombination med arab skulle vara en bättre korsning än tex arab och varmblod tycker jag låter som ett riktigt skämt...
Jag har faktiskt aldrig hört någon här på Buke hävda att travare inte kan gå i form. Det som talar emot travaren som ridhäst är i mina ögon framförallt gångarterna - markbundna, utan spänst och elasticitet, och en dålig, obalanserad galopp. Vilket ställer till problem inte minst på hoppbanan - det är väl sällan hindrena som är det största problemet för en travare där, utan vägen däremellan.
Det är ju heller inte konstigt: en travare med en elastisk, rund gång skulle ju garanterat komma sist i varenda löp, en sån gång är ju varken energisnål eller snabb.
Men det är väl ändå en viss skillnad på att köpa det färdiga resultatet, om man ser att fölet faktiskt hade tur i genlotteriet, jämfört med att göra korsningen själv och inte ha en aning om hur det blir? Det kan ju bli bra, men med tanke på hur konsoliderad travaveln är så är det ju rätt stor risk att travargångarterna slår igenom. Har sett en del travarkorsningar med travare i andra led, där man fortfarande kunde se travargången väldigt tydligt. Trots att de var 75% halvblod.
Men snälla någon, det måste ju vara något fel om den "knappt kunde galoppera upp för en backe". Det låter bara dumt när du skriver så, du pratar ju själv om att man inte ska dra en viss ras/typ av häst över en kant.Precis, varmblodstravarna är mycket bättre att korsa med t ex ett fullblod än vad ett kallblod, varmbloden kommer ju t om från fullblodet - de är ett förädlat fullblod. Varmblodstravarna är väldigt smidiga och lätta i gången och många kallblod är mycket tyngre, red ut med en tjej som hade ett kallblod en gång och det var knappt den kunde galoppera upp för en backe. Vill man ha en hopphäst så är varmbloden bättre, de har klättrat långt upp i klasserna, medan kallbloden säkert är bättre på dressyren i vissa fall. Hästvalet beror på vilket intresse man har, vad man vill ha ut av hästen.
Men snälla någon, det måste ju vara något fel om den "knappt kunde galoppera upp för en backe". Det låter bara dumt när du skriver så, du pratar ju själv om att man inte ska dra en viss ras/typ av häst över en kant.
Fullblod finns i tex bruksnordsvenskar med, långt tillbaka.
Fullblod (framförallt det arabiska) används med fördel som förädlare i alla möjliga raser och ponnyer.
Att varmblodstravare är smidiga låter dock inte riktigt sant, stelare hästar har jag inte sett. Även om inte alla är såna givetvis.
Jag har faktiskt aldrig hört någon här på Buke hävda att travare inte kan gå i form. Det som talar emot travaren som ridhäst är i mina ögon framförallt gångarterna - markbundna, utan spänst och elasticitet, och en dålig, obalanserad galopp. Vilket ställer till problem inte minst på hoppbanan - det är väl sällan hindrena som är det största problemet för en travare där, utan vägen däremellan.
Det är ju heller inte konstigt: en travare med en elastisk, rund gång skulle ju garanterat komma sist i varenda löp, en sån gång är ju varken energisnål eller snabb.
Alltför många tänker så och det leder till att det är mycket "skit" på marknaden som ingen vill ha!Det finns mängder med hästägare som älskar just sin häst, och vill ha en avkomma efter just den hästen.
Nej, men ibland låter det på folk att travaren går sönder så fort man sätter sig på den. Ja, vissa har markbundna, tråkiga gångarter, men de kommer som sagt i alla former och i alla gångarter. Jag har själv en travare som har så luftiga gångarter att man knappt kan sitta ner på honom, vare sig i galoppen eller i traven. Vet en annan travare som gjorde comeback för ett tag sedan och vann med sju längder, hans galopp och trav var väldigt luftig och spänstig. Så bara för de har fina "ridhästgångarter" behöver det inte betyda att de är dåliga på travbanan.
Har en bekant som står med ett jättetrevligt travsto. Dottern börjar gymnasiet och hinner ej rida. Då kan det vara möjligt med ett föl, för eget bruk. Valde en premierad, meriterad, äldre hingst på naturlig betäckning i trakten. Den kan bli en alldeles utmärkt ridhäst!