Hingstval??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare koftena
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hingstval??

Japp roligt nog är att han vart brun med stjärna. :p Mamma är mörkmörkbrun o pappa skimmel..hihi. Så då blir de ju oftast brun men han är verkligen snygg. Honom hade jag kunnat tänka mig att köpa om jag inte redan hade tre stycken.

Men om alla ni som INTE tycker att man ska avla på travare bortser från det o tänker er en passande hingst till mitt sto, specifika namn vill jag ha så jag kan ta reda på mer om hingstarna i fråga. Han på Öland var snygg o kan nog komplettera min Wilda rätt bra men jag vill ha mer förslag!!!!

Det behöver inte vara fullblod, det kan vara allt från det till arab, paint, PRE ja lite vad dom helst, bara hingsten brukar nedärva bra psyke. Nättare modell får man nog ganska automatisk då hon är den enda av syskonen som är grov. O blir det grov gör inte det nått heller :cool: Men jag satsar inte på det...

Vem har pratat om att betäcka ett sto för att hon är söt? Jag skrev om att betäcka sitt sto för att man är NÖJD med henne och nöjd innebär enligt mig bra mycket mer än att hästen är "söt" som du så fint uttrycker det.

Vad travarston har att tillföra ridhästaveln struntar jag fullständigt i, det handlar om vad avkomman kan tillföra mig.

Och sluta tjata om dina slakttransporter, det är bara fånigt....vill man inte ha en häst kan man avliva den HEMMA det går alldeles utmärkt. För övrigt menar du alltså att hela slakteribranschen är ohederlig och skickar hästar vidare till Europa istället för att slakta dem här i Sverige alltså?
Jag hoppas verkligen att du är vegetarian och månar lika mycket om alla andra djur. Hästar har det mycket bra om du jämför med alla dessa djur som massproduceras för att ätas. Engagera dig igrisaveln tex om du vill göra någon nytta.

För övrigt snacka om dubbelmoral att ha en travarkorsning själv och sen klaga. Kallblodstravare är då inte mer till för att rida än varmblodstravare i sådana fall....och att det i kombination med arab skulle vara en bättre korsning än tex arab och varmblod tycker jag låter som ett riktigt skämt...

Precis, varmblodstravarna är mycket bättre att korsa med t ex ett fullblod än vad ett kallblod, varmbloden kommer ju t om från fullblodet - de är ett förädlat fullblod. Varmblodstravarna är väldigt smidiga och lätta i gången och många kallblod är mycket tyngre, red ut med en tjej som hade ett kallblod en gång och det var knappt den kunde galoppera upp för en backe. Vill man ha en hopphäst så är varmbloden bättre, de har klättrat långt upp i klasserna, medan kallbloden säkert är bättre på dressyren i vissa fall. Hästvalet beror på vilket intresse man har, vad man vill ha ut av hästen.

Jag har faktiskt aldrig hört någon här på Buke hävda att travare inte kan gå i form. Det som talar emot travaren som ridhäst är i mina ögon framförallt gångarterna - markbundna, utan spänst och elasticitet, och en dålig, obalanserad galopp. Vilket ställer till problem inte minst på hoppbanan - det är väl sällan hindrena som är det största problemet för en travare där, utan vägen däremellan.

Det är ju heller inte konstigt: en travare med en elastisk, rund gång skulle ju garanterat komma sist i varenda löp, en sån gång är ju varken energisnål eller snabb.

Nej, men ibland låter det på folk att travaren går sönder så fort man sätter sig på den. Ja, vissa har markbundna, tråkiga gångarter, men de kommer som sagt i alla former och i alla gångarter. Jag har själv en travare som har så luftiga gångarter att man knappt kan sitta ner på honom, vare sig i galoppen eller i traven. Vet en annan travare som gjorde comeback för ett tag sedan och vann med sju längder, hans galopp och trav var väldigt luftig och spänstig. Så bara för de har fina "ridhästgångarter" behöver det inte betyda att de är dåliga på travbanan.

Men det är väl ändå en viss skillnad på att köpa det färdiga resultatet, om man ser att fölet faktiskt hade tur i genlotteriet, jämfört med att göra korsningen själv och inte ha en aning om hur det blir?:confused: Det kan ju bli bra, men med tanke på hur konsoliderad travaveln är så är det ju rätt stor risk att travargångarterna slår igenom. Har sett en del travarkorsningar med travare i andra led, där man fortfarande kunde se travargången väldigt tydligt. Trots att de var 75% halvblod.

Fast det där att man kan se att det är en travare är nog inte så lätt alla gånger. En av Sveriges bästa hopptränade trodde ju att en travare var efter Robin Z och han hade inte en tanke på att det kunde vara en travare.

Precis, varmblodstravarna är mycket bättre att korsa med t ex ett fullblod än vad ett kallblod, varmbloden kommer ju t om från fullblodet - de är ett förädlat fullblod. Varmblodstravarna är väldigt smidiga och lätta i gången och många kallblod är mycket tyngre, red ut med en tjej som hade ett kallblod en gång och det var knappt den kunde galoppera upp för en backe. Vill man ha en hopphäst så är varmbloden bättre, de har klättrat långt upp i klasserna, medan kallbloden säkert är bättre på dressyren i vissa fall. Hästvalet beror på vilket intresse man har, vad man vill ha ut av hästen.
Men snälla någon, det måste ju vara något fel om den "knappt kunde galoppera upp för en backe". Det låter bara dumt när du skriver så, du pratar ju själv om att man inte ska dra en viss ras/typ av häst över en kant.

Fullblod finns i tex bruksnordsvenskar med, långt tillbaka. ;)
Fullblod (framförallt det arabiska) används med fördel som förädlare i alla möjliga raser och ponnyer.
Att varmblodstravare är smidiga låter dock inte riktigt sant, stelare hästar har jag inte sett. Även om inte alla är såna givetvis.

Men snälla någon, det måste ju vara något fel om den "knappt kunde galoppera upp för en backe". Det låter bara dumt när du skriver så, du pratar ju själv om att man inte ska dra en viss ras/typ av häst över en kant.

Fullblod finns i tex bruksnordsvenskar med, långt tillbaka. ;)
Fullblod (framförallt det arabiska) används med fördel som förädlare i alla möjliga raser och ponnyer.
Att varmblodstravare är smidiga låter dock inte riktigt sant, stelare hästar har jag inte sett. Även om inte alla är såna givetvis.

Det där var väl inte ett dugg bättre;)
Nej, det var inte så seriöst menat det jag skrev, det vara bara just den hästen som var lite väl tung, han var f ö väldigt fin, såg ut som en kopia av Järsvöfaks.
Jo, både engelsk fullblod och arabiskt fullblod finns i varmblodstravarnas led också, Adielsson hade en travare som hade ett fullblod som mormor och den travaren tjänade in några miljoner.

Human Behaviour hette travaren.

Senast ändrad:

Jag har faktiskt aldrig hört någon här på Buke hävda att travare inte kan gå i form. Det som talar emot travaren som ridhäst är i mina ögon framförallt gångarterna - markbundna, utan spänst och elasticitet, och en dålig, obalanserad galopp. Vilket ställer till problem inte minst på hoppbanan - det är väl sällan hindrena som är det största problemet för en travare där, utan vägen däremellan.

Det är ju heller inte konstigt: en travare med en elastisk, rund gång skulle ju garanterat komma sist i varenda löp, en sån gång är ju varken energisnål eller snabb.

Spänsten och elasticiteten är väl ändå något man kan träna upp även om det tar lång tid, finns väl även en hel del halvblod som är markbundna.

Jag förstod faktiskt det, men drog ditt resonemang till sin spets. Jag tycker att det låter konstigt att korsa två raser som du inte vill ha som ridhäst i sin rena former (ditt travarstos ridegenskaper vill du förbättra och ett halvblod vill du inte ha igen). Tänk om avkomman bara blir lik den ena av föräldrarna eller om den får de, enligt dig, sämre egenskaperna från båda istället för det du har hoppats på?

Känns som det vore en bättre idé att använda sig av dubbel uppsättning avelsmaterial som man till 100% uppskattar.

Precis..en häst som går på travet har ganska markbundet steg ja..MEN den behöver inte alls ha det de dgr den rids. Vår vackra trotjänare är en häst i sulkyn o en helt annan under ryttare sålänge det inte handlar om Monte då vet han att han ska springa på ett visst sätt för att klara hålla traven. Men sätt på hans ridsadel o du har en väldigt trevlig ridhäst med bra skritt o trav..galoppen i detta fall går inte att tala om då han är en väldigt speciell herre som blir blockerad över en viss hastighet så galopp är uteslutet på honom då det går över denna hastighet. Dock är galoppen väldigt fin de ggr vi provat.

Så det beror ju väldigt mkt på hur dom tränas. Våra tränas väldigt blandat, mkt markarbete, klättring, dressyr, terränghinder, lösgörande övningar från backen osv..när vi började med det så vart framförallt vår trotjänare en helt annan häst som dessutom fick till några till vinster efter ett uppehåll.. Ett "stelt" halvblod kan oxå bli bättre med mkt lösgörande övningar.

Anledningen till att jag inte vill ha ett halvblod igen är att jag tycker inte det är värt dom pengarna. Däremot tycker jag om att rida hbl men dom är lite "intetsägande" o opersonliga.. INTE alla men många. Men en mix av hbl o mitt sto skulle kunna bli finemang..personligheten präglas ju ofta från dom är bebis o får den "utrymme" att bli personlig så brukar det resultera i en trevlig individ.. *jag ser absolut inte alla hbl som opersonliga o det fanns ingen så personlig som min hblvalack men travaren är snäppet personligare*

Att kallblodstravare alltid skulle vara bättre än varmblodstravare vad det gäller ridbarhet är långt i från sant. Har sett kallblodstravare som var rena ramen katastrofen i såväl ridning som körning och även i temperament. Nu är det inte så att jag dissar kallblodstravare i övrigt men att tro att de skulle vara så mkt bättre är bara löjligt. Det finns både dåliga och bra kallblodstravare precis som det finns både dåliga och bra varmblodstravare. Du kan inte säga att alla individer av en vis ras är likadana för du har inte ridit på alla.....

Hejsan!

Till dig som ska avla på en travare och vad du nu väljer för någonting.
Jag börjar med att säga att jag absolut inte har något problem med att du vill avla på ditt sto, det är ju ditt val och du som vill ha den. Det som jag funderar lite på är att du tycker inte att det är värt att köpa ett halvblod för du tycker inte attd et blir värt de pengarna. Kanske inte exakt så du sa eller menade, om det blev fel nu ber jag om ursäkt. Men jag antar att du kollat upp priserna på vad det kostar att ha en sto dräktigt, alla semin kostnader, språng, dräktighetsvagifter, extra foder, och framför allt ALL tid det tar vid fölvakningar och allt jobb kring fölet sen när det väl är fött. Då borde du ha sett att det absolut inte är dyrare att köpa ett färdigt halvblod eller en unghäst. Tänk på de år av stallkostnader på fölet när det väl kommer som du inte kan använda fölet till någonting. Visst man får en bättre kontakt med unghästen om man haft den från början. Men det får du även om du köper den som 6 månaders fölunge.
Framför allt tänk om fölet du får nedärver alla de egenskaper du INTE vill att den ska få efter sin mamma resp sin pappa. Då står du där med en totalt värdelös fölunge(detta gäller ju ALLA raser och ALLA hästar som man avlar på)Sen är det bara att inse då står man där och kan inte begära ens hälften av vad man lagt ut för fölet just bara för att mamman är en travare. oavsett hur trevlig och ridbar hon är.
Ska man komma undan alla dessa avgifter så blir det ju med "grannhingsten" som inte är bedömd för någonting och i stort sett värdelös i avel. Skulle man nu avla fram en renrasig häst(oavsett ras) får man ju betydligt med för dem bara för att de är renrasiga.
Det är väldigt tråkigt att stå med hästar att sälja som man bara går minus på( för det rör ju sig om åtskilliga 10 tusen tals kronor man går back med en korsning).
Har själv haft en travare som hade en kroppstyp precis som ett halvblod. ALLA som träffade henne trodde att hon var ett halvblod och hon hoppade 150 utan problem trots att hon bara var 156 hög. Att "travare" har ett bättre psyke än andra tror jag inte riktigt på, det finns bra individer inom den rasen och det finns säkert lika många som är helt skruvade. Men oftast så avlivas de när de är klara på banan( vi har haft en skruvad travare med nämligen). Jag tror att de fina psyket kommer från hur de blivit behandlade under sin uppväxt och hur mycket de blivit hanterade.
Jag säger inte att den ena rasen är bättre än den andra. Men travare ÄR inte och kommer ALDRIG att bli de bästa ridhästarna. Jag tycker att det finsn för många som avlar på skit hästar inom alla raser och det gör mig lite ledsen. Det drar ner hela rasen jätte mycket och det är synd. På island har jag hört att de slår ihjäl de individer som inte lever upp till "måttet" men det kanske inte är sant.
Tänk bara efter innan du verkligen avlar. Det är inte så billigt som många tror som avlar på sina hästar. Snarare så är det mycket dyrare än man räknat med och vad gör man den dagen man inte kan ha kvar hästen? kan man någonsin lita på att inget händer som gör att man måste sälja? Har sett allt för många annonser med att nu ger dom den en sista chans att bli såld innan den får gå till slakt. Oftast är det travare och korsningshästar som hamnar i den kategorin. Tyvärr...

Vilken gren vill du att din kommande häst ska vara bra på? Det har jag inte riktigt förstått, ska det vara mot dressyr, eller mot hoppning? Blir nog lite lättare att ge dig tips och råd om hingst om man vet det.

Håller med om det mesta du skriver, men det finns faktiskt de hästägare som ej ser allt ekonomiskt eller satsar på OS.

Det finns mängder med hästägare som älskar just sin häst, och vill ha en avkomma efter just den hästen. Dessutom finns det många personer som bor på gård och kan föda upp relativt billigt.

Har en bekant som står med ett jättetrevligt travsto. Dottern börjar gymnasiet och hinner ej rida. Då kan det vara möjligt med ett föl, för eget bruk. Valde en premierad, meriterad, äldre hingst på naturlig betäckning i trakten. Den kan bli en alldeles utmärkt ridhäst!

Absolut, de kan bli hur bra som helst, men i procent måste det väl vara färre som blir bra ridhästar? Nej jag menade inte heller att alla skulle satsa för att få fram OS hästar, absolut inte, jag vill inte ha en os häst utan en hobby häst. Men även att man inte avlar för den ekonomiska vinningens skull ska man väl inte heller kasta sina pengar i sjön( inte sagt att det kommer hända här) men det är bara att inse att det går inte att få igen ens en bråkdel av pengarna. Men är man nu säker på att man ska ha kvar h'sten alltid oavsett hur den blir är det ju bara att avla med vad man vill. Det är ju som sagt hennes val och hennes känsla av det hela. Sen är det ju så att hon skrev att hon var väldigt ängslig och osäker pga hur hon blivit behandllad. Det kanske inte alls blir bättre av det. Hade en kompis som betäckte sitt halvblod med ett halvblod. Stoet var osäkert och ängsligt, men med bra gång(egna meriter upp tom msv i både dressyr och hopp) Det blev 10 reser värre med henne efter att hon fölat hon blev agressiv mot alla människor. Så inte alltid är det bäst att avla på ett osäkert sto. Nu vet ju inte jag om travaren har varit så sedan ung eller om det beror på yttre påverkan. Men ett svar kommer kanske senare...
Även att man bor på gård kostar ju fodret enormt mycket. Alla foderpriser har ju gått upp...

Ska vi då dra parallellen att bara de med en hög intelligenskvot och vackert utseende skall få skaffa barn? För vem vill ha ett fult korkat barn?

Blandrashundar?

Trådskaparen betalar troligtvis själv för sin häst, och respektera hennes val!

Har en granne som avlar på ardennerhästar. Det är inte ekonomiskt vettigt, men han har råd och intresse!

Nu vill jag inte verka som en besserwisser, men tycker du att alla människor är lämpade att skaffa barn då? Mördare, våldtäktsmän osv? Inte sagt att jag tycker det är fel att korsa olika raser, men jag ber henne tänka efter först.
Sen nej jag tycker inte att blandras hundar är okej, det är inte utan att det finns rasförbund för olika ändamål. Jag gissar nämligen att T ex SKK inte vill registrera blandras hundar eftersom det inte ligger i aveln för svenska hundars utveckling(kan man skriva så?? Någon som förstod vad jag menade) att behålla raserna så rena som möjligt. Sen kan man vid behov av viss förbättring vara tvungen att blanda in så snarlika raser som bara går att hitta för rasens överlevnad. Jag kan tycka att detsamma borde väl gälla för hästar med.
Självklart är det var mans eget beslut vad de vill köpa och vad de vill avla på. Men jag tycker oavsett vad hon väljer att räkna ihop SAMTLIGA kostnader och se om det är en summa som hon skulle betala för ett föl hon köpt av någon annan. Se om det är ett rimligt pris i en annons för en häst hon skulle vilja köpa.
För oavsett vad hion avlar på, om det är en ponny, en travare eller halvblod så blir ju kostnaderna för och kring fölet detsamma.
Ibland kan man inte bara tänka med sitt hjärta...

Nej, men ibland låter det på folk att travaren går sönder så fort man sätter sig på den. Ja, vissa har markbundna, tråkiga gångarter, men de kommer som sagt i alla former och i alla gångarter. Jag har själv en travare som har så luftiga gångarter att man knappt kan sitta ner på honom, vare sig i galoppen eller i traven. Vet en annan travare som gjorde comeback för ett tag sedan och vann med sju längder, hans galopp och trav var väldigt luftig och spänstig. Så bara för de har fina "ridhästgångarter" behöver det inte betyda att de är dåliga på travbanan.

Har faktiskt aldrig någonsin sett en travare med fina ridhästgångarter, vare sig på bild, film eller i verkligheten.

Huruvida hästen är lätt att sitta ned på eller inte har enligt min erfarenhet inget större samband med hur markbundna gångarter den har.

Har en bekant som står med ett jättetrevligt travsto. Dottern börjar gymnasiet och hinner ej rida. Då kan det vara möjligt med ett föl, för eget bruk. Valde en premierad, meriterad, äldre hingst på naturlig betäckning i trakten. Den kan bli en alldeles utmärkt ridhäst!

Men troligen blir den inte det. Tyvärr, men gener är gener.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 979
Avel Har ett sto som vi planerar att betäcka i vår, vi är gröna när det gäller avel och det finns så många fina hingstar, så ju mer vi kollar...
Svar
6
· Visningar
1 630
Senast: Långnos
·
Islandshäst Hej! Jag skulle vilja ha lite hjälp i letandet efter hingst åt vårat sto. Det är första gången jag själv ska ta föl, men hon har haft...
Svar
3
· Visningar
1 337
Senast: valvis
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 427
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka