Hingstval??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare koftena
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hingstval??

Tyvärr spårar såna här trådar alltid ur, inte lätt för dig att veta om du är relativt ny på Buke men så är det.
Vissa åsikter är liksom Buke-PK att ha ;) och dit hör just detta, att inte korsa travare. En del kunniga argumenterar hett i ämnet, och sen blir det liksom fritt fram för alla mindre kunniga att hänga på också, i samma fördömande ton - fast de kanske inte vet så mycket egentligen, de bara upprepar de argument de läst från äldre och kunnigare Bukare (men utan tyngden bakom eftersom kunskapen och erfarenheten kanske inte riktigt finns där)

Men det är väl inte så enkelt som att något är Buke-PK!?! Jag tror att de allra flesta som argumenterar emot denna "avelsform" faktiskt är relativt pålästa (och engagerade, därav uppstår diskussionerna) och, vad man kan utläsa av VÄLDIGT många som överväger att göra denna korsning(inte TS i denna tråd dock), så är dessa förstagångsavlare utan tidigare erfarenhet eller ens kunskap om de olika rasernas beskaffenhet (någon högre upp i tråden beskrev t ex fullblod, travare och araber som snarlika...). Så himla tröttsamt att det alltid slutar med att några tolkar det som att travare som sådana är sämre hästar, när det inte alls är det som argumenten gäller.

Men det är väl inte så enkelt som att något är Buke-PK!?! Jag tror att de allra flesta som argumenterar emot denna "avelsform" faktiskt är relativt pålästa (och engagerade, därav uppstår diskussionerna)

Nej, påläst kan man knappast vara när man enbart ser svart/vitt och inga nyanser däremellan. Jag skulle gärna vilja veta hur man kan kalla alla travarkorsningar vidriga och ogenomtänkta...hur många har man sett, och vad grundar man dylika uttalanden på?
Jag har faktiskt svårt att tro att det ens finns så många travarkorsningar där ute att det kan ge underlag åt någon slags välgrundad erfarenhet att alla är skit.

Jag har själv jobbat i handelsstall ett antal år och därmed träffat och jobbat med hundratals hästar av olika raser, samt korsningar...men bara, som tidigare nämnts, ett tiotal travarkorsningar - dvs inte på långa håll tillräckligt många för att våga uttala mig tvärsäkert åt vare sig ena eller andra hållet.
Däremot har jag sett rätt många fjording/halvblod, fjording/arab samt arab/nordsvensk (vilket i mitt tycke är bra mycket märkligare korsningar än tex vbltravare/fullblod, som ju ändå ligger hyfsat nära varandra rasmässigt) Dessa har, med några undantag varit rätt funktionella hästar, om än inte så vackra alla gånger :angel:

Alla i hästsporten vet ju alltid bäst, det hör ju till ;-)

Men det hade varit skojigt att höra er korsningsförespråkare debattera IRL med en som verkligen kan, tex Jens Fredricsson eller kanske Emma Thorén på ASVH?

Jag vet! Kan inte någon maila ASVH och ställa frågan om vad dem tycker?

Alla i hästsporten vet ju alltid bäst, det hör ju till ;-)

Jamen det vet väl alla ;)

Men det hade varit skojigt att höra er korsningsförespråkare debattera IRL med en som verkligen kan, tex Jens Fredricsson eller kanske Emma Thorén på ASVH?

Jag vet! Kan inte någon maila ASVH och ställa frågan om vad dem tycker?

För det första finns det väl inga 'korsningsförespråkare' här, bara ett antal personer som inte vill hålla med om att det måste vara fel att korsa.
Sen är ju frågan VAD som ska argumenteras. Att dessa korsningar inte görs för att bli svårklass tävlingshästar är väl ändå rätt klart, och inget som någon skulle argumentera mot.

I så fall skulle jag vilja höra någon riktigt duktig hästmänniska som faktiskt hanterat och ridit ett större antal såna här korsningar, för det är först då man skulle kunna få en fullt rättvisande bild. Att läsa det ena inlägget efter det andra om hur folk tror att de är, känns rätt meningslöst.

Fast det är ju för all del en hel del här som de facto har ridit en hel del både korsningar och renrasiga travare. Jag uttalar mig i alla fall inte om hur jag tror att det skulle bli, utan utifrån de hästar jag själv har sett och ridit. Och då kan jag inte se några fördelar med den korsningen.

Ja men om en häst är trevlig / lyckad avkomma är ju alltid subjektivt. Avel är ju egentligen mest teoretisk kunskap eftersom man aldrig vet hur avkomman ska bli.

Om man tänker lite längre än bara på den egna hästen och istället på framtiden, hur den skulle kuna bli med olika influenser etc. Det är avel och så man borde tänka med all uppfödning.

Fast det är ju för all del en hel del här som de facto har ridit en hel del både korsningar och renrasiga travare. Jag uttalar mig i alla fall inte om hur jag tror att det skulle bli, utan utifrån de hästar jag själv har sett och ridit. Och då kan jag inte se några fördelar med den korsningen.

Ah, vad intressant! Hur många korsningar har du ridit? Berätta gärna mer!

Ja men om en häst är trevlig / lyckad avkomma är ju alltid subjektivt. Avel är ju egentligen mest teoretisk kunskap eftersom man aldrig vet hur avkomman ska bli.

Om man tänker lite längre än bara på den egna hästen och istället på framtiden, hur den skulle kuna bli med olika influenser etc. Det är avel och så man borde tänka med all uppfödning.

Visserligen sant.
Men då borde det ju bli samma ramaskri i alla andra korsningstrådar också, vilket inte är fallet...tvärtom, den som vill betäcka sin fjording med arab eller sin nordsvensk med PRE får konkreta hingsttips och ett 'lycka till!'

Ah, vad intressant! Hur många korsningar har du ridit? Berätta gärna mer!

De jag kommer på på rak arm är följande:

1. Travare av ridhästmodell, ridhäst sedan många år. Ordinär skritt och trav, dock något markbunden och utan förmåga att samla och länga sig. Svårt att arbeta med ryggen, blir lätt spänd. Arbetsvillig och ambitiös, dock med humör. Galopperar gärna, men är mycket obalanserad och blir stressad. Hoppar ok, men hetsig och taxerar dåligt.

2. Travare av ridhästmodell, alltid varit ridhäst. Gångarter liknande häst 1, om möjligt ännu mer obalanserad i galoppen. Blir mycket stressad av att arbetas i galopp på ridbana. Känslig, spänner sig lätt, kräver mjuk ryttare. Ok i trav och skritt, men otålig och blir lätt hetsig.

3. Travarkorsning. Exteriört mycket lik travare, ganska dålig skritt och trav och obalanserad galopp. Har svårt att arbeta korrekt pga exteriören, spänner sig och blir stel.

4. Travarkorsning (halvblod/travare). Liten, kortlinjerad, annars ok exteriör. Markbundna gångarter utan register, oelastisk, otaktmässig galopp. Het och framåt. Tävlar 0.90-1 m med viss framgång.

5. Travarkorsning (75% halvblod, 25% travare) Liten, kortlinjerad, sådär halsansättning. Markbundna, mycket begränsade gångarter utan elasticitet, "symaskinstrav". Taktproblem, hamnar gärna i passgång, fyrtaktsgalopp eller en spänd, töltliknande gångart. Mycket snäll att rida och hoppa, dock inte högre än 40-50 cm. Hoppar snällt men med mycket dålig teknik.

6. Travarkorsning (lippizaner/travare) Ganska grov häst, hetsigt temperament, svårt för sig i ridningen. Blir hetsig och spänd. Hoppar dåligt och ogärna.

Det finns säkert fler, det var de jag kom på sådär på rak arm (definitivt fler travare, men detta var de jag har ridit själv under längre perioder. De jag har sett har inte varit bättre). Inte en enda av de här hästarna får mig att tycka att de borde vara i ridhästavel. Det tycker jag inte om alla ridhästar jag ridit heller, men där har det åtminstone varit blandad kompott.

Visserligen sant.
Men då borde det ju bli samma ramaskri i alla andra korsningstrådar också, vilket inte är fallet...tvärtom, den som vill betäcka sin fjording med arab eller sin nordsvensk med PRE får konkreta hingsttips och ett 'lycka till!'
[/QUOTE]

Men det är väl inte så konstigt? Arab och fjording är ju ridhästraser (även om kanske inte alla skulle tycka att det är den mest optimala korsningen), och nordsvensk och pre är ju också mer lika. Just travaren är en väldigt specialavlad ras, där man i hundra år hårdavlat på motsatta egenskaper man vill ha hos en ridhäst.

Visserligen sant.

Hm, ja det får ju stå för dem andra. Jag är rätt anti den mesta sorts oplanerade korsningsaveln. Men så är jag ju "hästrasist" också :angel:

Fjording är då inte en ridhästras vad har du fått det ifrån? De är brukshästar avlade för körning lika mycket som travare är. Har en själv som jag rider på men han är precis lika mycket ridhäst som mina travare är i så fall. Detta gäller Nordsvenskar och de övriga bruksraserna också....

Ok, 4 korsningar. Inte så mycket att bygga ett diskussionsunderlag på tyvärr. Vad synd, hade hoppats på fler eftersom du betonade din personliga erfarenhet på området.

Arab och fjording är ju ridhästraser (även om kanske inte alla skulle tycka att det är den mest optimala korsningen), och nordsvensk och pre är ju också mer lika

:eek:
Menar du på fullt allvar att nordsvensk brukshäst, en lång låg tung draghäst, är lik en PRE :confused: mer lik än vad en vbltravare är lik ett fullblod, som den ju delar en hel del gener med?

Samma sak med arab och fjording...den ena en kallblodig, grov pack- rid- och körhäst, den andra det ädlaste vi har i hästvärlden. På vilket sätt är de lika?
Du med mig skämta aprillo ;)

Det stämmer inte.

Både fjording och nordsvensk och diverse bruksraser må bara körhästar från början, men är inte avlade till en hård inriktning såsom travaren är.
De är avlade för att orka dra och jobba länge, iaf bruksnordsvensken, men de har även bra gångarter och utmärkt exteriör för ridning, möjligtvis något lång rygg i vissa fall.

Hm, ja det får ju stå för dem andra. Jag är rätt anti den mesta sorts oplanerade korsningsaveln. Men så är jag ju "hästrasist" också :angel:

Men om aveln är planerad då? Ta korsningsponnyn jag nämnde tidigare, vad jag förstått var den ytterst välplanerad och den blev ju uppenbarligen lyckad. Vore det enligt dig oseriöst att göra om den korsningen, dvs betäcka samma travarsto med samma ponnyhingst?

Fjording är då inte en ridhästras vad har du fått det ifrån? De är brukshästar avlade för körning lika mycket som travare är. Har en själv som jag rider på men han är precis lika mycket ridhäst som mina travare är i så fall. Detta gäller Nordsvenskar och de övriga bruksraserna också....

Fast aveln på både fjording o nordsvensk har förändrats till att bli lättare hästar, mer ridtyp.
// Linda

Den fjordingen jag har nu är av den lättare sk "ridhästtypen". han släktingar har använts till både dressyr, hoppning och som ridkolehästar. Med andra ord så är både han och hans släktingar rätt allround, men faktum är att mina travare funkar bättre i ridningen än vad han gör, de har tex lättare för galopp vilket borde vara anmärkningsvärt.

Hade en fjording tidigare också, av den tyngre sorten, men samma sak där underbar häst men bättre att köra än rida. Så det är inte det att jag inte gillar kallblod men travarna funkar ändå bättre för mig. Så du får gärna se ditt/dina? kallblod som ridhästar men jag ser mina travare som minst lika mycket ridhäst i såna fall....det finns liksom inget att gräla om de är bra körhästar allihop....

Japp, och jag har som jag ovan skrivit just en sådan lättare fjording, men som jag skrev, mina två travare funkar bättre iaf...

men nu känns det som om tråden kommit ÄNNU längre från ämnet så vi kanske ska låta diskussionen om kallblod vara.....antar att Ts inte vill korsa med brukshäst ändå....det skulle inte jag gjort iaf....

Fast överlag så är ju inte galopp något svårt för fjordingar.

Det är skillnad på körhäst och travhäst.
Nordsvenskar, fjord m.m. avlas inte för en gångart som travaren gör.
De har inte samma "extrema" exteriör som inriktar sig på det de är avlade för.

Den fjordingen jag har nu är av den lättare sk "ridhästtypen". han släktingar har använts till både dressyr, hoppning och som ridkolehästar. Med andra ord så är både han och hans släktingar rätt allround, men faktum är att mina travare funkar bättre i ridningen än vad han gör, de har tex lättare för galopp vilket borde vara anmärkningsvärt.

Hade en fjording tidigare också, av den tyngre sorten, men samma sak där underbar häst men bättre att köra än rida. Så det är inte det att jag inte gillar kallblod men travarna funkar ändå bättre för mig. Så du får gärna se ditt/dina? kallblod som ridhästar men jag ser mina travare som minst lika mycket ridhäst i såna fall....det finns liksom inget att gräla om de är bra körhästar allihop....

Har också ridit fjording en del, och min erfarenhet är att de har bättre ridbarhet och bättre gångarter ur ridhästsynpunkt än travare.

Ok, 4 korsningar. Inte så mycket att bygga ett diskussionsunderlag på tyvärr. Vad synd, hade hoppats på fler eftersom du betonade din personliga erfarenhet på området.

Och hur många har du ridit? Berätta om dem, och deras för- och nackdelar exteriört, kapacitetsmässigt och ridbarhetsmässigt!

De här fyra är de jag kom på på rak arm, och så vitt jag vet är det en erfarenhet som vida överstiger din egen på området i alla fall. Till skillnad från dig så tycks jag ha personlig erfarenhet av travarkorsningar i alla fall. :cool:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 979
Avel Har ett sto som vi planerar att betäcka i vår, vi är gröna när det gäller avel och det finns så många fina hingstar, så ju mer vi kollar...
Svar
6
· Visningar
1 630
Senast: Långnos
·
Islandshäst Hej! Jag skulle vilja ha lite hjälp i letandet efter hingst åt vårat sto. Det är första gången jag själv ska ta föl, men hon har haft...
Svar
3
· Visningar
1 337
Senast: valvis
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 427
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka