Hingstval??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare koftena
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hingstval??

Menar du på fullt allvar att nordsvensk brukshäst, en lång låg tung draghäst, är lik en PRE :confused: mer lik än vad en vbltravare är lik ett fullblod, som den ju delar en hel del gener med?

Samma sak med arab och fjording...den ena en kallblodig, grov pack- rid- och körhäst, den andra det ädlaste vi har i hästvärlden. På vilket sätt är de lika?
Du med mig skämta aprillo ;)

Arab och fjording är inte lika, det har jag väl inte påstått? Bara att de är mer lika än travare och fjording t ex. Dessutom handlar det ju om att travaren har så dålig ridbarhet och så dåliga gångarter att den inte alls lämpar sig för ridhästavel. Jag känner faktiskt inte till någon annan hästras öht som har så dåliga ridhästegenskaper, vilket gör just korsning med travare olämpligt om man vill avla fram en ridhäst.

Att en nordsvensk är en lång låg häst får stå för dig, det finns linjer som snarare är kvadratiska. Vem är det nu som har fördomar - hur många nordsvenskar har du ridit egentligen, eller baserar du ditt uttalande bara på fördomar?

Nu har ju inte alla travare den exteriör du talar om...alla har inte långa ryggar och svårt för galopp. Mina ena galopperar tex hellre än hon travar. Nrj jag vet att de flesta fjordingar inte har svårt för galopp, men det är samma sak där...alla individer av en ras är inte likadana. Och vad det gäller körhästar så brukar de få hålla sig till trav de med.... jag har kört en hel del och är hästen för lång och skaklarna för korta kan hästen skada sig om de galopperar, så det är inte alltid att rekommendera överhuvudtaget...

Senast ändrad:

Korsar du din travare med ett fullblod har du chansen att få fram en sådan här:

http://www.youtube.com/watch?v=5YbmQ_c5LU0&feature=PlayList&p=67638D4E186F886F&playnext=1&index=23

Bara att inse, travaren/annan ras är den överlägset bästa "udda" korsningen som man har fått fram inom svår hoppning.
Har då aldrig sett en arab/fjording, fjording/fullblod, islandshäst/halvblod, halvblod/welsh ect ect vinna vm. Det spelar ingen roll hur mycket ni säger att travaren är den sämsta ridhästen som finns, korsningen mellan travare/fullblod är fortfarande den bästa ickehoppavlade korsningen som någonsin har funnits. Finns många bevis på det...... många här verkar vara insmörjda med lera över ögonen, allt är inte svart och vitt. Frågan är om en del är rädda för att travaren/korsningar vinner över era hästar på hoppbanan, det har ju hänt förr. Pengar kan inte köpa allt, talang föds man med.

Ge er av från den här tråden om ni inte har något vettigt att skriva och kom inte och snacka om hur bra dålig travarkorsningar är när ni bara har sett ett toital, kom tillbaka när ni har sett några hundra. Travaren är bättre än vad ni tror som ridhäst, ni ickesägare verkar inte vilja inse det bara, allt handlar inte om gångarter, hästen måste ha något innanför skallen också, man vinner inte hopptävling för finaste galopp eller bästa piaff... förstå det någon gång.

Det här stället verkar vara en kvarleva från 1800-talet, inget för mig som lever i 2000-talet - trodde jag iaf!!

Korsar du din travare med ett fullblod har du chansen att få fram en sådan här:

http://www.youtube.com/watch?v=5YbmQ_c5LU0&feature=PlayList&p=67638D4E186F886F&playnext=1&index=23

Bara att inse, travaren/annan ras är den överlägset bästa "udda" korsningen som man har fått fram inom svår hoppning.
Har då aldrig sett en arab/fjording, fjording/fullblod, islandshäst/halvblod, halvblod/welsh ect ect vinna vm. Det spelar ingen roll hur mycket ni säger att travaren är den sämsta ridhästen som finns, korsningen mellan travare/fullblod är fortfarande den bästa ickehoppavlade korsningen som någonsin har funnits. Finns många bevis på det...... många här verkar vara insmörjda med lera över ögonen, allt är inte svart och vitt. Frågan är om en del är rädda för att travaren/korsningar vinner över era hästar på hoppbanan, det har ju hänt förr. Pengar kan inte köpa allt, talang föds man med.

Ge er av från den här tråden om ni inte har något vettigt att skriva och kom inte och snacka om hur bra dålig travarkorsningar är när ni bara har sett ett toital, kom tillbaka när ni har sett några hundra. Travaren är bättre än vad ni tror som ridhäst, ni ickesägare verkar inte vilja inse det bara, allt handlar inte om gångarter, hästen måste ha något innanför skallen också, man vinner inte hopptävling för finaste galopp eller bästa piaff... förstå det någon gång.

Det här stället verkar vara en kvarleva från 1800-talet, inget för mig som lever i 2000-talet - trodde jag iaf!!

Att ingen har sett nån av de korsningarna du skrivit här vinna VM beror väl mest på att ingen av dom ger en häst på över 160 cm? Ska man vinna svår hoppning så är knappast travare den bästa rasen att korsa med, då är det bättre med fullblod eller olika halvblodsraser ihop.
En bra galopp är nog iofs ganska viktig om man ska upp i höga klasser, travarens galopp lär inte ta många hästar dit upp.
Jappeloup är till hälften fransk travare, inte amerikansk. Ganska stor skillnad på dessa 2. I alla fall var det då. Och hur stor är möjligheten att få fram en Jappeloup? Du är bra optimistisk om du tror att om man betäcker ett enkelt travsto med en halvblodshingst så vips så har man en svårklasshäst. Då är möjligheterna mycket större om du avlar renrasigt halvblod.

Förresten har Jappeloup aldrig vunnit VM individuellt, bara i lag och då hade han vad jag kan se inte bäst resultat i det laget heller.

Senast ändrad:

Och hur många har du ridit? Berätta om dem, och deras för- och nackdelar exteriört, kapacitetsmässigt och ridbarhetsmässigt!

De här fyra är de jag kom på på rak arm, och så vitt jag vet är det en erfarenhet som vida överstiger din egen på området i alla fall. Till skillnad från dig så tycks jag ha personlig erfarenhet av travarkorsningar i alla fall. :cool:

Som jag tidigare nämnt i tråden, ett tiotal. Vilket jag tycker är ett alldeles för litet antal för att kunna fälla något slags omdöme, särskilt som det varit travarkorsningar med väldigt skiftande andraras.

Att en nordsvensk är en lång låg häst får stå för dig, det finns linjer som snarare är kvadratiska. Vem är det nu som har fördomar - hur många nordsvenskar har du ridit egentligen, eller baserar du ditt uttalande bara på fördomar?

Ridit, kanske 20 om det är enbart bruksnordis vi snackar om.
Kört, betydligt fler, åtminstone det dubbla. Bruksordisen är främst en kör- och draghäst, och då vill man ha dem långa och låga eftersom det funkar bättre till körning.
Visst finns det massor av individuella skillnader, men en kvadratisk bruksnordisk är inte rastypisk.

Men berätta om de tio då? Tillsammans med mina 4 har vi ju fjorton! Och andra kan säkert fylla på med fler.

Nej, påläst kan man knappast vara när man enbart ser svart/vitt och inga nyanser däremellan. Jag skulle gärna vilja veta hur man kan kalla alla travarkorsningar vidriga och ogenomtänkta...hur många har man sett, och vad grundar man dylika uttalanden på?
Jag har faktiskt svårt att tro att det ens finns så många travarkorsningar där ute att det kan ge underlag åt någon slags välgrundad erfarenhet att alla är skit.

Jag har själv jobbat i handelsstall ett antal år och därmed träffat och jobbat med hundratals hästar av olika raser, samt korsningar...men bara, som tidigare nämnts, ett tiotal travarkorsningar - dvs inte på långa håll tillräckligt många för att våga uttala mig tvärsäkert åt vare sig ena eller andra hållet.
Däremot har jag sett rätt många fjording/halvblod, fjording/arab samt arab/nordsvensk (vilket i mitt tycke är bra mycket märkligare korsningar än tex vbltravare/fullblod, som ju ändå ligger hyfsat nära varandra rasmässigt) Dessa har, med några undantag varit rätt funktionella hästar, om än inte så vackra alla gånger :angel:

Jag har inte sett att någon som har uttalat sig emot travarkorsningar har rekommenderat att använda fjording/arab/nordsvensk etc tillsammans med halvblod - denna tråd gällde att korsa travare med ridhäst.

Min egen hållning i denna fråga grundar sig på en travarkorsning som jag själv har ridit under flera år, två dito som jag kom i kontakt med i samband med hästköp samt ca 20 ridtravare som jag har haft som stallkamrater under åren. De tre korsningarna hade alla dålig exteriör (t ex långa ryggar, raka bakben, dålig halsansättning) som försvårar för dem att arbeta korrekt som ridhästar och man kan då tänka sig att de inte har den bästa hållbarheten i längden. Alla de rena travarna (av vilka jag också har ridit flera) hade ännu svårare för sig i ridgrenarna - de funkar dock finfint som skogshästar.

Jag tycker inte att man ska betäcka alla halvblodston hur som helst heller, om det kan vara till någon tröst...

Att ingen har sett nån av de korsningarna du skrivit här vinna VM beror väl mest på att ingen av dom ger en häst på över 160 cm? Ska man vinna svår hoppning så är knappast travare den bästa rasen att korsa med, då är det bättre med fullblod eller olika halvblodsraser ihop.
En bra galopp är nog iofs ganska viktig om man ska upp i höga klasser, travarens galopp lär inte ta många hästar dit upp.
Jappeloup är till hälften fransk travare, inte amerikansk. Ganska stor skillnad på dessa 2. I alla fall var det då. Och hur stor är möjligheten att få fram en Jappeloup? Du är bra optimistisk om du tror att om man betäcker ett enkelt travsto med en halvblodshingst så vips så har man en svårklasshäst. Då är möjligheterna mycket större om du avlar renrasigt halvblod.

Förresten har Jappeloup aldrig vunnit VM individuellt, bara i lag och då hade han vad jag kan se inte bäst resultat i det laget heller.

Har franska travare och engelska fullblod, den franska travaren är en travare, ingen ridhäst som du verkade vilja få det till. F ö har den franska travaren i princip alltid dominerat i Europas travelit. Ni verkar inte ha det så tvärsäkert på avelns sida, ni måste blanda in fullblod för att få fram världsstjärnor och travare/fullblod vinner både vm och os, kanske bäst ni skärper er avel lite? Knakse bäst ni höjer från 1,60 till 1,80 för att få upp nivån en smula. Betäcker du en maxad connemara med ett gigantiskt halvblod kan du nog få fram en häst på 1,60. Travaren har generellt inte de bästa gångarterna eller exteriören att tillföra, men de har psyket, smidigtheten och skjutkraften i bakkärran, blanda det med ett talangfullt fullblod kan du få en mkt fin häst.
F ö tror jag knappast tjejen som startade tråden ville ha en häst på elitnivå i hoppning, utan mer en skogsmulle häst, då duger travare/fullblod alldeles utmärkt, travaren är i princip ett fullblod framvavlat för snabb trav, stamboken var t om öppen ett tag för att avla in fullblodet i travaren med oväntat bra resultat.

Har läst här några år och ni verkar ha väldigt svårt att erkänna något eller grattulera framgångar, istället verkar ni hellre vilja hitta fel och komma med bortförklaringar. Nu finns det faktiskt en del rena travare som hoppat på 1,45 hoppningar och 1,50 hoppninga med bra resulatat, så att deras galopp skulle vara så obrukbar köper jag inte, har nog sett mer travares galopp än vad ni har. Jag har en del pengar på kontot, så inom en snar fram tid ska jag nog sätta ett bra exemplar av en travare hos någon närliggande elitryttare och se vad de kan göra med hästen. För ni vet väl att det är ryttaren som gör hästen. Löjligt att tjabba om att hästen måste vinna 1,60 hoppningar för att räknas som en bra korsning när ingen här har en häst som tävlar på den nivån, inte ens halvblod. Skrattretande.

Adjö

Ni verkar inte ha det så tvärsäkert på avelns sida, ni måste blanda in fullblod för att få fram världsstjärnor

men de har psyket, smidigtheten och skjutkraften i bakkärran, blanda det med ett talangfullt fullblod kan du få en mkt fin häst.

För ni vet väl att det är ryttaren som gör hästen.

Det du skriver tyder enbart på okunnighet.

Det finns bra många rena halvblod som går svårklass också.
Vad MÅSTE blanda in fullblod? Fullblod har ofta mycket spänst och fart, som är önskvärt inom tex fälttävlan.

Smidiga travare är det ont om. Och psyket finns hos andra raser också, det du ;) För övrigt har inte alla travare bra psyke heller, däremot är de ofta välhanterade, vilket är stor skillnad.
Skjutkraften som travare har är inte ett dugg att jämföra med skjutkraften som är önskvärd hos en hopphäst. Travare skjuter bara framåt, inget annat.

Det är knappast ryttaren som gör hästen.
Då kan jag lämna in grannens ardenner på tillridning hos någon svårklass dressyr-ryttare, för det är ju ryttaren som gör hästen. Då borde ju ardennern kunna gå svårklass sen.
Gener och avel spelar även stor roll, om du inte visste det.

Men berätta om de tio då? Tillsammans med mina 4 har vi ju fjorton! Och andra kan säkert fylla på med fler.

Tja...en del av dem är säkert 20 år sen jag var i kontakt med, eftersom jag är en gammal KosmosTant ;) Men jag kan beskriva några stycken.

Travare-halvblod, tror halvblodsmamman var hälften fullblod. Pappan travarhingst av den grova modellen. Mycket snygg häst som ser ut som ett gammaldags halvblod, dvs av den mer lågställda modellen. Ordinära gångarter. Tävlade distans några år med skapliga resultat, sedan gick ägaren över till western. Hästen är nu 25 år och fullt frisk, rids fortfarande och är ägarens ögonsten.

Travare-halvblod, vet inget om föräldrarna. En riktigt stor ful och klunsig fan, dålig trav o galopp, oproportionerlig. Såldes som körhäst om jag inte minns fel.

Travare-någon ponnyras, liten storhäst. Mycket het. Rätt ful men hoppade allt och såldes som hopphäst.

Travare-fullblod, gick som lektionshäst på ett ställe där jag red ett tag. Såg mer ut som fullblod än travare, bara den lite kantiga huvudformen var typiskt travare. Het, framåt, otålig, men eftersom den var välskolad var den väldigt rolig att rida.

Travare-wm, har sett tre stycken varav en som sagt hoppat sm, även de andra hoppade högre klasser. Såg ut och rörde sig som helt vanliga ridponnys...med reservation för huruvida de hade bärig trav, eftersom jag bara sett dem hoppa. Galoppen var det dock inget fel på.

Travare-connemara (eller var det NF?), såg ut som ett litet, grövre halvblod förutom att halsen var lite kortare. Otroligt energisk och arbetsvillig häst som alltid gjorde sitt yttersta. Ordinära gångarter, vill minnas att galoppen var något markbunden. Trevlig att både köra och rida, en riktig allroundhäst.

Travare-ardenner, en tjuvbetäckning hos en bekant. Än så länge bara 3 år, så lite för tidigt att säga något alls eftersom han växer fortfarande. Men han påminner om en smäcker kallblodstravare och har ett trevligt temperament. Ska förmodligen bli körhäst.

Som synes en brokig blandning, och inget som egentligen går att grunda någon uppfattning på eftersom en del av dem inte var planerade.

Varför kan man inte grunda en uppfattning på icke-planerade avkommor?

Men av dina två travare/halvblodskorsningar som du stött på så verkar bägge mycket lika de jag har träffat på. Alltså utan undantag hittills så blir det mycket mediokra ridhästar med taskiga gångarter. Låter det som framgångsrik avel, tycker du?

Varför kan man inte grunda en uppfattning på icke-planerade avkommor?

Det är väl ändå uppenbart?
För att man inte omsorgsfullt valt ut föräldradjur som matchar varandra.

Jag skulle lätt kunna räkna upp 10 riktigt usla halvblod jag ridit, men inte sjutton är det 'bevis' för att alla halvblod är sådana...snarare på dålig avel/utbildning.

Men av dina två travare/halvblodskorsningar som du stött på så verkar bägge mycket lika de jag har träffat på. Alltså utan undantag hittills så blir det mycket mediokra ridhästar med taskiga gångarter. Låter det som framgångsrik avel, tycker du?

Nej, bara den ena...den med fullblodsinslag ser jag som lyckad, inte minst pga att den fortfarande är frisk och användbar vid 25 års ålder. Dessutom hade den inte 'taskiga' utan snarare 'ordinära' gångarter.
Sen är det ju åtminstone 4 till av 'mina' som är rätt lyckade, varför väljer du att ignorera dessa och bara fokusera på den enda riktigt dåliga?

det är väl ändå uppenbart?

jag skulle lätt kunna räkna upp 10 riktigt usla halvblod jag ridit, men inte sjutton är det 'bevis' för att alla halvblod är sådana...snarare på dålig avel/utbildning.

nej, bara den ena...den med fullblodsinslag ser jag som lyckad, inte minst pga att den fortfarande är frisk och användbar vid 25 års ålder. Dessutom hade den inte 'taskiga' utan snarare 'ordinära' gångarter.
Sen är det ju åtminstone 4 till av 'mina' som är rätt lyckade, varför väljer du att ignorera dessa och bara fokusera på den enda riktigt dåliga?

amen!

10101010101010

Men om aveln är planerad då? Ta korsningsponnyn jag nämnde tidigare, vad jag förstått var den ytterst välplanerad och den blev ju uppenbarligen lyckad. Vore det enligt dig oseriöst att göra om den korsningen, dvs betäcka samma travarsto med samma ponnyhingst?

När aveln är planerad menar jag att den ingår i ett avelsprogram. I det här fallet syftar jag på ASVH:s eftersom de är störst och har mest kunskap när det handlar om ridhästavel i Sverige.

Travare ingår inte i deras avelsprogram, det ingår inte i något annat förbunds avelsprogram så vitt jag vet heller. (Vet inte hur det ser ut på SFs: program)

Och det finns ju en anledning till varför de inte ingår där!

Det är väl ändå uppenbart?

Jag skulle lätt kunna räkna upp 10 riktigt usla halvblod jag ridit, men inte sjutton är det 'bevis' för att alla halvblod är sådana...snarare på dålig avel/utbildning.
´
Fast skillnaden är ju att om du sammantaget hade ridit tio halvblod, och samtliga varit lika dåliga, och dessutom haft samma svagheter, då hade läget varit ett annat. Om du läst vad jag skrivit lite ordentligare hade du sett att jag också ridit dåliga halvblod, men att det där varit blandad kompott. Men när det gäller travarkorsningar är samtliga mindre lyckade. Om jag tittar på halvbloden, med stam, så är det kanske max 5% som håller den kvaliteten, medan 100% av travarkorsningarna gör det. Förstår du skillnaden?

Nej, bara den ena...den med fullblodsinslag ser jag som lyckad, inte minst pga att den fortfarande är frisk och användbar vid 25 års ålder. Dessutom hade den inte 'taskiga' utan snarare 'ordinära' gångarter.
[/QUOTE]

Därför att de var korsning med ponny/fullblod/annat. Här diskuterades ju korsning med halvblod, och det var därför de som intressanta av exemplena du tog upp. Att en häst lever länge ser jag för övrigt inte som tillräckligt kriterium för att den är en bra ridhäst. Jag känner t ex travare, som är pigg och glad fast den är 28 år. Inte blir den en bättre ridhäst för att den blivit gammal?

´
Fast skillnaden är ju att om du sammantaget hade ridit tio halvblod, och samtliga varit lika dåliga, och dessutom haft samma svagheter, då hade läget varit ett annat. Om du läst vad jag skrivit lite ordentligare hade du sett att jag också ridit dåliga halvblod, men att det där varit blandad kompott. Men när det gäller travarkorsningar är samtliga mindre lyckade. Om jag tittar på halvbloden, med stam, så är det kanske max 5% som håller den kvaliteten, medan 100% av travarkorsningarna gör det. Förstår du skillnaden?

Ja, du har ridit tio mindre lyckade korsningar, vem säger att alla travarkorsningar är mindre lyckade? Du kan ju omöjligt veta att alla korsningar som finns är misslyckade och du kan inte göra en rättvis bedöming baserat på just de korsningarna som du har ridit. När du har ridit över hundra kan du nog göra en mer rättvis bedöming. Bara för jag har ridit tio misslyckade araber säger jag inte att alla är dåliga bara för att jag har upplevt det så.

Sedan är frågan hur många halvblod man hade sett i världseliten om oerfarna elvaåringar har ridit på ridskola i ett halvår hade ridit in dem och utbildat dem. När väl riktiga proffs har suttit upp på travare/korsningar har det faktiskt blivit rätt så lyckat.

Tycker det är ganska häftigt att riktiga proffs har valt att utbilda och tävla enkla travarkorsningar som inte har hoppstam för fem öre.

När aveln är planerad menar jag att den ingår i ett avelsprogram. I det här fallet syftar jag på ASVH:s eftersom de är störst och har mest kunskap när det handlar om ridhästavel i Sverige.

Travare ingår inte i deras avelsprogram, det ingår inte i något annat förbunds avelsprogram så vitt jag vet heller. (Vet inte hur det ser ut på SFs: program)

Och det finns ju en anledning till varför de inte ingår där!

Jag skrev tidigare och upprepar, att Z blandar in travarblod, har det i sitt avelsprogram

´
Om jag tittar på halvbloden, med stam, så är det kanske max 5% som håller den kvaliteten, medan 100% av travarkorsningarna gör det. Förstår du skillnaden?

För att den jämförelsen ska hålla bör du ju rida ungefär lika många av varje, eller åtminstone ett större antal, kanske 20, 30, 40? Att rida 4 travarkorsningar och sedan hävda att du vet hur dåliga alla är känns inte så relevant.

Därför att de var korsning med ponny/fullblod/annat. Här diskuterades ju korsning med halvblod, och det var därför de som intressanta av exemplena du tog upp. Att en häst lever länge ser jag för övrigt inte som tillräckligt kriterium för att den är en bra ridhäst. Jag känner t ex travare, som är pigg och glad fast den är 28 år. Inte blir den en bättre ridhäst för att den blivit gammal?

Eh, va? Här pratas om travarkorsningar i allmänhet - ingen har sagt att det enbart handlar om halvblod, tvärtom är det väl mestadels fullblod som varit på tapeten?
Men ok, så det är bara korsning med just halvblod du anser dåliga, annat går bra...eller?

Att jag tog upp hästens ålder var att du eller någon annan tidigare i tråden tog upp hur travarkorsningarnas dåliga exteriör skulle ge dem ryggproblem och förkorta deras liv. Vilket alltså inte var fallet här.

Det har spårat ur här så snälla sluta. Jag bryr mig inte ett dugg om vad ni tycker om att jag vill korsa mitt sto, däremot ville jag ha råd o tips vad jag ska tänka på NÄR jag väljer hingst.
Har fått några fåtal vettigt svar på ELVA sidor. Patetiskt!
Återkommer med en liknande tråd när fölet är född, om hon blir dräktig.

Varför rikta detta till mig - jag har faktiskt gett dig ett riktigt svar :(
Att tråden spårar ur har ju inte med dig och ditt sto att göra, utan att alla i hästvärlden vet bäst ;)

Lycka till med fölet.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 975
Avel Har ett sto som vi planerar att betäcka i vår, vi är gröna när det gäller avel och det finns så många fina hingstar, så ju mer vi kollar...
Svar
6
· Visningar
1 630
Senast: Långnos
·
Islandshäst Hej! Jag skulle vilja ha lite hjälp i letandet efter hingst åt vårat sto. Det är första gången jag själv ska ta föl, men hon har haft...
Svar
3
· Visningar
1 337
Senast: valvis
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 427
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka