Hingstval??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare koftena
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hingstval??

Jag riktar det INTE till dig jag bara trycker på det senaste inlägget när jag skriver...Sorry..jag skriver allmänt..:crazy:

Du har ju igentligen inte beskrivit ditt sto exteriört. Då blir det svårare att tipsa. Dock finns det en arabhingst i dina trakter som heter Saltomortal. Bättre exteriör än gångarter men det känns som om det skulle vara ok.
// Linda

Hur lägger man upp bild? Hon har raka fina ben, bra halslinje dock långt o relativt högt kors (som dom flesta travare) Hittade en rätt bra bild på henne, dock helt omusklad. Ska söka på honom.:cool:

Jag tycker att du skall lägga ner den här tråden eftersom den inte på något sätt hjälper dig, det har blivit som vanligt när detta ämne kommer på tapeten.
Hör av dig igen när du betäckt ditt sto eller när ditt sto har fölat. Bry dig inte om vad de säger gå på din egen magkänsla men var noga med vilken hingst du väljer. Jag har inte så många förslag att komma med men du kan ju titta närmare på Highcruiser, Lambourghini, Lucky Point, Majim G och Nobel de är alla rätt goda Allroundhingstar. Lycka till.

Vad har ditt sto för stam? Är det ridtyp även på föräldrarna? Tror nog ett fullblod eller arab kan passa bra då de finns i grunden i travaren.

Hon är e. Gift Box en miljonhingst.

http://www.travavl.com/nor-bibl-giftbox.html

Dom har bra kropp för ridning de flesta bakåt men fungerat mkt bra på travet så det är ju lite dubbelt det där. Dock har även mitt stos mamma bra galopp. Pappa vet jag inte men troligen inte eftersom han sprungit in miljonbelopp.

Nu har jag ju inte sett ditt sto, men utifrån vad du berättat skulle jag tagit en titt på fullblodshingsten Roven xx :d
lite chansning iofs eftersom han inte varit så länge i avel, men han beskrivs som en typförbättrare med utmärkt trav och galopp.
Som ett säkrare kort, den gamle Flyingehingsten Eighty eight Keys xx.
Båda dessa är rätt stora, och ditt sto var väl inte så liten heller? Risk för en jättebebis kanske ;)
Kan du inte lägga ut någon exteriörbild på henne?

Roven xx är inte kvar i Sverige denna betäckningssäsong, dessutom är han 19 år så han har vuxna avkommor i andra länder.

Jag skrev tidigare och upprepar, att Z blandar in travarblod, har det i sitt avelsprogram

Intressant!

Zangersheides avel ser ju lite speciell ut så jag blir ju genast nyfiken på i vilken omfattning?

Är det alla travare eller genom bedömning på hingstsidan?

Utveckla gärna för jag är jätte nyfiken! Vet du var man kan läsa mer?

Tycker inte du behöver förklara eller försvara dig. Vill du betäcka ditt sto för "eget bruk", så gör det. Det finns ingen som har med det att göra mer än möjligen hingstägaren. Fundera över vad du vill göra med avkomman.
Distans - arabhingst kanske. Körning - varför inte Lusitanon.... Skogsluffning - nordsvensk..... Inget slår känslan av att följa en egen uppfödning vad det än månne bliva. Inte skall du behöva stå till svars för diverse slakttransporter och dålig hästhållning över lag för att du vill betäcka ditt sto. Det var det dummaste jag hört på länge. Lycka till med hingstvalet, men glöm inte bort att även tänka på temperamentet.

Jag läste det i Ridsport, minns inte när. Kanske kan gå att söka på deras hemsida:idea:

Jag läste det i Ridsport, minns inte när. Kanske kan gå att söka på deras hemsida:idea:

Här är en gammal tråd om det: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=686890&page=8

Klistrar även in några kommentarer ur den:

Vill bara tillägga att en av de placerade franska hästarna i världscupfinalen i fälttävlan har travarmor... Derby de Loungval (eller nåt sånt) heter den. En mycker vacker häst för övrigt!

JAg tycker det är bra med travare i halvblodsaveln. Är man insatt i svenska hopptävlingar så vet man garanterat vem Kloseau är. En häst som är 50% fransk travare som gått 150 och var alltid placerad med sin förra ägare. Alla blir ju som sagt inte bra men jag tror på att travarblod till viss del är bra för halvblodsaveln

http://www.allbreedpedigree.com/mucho+pride

Edit: Två till travarkorsningar, den ena med helamerikanks stam

tycker oxå att det är synd med alla påhopp har själv haft ett par korsningar och visst man kan inte vara säker på vad det blir i slutänden men de jag har haft har varit väldigt trevliga ridhästar har även en bekant som hade ett renrasigt vbl sto som hon plaserade i msv dress säger bara att man måste våga för att kunna vinna..

Jag tänker på en nyare artikel, -06, hmm, ne, måste vara nyare, annars har VERKLIGEN tiden flugit..:eek:

Gift box är mkt bra travstammad men vad jag kan minnas var han inte så typisk travhäst ändå extriört sett. Du verkar ha bra koll på ditt sto så jag säger som många andra. Välj ett fullblod till henne. Tyvärr kan jag för lite om fullbloden för att kunna råda om hingst men tror det kan bli en trevlig avkomma med den korsningen. Lycka till.

asså ni skriver om alla fel hästar kan ha och att man inte skall korsa mm... men isf borde d ju vara samma med människor..feta och fula och handikappade borde ju inte få barn då juh..isf borde d ju vara avelsförbud på dom med...!!!!!!!!!!!
så tänk innan ni skriver att man inte skall korsa en travare...
enligt mig så kommer d alldeles säkert bli en bra häst så länge stoet å hingsten är något man vill avla efter...men tänk igenom noga och kolla på många olika hingstar..kolla gärna upp avkommor efter hingstarna..=)
jag tänkte betäckt min travare med power boy men hann tyvär aldrig då jag var tvungen att sälja henne...
lycka till i sökandet =D=D

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 975
Avel Har ett sto som vi planerar att betäcka i vår, vi är gröna när det gäller avel och det finns så många fina hingstar, så ju mer vi kollar...
Svar
6
· Visningar
1 630
Senast: Långnos
·
Islandshäst Hej! Jag skulle vilja ha lite hjälp i letandet efter hingst åt vårat sto. Det är första gången jag själv ska ta föl, men hon har haft...
Svar
3
· Visningar
1 337
Senast: valvis
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 427
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka