Hingsten Furidant

Sv: Hingsten Furidant

Just det! Hon fick ett till föl -95 hos den som köpte av er. Jag betäckte henne -04 m Akribori och fick en bedårande hingstunge, även han med mkt gott temperament. Tyvärr utvecklade han en tillväxtrubbning i halskotpelaren och fick avlivas endast 6 mån gammal. Han hade nog blivit en väldigt snygg o trevlig individ.

Hej!

Jag har en dotter som nyligen köpt en 6-åring med Furidant som morfar och Pentagon som far med Fuga som mamma. Jättefin hoppare, lite skarp och valpig och som behöver en fast hand (tror jag).

Hur gick det för Dig och Ditt planerade hästköp?

Hej!

Helt ny här. Såg Du mitt svar? Datorer tillhör ej min generation.

Hej!

Jag har en dotter som nyligen köpt en 6-åring med Furidant som morfar och Pentagon som far med Fuga som mamma. Jättefin hoppare, lite skarp och valpig och som behöver en fast hand (tror jag).

Det låter inte orimligt att tro att Pentagon skulle hjälpt till med skärpan där. Den Fuga du talar om är för övrigt inte samma Fuga (e Furidant-Rockad) som varit uppe i tråden tidigare, mamman till er häst är e Furidant-Gaspari.

undrar om mitt gamla sto är mamma till din märr :-)
Hon hette Flora och var betäckt med bla nebraska och hon var efter furidant-rockad :-)

Hej!

Helt ny här. Såg Du mitt svar? Datorer tillhör ej min generation.
Den här tråden skapades i november 2007 och är förmodligen inte aktuell längre.
(se övre vänstra hörnet på respektive inlägg så ser du när det skrevs...)

Hon hette Flora och var betäckt med bla nebraska och hon var efter furidant-rockad :-)

Nej, det är inte samma sto. Men otroligt lika stammar:

Carrielanes sto är efter Nebraska-Furidant-Rockad-Drabant-Jago, medan avkomman till sto har stammen Nebraska-Furidant-Rockad-Drabant-Mistral xx.

Har nog aldrig sett nåt liknande, faktiskt.

Senast ändrad:

Hej!

Tyvärr gick hästen inte igenom besiktningen så det blev inget köp av den hästen:( Eller, han var jättefin på alla böjprov mm men på en av röntgenplåtarna så fanns en liten liten benbit, sk, chipfraktur som i sig låg bra och var rätt ofarlig. Minimal risk för att nått skulle bli med den. Men försäkringsbolaget godkände det inte utan reservation och då blev det omöjligt för oss att godkänna köpet:cry: Mycket synd då det är en så fin häst!

Vi hade 3 helsyskon efter Furidant. Dem 2 första ser fördj..liga ut...den 3e normal. Lite dålig bild på den andra, men den har ordentlig svank...
Yara1.jpg

lotz.jpg

KL

Furidant är även far till Windwalker som gått ett flertal YREM i fälttävlan. Han hoppade för övrigt 9-10 på kvaliteten också.

Carrielanes sto är efter Nebraska-Furidant-Rockad-Drabant-Jago, medan avkomman till sto har stammen Nebraska-Furidant-Rockad-Drabant-Mistral xx.

Låter som en väldigt "Gotländsk stam" i mina öron då både Nebraska, Furidant, Drabant och Mistral xx stått på station här nere! Tror även att Jago stått här men är inte alls säker? Vet ett par gamla gotländska märrar som har honom långt bak i stammen men det behöver inte alls bevisa något!

Ditt sto är definitivt från en gotländsk stam! Hennes stostam kommer från gården Bäcks i Väte som bland annat födde upp Urbino. Floras mormorsmor var mamma till Urbino.
Floras mamma Ritsa var även mamma till Jatza som har hoppdiplom och gått flera CCI*** (Svår lång internationell fälttävlan), hon gick bland annat WC-finalen i Pau (tror det var 2003?).
Ritsa är Elitpremierad.

Segraren i årets breeders trophy och championatet i fälttävlan för 5-åringar kommer ur denna stostam. Hon är resultatet av linjeavel på stoet Miss som är mor till Urbino då hästen ifråga är efter Feliciano-Urbino-Anart-Rockad-Jovial-Mistral xx.
Även segraren i årets 4-årschampionat i hoppning kommer ur samma stostam.

Sådär blev det på Gotland innan seminen kom!

Även Jago har stått på Gotland, resulterade bl a i Ceylons mamma.

Aj aj Nelle, Windwalker är e Nebraska (lika gotländskt :) - Napoleon f ö håller jag med, hoppar mkt bra osv. Försök inte slå mej på fingrarna med stammar på f-hästar :p

Aj aj Nelle, Windwalker är e Nebraska (lika gotländskt :) - Napoleon f ö håller jag med, hoppar mkt bra osv. Försök inte slå mej på fingrarna med stammar på f-hästar :p

:rofl: Aj, då! Rackarns! Jag som tyckte att jag hade koll! Jag som till och med slog upp honom på blup.se :crazy:

Dessutom har jag ju haft Winds helsyster hemma, jag vet inte riktigt vad jag tänkte på faktiskt!

Ber om ursäkt för att jag vilselett er alla och tack för att du rättade mig :bow:

Det är faktiskt inte helt lätt att alltid hålla rätt på alla "gotländska hingstar" eftersom de oftast finns i så många olika hästar i olika kombinationer till höger och vänster. Man kan bli helt snurrig av hingstar som Rockad, Napoleon, Furidant, Nebraska, Anart m.fl trots att det ofta inte ens är samma generation... Börjar få rätt bra klmä på det dock, även om man gör en blunder någon gång ibland ;)

Hej!

Denna Fuga är för övrigt också en gotlandshäst.
Jag har tränat ihop med Red hot Chili Pepper när han var unghäst. Grattis till en fin häst! Mycket vitt att tvätta när det ska tävlas ;) Skyll det på Pentagon, han lämnade mycket vita tecken på sina avkommor!

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 081
Senast: Piaff
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 871
Senast: Kajsalisa
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
865
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 576
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010