Hingsten Furidant

Sv: Hingsten Furidant

Jag har ridit två avkommor till Furidant och även om det inte är mycket, så måste jag säga att de var väldigt lika. Väldigt trevliga individer, med väldigt mycket arbetslust och samarbetsvilja. Jag hade gärna haft Furidant i stammen om jag köpte ett halvblod.

Jag minns att familjen Wallemyr hade en mkt ridbar och fin Furidantmärr, som fick en del bra avkommor, men hennes namn är helt väck för tillfället, ngn som minns?

Jajamensann, så hette hon.
Hon hade flera fina avkommor, bla en efter Gassendi...
Och hennes mamma , Rapsodie:love:

Rider faktiskt en dotterson till Rapsodie. En trevlig häst, men inte helt okomplicerad i psyket. Men ridbarheten är utmärkt - månne det kommer från mödernet då!

*KL*
Där jag jobbade tidigare hade de en Furidantmärr ue. Jarramas. Hon kunde hoppa! 19 år gammal med 11:e fölet vid sidan slet hon sig och hoppade en 2 m hög stenmur. Tyvärr var inte avkommorna alltid så ridbara. (Jarramas?) En e. Maraton fick tillslut avlivas för han blev rent farlig.

Kan det nog ha varit. Eller i kombination med Furiosoblodet.
För det är ju ett prestationsblod med lite spets i.
mvh

Furidant var en mycket lätthanterad hingst,då min far blev sjuk hade jag ingen till hjälp vid betäckningarna så Johan min son. som då var 12 år tog alltid hingsten då jag själv höll stona

Så ni hade honom på station?? Hur länge sedan var det?

Vad spännande har alltid gillat honom och nu finns det ju väldigt många fina hästar med honom i andra led

Han stod här 1978 den gången bara ett år men när jag insåg att det var ett misstag lämna honom så tog jag gärna tillbaks honom 1989 och 1990 då jag blev erbjudanden

Min märr är e: Nebraska-Furidant-Rockad-Drabant. Urtrevlig häst!!! :bump::bump:Är tyvärr inte tävlad så mycket tidigare men vi satsar på LA dressyr nästa år. Har avancerat från 50%-68% i LB på en säsong (hennes första). Hon är nu 16 år och har lämnat ett klass I föl e Cornetto.:love:
Märren hoppar inte särskilt bra, men är inte hoppad mer än som fyraåring och så nu som tant. Har hoppat 1.10 med henne, men bara 90 på tävling.
Unghästen e: Cornetto som nu är 1,5, hoppar betydnligt bättre! Men han är ju löshoppad sen han fyllde 1.
Lycka till!!!

Furidant var en son till den framstående Furioso II. Hans hingstlinje är fortfarande framstående, en modern representant är For Pleasure som har honom som farfar.
Furidant var hoppförvärvare och hade i svår hoppning åtminstone avkommorna Origo 638, My Fair Lady och Tjofsen. Han var morfar till Steinbeck 688 som också gick svår hoppning. I dressyr hade han svårklassavkomman Filippa.
Ursäkta mig, men For Pleasure har Furioso II som FAR.... ;)
Det är Furioso** som är farfar till såväl Furidant som For Pleasure :idea:

Jag trodde faktiskt inte att Furioso II levde så länge så jag kollade inte ordentligt innan jag skrev...:o;)

Lite dressyranlag lär det nog finnas bakom Furidant.

Furidants pappa Furioso II var en Selle Francais som exporterades till Tyskland. Furioso II var morfar till Welt As och ligger därmed bakom D-Day, Gestion Bonfire, bröderna Diamond Hit, Royal Hit och Sandro Hit.
Han var även morfar till Rosenstar S som såldes för 100.000€ som föl 1994 och till Plaisir d'Amour som tävlade var med i VM i Rom i dressyr.

diamondhit.jpg

Diamond Hit

Visst är det så att han lämnade bra gångarter oxå.
Han var ju även fader till Voltaire, i sin tur far till Electro - även där har han ju nedärvt bra gångarter har det visat sig. Sedan finns det iofs ett möderne även där:angel:

Spännande!

Tänk att en så för mig okänd hingst har lämnat så mkt bra efter sig:d

Det goda temperamentet tycktes även gå vidare till avkommorna. Jag hade nöjet att äga ett sto tillverkat hos er
-89 (Furidant-(Fabiola)-Labrador) som var en dam med ett fantastiskt temperament. Mycket trygg i sig själv men med ett rejält jävlar anamma att ta till vid behov på tävlingsbanan. Tyvärr finns hon inte kvar i jordelivet sedan 2 år tillbaka och hon är djupt saknad.

Då är våra hästar mycket nära släkt min märr är e Nebraska- Furidant
Nebraska och Labrador är väl helsyskon?

Har sett en enda avkomma e. Furidant och det var samma med den:
'duktig hoppare rent tekniskt men chicken-heart (feg).'

Om denna är visad som 3-åring så borde ju poängen säga endel om hoppkapacitet etc.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 081
Senast: Piaff
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 871
Senast: Kajsalisa
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
865
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 576
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!