Hingsten Furidant

maria_b

Trådstartare
Ska köpa en häst som har Furidant som morfar om den går igenom besiktningen. För mig är den hingsten ganska okänd så jag vänder mig till kära bukefolket för att få veta lite mera;)

Någon som vet något om honom och hans avkommor? Anses han som en "bra" hingst?

Mvh Maria

Sv: Hingsten Furidant

Furidant var en son till den framstående Furioso II. Hans hingstlinje är fortfarande framstående, en modern representant är For Pleasure som har honom som farfar.
Furidant var hoppförvärvare och hade i svår hoppning åtminstone avkommorna Origo 638, My Fair Lady och Tjofsen. Han var morfar till Steinbeck 688 som också gick svår hoppning. I dressyr hade han svårklassavkomman Filippa.

Jasså:eek: Jag som trodde han var dressyrförvärvare allra främst!!!

Det bådar ju gott med tanke på att syftet med hästen jag ska köpa är främst hoppning, men att den även ska gå en del dressyr!! Pappan till den är Briar o han har ju lämnat blandat. Hästen är inte hoppad alls under ryttare och var inte löshoppad sen treårstestet förra året nu när jag kikade på honom men det jag såg det gillade jag och kände att jag vågar chansa.

Nu blev jag glad när du säger att han främst var hoppförvärvare, det borde öka oddsen att denna häst kommer kunna hoppa! Jag har också kollat upp mamman och hittat resultat från kvaliten som är fina med höga poäng i både hopp o dressyr, bla 8-10 i hoppning så jag tycker allt att denna gosse borde ha förutsättningarna för sig:angel:

Ännu mer lovande ser det ut när jag nu hittat resultatet från treårs på ett helsyskonsom hoppade 9-9.. :idea:

Någon som har bilder på Furidant? Lever han och har han använts mkt i avel? Görel?

Mvh Maria

Tack för informationen!

Konstigt att jag inte hört talas om honom mer när han ändå haft så många ston!

I västra sverige var hans avkommor väldigt uppskattade.
Furidant var enligt många den mest spännande prestationsavelshingsten som fanns när han kom.
I Göteborgstrakten fanns många trevliga hopphästar.
För mig är han ett positivt inslag i de "gamla" stammarna.
Förvånar mig inte att syskonet hoppade bra.
mvh

Jag har haft en del hästar med Furidant i stammen, mestadels som morfar.
De har alla varit goda hoppare, haft en bra och sammarbetsvilligt temperament.
Han finns en hel del i stammarna här i söder, bla så använde Lasse P honom en del med framgång på sina ston.

Jag har haft en del hästar med Furidant i stammen, mestadels som morfar.
De har alla varit goda hoppare, haft en bra och sammarbetsvilligt temperament.
Han finns en hel del i stammarna här i söder, bla så använde Lasse P honom en del med framgång på sina ston.
He he, han var en av "de många" jag tänkte på. :)
Vad hette den trevliga märren de hade? Flair?

Furidant var väl den av Furioso IIs avkommor som lyckades bäst i aveln här?
Furioso III och Freimoor är de jag kommer på nu..

mvh

Furidant och Furioso III var väl ungefär lika bra förvärvare, fast Furioso III har bättre blup än Furidant.

Freimoor däremot var väl inte så framgångsrik, även om även han har bättre blup än Furidant.

Jag har alltid förvånats över att siffrorna inte visar bättre i statestiken för Furidant.
Förmodligen är det så att de flesta avkommorna fanns här i trakten, och att de kanske låg på L:B -L:A nivå mest - för det fanns många ute på banorna, men har som ni förstått inte koll på klasserna...

Ett av Lasse P.s ston, FURINA 14612 (Utrillo -Rosseau) hoppade med MKT fin teknik i medelsvår, sattes sedan i avel hos Parmlers där avkommorna
Black Line,(Bold Irish**) Sweet dreams (Helwan) haft framgångar i MSV hoppning.Stoet Chelsie (Helwan) hann starat L:A innan skada satte stopp för karriären,men hon var förmodligen den bästa av dessa tre. Hon är numera i avelsboxen, hade bla ett mkt snyggt hingstföl e: Al Cantino 2006.
Furina hamnade sedemera hos familjen Johansson /Sander där hon betäcktes med Quedam de Revel. Bla så tävlas nu avkomman Qruella M i MSV av Sv. Johansson...

Stoet FURIDA (F.2) Uppfödd av Familjen Malmström Tidamholm.Hon fick flera snygga avkommor, minns särskilt Mira Marco som hoppade , iallfall MSV med bar resultat.

Där ser man!
Jag hade trott att Furidant var den som hade högst blup.
:o
Men det kan ju bero på att jag inte sett lika många tävlande avkommor e dem, som e Furidant.
mvh

Jag köpte en gång en häst e Furidant-Drabant (mamman Dorsie). Ingen stam som egentligen tilltalade mig men hästen gjorde det så han köptes. Han föddes 1978 på Flyinge, visades men godkändes ej. Duktig hoppare rent tekniskt men chicken-heart (feg) så han såldes. Förblev hingst tills han var 5. Vi hade ett antal trevliga år tillsammans (dressyr) tills jag av olika anledningar var tvungen sälja. Han såldes då till USA där han gick dressyr med framgång, blev bästa svenska WB ett år, minns inte vilket men 1988 kanske.

Som 14 åring skänktes han mig av ägaren, jag tog hem honom o han njöt sitt otium här i Skåne, fick somna in som 17-åring i sin hage pga benproblem.

En utomordentligt vacker, ganska stor häst av internationell typ, mkt samarbetsvillig och med ett enormt självförtroende på marken (men gick ju som hingst länge) och med för den tiden goda gångarter. Hoppa kunde han men krävde då en ryttare med självförtroende - o det var inte jag. Gjorde alltså karrär som dressyrhäst.

Att inte förglömma Fabian som reds av H-G Winkler i Tyskland framgångsrikt i svår klass :D

Svarar alla:

Tack för era svar! Allt har ju hittills varit positivt! Hästen jag ska köpa är en valack så stammen har ingen betydelse rent avelsvärdemässigt, men det är ändå kul o veta lite o så känns ju chansen större att hästen är mer lovande om den kommer ur en välhoppande stam!
Mvh Maria

Själv har jag faktiskt inte sett särskilt mycket alls efter Furidant trots att han stod på station här i Uppland under flera säsonger.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 081
Senast: Piaff
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 871
Senast: Kajsalisa
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
865
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 576
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010