Hingsten Dragos

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare krypto
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 377
K

krypto

Hej!
Är det någon som känner till hingsten Dragos f. 1946? Vad han har lämnat för avkommor etc. Stammen har jag, den finns på del Mar. Mitt nyförvärv har nämligen Dragos i fjärde led så jag blev nyfiken.

//krypto

Sv: Hingsten Dragos

Dragos lämnade hingsten Pegasus 424, 21 stamboksförda ston, 52 remonter och 11 pristagare.

Åh. Min första sköthäst, Isak var efter Dragos - Visibel.
Han jobbade som ridskolehäst på Rocklunda i Västerås.

Annars vet jag tyvärr inga fler avkommor.

Tack! Då kanske han inte har gjort så stort avtyck i aveln.

Det största avtrycket han gjort var Pegasus, som bl a lämnat avkommor i svår dressyr.

Du råkar inte veta vem som var Dragos uppfödare och var han var verksam?
Har Pegasus i sin tur lämnat någon godkänd hingst? Det här ligger för långt bak i tiden för mina kunskaper....

Dragos 316 föddes 1946 hos Anton Jönsson, Vemmerslövs gård, Gyllebo, och köptes till Flyinge som föl. Fick statens förvärvningspremie 1957. Dödad 1964. Dragos var brun, vt v bf, 161 cm.

Pegasus lämnade tyvärr ingen godkänd son, men han är pappa till icke godkände Mackay som förekommer i en annan tråd här.

Hej, jag håller på att släktforska och så hittade jag detta, verkligen jättekul !!
Anton Jönsson är nämligen min morfar. Jag visste om Dragos men inte hur det gått för honom.
Lite historia: Dragos föddes av stoet Ulla som var min mormors ögonsten. Ulla hade kastat fölet innan så när Dragos skulle födas sov min mormor hos Ulla många nätter.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 192
Senast: TantAgda
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 955
Senast: lilsan
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 184
Senast: valpköpare
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 146
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka