Hingstbete?

Z

zillax89

SNÄLLA jag vet varken ut eller in. Jag vill inte skicka min åring på hingstbete av dessa anledningar:

1. Ute i det fria fostrar STONA åringarna.
2. Han kan bli illa skadad.
3. Han är ensam skäck bland bruna hästar och störst (fysiskt)
4. Jag är rädd för vad jag får hem.
5. Det är taggtråd och el innanför.

För jag fattar inte varför han ska på hingstbete? där mäter dom sig ju med varandra? Vilket gör att han även kommer mäta sig med MIG när han kommmer hem? eller? I usa har dom ju inga hingstbeten, varför har sverige det?

men samtidigt kan jag tycka att han borde få busa med jämnåriga för detta gör dom ju även ute i det fria. Magkänslan säger nej - men många andra jag pratat med har sagt att hingstbete är så bra och blabla och han blir nedtagen på jorden. Men vem kan fostra en åring bättre än ett sto?

Hjälp mig...

syftet är ju att jag vill ha en sammarbetsvillig och snäll ridhäst. Om han hade tänkts till avel kan jag förstå varför hingstbete vore bra. Då får dom ju den där resningen och allt men det har han typ redan.

Ge mej all info ni har då detta är första gången för mej som jag hanterar en hingst och därför är jag osäker på om jag verkligen har rätt eller om jag är helt ute och cyklar. Min magkänsla har aldrig haft fel förr men nån gång måste ju vara den första.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hingstbete?

En liten fundering....
Om du inte tänkt ha honom i avel, varför inte kastrera honom? Problemet löst, och du kan låta stoet fostra honom utan att riskera att han betäcker mamma.
Annars är hingstbete väldigt bra, de stärks av att härja och leka med jämnåriga. Mamma är troligen inte särskillt kul lekkompis. Dessutom kommer han leka mindre med dig om han får kompisar att rasa av sig med.
Däremot skulle jag ALDRIG säppa honom där det finns taggtråd utanför. Sulle dom råka gå igenom staketet i lek eller om dom blir skrämda, kan det få förödande konsekvenser.

Jag som har många hingstar i olika åldrar, just nu finns det fem stycken på gården, kan bara säga att vissa av dina farhågor är helt fel.
En ung hingst (1år)som får gå med andra äldre hingstar (2 år) lär sig att infoga sig i flocken och kommer att bli mycket lättare för dig att handskas med. Om du kan visa att du har egenskaperna för att vara ledaren. Det behöver inte vara andra hingstar utan det kan också gå bra med äldre lite tuffa valacker. Men andra hingstar är bättre att leka med och det blir mycket lek och tuffa tag.

I år har jag två stycken tvååriga halvblodshingstar som alltid fått gått i hingstflocken. Som för tillfället leds av en väldigt hingstig valack. Ingen av dessa unga herrar visar något direkt hingstbetende och jag hanterar dem helt lösa vid in och utsläpp. Aldrig att de varken utmanar mig eller skulle gapa åt stona. Det har ledaren sett till det är han som bestämmer i deras flock. Vem som får gå var, i vilken ordning de får dricka eller äta av höet o s v. Han själv är sedan väldigt väl hanterad och godtar mer än väl att jag bestämmer över honom.
Att de är utan grimma är egentligen mest av praktiska skäl, för det är så stor risk att de fastnar och skadar sig när de leker. Plus att det gått ett antal grimmor som hästtugg:smirk:

En sak till som är fel stona tuktar inte ettårs hingstar ute i det fria. Det har ledarhingsten sett till för så fort de små börja visa intresse för stona, på våren eller när de blir könsmogna. Då körs de bort från flocken och kan leva i unghingstgrupper tills de är så stora att de själv kan erövra en egen stoflock att bli ledare för.

Senast ändrad:

tack så hemskt mycket för era inlägg!

I mitt fall är det såhär. Har ett sto på 3 år som domderar över honom nu då mamma inte orkar tampas med honom men visst säger hon ifrån när det behövs. Så dom är tre st. Men man märker ju på honom att han vill ju skutta runt och busa och stona e lite tråkiga och på det sättet kan jag tycka lite synd om honom om han inte får tampas me andra jämnåriga och kanske nån äldre som skulle hålla lite koll på honom.

Visst - ibland hänger det treåriga stoet på men ganska sällan...

Jo...jag har funderat på att kastrera honom nu istället för att skicka honom på hingstbetet. Alternativena e ju - hingstbete eller kastrering nu med en gång innan den riktiga värmen kommer.

Men hingstbetena som finns här känns inte nått vidare bra... det ena är då med trevalacker på...3 år och en åring, alltså lika gammal som min. Sen är det nog nån åring till. För det första är ju min skäck och de andra är russ. För det andra är det taggtråd utanför som jag är LIVRÄDD att han ska fara igenom och skada sig på! För det tredje kommer ingen kunna se över hans hovar mellan början på maj till slutet av september (vilket oroar mig, men jag kanske bara är nojjjig) och för det fjärde: Mina värsta farhågor är att jag får hem ett monster som kommer börja mäta sig med mig. han har ju aldrig rankat sig i en flock förut, här hemma är han ju lägst och kommer nog för alltid att vara det. När han kommer till hingstflocken kommer han ju kunna mäta sig och kanske komma högre i rang än många av de andra .... eller... så blir han totalt utmobbad för sin färg. Har jag helt fel i det jag säger eller vad?

Men hur kan man vara så säker på att de blir lättare att handskas med när de kommer hem? Bara en ren fundering, för en uppfödare som jag har kontakt med som har hållt på med avel och ridhästar, hon säger att om jag vill ha en sammarbetsvillig och snäll valack så ska jag absolut inte skicka honom på hingstbete. Medan min veterinär och MÅNGA andra säger att hingstbeten är så bra.

Asså usch.... gu va jobbigt allt blev... känns som att jag riskerar så mycket om jag skickar iväg honom. Och det finns taggtråd runt vartenda hingstbete ("det är så stort så dom rör inte stängslet" - HUR kan man va SÄKER på det?) med el innanför...

Finns det inte några bra böcker om ämnet? några tips? Om ni har fler tips eller mer lärdom att dela med er av så snälla - gör det!

dum fråga kanske.. men det finns väl andra hingstbeten som inte har taggtråd utanför och mer jämnalekkamrater till din hingst? Någon som passar dig och din häst bättre..

Nu har jag inte läst några svar, men jag har bara positiva åsikter om hingstbete. Hästar måste få vara hästar, och hingstbete är ett bra tillfälle att låta hingsten liksom..leka av sig. Jag har hört otaliga berättelser om hingstar både i sverige och utomlands som har liksom..gett upp lite med omöjliga hingstar och bara låtit dom gå ute en hel sommar. När dom har fått hem dom har dom varit helt annorlunda eftersom dom har fått smälta alla intryck och bara fått vara hästar.

Försök hitta ett bete som passar dig, för det mår din häst nog bra av..

Jag har bara possitiva erfarenheter av hingstbeten. Hästen jag har nu gick på hingstbete där det var ca 20-25 st1åringar samt ca 4 st
2åringar och min häst är en mycket trevlig häst på alla sätt. Han var inte mycket hanterad innan betet, köpte han ett par veckor innan, men det var inga problem att lasta och åka hem med när sommaren var slut. De som arrangerade betet var mycket kompetenta hästmänniskor som ordnade med både avmaskning och verkning.
Jag kan förstå om du inte vill släppa din häst om det finns taggtråd men kan du inte leta efter något annat bete lite längre ifrån?

njae asså de e ju så - tyvärr - att taggtråd är väldigt vanligt kring de flesta beten just här på gotland. Hingstbetena är ju stora och det kan vara beten där dom haft får/kor innan så då är det ingen som orkar ta ner taggtråden. Sj tar jag alltid ner evenutell taggtråd kring nya beten som ska stänglas för jag vill inte ens tänka på vad det kan få för konsekvenser.

Jo det är ju det här med att låta honom vara häst som lockar mej mest till att skicka honom men tyvärr tror jag inte det finns några jättebra beten med hästar som honom själv. Alltså allt känns så oseriöst!

Sen har jag ju lite funderingar kring vad hingstbetet egentligen gör med honom, alltså är det inte där han kommer lära sig vara hingst genom att träffa andra hingstar? Han ska ju inte vara hingst i framtiden ändå så.

Jag märker ju på honom nu att han vill ju verkligen leka av sig. Men kommer inte alla unga hingstar börja mäta sig med varandra? Å då kommer han väl även mäta sig med mej? och om det är så i det fria att det är ledarhingsten som jagar iväg dom för att ta över sina egna flockar kommer han då inte försöka ta över här hemma? Sätta sig upp mot mej? Bara funderingar, jag vill verkligen förstå allt kring detta så jag kan göra det rätta.

I USA har dom ju inte ens några hingstbeten och det är ju just för att de vill ha en sammarbetsvillig arbetskamrat.

Sen e ja så orolig för alla skador han kan få och så är det så jobbigt att känna att man måste oroa sig för att han far genom stängslet och skär upp halva kroppen....eller att han försöker rymma hem..

Det måste väl finnas några bra böcker? för i de böcker jag har läst har det ju stått att det är stona som fostrar. Så är det ju nästan bland alla arter, honorna tar hand om ungarna. MEN också att det är viktigt att fölen/åringarna får leka med jämnåriga.

Dessutom, om man kastrerar honom nu, borde inte allt vad hingst heter försinna då? Då kommer han ju inte ha behovet att mäta sig med andra. Det är ju så individuellt också och jag vet att den här hästen är så himla stark i psyket och jag vill inte ha en häst på 500kg att tampas med.

Det jag allra minst förstår är om han kommer bli mindre hingstig av att gå på hingstbete? liksom hur hänger det ihop? Det är ju där han träffar hingstar och lär sig hur dom beter sig mot varandra...? eller...? Och varför har man inga sto beten? dom borde väl också behöva busa av sig isånafall? Om det bara gäller bus och inget med mätning att göra...?

Tack så hemskt mycket att ni tar er tid och svarar och ger mej info, jättesnällt verkligen. För just nu har min faster och min pappas sambo HELT skilda åsikter om det här och jag sitter i kläm och vet inte vad jag ska göra eller vem ja ska lyssna på. Båda har ju stor erfarenhet, den ena av avel, och den andra av ridhästar OCH avel. Min faster som håller på med avel tycker hingstbete är jättebra medan hon den andra tycker att om jag vill ha en snäll sammarbetsvillig häst som inte är hingstig ska jag kastrera honom NU och absolut inte skicka honom på hingstbete.

Själv sitter man här, aldrig hanterat en hingst innan och vet varken ut eller in.

Tycker absolut att du skall skicka honom på bete, det är perfekt med jämnåriga kompisar, det spelar ingen roll om du kastrerar honom innan, det är kul att få rasa med jämnåriga ändå. Det finns ju flera stora uppfödare på Gotland med mycket mark och stora flockar med unghästar, varför tar du inte kontakt med någon av dem? Min två-åring som är kastrerad skall iväg på hingstbete, just för att leka med jämnåriga.

Om jag har förstått detta rätt så har du en ettårs hingst gående med 2 ston? Är du inte rädd att han ska betäcka dom?

Fick igår hem ett högdräktigt sto som ingen visste var dräktig eftersom hon "inte hade gått med hingst", det visade sig sedan att hon gått med en 1årig ponnyhingst förra sommaren o blivit dräktig

Mina ettårshingstar går alltid med jämnåriga på sommarbete minst som 1 åringar, gärna som 2åringar också.

Det är så bra för dom!!!

Motivering: se tidigare svar!

Tycker du ska släppa på ett bra hingstbete med jämnåriga och /eller något äldre valacker där det inte finns taggtråd.

Varför skulle de göra på det bästa sättet i USA???

Har bara bra erfarenhetr av unghästbeten generelltmen självklart kommer de att busa och fara omkring. Hästar kan alltid skada sig oavsett var de är.

Grattis förresten du kommer antagligen få föl näst år också.:cool: . Du vet att det bara behövs ett språng för att de ska bli dräktiga. En 1 årshingst i april kan och kommer att betäcka.
Du får bara hoppas att hans egen mamma inte blir den lyckliga :eek: .

okey? Jag pratade med veterinären och hon sa att det inte var någon fara. Han föddes ju i slutet av maj förra året och de behöver tydligen vara strax över året för att kunna betäcka + att både stona säger ifrån. För jag blev orolig när jag såg honom hoppa runt på mamma och frågade veterinären och hon sa att det inte var någon fara mer än att han kunde bli skadad om mamma sa ifrån, så då litar jag på henne. De uppfödare jag snackat med säger att det är lugnt också. Ena stoet är en pytteliten ponny och den andra - hans mamma, som säger ifrån ORDENTLIGT.

Dessutom står det i böcker jag läst att det bara är bra att fölet får gå med mamma till 10-11 månaders ålder om hästen ej är betäckt på nytt. Fast som allt annat kanske man ska läsa mellan raderna?

Det är två stora uppfödare jag har kontakt med när det gäller det här med hingstbete och de säger ju såklart att det är så bra osv. Men ja måste ju bestämma mig NU. Fram till nu var jag nästan helt 100 på att skicka honom till det här hingstbetet men efter ett samtal med en uppfödare igår (som inte är lika positiv till hingstbete om man ska ha hästen som ridhäst) så blev jag orolig.

Hon sa i princip att alla som säger att hingstar kan fostra bättre än ston har ingen aning om vad dom snackar om. Nu säger jag såklart inte att det är så för då skulle jag inte skapat den här tråden för att få svar.

Men som många påpekar är det ju för att dom ska få busa av sig. Det är DET jag inte vill ta ifrån honom, att få vara häst. Men ni säger alltså att era hingstar som ni får hem efter hingstbetet är små gulliga lamm? jag vill inte att hans och min relation ska förändras till det sämre. Det är väl det jag är mest orolig för, att ja ska få hem en tung och stark ilsken hingst som jag inte klarar av att hantera. Om jag ens får hem honom. VARFÖR kunde han inte blivit ett sto istället....

ja just det - ingen har svarat på min fråga angående varför man ej har ston på stobete? borde inte dom också få busa av sej om det bara gäller att få busa..? eller..?

Tack gode gud för att ja skapat den här tråden, så skönt att få massa åsikter att ta till sig, fortsätt skriv - massor! jag vill veta så mycket som möjligt, fortfarande ingen som har några bra boktips?

och svar på ovanstående angående USA - det jag menar är, att så vitt jag vet så måste dom ha sammarbetsvilliga hästar i sitt arbete, måste ju finnas någon anledning till att dom INTE tvingar ihop en massa hingstar? eller..?? Dom skär ju fölen så fort som möjligt så dom ska glömma allt vad hingst heter.

Jag vill nog inte skära honom innan han far på hingstbetet då jag inte tror det hinner läka tills 20-30 april. Så isånafall blir det ju när han kommer hem. Om han ränner runt där så kan det väl spricka upp och ha sig?

Senast ändrad av en moderator:

Jag har haft min unghingst på hingstbete och det som är positivt är att hästen blir "världsvan" genom att komma hemifrån en stund.

En ettåring har mycket mera rörelsebehov och en ung kille behöver mäta krafterna med andra killar för att få utlopp för energin.

jag har även en treåring som inte kom iväg på hingstbete på grund av olika orsaker och ska jag jämföra dem så är de mentalt lika mogna även om tvååringen är ett år yngre. MEN ute i stora världen är lill-grabben otroligt mycket tryggare än vad treåringen är.

Då jag lämnade honom var jag ändå lite fundersam eftersom jag visste att de fanns en unghingst som inte gillade fuxar på det stället jag lämnade min.

Jag tycker inte att du ska lämna honom utan hovvård i tre månader, då är det bättre med den andra hagen, russen är väl mindre än din och det brukar max ta några dagar innan de vant in sig i flocken...

Och jag skulle inte lita på din veterinär i det fallet, jag har ägt en russhingst som gick i stoflock på våren som åring och blev far till ett korsningsföl.

Senast ändrad:

okey... jo jag tänkte också det, han borde ju mogna iallafall genom att träffa andra hästar och mäta sig men jag är lite oroad att han ska mäta sig med mej när han kommer hem, visst kommer han väl testa men jag vill inte ha nån hingst som slår med frambenen och visar tänderna (usch vilka fördomar jag har) de e väl sån bild jag fått utav det efter att ja snackade med den där uppfödaren igår.

Nej de e ju just det där med hovvården också... de oroar migg nått otroligt, men så verkar det ju vara på båda här nere där dom har russen "dom får klara sig om det inte händer nått akut"

visst kan ja släpa dit min hovslagare men hur lätt är det att verka en hingst bland en massa andra hingstar och utan stall eller ligghall? Visst e han duktig, men han börjar bli gammal stackarn..

Jo min åring är ju nu ca...145 cm i manke, så han e stor jämfört med russen han kommer gå med isånafall men ja e ju också lite oroad att han ska bli utmobbad. Visst är det lite olika färger på dom, nån fux, två svarta, nåra bruna..men ingen skäck eller skimmel. OCH...den där förbannade taggtråden...

Men hingstarna har varit snälla och mogna när ni tagit hem dom eller vad? Berätta gärna mer om det - snälla..*

det var inte meningen at låta dryg men det är ALLTID en chansning att ha en 1 åring, hingst, med andra ston. Risken att ha betäcker mamman kanske inte är så stor men att ponnystoet är litet spelar ingen roll.

Jag vet många som har gjort den tabben...:( .

Jag har tre 1 åringar hemma och alla har redan båda kulorna på plats. En av dem är redan rejält hingstig när han kommer bort och träffar ston. Han fäller ut hela redskapet an jag säga, han är född 27 april 06.

Du behöver väl inte skicka honom på ett rent 1 års hingstbete. Det finns väl andra ställen med hästar i olika åldrar som är valacker och/ eller hingstar.

Jag har alltid mina ston på sommarbete med likasinnade, tycker inte att det är någon skillnad.

Tycker att alla unghästar ska ha minst en jämnårig kompis at leka med när de är 1 år.

Alla unghästar är dryga i perioder oavsett om de gått på hingstbete eller inte.

Håller med om att du inte bör kastrera nu, stenarna kanske inte är nere + att infektions risken är stor när det blir varmt. Finns även risk för bråk.

Lycka till!

1. Ute i det fria fostrar STONA åringarna.
2. Han kan bli illa skadad.
3. Han är ensam skäck bland bruna hästar och störst (fysiskt)
4. Jag är rädd för vad jag får hem.
5. Det är taggtråd och el innanför.

1. I det fria drivs unghingstarna bort som åringar. De samlas i flockar, rangordnar och fostrar varandra precis som på ett hingstbete.
2. Ja, det kan han bli oavsett du skickar iväg eller ej. Troligast med småskador och småblessyrer såsom bitmärken.
3. Färgen har inte så stor betydelse. Är han tuff så kommer han bestämma vilket inte är att föredra.
4. Bestämmer han på unghingstbetet så får du hem en häst som inte blir lätthanterlig. Är han låg i rang så kommer han att veta hut och vara en uppfostrad, trevlig, lätthanterlig individ att få hem.
5. Taggtråd även om den är utanför elstaket är inte optimalt. Det enda som talar emot att skicka iväg hästen. Behöver inte innebära problem om hagarna är stora och elen väl funtionerande.

/P Döben

tack återigen för att folk fortsätter skriva och orkar läsa mina långa och frågvisa inlägg..

Jo han e ju rätt tuff i psyket så jag är lite rädd för att det är han som kommer ta över då han faktiskt är störst och så vidare... han kommer gå med tre äldre valacker och två jämnåriga. Men han är ju lägst i rang här hemma bland mamma och det treåriga stoet (welsh mountain), dock är dom ju ston...

Men det är ju russ det handlar om och dom ger ju inte upp hur lätt som helst.

Pratade nu med den andra uppfödaren som ska hålla i hingstbetet. Hon trodde inte han skulle bli mer hingstig av att gå där då både hon och jag vet vilket lugnt psyke han har, dock är han ganska tuff, fast han brukar ge upp ganska fort när han inte får sin vilja igenom så man kan ju hoppas på det bästa...

Men jag skall fundera några dar till... om han ska iväg så åker han 21:e april och innan dess ska jag få tag i min förbannade hovslagare som jag jagat i en månad nu, han säger att han ska komma men skiter i det, sånt gör mej så arg.

Skall undersöka vad det är för hästar hans ska gå med osv... han får INTE bli kung...usch...

har kollat upp det där med taggtråden, det är en tråd som sitter precis ovanpå ett lammnät, ska försöka fjäska mig till att plocka ner den om min häst ska gå där.

Försök nu att lyssna på dom som har mer erafrenhet av unghingstar...snnäääääällllaaaa!!

För det första så kan din hingst mycket väl betäcka mor sin utan problem. Så där har din veterinär helt FEL.
Sådant händer varje år.

För det andra så har färgen ingen betydelse när det gäller hingstar.
Vi har haft flock på 17 unghingstar plus ledarvallak. En av hingstarna var en tinker. Svart och vit.
INGA PROBLEM.

För det tredje så får du hem en TREVLIGARE individ. På hösten så tar du och kastrerar honom och sedan är allt frid och fröjd.

Beten FINNS. Frågan är hur pass villig du är att hitta sådant??
Vilka kriterier ska du ha till ett hingstbete?
JO:
Koll minst 2 gånger/dag. Vardag som helg.
Tillgång till friskt vatten. ALLTID.
Mineraler/salt FRITT.
EJ TAGGTRÅD.
Tillgång till stall i närheten.
Tillgång till hovslagare efter drygt 5-6 veckor.
Avmaskningsrutiner.
Ledarvallak.
Dom som har betet bör ha ett hästsläp.
Dom som har betet SKA ha stor kunskap om hingstar.

Dessa kriterier bör ett hingstbete uppfylla.

Vidare som Ghost skrev om fuxar...
Det var "våran" Dealer som spökade och var dum.
För att lösa problemet så tog vi hem honom långt innan betessläpp och släppte honom långt senare.
Då var det på plats 12-14 unghingstar OCH två ledarvalaker.
När Dealer blev utsläppt till gänget så hade dom andra redan bildat flock.
Han hade INGEN chans att "grisa sig"
Allt gick som på räls.

Och hade han dummat sig så hade vi tagit ur honom ur flocken direkt.
Vill också tala om att under alla år som vi haft beteshingstar så var Dealer den FÖRSTA att visa idioti.
HAr aldrig hänt förut.
Med detta menar jag att det är viktigt att du hittar ett ställe där folk har rutin på sånt.

Hittar du inget bete så kastrera honom omgående.
Då har han en chans att läka innan insekterna kommer.

AM

Försök nu att lyssna på dom som har mer erafrenhet av unghingstar...snnäääääällllaaaa!!

Ursäkta men nu tycker jag du är lite väl dryg, varför skulle jag starta en tråd om jag inte var villig att ta till mej info från folk som VET!? Liksom - hallå?

Och ja, snälla - jag vet att åringar betäckt sin mamma, att det har HÄNT. Men jag tror min veterinär vet mer om min häst än vad du gör. Hon vet förutsättningarna, hon vet hur gammal han är, hon vet att stoet säger ifrån - inte lite heller. Eller att båda stona gör det. Måste inte stoet dessutom vara brunstig för att ens kunna bli betäckt? Vilket ingen utav mina är - än så länge, fast jag kanske har helt fel på den punkten?

och om du vet nått annat så dela gärna med dig så ska jag FÖRSÖKA lyssna så som du kallar det.

Jag tackar alla andra som gett mej många tips och mycket information om egna erfarenheter. Jättesjysst verkligen. Skönt att det finns folk som är villiga att dela med sig av sin lärdom utan att behandla en som om man vore dum i huvudet.

Men om det nu skulle visa sig att han blev högst i rang, skulle man då som nafayette skriver, kunna ta ut honom ur flocken en kort period så dom andra får gadda ihop sig och sen släppa in han där igen? Annars tänkte jag att om han började bestämma så finns det ju ett till hingstbete inte alltför långt ifrån med fler hästar, dock också bara russ, som man skulle kunna släppa honom på. Men lättast voe ju om han gick på det här för det är det bästa jag hittat bland uppfödarna jag snackat med.

Sen en fråga om det här med hovvården...skulle man kunna skjutsa iväg han till ett stall över dan bara för att bli verkad..? eftersom det ej finns något stall vid hingstbetet?

Har ni andra alltid haft tillgång till stall när ni haft hingstarna på hingstbete och om ni inte har det, hur har ni då gjort med verkning osv..? Min hovslagare brukar ta hästarna i hagen när det är sommar men jag tror inte det är lika lätt bland en massa hingstar.

Något annat jag skall tänka på när jag släpper honom där för första gången? är det bättre att det redan finns ett par hästar där? Alla ska ju släppas under dagen men kommer ju komma i omgångar.

Hur vet jag att han inte får panik och försöker rymma hem till mamma? Dock tror jag inte han e så beroende av mamma längre, eller det har han inte varit på ett ganska bra tag... han hänger ihop med det andra stoet eller själv. Men jag är såklart lite orolig över hur han kommer reagera. Uppfödaren som håller i betet sa att de nog int skulle va någon fara...någon som kan berätta hur era hingstar reagerade första gången de kom till hingstbetet?

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 256
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
7 201
Senast: Modig_Korn
·
Småbarn De här skrev jag för flera år sedan för att sammanfatta en vanlig dag på jobbet. Mellis är över och 9-10 barn i åldrarna 3-5 år ska ut...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 751
Senast: ako
·
Övr. Barn Först tänkte jag skriva inlägget som anonym- sen insåg jag att jag skiter i vilket, är det nån som vill vidarebefodra det jag skriver så...
Svar
6
· Visningar
3 688
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama