Hingstbete?

Sv: Hingstbete?

Det är skillnad på ston o hingstar, stona har inget behov av att mäta sig som hingstarna har, dessutom är stona oftast mycket lugnare än hingstarna...i hingsthagarna är det full rulle, dom springer, mäter sig och bara brallar....det gör inte stona.
Klart du kan verka/raspa hästen på betet...det är ju bara att ta ur honom ur hagen om hovis inte vågar vara därinne..står ni utanför så kommer säkert hela flocken att vara storögda och nyfikna :D

Håller helt med.
Vi har utan problem verkat individer utanför staketet utan problem.
Och hela kompisgänget har stått på andra sidan och tittat nyfiket.

AM

JAAA! Om det finns den möjligheten - att verka honom utan problem utanför hagen så SJÄLVKLART! Nu blev jag lycklig. Jo min hovslagare e ju duktig och brukar ju även ta hästarna i hagen på somrarna men DET kanske blir lite svårt med en massa nyfikna kompisar runt omkring - eller?

Sen det här med att dom mäter sig med varandra, det är ju det jag är rädd för att han ska göra med mej? Men kommer han tappa det behovet när han kastreras? Nu vet jag inte dock hur kastreringen funkar för det här betet men vill ju gärna kastrera honom redan på plats... går det att kastrera utomhus eller måste man ha stall till det? Visst går att slänga hem honom då det är väldigt nära men jag är lite rädd att han brallar med stona när han kommer hem när han är nyskuren och allt. Fast det kanske han inte gör..?

Det jobbiga e att den här....hrm.... "pappas sambo" kommer ner då vi ska släppa dom isånafall och hon kommer antagligen göra allt för att inte skicka honom på hingstbete.... hon har pappa lindad runt lillfingret och det är han som måste köra... I värsta fall får jag ta hjälp av hovslagarens "assistens" som var med idag, hon skulle också ha ner sina dit så...

Men okey, nu måste jag bara stå på mig... varför kan hon inte bara acceptera mitt beslut för..? hm...ajja... får ringa runt till folk ikväll...

Visst går att slänga hem honom då det är väldigt nära men jag är lite rädd att han brallar med stona när han kommer hem när han är nyskuren och allt. Fast det kanske han inte gör..?

Det får vi hoppas att han gör för då går svullnaden ner dessto fortare!

Däremot ska du absolut inte kastrera honom och släppa ihop honom med flocken direkt!
Bättre att ha koll den första tiden och ha en box lättillgänglig om komplikationer skulle uppstå!

Det får vi hoppas att han gör för då går svullnaden ner dessto fortare!

Däremot ska du absolut inte kastrera honom och släppa ihop honom med flocken direkt!
Bättre att ha koll den första tiden och ha en box lättillgänglig om komplikationer skulle uppstå!

jaså? men herregud vad den uppfödaren jag snackat med måste ha haft fel, hon sa att han skulle ta det JÄTTE lugnt! Typ - inte röra sig en millimeter...?

så du menar att han ska gå själv..? :confused: Jo, ren och fin box kommer han såklart ha, en STOR luftig och ren, precis bredvid hagen han kommer gå i första tiden, en ganska liten hage tyvärr... eller den är väl runt 60x20 m. Finns möjlighet till att ha en häst som sällskap till honom, det borde han väl få ha - eller..?

Måste jag ta hem honom och kastrera honom i stallet eller kan man göra det på plats - utomhus?

delvis knapplån.

hade du inte så många inlägg hade jag definitivt trott att du varit ett forum troll.
Att vara hästägare, dessutom vara unghäst ägare och vara så okunnig är faktiskt lite skrämmande.
Okay att du frågar en fråga en gång, men när du inte tar till dig informationen som så snällt har förklarats för dig är dumt!
Du har inte funderat på att sälja och skaffa en "färdig" häst och plugga på lite innan du funderar på unghäst igen?
För du verkar inte mogen för att äga unghäst.
mina tankar bara.

okey? Jag pratade med veterinären och hon sa att det inte var någon fara. Han föddes ju i slutet av maj förra året och de behöver tydligen vara strax över året för att kunna betäcka + att både stona säger ifrån. För jag blev orolig när jag såg honom hoppa runt på mamma och frågade veterinären och hon sa att det inte var någon fara mer än att han kunde bli skadad om mamma sa ifrån, så då litar jag på henne. De uppfödare jag snackat med säger att det är lugnt också. Ena stoet är en pytteliten ponny och den andra - hans mamma, som säger ifrån ORDENTLIGT.

Dessutom står det i böcker jag läst att det bara är bra att fölet får gå med mamma till 10-11 månaders ålder om hästen ej är betäckt på nytt. Fast som allt annat kanske man ska läsa mellan raderna?

Det är två stora uppfödare jag har kontakt med när det gäller det här med hingstbete och de säger ju såklart att det är så bra osv. Men ja måste ju bestämma mig NU. Fram till nu var jag nästan helt 100 på att skicka honom till det här hingstbetet men efter ett samtal med en uppfödare igår (som inte är lika positiv till hingstbete om man ska ha hästen som ridhäst) så blev jag orolig.

Hon sa i princip att alla som säger att hingstar kan fostra bättre än ston har ingen aning om vad dom snackar om. Nu säger jag såklart inte att det är så för då skulle jag inte skapat den här tråden för att få svar.

Men som många påpekar är det ju för att dom ska få busa av sig. Det är DET jag inte vill ta ifrån honom, att få vara häst. Men ni säger alltså att era hingstar som ni får hem efter hingstbetet är små gulliga lamm? jag vill inte att hans och min relation ska förändras till det sämre. Det är väl det jag är mest orolig för, att ja ska få hem en tung och stark ilsken hingst som jag inte klarar av att hantera. Om jag ens får hem honom. VARFÖR kunde han inte blivit ett sto istället....

ja just det - ingen har svarat på min fråga angående varför man ej har ston på stobete? borde inte dom också få busa av sej om det bara gäller att få busa..? eller..?

Tack gode gud för att ja skapat den här tråden, så skönt att få massa åsikter att ta till sig, fortsätt skriv - massor! jag vill veta så mycket som möjligt, fortfarande ingen som har några bra boktips?

och svar på ovanstående angående USA - det jag menar är, att så vitt jag vet så måste dom ha sammarbetsvilliga hästar i sitt arbete, måste ju finnas någon anledning till att dom INTE tvingar ihop en massa hingstar? eller..?? Dom skär ju fölen så fort som möjligt så dom ska glömma allt vad hingst heter.

Jag vill nog inte skära honom innan han far på hingstbetet då jag inte tror det hinner läka tills 20-30 april. Så isånafall blir det ju när han kommer hem. Om han ränner runt där så kan det väl spricka upp och ha sig?

Som du skrev där uppe så är det stona som är de bästa på att uppfostra. Det är fölets mamma som sätter gränser för hingsten när den börjar komma på, den som lär fölet.

Hingstarnas uppgift är ju igentligen att vara varnaren och "beskyddaren" i flocken/familjen. Därför sägs det alltid att hingstar är så ohanterliga, när dom bara springer med huvudet i skyn och hoppar iväg för det minsta lilla plötsliga ljudet. Men dom är ju varnaren som håller koll på alla ljud, som sedan måsta skydda dom i sin omgivning. :)
Men nu säger ja inte att alla hingstar är såna, det finns ju dom som är lugna som filbunkar och inte tycks tänka så mycket vad dom har mellan benen. :D

Men med hingstbetet är bara ditt val. Men hästen skulle växa till sig innerst inne på betet, och visst kan du få en lugn och trevlig häst tillbaka - men också en häst som är rena motsattsen. Men det beror ju sen också på hästen hur den är som individ. :)

H//Sandra

Klart det går att verka utanför...om han tappar hingstigheten eller inte vet man aldrig men möra brukar dom bli, det du missar om du inte släpper är rörligheten, han rör sig 1000 ggr mer tillsammans med andra jämnåriga, det har du nytta av i framtiden..unghästar ska röra sig så mycket som mörjligt, samtidigt får han lära sig sociala hästkoder och det är också av stor vikt...

jaså? men herregud vad den uppfödaren jag snackat med måste ha haft fel, hon sa att han skulle ta det JÄTTE lugnt! Typ - inte röra sig en millimeter...?

Oh my God, det låter helt vansinnigt. Tyvärr finns det ju folk med mycket egna idéer och de har en tendens att pracka på dem på alla som lyssnar och vill lära. Om de sen är rätt, det vore ju trevligt men så är det inte i det här fallet.

Om hästen rör på sig så öppnas såret och allt kladd, som SKA ut, rinner ut utan att man behöver vara där och peta upp det.

Visst kan man kanske om man har tur få till det även om man ställer pållen på boxvila, men stora öppna ytor och mycket rörelse är bra för kastrations-pållar.

delvis knapplån.

hade du inte så många inlägg hade jag definitivt trott att du varit ett forum troll.
Att vara hästägare, dessutom vara unghäst ägare och vara så okunnig är faktiskt lite skrämmande.
Okay att du frågar en fråga en gång, men när du inte tar till dig informationen som så snällt har förklarats för dig är dumt!
Du har inte funderat på att sälja och skaffa en "färdig" häst och plugga på lite innan du funderar på unghäst igen?
För du verkar inte mogen för att äga unghäst.
mina tankar bara.

jag vill inte låta omogen eller så men om jag inte vore redo för en unghäst så är det himla konstigt att jag lyckats så bra med treåringen här hemma som jag fick hem helt ohanterbar som ettåring? Anledningen till att jag kanske låter så osäker är just för att jag vill ha fler svar kring den frågan jag ställer, jag kanske inte är nöjd med svaren jag får för allt ni sagt här har den här uppfödaren kunnat motargumentera och det är just det att hon har jobbat med arabhingstar på ett arabstuteri, så då antar jag att hon vet vad hon snackar om men hon säger raka motsatsen till de råd jag fått här.

så snälla - dra inga slutsatser efter EN tråd. Jag vet att jag kan låta jättekorkad just nu men det är just för att jag är så jävla osäker då det handlar om en unghingst och jag har aldrig haft en unghingst innan, jag vill det bästa för honom och det är därför jag
frågar, frågar och frågar. Bara för att jag ställer frågan igen betyder inte det att jag inte tagit till mej de svar jag fått. Visst jag kanske inte är redo för en så stor unghäst, men det märker jag när den dagen kommer å då får jag väl försöka sälja honom isånafall, jag kommer ju aldrig behålla en häst som jag inte klarar av.

Jag har funderat på att skaffa mig en läromästare men samtidigt... det är egentligen inte själva ridningen jag är mest intresserad av. Visst, nu skaffade jag det här fölet för att få en bra ridhäst i framtiden, just för att jag saknar det här med ridningen MEN det är vägen dit som intresserar mig mest.

Näst intill varendra fråga jag ställt här är frågor som den här uppfödaren ställt till mig. Då har jag fört vidare dom hit för att få svar.

Till resten av inläggen: En sak som min kompis påpekade för mej igår var ju just det här med flockkänslan och språket som han kommer få lära sig bäst genom att gå på hingstbete - eller? Då gick det upp ett ljus, för det är ju så jag hanterar dom andra, genom att ta hjälp av hästarnas signaler de ger till varandra. Kanske därför jag inte förstått honom lika bra? jag har märkt att han inte alls lystrar på samma sätt som stona, visst sen e d ju skillnad på hingstar och ston... Just nu kommer vi bara överrens, men längre än så har det inte gått, hade vart mycket enklare om han lärde sig det där. Visst, sen kanske jag gör nått fel också men han verkar inte vara lika mycket häst på nått vis.

Jo rörelse tycker jag också är viktigt. Här hemma lär han ju inte få så mycket utav det...Ingen kuperad terräng alls eller nått sånt och bara två ston att gå med.

Jag har lite svårt att tänka mig att jag får hem ett monster, visst, i början av den här tråden var jag så uppskrämd efter att jag snackat med den där uppfödaren, men med tanke på hans psyke så tror jag inte att det är så stor risk... Visst e han dominant, men han är inte hingstig - än så länge. Sen eftersom betet är så nära så kan jag ju hälsa på honom näst intill varje dag.

Men hur många har erfarenhet av att hästen fått en massa ärr och skador av att gått på hingstbete? visst jag är inte särskilt orolig för honom på det viset men alltid bra att få veta så mycket som möjligt.

Min hade lite småskråmor och var helt full av KÅDA när han kom hem. Skråmorna hade han förmodligen fått när han kliat sig på träden som avgett kådan.

Annars har både han och övriga hästar som gått på bete kommit hem skitiga som f-n men lite småskråmor men annars vid full vigör. :idea:

Som du skrev där uppe så är det stona som är de bästa på att uppfostra. Det är fölets mamma som sätter gränser för hingsten när den börjar komma på, den som lär fölet.

Hingstarnas uppgift är ju igentligen att vara varnaren och "beskyddaren" i flocken/familjen. Därför sägs det alltid att hingstar är så ohanterliga, när dom bara springer med huvudet i skyn och hoppar iväg för det minsta lilla plötsliga ljudet. Men dom är ju varnaren som håller koll på alla ljud, som sedan måsta skydda dom i sin omgivning. :)
Men nu säger ja inte att alla hingstar är såna, det finns ju dom som är lugna som filbunkar och inte tycks tänka så mycket vad dom har mellan benen. :D

Men med hingstbetet är bara ditt val. Men hästen skulle växa till sig innerst inne på betet, och visst kan du få en lugn och trevlig häst tillbaka - men också en häst som är rena motsattsen. Men det beror ju sen också på hästen hur den är som individ. :)

H//Sandra

tack för svaret :D Men borde inte det beteendet släppa när man kastrerar honom? eller är det så att om dom en gång lärt sig att dom ska va beskyddare så fortsätter dom vara det? Ärligt talat nu när jag tänker på det så kan jag inte tänka mig honom stissig, han är väldigt lugn och cool... Visst har han blivit rädd och så ibland men han har aldrig försökt sticka eller så - mer att han försöker trycka sig tätt intill mig.

men också en häst som är rena motsattsen.

Det är väl det jag är mest rädd för.

Oh my God, det låter helt vansinnigt. Tyvärr finns det ju folk med mycket egna idéer och de har en tendens att pracka på dem på alla som lyssnar och vill lära. Om de sen är rätt, det vore ju trevligt men så är det inte i det här fallet.

Om hästen rör på sig så öppnas såret och allt kladd, som SKA ut, rinner ut utan att man behöver vara där och peta upp det.

Visst kan man kanske om man har tur få till det även om man ställer pållen på boxvila, men stora öppna ytor och mycket rörelse är bra för kastrations-pållar.

Eller visst, hon sa att jag skulle ut och gå med honom litegrann men att jag gärna skulle minska hagen så han inte skulle kunna få nått ryck vilket han säkerligen skulle kunna få ändå för om hästen vill så kan den spränga stängslet.

sen sa hon att man måste vara där och tvätta mycket också? Jag har mer den erfarenheten att det är bättre att låta det va så länge det ser fint ut? att det bara blir irriterat av att man är där och pillar i onödan? fast det där kommer jag väl ta med veterinären när den dagen kommer..

men hur är det med sällskap och så då? kan han gå med nån häst i vinterhagen bara några dagar sen släppas ihop med resten på sommarbetet..? Kommer nog försöka ha dom där så länge som möjligt, även när det blir lite kallt, typ fram till mitten av oktober iallafall beroend epå vädret. Att dom får gå där under dagarna, tycker vinterhagen är så himla liten... ska försöka fjäska mig till lite mer mark.

Senast ändrad av en moderator:

hur små?

........................................

Typ hudavskrap och sånt, inga sår utan bara lite rispor, insektsbett och kanske nåt hästbett också. Men sånt överlever de. :idea:

Ettårsmärren hemma sparkade större hål i honom för ett par veckor sen. Första brunsten - ååååh vad du är gullig, grabben (nosar och trycker och puffar) - Nä fyyyy, nosar du på mig - IIIIIH - PANG.

Typiskt tjejer. :devil: (Ursäkta utviket)

Typ hudavskrap och sånt, inga sår utan bara lite rispor, insektsbett och kanske nåt hästbett också. Men sånt överlever de. :idea:

Ettårsmärren hemma sparkade större hål i honom för ett par veckor sen. Första brunsten - ååååh vad du är gullig, grabben (nosar och trycker och puffar) - Nä fyyyy, nosar du på mig - IIIIIH - PANG.

Typiskt tjejer. :devil: (Ursäkta utviket)

jo, ja tänkte mest på infektionsrisken om det blir sår... Inga ärr..?

jo, ja tänkte mest på infektionsrisken om det blir sår... Inga ärr..?

Vi har haft värre hagskador hemma än på bete oavsett om det är jag eller någon annan som sett till dem. Det är ju lite det man betalar för också, den dagliga tillsynen alltså (eller om man gör den själv, att man inte bara tittar på hästen 300 m. bort utan att man går fram och inspekterar den). Sår som det blir ärr av behöver ju oftast ses till av veterinär och de kan lika gärna uppstå hemma.

Hej!

Jag kan bara säga att jag gjort misstaget med att ha min ettårshingst med mamma och 2 andra son. Han är född i början på maj och redan i början av april började han betäcka och lyckades. Jag trodde som du att det var alldeles för tidigt, men inte. Dräktig är hon och det är inte så skoj. Jag funderar också mycket över hingstbete. Självklart flyttade jag honom när jag märkte att han började betäcka. Nu går han hos min granne som har en jämnårig hingst och de har jätteskoj.
Han var välsigt dominant och busig och bitig när han gick hemma med stona. Skillnaden på häst bara nu efter några veckor är enorm. Han är jättetrevlig och gosig. Han har inte bitit mig en gång sen jag flyttade honom.
Nu vet jag inte hur jag ska göra. Om jag ska flytta honom till ett större bete med fler hästar eller om jag ska ha honom gå kvar med sin kompis. Det som ärskönt med att ha honom där at ju att jag skjälv kan vara hos honom varje dag. Vad tycker ni? Det finns inte så mycket bete där de står nu och de är ju som sagt bara 2 st. Skulle ni ha honom kvar eller leta annat bete??

Inget som behövdes sys..:D :D

AM

haha okey, men nu är det bestämt att han åker på lördag morgon. Kanske tidigt men bättre det än att han går hemma. Tanken är att han ska åka dit med ena stoet och titta först, sen kommer det två ungi´hingstar, så tar vi hem stoet igen. Just för att han e lite klurig att gå in i transporten utan mamma då båda var med om en olycka förra sommaren. Men med det andra stoet som dragkraft ska det nog gå bra :D Skall testa det mindre betet först och om det inte funkar flyttar vi på honom till det lite större med fler hästar.

Men hur är det med invänjningen av gräs..? Kommer han klara att bara släppas på bete sådär hipp som happ utan att ha vant sig?

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 256
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
7 201
Senast: Modig_Korn
·
Småbarn De här skrev jag för flera år sedan för att sammanfatta en vanlig dag på jobbet. Mellis är över och 9-10 barn i åldrarna 3-5 år ska ut...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 751
Senast: ako
·
Övr. Barn Först tänkte jag skriva inlägget som anonym- sen insåg jag att jag skiter i vilket, är det nån som vill vidarebefodra det jag skriver så...
Svar
6
· Visningar
3 688
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama