Sv: Hingstbete?
delvis knapplån.
hade du inte så många inlägg hade jag definitivt trott att du varit ett forum troll.
Att vara hästägare, dessutom vara unghäst ägare och vara så okunnig är faktiskt lite skrämmande.
Okay att du frågar en fråga en gång, men när du inte tar till dig informationen som så snällt har förklarats för dig är dumt!
Du har inte funderat på att sälja och skaffa en "färdig" häst och plugga på lite innan du funderar på unghäst igen?
För du verkar inte mogen för att äga unghäst.
mina tankar bara.
jag vill inte låta omogen eller så men om jag inte vore redo för en unghäst så är det himla konstigt att jag lyckats så bra med treåringen här hemma som jag fick hem helt ohanterbar som ettåring? Anledningen till att jag kanske låter så osäker är just för att jag vill ha fler svar kring den frågan jag ställer, jag kanske inte är nöjd med svaren jag får för allt ni sagt här har den här uppfödaren kunnat motargumentera och det är just det att hon har jobbat med arabhingstar på ett arabstuteri, så då antar jag att hon vet vad hon snackar om men hon säger raka motsatsen till de råd jag fått här.
så snälla - dra inga slutsatser efter EN tråd. Jag vet att jag kan låta jättekorkad just nu men det är just för att jag är så jävla osäker då det handlar om en unghingst och jag har aldrig haft en unghingst innan, jag vill det bästa för honom och det är därför jag
frågar, frågar och frågar. Bara för att jag ställer frågan igen betyder inte det att jag inte tagit till mej de svar jag fått. Visst jag kanske inte är redo för en så stor unghäst, men det märker jag när den dagen kommer å då får jag väl försöka sälja honom isånafall, jag kommer ju aldrig behålla en häst som jag inte klarar av.
Jag har funderat på att skaffa mig en läromästare men samtidigt... det är egentligen inte själva ridningen jag är mest intresserad av. Visst, nu skaffade jag det här fölet för att få en bra ridhäst i framtiden, just för att jag saknar det här med ridningen MEN det är vägen dit som intresserar mig mest.
Näst intill varendra fråga jag ställt här är frågor som den här uppfödaren ställt till mig. Då har jag fört vidare dom hit för att få svar.
Till resten av inläggen: En sak som min kompis påpekade för mej igår var ju just det här med flockkänslan och språket som han kommer få lära sig bäst genom att gå på hingstbete - eller? Då gick det upp ett ljus, för det är ju så jag hanterar dom andra, genom att ta hjälp av hästarnas signaler de ger till varandra. Kanske därför jag inte förstått honom lika bra? jag har märkt att han inte alls lystrar på samma sätt som stona, visst sen e d ju skillnad på hingstar och ston... Just nu kommer vi bara överrens, men längre än så har det inte gått, hade vart mycket enklare om han lärde sig det där. Visst, sen kanske jag gör nått fel också men han verkar inte vara lika mycket häst på nått vis.
Jo rörelse tycker jag också är viktigt. Här hemma lär han ju inte få så mycket utav det...Ingen kuperad terräng alls eller nått sånt och bara två ston att gå med.
Jag har lite svårt att tänka mig att jag får hem ett monster, visst, i början av den här tråden var jag så uppskrämd efter att jag snackat med den där uppfödaren, men med tanke på hans psyke så tror jag inte att det är så stor risk... Visst e han dominant, men han är inte hingstig - än så länge. Sen eftersom betet är så nära så kan jag ju hälsa på honom näst intill varje dag.
Men hur många har erfarenhet av att hästen fått en massa ärr och skador av att gått på hingstbete? visst jag är inte särskilt orolig för honom på det viset men alltid bra att få veta så mycket som möjligt.