Hingstbete?

Sv: Hingstbete?

Ursäkta men nu tycker jag du är lite väl dryg, varför skulle jag starta en tråd om jag inte var villig att ta till mej info från folk som VET!? Liksom - hallå?

Jag var inte dryg utan bad dig enbart lyssna.
Du har ju haft problem förr med denna lillhingst eller hur?

Trodde du ville ha synvinkel från folk som kan unghingstar.
Jag tillhör en av dom då jag har det som yrke.
Men..men..skitsamma.
Jag ska inte råda dig mer.

AM

Jag undrar vad det är för svar du vill ha egentligen?
Du tjatar ju om och om igen samma frågor, men inget svar verkar duga? Den mest återkommande frågeställningen är om hästen kommer ätt mäta sej mot dej....
Jag får känslan av att du helt enkelt inte är kapabel att handskas med en hingst. Det är förbaske mej ingen lek att ha hingst! Det krävs mer kunskap än styrka att hålla i hingsten, och vara dess ledare!
Jag tycker att du borde lyssna på vad t ex Nafayette ger dej för råd. Jag lovar att hon har kunskapen och erfarenheten att yttra sej om just hingstbeten!!
Självklart borde du skicka iväg hingsten på bete. Det mår han bara gott av. Och som sagt småskavanker får man alltid räkna med. Du kan inte linda in hästen i bomull och gulla med den, då lär du få större problem än om du skickar iväg honom på bete.
Och jag kan ge dej flera alternativ till folk som har beten på gotland, trots att jag bor på fastlandet.
Och om hovslagaren behandlar dej sådär (vänta 1 månad!) så rekommenderar jag dej att byta hovslagare. Jag kan ge dej förslag på en om du vill.

Zillax, jag måste dementera det din veterinär sagt om unghingstar som betäcker, min numera 5 åriga hbl val betäckte som 10 månaders unghingst, stoet blev inte dräktigt, detta var i februari o jag hade sån tur att jag hade en kompis som hade en jämngammal hingst som han fick bo ihop med, de gick sedan tillsammans på hingstbete med 2 andraa hingstar, kom hem på hösten som valack, han hade lekt av sig och mognat massor under den här tiden, detta med hingstbete tror jag är lite som att göra lunpen för ungtupparna. skicka du din hingst på bete, men se upp för taggtråden! :bump:

okey? Jag pratade med veterinären och hon sa att det inte var någon fara. Han föddes ju i slutet av maj förra året och de behöver tydligen vara strax över året för att kunna betäcka + att både stona säger ifrån. För jag blev orolig när jag såg honom hoppa runt på mamma och frågade veterinären och hon sa att det inte var någon fara mer än att han kunde bli skadad om mamma sa ifrån, så då litar jag på henne. De uppfödare jag snackat med säger att det är lugnt också. Ena stoet är en pytteliten ponny och den andra - hans mamma, som säger ifrån ORDENTLIGT.

Hoppa på mamma. Risk att mamma släpper till när du tittar bort. Skulle akta mig.

Hade en inavlad häst en gång. Resultatet av 8 månaders hingst som betäckt 2 årig syster. Tänkvärt.

/P Döben

Jag tycker du ska ha kvar din unghingst tillsammans med stona, den kommer ju inte o betäcka dom ändå, för du vet ju att han inte är mogen för det om ett par veckor eller så, o dessutom så sparkar ju stona ifrån när dom inte brunstar, om de sen gör det när dom brunstar återstår ju o se:angel:

tack nafayette, jag ska fundera på vad du sagt. Och Palte doben

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker du ska ha kvar din unghingst tillsammans med stona, den kommer ju inte o betäcka dom ändå, för du vet ju att han inte är mogen för det om ett par veckor eller så, o dessutom så sparkar ju stona ifrån när dom inte brunstar, om de sen gör det när dom brunstar återstår ju o se:angel:
men herregud

och tack lancelot för att du delar med dej av din erfarenhet. Men OM det nu skulle vara så att han betäckt henne (vilket jag knappast tror, men allt kan ju hända som du påpekar) går det att gör någonting åt..?

okey? Jag pratade med veterinären och hon sa att det inte var någon fara. Han föddes ju i slutet av maj förra året och de behöver tydligen vara strax över året för att kunna betäcka

Här måste jag tyvärr gå in och säga att din vet har FEL!

Kompisens 11 månaders welshhingst betäckte ett sto (med föl som följd).
Vi visste bara att han simmat över ån för att komma dit, och vi hittade honom jämte hans mamma och tyckte det va sååå gulligt, men som sagt innan hade han hunnit "sätts på"" sin kusin som damp ner med ett föl året därpå.

Min 1-åring är också brådmogen och jag fick plocka bort honom från "flocken" när han va på vår gamla shettissto. Han går nu med en valack men skall släpas på bete med 2 andra för att få rasa av sig. Tycker hingstarna blir mer lätthanterliga när dom gått i hingstflock.

okey, men vad kan man göra åt det då? Om han har betäckt henne så har han ju säkert gjort det redan, isånafall - om det är som du säger. Men vad finns det då man kan göra..? Om skadan redan är skedd menar jag.

och i ditt fall handlade det om hästens kusin och inte mamma - eller?

*Trådkapning*

jag har en snart 2-årig vallack som går med ett sto på 17 år. Räcker det med att låna in en unghäst som dom får gå med i sommar. Eller ska jag lämna iväg honom på bete ihop med fölera andra unghästar. Får då isåfall även lämna iväg stoet.

okey, men vad kan man göra åt det då? Om han har betäckt henne så har han ju säkert gjort det redan, isånafall - om det är som du säger. Men vad finns det då man kan göra..? Om skadan redan är skedd menar jag.

KAn säga så här:

Jag vet med absolut säkerhet att "vissa" stora stuterier har stoföl och hingstföl ihop fram till betet.
Innan betessläpp (då delas hingstar och ston) så ger man ungstona sk abortsprutor. Bara i fall att..
Vet också med stor säkerhet att vissa stuterier sedan har konstaterat våren efter att sprutan inte fungerade..:smirk:

Personligen gillar jag inte ett sånt system.
Först och främst för att hingstarna tenderar på att bli lite knäppa av alla tillgängliga ungston som är brunstiga.
Hingstungarna slåss mycket mer för att komma åt stona.
Hingstarna får också ganska mycket sparkskador. Då framförallt framknän.
Vidare så är det inte så kul att vara ungsto och ha en massa hingstar klättrandes på ryggen hela tiden.
Sämst är just hormonsprutan där man chansar och inte kollar.
Hormoner är inget man bara ger kors och tvärs.

Vi hade för något år sedan en ettårshingst på rymmen.
Blixten hade slagit ner i staketet och gjort tandpetare av stolparna.
Naturligtvis hade hingsten dragit..
Hoppat över två andra staket. Tvärs igenom en skogsplätt och hittade ungstona..suck.
Dom tog han med sig till skog och på morgonen riger en motionär till oss helt skräckslagen och säger att det är minst 50 hästar lösa i skogen..
Dom var 14 stycken.
Bara att leda hem småkräken..

Vi gick igenom alla ston och såg typiska ränder på hela sidorna.
Någon hade bitmärken på manken.

Så vi väntade i 18 dygn, tog hem hela flocken.
Ställde dom i seminspiltan och med ultraljud så dräktighetsundersökte vi allihop.
Det såg lite konstigt ut med småflickor i seminspiltan.
Ingen var dräktig. Vi stod också för hela kostnaden eftersom hästägarna inte var "skyldiga" i fallet.

Och det är så jag tycker man ska göra. Vissa veterinärer sprutar direkt och sedan chansar man på att det fungerade.
Själv tycker jag att man ska kolla upp märrarna. Spruta om dom är dräktiga och sedan göra en ny koll på att hon verkligen har aborterat.

AM..som inte skulle skriva i den här tråden igentligen..

jag är glad att du kom tillbaka till tråden och gav svar.

Nej nån spruta utan att kolla vill jag ju inte ge dom. Men ultraljud kan man kolla hemma på gården eller måste man in till klinik för det? Isånafall är det väl bäst att göra det efter att unghingsten åkt till betet (21:e april) ??

Hur mycket brukar sånt här kosta då? Visst pengar är väl inget problem egentligen, har extra pengar på bank osv ifall nått oväntat skulle hända, men vore bra att veta på ett ungefär. Det gäller ju båda stona då isånafall.

Men dom kan väl inte bli dräktiga om dom ej brunstar - eller? För mina brukar inte brunsta förrän slutet av maj - början på juni.

När vi skulle betäcka mamman för två år sen fick vi tyvärr spruta igång henne då hingsten skulle flytta och allt sånt vilket jag helst ville undvika men ägaren till hästen tyckte vi skulle göra så. Och det var ju runt sista maj där nånstans...så.. MEN det kan väl ha berott på stona som gick på gården också, att hon anpassade sig efter dom? att hon kanske var påväg att brunsta men att det upphörde när ingen av stona där gjorde det?

tack för svaret*

Men dom kan väl inte bli dräktiga om dom ej brunstar - eller? För mina brukar inte brunsta förrän slutet av maj - början på juni.

Nu har det ju varit kanonväder ett tag, och då brukar brunstandet komma som ett brev på posten. Men vill du chansa så är det ju ditt val.

Nu har det ju varit kanonväder ett tag, och då brukar brunstandet komma som ett brev på posten. Men vill du chansa så är det ju ditt val.

nej helst inte... men vinterhagen e ju ganska liten så känns lite dumt att dela av den och stänga in stona i den andra och han i den ena.

Men goda nyheter, har hittat ett till bete där det verkar vara betydligt fler hingstar (fler i min häst's storlek iallafall) och det är kastrering på plats när man ska ta hem dom. Ska bara kolla upp ifall dom släppt ihop hingstarna redan för då e d väl kört.

Sen är det mycket mer kuperad terräng och JÄTTE stort + att det verkar vara en väldigt vettig uppfödare som kollar dom varje dag osv. Det enda som fattas är tillgång till stall :angel:

Igentligen behöver du inte vara orolig om din kommer senare.
När det gäller unghingstar så har dom inställningen:
-Ju fler vi är destå roligare har vi det!!
-Titta!! En ny kompis!!!
- Kom så springer vi dit och hälsar!!

Ledarhingsten kan vara lite kaxig och blåsa upp dig och säga nåt i stil med:
- Tjenare grabben!! Vilka snygga fötter du har!! Men kom ihåg att jag bestämmer här...Och du..följ med här så ska jag visa hur vi har det..

Unghingstar är det ytterst sällan problem med.
Vi har vid flera tillfällen fått hingstar någon vecka senare och det har alltid gått bra.

Mycket sämre är det med ungston.
Dom är klart djävligare. Skator, morrhoppor, satkärringar rent ut sagt.
-Vad är det där för inkräktare???
-Ful i huvudet och fel färg!!
-Inte ens samma sort som oss!!
-Hon får inte leka med min kompis!!
-Stick och brinn!!

Ungston som kommer senare än utsläppsdagen har oerhört svårt att komma in i flocken.
Därför tar vi aldrig in ston efter max ett dygn efter utsläpp.

Bra att du får hingsten kastrerad också.
Så har vi med gjort med ridhingstar som varit hos oss på bete.
Dom har fått läkt ihop och sedan har vi levererat iväg dom till ägaren.

Fundering offtopic bara. betessläpp den 21 april låter tidigt.
Ha ordentlig koll på hullet på din hingst. Och att det finns bra med bete.
Tänk också på att bara för att det är grönt så kanske det inte är rätt sorts grönt för häst.
Det är alltid bättre att ta hem INNAN hingsten faller ur.
Kolla också om dom stödfodrar i fall det blir en torr sommar.

AM

Senast ändrad:

Jo, jag tyckte också 21:e april va lite tidigt men å andra sidan tycker jag det bara är bra om han kan åka så fort som möjligt. Hullet är helt ok på honom nu men veterinären varnade mej för att göda honom för mycket inför betet, tydligen var det bättre om han va lite tunn än för tjock? Fast nu har han ju ordentligt hull så..

Jo dom stödfodrar med hösilage om det skulle bli torrt och jävligt, sen finns det fri tillgång på mineraler.

Vad menar du med faller ur..? För så vitt jag vet brukar hingstarna gå kvar till mitten av september ungefär. Vill ju helst slippa ta hem honom tidigare än så.

Och tror du verkligen han betäckt stona nu när dom inte har brunstat? Om jag delar av hagen nu så borde det väl inte vara någon fara? Eller tror du skadan redan är skedd..? Om det nu skulle vara så att det här betet släpper senare än 21:a så måste jag väl lösa det på nått sätt så han inte kommer åt stona. Frågan är bara om han verkligen stannar på andra sidan av staketet.

Det där med om gräset är grönt har jag redan lärt mej en rejäl läxa. Gjorde misstaget att ha dom på ett bete i nåra veckor förra året, såg ju jättegrönt och fint ut men knappt några proteiner alls plus att det var en muggbakterie i jorden. Så jag vart lagom glad när både stona kom hem med mugg på alla fyra, dock klarade sig lillen - otroligt nog då hans alla ben är vita och folk påstått att hästar med vita ben får lättare mugg.

Jag tror även den här uppfödaren har koll för hon är väldigt kompetent och hon har ju hingstbete varje år så.. de ska nog int va någon fara, dock vill jag ju åka och se på betet innan jag släpper honom där. Men ska diskutera med de olika uppfödarna och se vad som är bäst för min häst. Låter som om det jag hittat nu är det bästa än så länge...

Det funkar ju så där att man betalar 500-1000 kr, släpper hingsten sen får man gratis kastrering i samband med att man tar hem den.

ja just det, hur lång tid brukar det ta för kastreringen att läka och måste man vara där och tvätta varje dag? (snackade med en uppfödare som sa att man skulle tvätta varje dag och ut och gå med hästen massor osv...)

Senast ändrad av en moderator:

Jo dom stödfodrar med hösilage om det skulle bli torrt och jävligt, sen finns det fri tillgång på mineraler.

Tycker jag lät väldigt märkligt.. kan väl knappast va bra att använda hösilage på sommaren??? så fort det blir plusgrader slutar vi använda det.. för då börjar de hända saker inne i balen.. fast du kanske menar mindre balar?

Tycker jag lät väldigt märkligt.. kan väl knappast va bra att använda hösilage på sommaren??? så fort det blir plusgrader slutar vi använda det.. för då börjar de hända saker inne i balen.. fast du kanske menar mindre balar?

ja förlåt mej, mindre balar, fyrkantiga saker på 100kg st.

Men nu har jag snackat med den där uppfödaren som avråder mej att skicka honom på hingstbete, för hon är pappas sambo och jag skulle snacka med min pappa så ville hon återigen berätta hur dåligt det är emd hingstbete, så jag berättade vad ni sagt och att jag tycker allt låter vettigt, men sen sa hon saker som fick mig att fundera - igen.

När folk säger att han ska "leka av sig" så svarade hon med att han kommer inte sluta med det bara för att han kommer hem ifrån ett bete med massa hingstar och hon sa att de leker för att mäta sig med varandra och därför kommer han även mäta sig med mig (vilket är det jag inte vill) visst kommer han och testa och så men jag har sett hingstar slåss och - hrm - jag har inte en chans mot en musklad 400 kg häst.

Vad anser ni om det hon berättar? I mina öron låter det ju som ett ganska bra argument, fast som alla vet - jag är absolut ingen hingstexpert. sen sa hon att det var onödigt att han skulle komma till det här betet och mäta sig med andra för att sedan komma hem igen och bli fostrad av stona, detta gjorde mej lite förvirrad men jag vet inte...

Men vore det inte mest logiskt att han lär sig vara hingst om han umgås med en massa hingstar? han ska ju inte vara hingst i fortsättningen så varför ens lära sig det? Det här var vad hon sa.

Jag har iallafall bestämt nu att kastrera honom innan, för hon kommer ner hit just dom dagarna som vi skulle släppt dom. Sen får han läka ihop och så funderar jag på att släppa honom då, för det går väl att släppa honom lite senare? Då kan jag själv se hur han blir efter kastreringen och då kommer hon hinna åka hem igen så jag kan göra lite som jag vill :angel: Den här uppfödarens dotter är också en erfaren hingstmänniska, jobbat på arabstuterier och fött upp avelshingstar och det är väl mest hon som har sagt alla dessa sakerna. Det är luddigt - jag vet - men hon sa att dom knappt hade sina hingstar på hingstbeten och att stona fick fostra dom.

sen sa hon saker som att det är jag som skall vara ledare för hästen, inte någon annan hingst och det tycker jag faktiskt det ligger nånting i, för det är ju trots allt jag som ska kunna hantera honom och vara ledaren. Men som sagt, jag vill gärna ha åsikter om det här - motargument.

Jag förstår inte bara varför folk fortsätter skicka sina hingstar på hingsbeten om det skulle vara så dåligt, jag sa det till henne men fick inget klokt svar tillbaka, eller det kanske jag fick men jag förstod i vart fall inte.

Men det lutar ändå åt att släppa honom på hingstbete men att ja nu nog vill kastrera honom innan. För jag vet ju inte om det blir några fördröjningar med släppandet av hingstarna heller eller så och som ni säger så kan ju stona komma i brunst och då vore det skönt om han var kastrerad.

Men ge mej åsikter nu om detta jag berättat utifrån vad den här uppfödaren sagt till mej. För hon - som många andra hästmänniskor - lät väldigt säker på sin sak.

Hon påpekade ju det här med mätningen, enligt henne är det DET som kan spåra ur och det är det som hingstar gör, dom mäter sig med varandra för att se vem som e starkast. Några åsikter kring just detta..?

sen sa hon saker som: Man skickar inte hanhundar/valpar på dagis för att dom ska "leka av sig". osv....

kl

jag har inte läst igenom alla svaren så någon kanske redan har föreslagit detta:
om du är osäker på att skicka iväg honom, kan du inte ta emot en åring hemma istället? Finns kanske fler som har åringar som behöver leka? Då har du ju full koll på stängsel mm.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 256
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
7 201
Senast: Modig_Korn
·
Småbarn De här skrev jag för flera år sedan för att sammanfatta en vanlig dag på jobbet. Mellis är över och 9-10 barn i åldrarna 3-5 år ska ut...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 751
Senast: ako
·
Övr. Barn Först tänkte jag skriva inlägget som anonym- sen insåg jag att jag skiter i vilket, är det nån som vill vidarebefodra det jag skriver så...
Svar
6
· Visningar
3 688
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama