Sv: Hingstbete?
Tycker jag lät väldigt märkligt.. kan väl knappast va bra att använda hösilage på sommaren??? så fort det blir plusgrader slutar vi använda det.. för då börjar de hända saker inne i balen.. fast du kanske menar mindre balar?
ja förlåt mej, mindre balar, fyrkantiga saker på 100kg st.
Men nu har jag snackat med den där uppfödaren som avråder mej att skicka honom på hingstbete, för hon är pappas sambo och jag skulle snacka med min pappa så ville hon återigen berätta hur dåligt det är emd hingstbete, så jag berättade vad ni sagt och att jag tycker allt låter vettigt, men sen sa hon saker som fick mig att fundera - igen.
När folk säger att han ska "leka av sig" så svarade hon med att han kommer inte sluta med det bara för att han kommer hem ifrån ett bete med massa hingstar och hon sa att de leker för att mäta sig med varandra och därför kommer han även mäta sig med mig (vilket är det jag inte vill) visst kommer han och testa och så men jag har sett hingstar slåss och - hrm - jag har inte en chans mot en musklad 400 kg häst.
Vad anser ni om det hon berättar? I mina öron låter det ju som ett ganska bra argument, fast som alla vet - jag är absolut ingen hingstexpert. sen sa hon att det var onödigt att han skulle komma till det här betet och mäta sig med andra för att sedan komma hem igen och bli fostrad av stona, detta gjorde mej lite förvirrad men jag vet inte...
Men vore det inte mest logiskt att han lär sig vara hingst om han umgås med en massa hingstar? han ska ju inte vara hingst i fortsättningen så varför ens lära sig det? Det här var vad hon sa.
Jag har iallafall bestämt nu att kastrera honom innan, för hon kommer ner hit just dom dagarna som vi skulle släppt dom. Sen får han läka ihop och så funderar jag på att släppa honom då, för det går väl att släppa honom lite senare? Då kan jag själv se hur han blir efter kastreringen och då kommer hon hinna åka hem igen så jag kan göra lite som jag vill
Den här uppfödarens dotter är också en erfaren hingstmänniska, jobbat på arabstuterier och fött upp avelshingstar och det är väl mest hon som har sagt alla dessa sakerna. Det är luddigt - jag vet - men hon sa att dom knappt hade sina hingstar på hingstbeten och att stona fick fostra dom.
sen sa hon saker som att det är jag som skall vara ledare för hästen, inte någon annan hingst och det tycker jag faktiskt det ligger nånting i, för det är ju trots allt jag som ska kunna hantera honom och vara ledaren. Men som sagt, jag vill gärna ha åsikter om det här - motargument.
Jag förstår inte bara varför folk fortsätter skicka sina hingstar på hingsbeten om det skulle vara så dåligt, jag sa det till henne men fick inget klokt svar tillbaka, eller det kanske jag fick men jag förstod i vart fall inte.
Men det lutar ändå åt att släppa honom på hingstbete men att ja nu nog vill kastrera honom innan. För jag vet ju inte om det blir några fördröjningar med släppandet av hingstarna heller eller så och som ni säger så kan ju stona komma i brunst och då vore det skönt om han var kastrerad.
Men ge mej åsikter nu om detta jag berättat utifrån vad den här uppfödaren sagt till mej. För hon - som många andra hästmänniskor - lät väldigt säker på sin sak.
Hon påpekade ju det här med mätningen, enligt henne är det DET som kan spåra ur och det är det som hingstar gör, dom mäter sig med varandra för att se vem som e starkast. Några åsikter kring just detta..?
sen sa hon saker som: Man skickar inte hanhundar/valpar på dagis för att dom ska "leka av sig". osv....