Hingstbete?

Sv: Hingstbete?

Jag kan bara säga att jag gjort misstaget med att ha min ettårshingst med mamma och 2 andra son. Han är född i början på maj och redan i början av april började han betäcka och lyckades. Jag trodde som du att det var alldeles för tidigt, men inte. Dräktig är hon och det är inte så skoj.

Nu tror jag inte att det är någon större risk att han lyckats men skall köra ultraljud på båda så snart han åkt. Han KAN ju ha lyckats. Ägaren till stona säger att det inte finns en chans ens, men det är mitt val om jag vill lägga mina pengar på att fixa ultraljud till hennes hästar för att se om min häst lyckats betäcka nån utav dom.

tack för svaret :D Men borde inte det beteendet släppa när man kastrerar honom? eller är det så att om dom en gång lärt sig att dom ska va beskyddare så fortsätter dom vara det? Ärligt talat nu när jag tänker på det så kan jag inte tänka mig honom stissig, han är väldigt lugn och cool... Visst har han blivit rädd och så ibland men han har aldrig försökt sticka eller så - mer att han försöker trycka sig tätt intill mig.

Det är väl det jag är mest rädd för.

Vet inte hur mycket man skall tro på allt man hör och läser, men jag har läst boken "Hästar Berättar" av Tamara Baltzar (många gåner ^^). I den står det att man absolut inte ska kastrera en hingst om den är i stressperiod och är omöjlig o.s.v. Utan sen när det lugnat ner sej och så, då kan man kastrera den. Det verkar som om hon menar att om man kasterar den som en vilding - så kommer den att fortsätta vara så. Men om man kastrerar den som din är nu, lugn och cool så hänger det med sen. :)

Men som sagt, vet inte hur mycket man ska tro på allt. :) Men har du planerat att i fortsättningen hålla han som hingst, eller oberoende kastrera han? För fast han är valack så kan du ju ändå sätt han på hingstbete :)

Hingstar med dåligt självförtroende och som rör om överallt skall man enl mig heller inte kastrera i det psykiska tillståndet, det brukar bli otroligt fega valacker av dom, rädda o osäkra...inte hingstiga o "beskyddare"....

Om jag var du hade jag släppt på hingstbete med andra unghingstar för att hästen ska lära sig hur man beter sig med andra hästar.

Min fjording gick som hingst till han var 7 (är 14 nu) och jag tvivlar på att han gått med andra hästar eller så är han ohyggligt trög eftersom han inte fattar ett skit när hingsten (17 år) i vårt stall säger till honom,han fattade inte ett skit av vad grannens sto sa heller. Han kommer släppas ihop med hingsten i sommar enbart för att lära sig förstå hästspråket.

Man ska ju vara medveten om att unghästarna "vildhet" är direkt bunden till hur mycket de får utlopp för sin energi också.

Jag har två valacker som det är ett år emellan, treåringen lekte massor med ett av stona som har leklustan kvar och han är lugn och trevlig att hantera, när tvååringen blev stor nog att börja brottas så tog han över som lekkamrat.

Tvååringen har varit jättetrevlig hela tiden och kastrerades i september förra året. Några veckor senare skadade han sig så allvarligt att han stod på boxvila i nästan tre månader. Under den tiden skulle han ledas för hand men det var bara att lägga ner, helt sjövild så han fick gå lös i stallet lite bara.
Så fort han kom ut i hage tillsammans med de andra och springa och busa blev han precis som innan, lugn och cool och jättetrevlig igen. :idea:

Om du kikar på dom här klippen som är tagna i Montanas berg på äkta vildhästar så får du se hur det går till i det vilda , jag tycker filmen är väldigt bra och visar hur hästar lever när människan inte är inblandad :)

http://www.youtube.com/watch?v=zOymelSOQkI

http://www.youtube.com/watch?v=2Vfj4I86tIs

http://www.youtube.com/watch?v=L-pP31OFDL8

http://www.youtube.com/watch?v=qyuCnIpN674

http://www.youtube.com/watch?v=4T2aqjBC0qI

http://www.youtube.com/watch?v=i0WAoU8YuwI

Senast ändrad av en moderator:

men just det, hur vet man att "stenarna" trillat ner? Är där och känner men förstår inte vad det är jag skall kännna efter.

Betet imorgon blir ju inställt pga vädret osv, kommer nog behöva vänta ett par veckor till innan det går att släppa honom så nu har vi bestämt med veterinären att han ska komma på tisdag och kastrera unghingsten just för att han ska kunna gå med stona tills han släpps på bete.

Forst vill jag saga att jag inte har last hela traden

Men vad jag laste i fragan i borjan sa handlade det om hingstbete, taggtrad eller inte hingstbete pga skade risk...

Jag hade helt klart INTE kort dit min hingst pga taggtraden utan letat vidare efter lampligare bete.

Hingst bete ar bra for dom fostrar varandra och leker darfor oftast inte lika mycket med den/dom som hanterar hingsten.

Jag har mor, 2 ars hingst samt 1 ars hingt i en flock. Sjalvklart ar stoet draktig med annan hingst. Annars hade det ju inte gatt.

Sto med hingstfol slapptes ihop med nuvarande unghingst nar stoet var draktig igen nar hingstfolet var ca 1 manad.
Jag upplever det som mycket positivt att hingstarna far lov att leka med varandra och dom utvecklas enormt mycket som individer.

Sjalvklart finns det en okad skade risk. Men jag anser att hastar inte ar nagra porslins djur. Sa mitt val var sjalvklart att ha dom ihop. Blir det hingstfol i ar igen ska aven den in i flocken.

Jag hade inte haft min 1 ars hingst gaende med sto oavsett stoet ar mor eller ej.
Har varit med om att hingst har betackt utan brunst syntes. och fol kom till varlden i februari aret efter. Hingsten kstrerades enligt planerna i mars - april 2002 pga att inge olycka skulle ske. men olyckan hade redan skett i februari 2002.
Att stoet var draktig upptackte jag forst i juni 2002. men da dom inte var slakt och stoet var i lamplig alder sa lat jag henne fola.

njae asså de e ju så - tyvärr - att taggtråd är väldigt vanligt kring de flesta beten just här på gotland. Hingstbetena är ju stora och det kan vara beten där dom haft får/kor innan så då är det ingen som orkar ta ner taggtråden. Sj tar jag alltid ner evenutell taggtråd kring nya beten som ska stänglas för jag vill inte ens tänka på vad det kan få för konsekvenser.

Jag tycker hingstbeten är bra, på dom unghingstar jag har träffat på har det märkts stor skillnad om dom har jämnåriga kompisar att busa med eller inte.
Däremot har jag sett konsekvenserna av vad taggtråd kan göra med en häst och skulle ALDRIG mer släppa en häst i en hage där det finns taggtråd utanför elstängslet :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 256
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
7 201
Senast: Modig_Korn
·
Småbarn De här skrev jag för flera år sedan för att sammanfatta en vanlig dag på jobbet. Mellis är över och 9-10 barn i åldrarna 3-5 år ska ut...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 751
Senast: ako
·
Övr. Barn Först tänkte jag skriva inlägget som anonym- sen insåg jag att jag skiter i vilket, är det nån som vill vidarebefodra det jag skriver så...
Svar
6
· Visningar
3 688
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama