Hingstbete?

Sv: Hingstbete?

Varför lyssnar du på pappas sambo? Är hon verkligen uppfödare? Jag kan inte förstå hur hon kan avråda dej från det bästa som finns för unghingstar nämnligen hingstbete.
Jag uppfattar det som att hon sätter griller i huvudet på dej så du inte vet varken ut eller in. Jag förstår inte heller vad det är som gör henne så insnöad på att hingsten ska hålla på och mäta sej mot dom andra hingstarna. Och mot dej. Det verkar vara lite skrämseltaktik. Herregud! Läs Nafayettes senaste inlägg en gång till.
Alla svar du fått här på buke intygar ju att hingstbete är något possitivt för din hingsts utveckling, så varför låter du dej styras av en enda person? För att det är pappas sambo? Glöm "familjebanden" och gör det som är bäst för både dej och hingsten.
Kastreringen tycker jag att du skall vänta med. Och får du dessutom det gjort gratis innan du tar hem hästen så förstår jag inte varför du ens funderar på att göra det innan betessläpp. Det börjar bli ganska varmt nu och infektionsrisken ökar i takt med att vi får varmare väder.
Hoppas för din och hingstens skull att du väljer att skicka iväg honom på hingstbete. Och att du får tillbaka en glad och trevlig valack.

Jag vill absolut inte vara otrevlig men jag undrar om inte detta sorteras under rubriken "Hingstfobi"? ;-)

Senast ändrad:

Jag vill absolut inte vara otrevlig men jag undrar om inte detta sorteras under rubriken "Hingstfobi"? ;-)

hehe jo kanske ;)

Ja...jag lyssnar på henne för att hon är uppfödare och för att hennes dotter jobbat på hingststuteri. Borde inte dom veta vad dom snackar om? Nej asså jag vet inte...allt e ba så luddigt...

men kan ni inte svara på det hon sagt? Om det här med att jag ska va ledaren, att han lär sig vara hingst genom att träffa andra hingstar... att han inte kommer sluta leka bara för att han kommer hem.... har ni inte nått att säga om det? skall läsa nafayettes inlägg igen men är lite fundersam över hur ni kan vara så säkra på att man får hem en snäll häst. Fast det funderar jag ju bara över nu för att jag snackat med den här uppfödaren.. Lustigt att ni säger "insnöad" för det var precis så hon sa om att hingsten behövde "leka av sig" (varför e dom så insöade på att hingstarna leker av sig? Dom MÄTER sig med varandra!) så sa hon.

Jo det här med kastreringen sa hon att de va ingen fara med infektionsrisken men allt kan ju hända sa ja då. Han kan sprätta iväg och råka dra upp såret igen om det inte läkt klokt osv... Jag ser redan alla insekter ute i stallet som börjar komma.

Måste också bara tillägga (för sakens skull) att mitt welsh mountain sto på 3 år har aldrig gått med nån jämngammal och hon är ju en underbar häst. Hon har bara gått med ett äldre sto och nu senaste året med henne och hennes föl. Jag är ju hennes självklara ledare. Hon är jättemogen för sin ålder.

Visst, hon är ingen hingst, men om det bara handlar om att leka av sig och inte om att mäta sig med varandra så borde det ju inte vara någon skillnad för varken ston eller hingstar för de är ju alla unga nån gång. Eller det var iallafall hennes (uppfödarens) argument.

Nu blev det sådär långt igen, men det är väl delvis för att ja vill ha motargument för det hon berättat för mej så jag bara kan skicka iväg hingsten utan att ens behöva tänka tanken på att hålla kvar honom hemma.

Alla svar du fått här på buke intygar ju att hingstbete är något possitivt för din hingsts utveckling
precis, för min HINGST's utveckling, eller du kanske inte menade bokstavligen? han utvecklas som hingst men inte som sammarbetsvillig häst - eller..? vill absolut inte vara otrevligt utan vill bara kunna motargumentera den här uppfödaren när hon säger saker om jsut det här - hingstens utveckling.

sen sa hon saker som: Man skickar inte hanhundar/valpar på dagis för att dom ska "leka av sig". osv....

Jag har som jag skrev tidigare haft unghingst hos Naffa med mycket bra resultat, jag har tidigare haft ett gäng ungar som alltid gått hemma och skrotat.

Hur var min grabb när han kom hem? Jo han var precis som vanligt förutom att hormonerna svallade mer för flickorna än innan. Men det skyller jag inte på betet utan på hans naturliga utveckling.
Angående att testa, det låter som om uppfödaren försöker skrämma dig. En häst glömmer dig inte på 4-5 månader och kommer ihåg att du bestämde (om du gör det) innan han åkte.

Min tvååring, som numera är valack iofs, testar rätt normalt med lite försök till tjuvnyp och sånt men säger man bara ifrån tydligt så begriper han. Det räcker med att stampa med foten och "spänna upp sig" och luta sig lite framåt på en lyhörd häst, på en tuffare kanske man måste vara tydligare men man behöver sällan ta det tunga artilleriet på en gång. En så ung hingst sätter inte igång och slåss på riktig om rangen om det är en normal en.

Jag är så nöjd med hur min är så jag släpar iväg ungstoet på sommarbete hos Naffa i sommar också och då bor vi 18 mil ifrån varann. :D

vill absolut inte vara otrevligt utan vill bara kunna motargumentera den här uppfödaren när hon säger saker om jsut det här - hingstens utveckling.

Varför det? Det är din häst och du som bestämmer. Om du väljer att skicka den till hingstbete är det upp till dig, och det behöver du inte försvara inför henne.

Varför det? Det är din häst och du som bestämmer. Om du väljer att skicka den till hingstbete är det upp till dig, och det behöver du inte försvara inför henne.

nej kanske inte... känns ba som att hon inte kommer ge sig förrän ja kommer me nå motargument och förklarar...

Jo, det märks ju att det är jag som bestämmer, visst att han testar lite ibland men det räcker att bara göra en markering så vet han att ok...så där fick man visst inte göra. Och det är väl det jag är rädd att förlora. Men som det låter på er kommer inte det att hända. Jag hade ju problem med han för ett par månader sen men det har blivit så mycket bättre, det känns bra att veta att jag kan lita på honom och inte behöva vara rädd för att han ska göra nått utan vet att han lyssnar.

Jag hade min min unghingst på hingstbete förra sommaren. Han var ensam skäck och det spelade ingen roll. Tyckte inte att han var mer eller mindre "hingstig" när jag tog hem han. Min hovslagare var ute och verkade hästarna i hagen, antingen med eller utan grimma.
En liten fråga, ska du inte besöka din häst alls under bete? Jag hade kanske bara tur med att mitt bete bara låg 2 mil från mig,,,,,

Jag hade min min unghingst på hingstbete förra sommaren. Han var ensam skäck och det spelade ingen roll. Tyckte inte att han var mer eller mindre "hingstig" när jag tog hem han. Min hovslagare var ute och verkade hästarna i hagen, antingen med eller utan grimma.
En liten fråga, ska du inte besöka din häst alls under bete? Jag hade kanske bara tur med att mitt bete bara låg 2 mil från mig,,,,,

jo jo, självklart skulle jag hälsa på honom, betet är ju bara 0,5 mil, tror jag hade hängt där minst varje helg. Men nu fick jag reda på att det där bättre hingstbetet inte skulle finnas i år... så nu e ja tillbaka på ruta ett...SUCK! Men får leta vidare.

Vad bra att du inte tog illa upp!:)

Tyckte mig läsa mellan raderna att hingstar är hormonstyrda monster som bara testar och testar hela tiden tills man till slut försvinner in i deras jättegap!:angel:

Jag tillhör dom som tycker att hingstarna många gånger är dom trevligaste individerna inom familjen häst!
Ston däremot har jag svårt för..:angel: ;)

Men så är jag "uppfostrad" inom travet där inte hingstar är så "märkvärdigt" eller vad man ska säga.

Dina erfarenheter av hingstar är kanske noll eller dåliga?

Vet du, jag tycker inte att du ska skicka iväg din pojke på hingstbete!
Inte för att inte hingstbeten är bra (för det ÄR dom!) men jag tror att vad som än kommer hända med din häst i framtiden..när han unghästtestar osv..så kommer du kanske "skylla" det på det här hingstbetet..

Så mitt råd är att behålla honom hemma!
Antingen kastrerar du han nu eller så senare i höst. (så synd..;) )Annonsera/leta efter en jämnårig kompis som han kan gå med hemma hos dig.
För leka behöver han!

För du hade beten..eller?

Med all den oron och osäkerheten du har inom dig så tror jag inte att du kommer kunna se dom fördelar (inte minst för hästen) som ett hingstbete kommer ge din häst!

Lycka Till!

Som jag sagt så tycker jag att hingstbete är sjukt bra, det är uppfostran, alla jag känner som hållt på med hästar har haft hingstarna på hingstbete, och nu menar jag inte folk som hade hobbyuppfödining, utan riktig avel, för dom är hingstbete något hingstarna bara skulle på liksom. men alla har olika uppfattningar, kom ihåg, dom du snackar med, tar fakta av ska ha haft minst en hinst på hingsbete, anars kan dom inte säga varken om de är bra eller dåligt. :)

knapplån.

Apropå manliga djur och USA, visst kastrerar de väl nästan alltid hanhundar där också, för att de inte ska bli "besvärliga"? Tidigt till och med så de blir "långbenta". Dvs vi kanske har naturligare syn på handjur här?:confused:

ja kanske, för i USA klipper dom ju hingstarna mellan 5-10 månaderns ålder just för att dom ska glömma allt va hingstar heter. Visst våran syn kanske är naturligare, eller det är den ju uppenbarligen då unghingstarna går i flock ute i det fria men det betyder ju inte att det är bättre? Hästen tvingas ju nästan anpassa sig efter oss människor. Skor, täcken, kraftfoder, stall... allt sånt som är så långt ifrån hästens natur man kan komma.

Men det kanske ligger nått i (eller det gör det säkert) att om det uppstår problem strax efter att han kommer hem kommer jag kanske skylla det på hingstbetet trots att det inte alls har med det att göra utan helt enkelt att jag inte vet tillräckligt mycket för att uppfostra en så stor häst.

Men nu när ja fick reda på att det här andra hingstbetet inte skulle finnas i år ( det som du snackade om alma "sid_timi") så är jag mer än skeptisk till att skicka iväg honom då han har stor chans att ta över på det andra. Så nu lutar det åt att kastrera honom i nästa vecka så får han gå här hemma och ser ju då hur han är. Sen om jag fortfarande märker att han behöver leka av sig skickar jag såklart iväg honom. Men det där med att ta hem en jämngammal är ju också en bra idé, ska kolla vad det finns för alternativ osv... OM det nu bara handlar om att han ska få leka?

Sen har jag väl den åsikten som antagligen ingen nånsin kommer kunna rubba - att ston fostrar bättre än hingstar. Jag hade ALDRIG haft den relationen med honom nu om jag inte fått hjälp av stona här hemma. Men om det handlar om att leka så kan jag förstå varför man vill ha unghingstar tillsammans. Dock har jag - som jag sa innan - en underbar welsh mountain på tre år - som bara gått med ett äldre sto hela sitt liv. Visst har man sett behovet av att få leka men hon lekte gärna med mej, vi hade många roliga rundor i hagen :D Men såklart inte alls samma sak som att ha en jämngammal kompis att busa med - självklart inte. Hon har ju verkligen varit underbar från första stund vi fann varandra.

Men fortsätt gärna skriv om era erfarenheter, det är bara bra om jag får så mycket info som möjligt för jag är ju fortfarande osäker, jag har den här veckan på mig att ta ett beslut, och ni som följt tråden har ju sett hur jag vankat fram och tillbaka mellan besluten.
Ursäkta mej men nu måste jag ut och känna på pungen för att se om stenarna ramlat ner :angel: utifall att han skulle komma att kastreras nästa vecka. Ojoj va han kommer känna sig kränkt....husch...haha, äsch - han överlever väl ;)

och ja - mina erfarenheter av hingstar är verkligen NOLL! eller jag har träffat ett antal i mitt liv men har aldrig riktigt velat involvera mig i dom. Har hållt mig på avstånd, har väl egentligen hört lite skrämselpopaganda sen jag var liten så. Sett på westernfilmer där man sett hingstar bråka :angel: haha, ja...man kan inte kalla mig hingstexpert direkt:rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Har grunnat och funderat..
Och tror att vi bör ändra på en term som använts här och som TS har som rubrik..

Hingstbete skulle jag vilja ändra till unghästbete.
För det är precis vad det är..Skön semester för småkottar som är i samma nivå.
Och varför skriver jag detta??
Jo, för vi har även haft ettåriga kastrater på betet och dom har inte lekt annorlunda än vad hingstarna har gjort.

Sedan vill jag nog också tillägga att detta med ledarhingstar är en flytande "vara"
Hos oss, som har en äldre ledarvalack, så är det givetvis han som bestämmer vad som ska göras, han som ser till att inga orättvisor sker..han som ser till att ev sk. mobboffer får en "axel att luta sig emot"..

MEN..dom sk. mobboffren kan mycket väl, med tiden ta sig förbi och bestämma rätt som det är, över sina jämnåriga kamrater..
Så är det också tiden före betessläpp när dom går på lösdrift.
Ena veckan ska Hugo styra och två veckor senare så har Pigge tagit över kommandot, bara för att släppa den vidare till Sam strax senare..
Lite typ stafettpinne. :D

Det handlar igentligen om deras mentala status och inget annat.

AM

Och storleken har inte jättebetydelse... Visst var "minst i flocken" på hingstbetet förra året stentuff... :confused: :)

Kl

Ute i det fria är stona dräktiga...försöker dom sig på där så åker dom på stordäng....här kan man inte släppa med ston om dom inte är dräktiga för det är förenat med livsfara om dom inte tillhär flocken från början...små hingstar bör ha andra som dom kan bråka med , röra sig, lära sig signaler osv...dom "växer" mycket mentalt efter ett bete...det optimala är att ha en trygg dominat äldre valack också tillsammans med smågrabbarna.....

Senast ändrad:

okey, efter att ha läst era senaste inlägg så känns det ganska säkert att han inte kommer bli något mobboffer iallafall. Fick nu ett tips av hovslagaren (kom idag - äntligen!) att det skulle finnas ett hingstbete nästan granne med mig :D MEN fick också bekräftelse på att hingsten vinklat bak benen underligt och tror inte det kommer finnas nån möjlighet att verka honom om han går på hingstbetet. Jag måste raspa på utsidorna så han rätar upp sig och det går inte bland en massa hingstar. Tror inte heller det finns tillgång till stall. Sen är det väl lite riskabelt att låta honom bralla med kompisarna om han inte är bra i benen?

Men finns det ingen som vill kommentera det om mitt ungsto? att hon aldrig gått med jämnåriga men är idag en underbar häst..?

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 256
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
7 201
Senast: Modig_Korn
·
Småbarn De här skrev jag för flera år sedan för att sammanfatta en vanlig dag på jobbet. Mellis är över och 9-10 barn i åldrarna 3-5 år ska ut...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 751
Senast: ako
·
Övr. Barn Först tänkte jag skriva inlägget som anonym- sen insåg jag att jag skiter i vilket, är det nån som vill vidarebefodra det jag skriver så...
Svar
6
· Visningar
3 688
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama