Sv: Hingstar

Som föl och unghästar de fostrats som stona och valackerna i vanligt vett och etikett. dvs vanlig hantering. Kunna stå bunden, lyfta fötter, bli inridna/inkörda. Ja, du vet...

När de sedan har blivit äldre och könsmogna har det för min del räckt med ett shyyy, när de blivit för högljudda. Ibland får man "tjata" några gånger, men som andra skrivit. Sålänge skrikandet inte går ut över vett och etikett, brukar jag inte bry mig nämnvärt.

De äldre, avelshingstarna, brukar vid språng ha kedja på grimskaftet. De brukar veta vad som då ska ske. vissa kan åstadkomma riktiga djungelvrål om de vet att det är dags för galanta damer:D

Till och från hage brukar vi använda vanligt grimskaft och de flesta fattar snart skillnaden och lunkar på som vilken åkarkamp som helst ut i hagen.

Sedan är det som jag skrev titidgare olika hur hingstiga de är. Jag har haft hingstar som man kunnat leda i sytråd i hagen med brusntiga märrar som står och blinkar. Anrda har varit mer eller mindre heltokiga:p

Det är också väldigt olika hur de är "i sängen":o ;)

Blixtra skrev:
Ni skriver att ni kan hyscha på dem så skärper de sig. Men från dag1 har det då räckt att hyscha eller har ni haft "hårdare" metoder? Hur har ni sagt ifrån från början så att de fått respekt och förtroende från er utan att tröttna på er?

Han är en häst, varken mer eller mindre. Det är ingen skillnad i hur jag instruerar honom jämfört med en annan häst. För att etablera en god dialog krävs ju att man redan från början har klart för sig vilka regler som gäller:

Inte gå på folk
Inte bita på folk
Inte sparka på folk
Flytta på sig när man ber om det
Inte tappa fokus på folk

Skrikandet och gapande ingår i den sista punkten - gör han det har han tappat fokus.

Låt oss ta den första delen, att inte gå på folk. Det handlar om en så enkel sak som att jag är observant på hur han för sig runt mig, märker jag att han tenderar att gå på mig börjar jag med att se till att inte flytta på mig. Går han ändå på markerar jag genom att be HONOM flytta på sig, gör han inte det förstärker jag till dess att jag får önskad effekt. Nyckeln där är att börja med det lilla, ett finger, ett ord. Och så konsekvensen - att mena det alla gånger och och att fullfölja varje gång.

Samma sak när han blåser upp sig, han tappar fokus så jag ber honom återgå till att lyssna på vad jag säger, gör han inte det gör jag mig så besvärlig att han till slut inte har något annat val. Det kan innebära att jag helt sonika sopar till honom om så krävs, och där är det viktiga att man har gett tydliga signaler INNAN som han har fått en chans att reagera på.

Grunden är att själv vara observant på hästens signaler, att ha klara regler, och att följa dem. Börja med en liten signal men förstärk den om reaktionen uteblir.

När detta är etablerat räcker det med att prata med små bokstäver så att säga. Man måste själv komma ihåg att våga lita på att hästen faktiskt lyssnar på de små bokstäverna så man inte står och skriker i onödan.

Tack så jätte mycketallihopa, ni har alla kommit med bra ideèr och inlägg i "debatten". Hästarna själva talar ju ofta med små bokstäver, så jag förstår precis hur ni menar. A och O verkar vara som all hantering av djur (och barn) KONSEKVENS ,men även beröm.

:bow: Tack!

Kanske ska tillägga varför jag går runt och funrderar på olika metoder att uppfostra hingstar.

För det första jag har en hingst, iof. UNG men könsmogen. Han är väldigt hingstig och markerar på ALLT. Detta är inte min första hingst eller min första häst. Har hållt på länge. Men man är aldrig fullärd i denna sport....

Vår stallchef har arbetat för en känd ryttarprofil här i sverige. Hon berättade att de var väldigt HÅRDA med hur hans hingstar fick lov att uppföra sig. Bara de fällde ut snoppen på stallgången så var det ngn. där med ett spö. Hon berättar vidare att de fick inte visa ngt. hingtsbetende överhuvudtaget utan att ngn. var där rättade dessa hingstar.

Detta är nu högprseterande hingstar som syns på tävlingsbanan. Så trots denna behandling väljer dessa hästar att forstsätta prestera och är tydligen sammarbetsvilliga med sina tränare.

Samtidigt är jag rädd att förstöra något mellan mig och min häst. Jag har "arbetat" med honom sedan han var 7månader gammal och vi har alltid haft en fin relation. Nu när hans hingstkarraktär blivit starkare är jag rädd att förstöra tilliten mellan oss. Han har alltid varit en tuff individ från det att han var bebis. Vill synas och höras, är precis lika dan i hagen med sina kompisar. Slåss inte, men rättar till alla andra hästar vart de får stå någonstans, när de får äta och dricka, och går gärna rätt på dem och de befinner sig enl. honom på fel plats.

Detta sätter ju stor press på mig som människa och hans arbetskamrat. Just nu känns det som om jag måste säga till honom hela tiden. Vill inte tjata. Jag använder mycket kroppsspråk och flyttar omkring honom, precis som han gör med sina kompisar.

Men jag är defentivit inte så hård som de är hos den här kända ryttarprofilen. Konsekvent tror jag dock att jag är.

hingstar som får förbli hingstar brukar man inte behöva använda våld på...jag har en treåring nu som varit ganska besvärlig, men inte hingstig i den bemärkelsen utan mera yr och hittar på jävulskap...nu är han underbar...man skall inte slå på hingstar för att om är bröckliga...dom är hästar dom också och faktiskt ofta vekare än ston psykiskt...tror jag att jag har en bröckelpelle som har en framtid som hingst så är det bara utmattning som gäller + konsekvens..jag bestämmer punkt slut och inge tjafs...det finns hingstar som inte SKA vara hingstar och dom skall fortast möjligt kastreras, för allas bästa men främst för hingsten som aldrig kommer att må bra om han inte är trygg i sitt kön.

Tja mina hingstar ska uppföra sig ordentligt när jag går med dom. De får gnägga dansa m.m. Bara de går som de ska brevid mig.

Min ena hingst brukar vi kalla strandraggaren för när han ska gå förbi stona så drar han upp magen och kröker nacken och kromar sig. Men så fort de inte kan se honom så pustar han ut och magen åker ner och han går som en gammal åkerkampare brevid :rofl: :rofl: :rofl:

Men ALLA mina hingstar vet att uppföra sig när man är på bortaplan. För där är det JAG som är ledaren. Det räcker med ett nej eller ett lätt slag över bogen för att de ska gå som en ko brevid i bara grimman.

Tävlade distans med mina ena hingst och hamnade då brevid ett brunstigt sto och vi kunde rida sida vid sida hela vägen. Men när vi stannade för vatten m.m. så gnäggade han och vi ställde oss en liten bit bort. Han vet när det är jobb och när det är nöje.

Men jag skulle ALDRIG få för mig att rätta någon av dom i sin box eller i hagen. Där får de göra vad de vill så länge jag inte är där inne.

Jag har en arabhingst på 3,5 år och han gör inte så mycket väsen utav sig visst kan han blåsa upp sig och skrika till ibland när han står uppbunden på gången och ett sto står ca 1 m bort i sin box..men det räcker att man säger till på skarpen NEJ så slutar han med en gång!
Men det är klart att han är lite hingstig när man rider förbi ston och så men det håller jag på med för fullt att väja bort för han ska kunna gå förbi ston med mig på ryggen utan att blåsa upp sig och steppa!

Oj en tråd som 2005 som ligger under rekommenderade :D Kan väl sparka liv i den igen då :p

Jag tycker ofta att hingstar är lättare än ston att hantera. De är så lyhörda och känsliga. Det bekommer mig inte så mycket om de visar upp sig lite och pratar, men de måste ha fokus på mig, gå snällt och inte vifta runt med frambenen eller bitas. Märker jag att de tappar fokus på mig och börjar spana och skrika på brudar eller andra hingstar så halvrycker jag på grimskaftet och säger "hallå, kom ner på jorden, här är jag". Det är inte roligt om de tappar huvudet, försvinner iväg och blir fixerade, så den punkten har jag nästan kadaverdisciplin på.

En av de viktigaste bitarna med hingst tycker jag är våga utsätta dem för just miljöer, hästmöten, ston i närheten. En isolerad hingst blir förmodligen mer osäker, när den väl ska utsättas för ngt.
Annars, samma tillrättavisning som till övriga hästar. Dvs ouppmärksam - kräv uppmärksamhet. Gå påig- ta ditt space. Tolerar inte framsparkar eller stegringar på ngn häst.

Ni som rider och hanterar hingstar i er vardag. Vad har ni för krav på dem vad gäller uppförande? Får de gå och ex. skrika mot andra hästar som se ser, blåsa upp sig, markera med frambenen etc?

På vilket sätt säger ni ifrån när de beter sig på ett icke önskvärt sätt?

Har ni lyckats att skapa goda relationer till era hingstar, hur?

Detta gäller könsmogna hingstar, inte de yngre individerna. Framför allt sådanna som delar stall med ston/val. och som rids/hanteras mycket.
Min 4 åriga hingst "får" enbart vara pratglad. Han kan vara lite skrikig i vissa situationer (när han tas ut på morgon, in på em) men är i övrigt extremt lugn och snäll.

Det enda accepterade beteendet i mina ögon är gnäggandet. Allt annat är off limits.

Jag har haft min kille i 1 år snart och vi har en extremt bra relation. Han följer mig lös i stallet och är väldigt mån om att vara i min närhet. Han delar stall med både massa andra hingstar, ston och valacker. Han kan stå uppbunden bredvid alla hästar oavsett kön och rids utan problem med alla (detta har funkat ända från första gången med ryttare!)

I mina ögon är en hingst som är svår att hantera ingenting att avla på ...

Är nog lika hård på alla mina pållar. Min hingst är 3,5år och SWB. Har inne i stallet en till äldre hingst samt en valack. Ute finns flera ston. Han har fram till för några veckor sen stått i stall med ston (bytte nyss stall). Han är väldigt cool i psyket och bryr sig inte så mycket, kan väll brumma lite när det kommer in en Häst i stallet eller när han nosar på en annan häst. Han har tidigare gått med andra äldre valacker, förutom på sommaren som 1 & 2 åring då han gick med lika gamla hingstar på bete. Sen förra hösten har han dock gått själv.

Undrar lite, ni andra som har hingstar. Jag har nu köpt hand lillebror (6mån) som kommer hem snart. Tror ni att det går att släppa ihop dom? Tror ni att hingsten accepterar lillebror då han är så liten? Skulle vara kul om dom kunde gå ihop.

Redigerar mig själv, strunta i min fråga. Lillen får nog gå med ett par äldre valacker och en 1,5årig shettis istället tills det är dags för honom att åka iväg till lösdriften med alla jämnåriga kompisar. Där ska han få gå och drälla ett par år tills det blir dags för inridning.

Jag har hört så många som säger att man ska aldrig tjafsa med hingstar, då får man räkna med att få däng själv :crazy: .!
Stämmer inte på alla, jag har skött och ridit och umgåtts med hingstar som gärna tjafsat "bara-för-att" och då har vi bara tjafsat på skoj. Hingstar är HÄSTAR först och främst och inbjuder djur till lite tjafs bara på bus så hänger jag på, liksom dom hänger på mina infall och hittills har dom alltid lyssnat när det är allvar. Djur är inte varken dumma eller korkade.

Busar man försiktigt och med lätt hand så gör djuren det också men tar man i ordentligt så kan man få samma svar tillbaks trots att dom inte menar att ta i så hårt.

@tramp Eftersom hingstar leker lite vildare så är det oftast inte jättebra att ha väldigt unga hingstar ihop en äldre som inte har någon annan att busa med. Min 6 åring går med sällskap och har alltid gjort. Det fungerar väldigt bra :) Han kan gå både med valacker, hingstar och ston utan problem. Det enda är väl att det blir fler om han går med ston ;)

Jättegammal tråd, men hingstar kommer ju alltid att finnas så den är väl lika aktuell idag som då :)

Jag gör ingen skillnad på hästens kön. Först och främst är en häst en häst, könet är sekundärt. Och för att det ska vara tryggt och trevligt för alla inblandade finns det regler som bör gälla alla hästar som rids, körs och hanteras av människor. Till exempel att de inte får trängas, bitas, sparkas, flamsa iväg i hanteringen o.s.v.
Lite lugnt småprat kan jag acceptera, och de får naturligtvis se sig omkring lite, men inte så att de försvinner in i sin egen bubbla och glömmer människan.
Jag är lika hård med det och lika konsekvent med alla hästar.

En hingst som blir behandlad "extra allt" blir också "extra allt". En hingst som blir behandlad som vilken häst som helst blir ofta en trevlig häst. Jag tycker dessutom att hingstar ofta är mer lyhörda än ston.

Liknande trådar

Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
21 617
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 285
Senast: Grazing
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 509
Senast: Imna
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 238
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar