B

Blixtra

Ni som rider och hanterar hingstar i er vardag. Vad har ni för krav på dem vad gäller uppförande? Får de gå och ex. skrika mot andra hästar som se ser, blåsa upp sig, markera med frambenen etc?

På vilket sätt säger ni ifrån när de beter sig på ett icke önskvärt sätt?

Har ni lyckats att skapa goda relationer till era hingstar, hur?

Detta gäller könsmogna hingstar, inte de yngre individerna. Framför allt sådanna som delar stall med ston/val. och som rids/hanteras mycket.

Sv: Hingstar

Får och får...ibland gör de saker ändå;)

De som står i avel "får" vara lite skrikigare än de somenbart tävlas. Detta blir naturligt för dem då de vet att de ska göra sig galanta för damerna.Men vi brukar försöka skilja på nytta och nöje genom att använda kedjegrimskaft vid sprången.

Sedan är det så oerhört individuellt hur hingstiga de är..

Min hingst "får" inte skrika o blåsa upp sig när jag hanterar honom. det kan han pyssla med när han går i hagen tycker jag.
Nu är han ovanligt cool, och det var nog inte många på helgens tävlingar som fattade att han var hingst.
(misstänker starkt att han är lagd åt fel håll:D )
jag har haft hand om honom sedan han var liten och jag har alltid haft klara regler för vad som gäller och han har faktiskt aldrig ifrågasatt det. Jag tror det är otroligt viktigt att vara konsekvent i all hantering av hingstar.

Jag försöker alltid ha struktig och vara koncekvent i hanteringen av alla hästar, men visst har man ett extra öga öppet när de gäller hingstar...framförallt dom yngre.

Mig egen hingst kan bli lite gapig när han kommer till tävlingsbanan eller någon ny plats..men så länge han beter sig ordentligt för övrigt så gör de inte mig något...de är inte direkt så att man kan knyta ett snöre runt mulen så han inte kan "prata".
Jag kan ha visst överséende med att dom är lite på tårna på nya platser, men de får inte bli farligt.
Min egen taggar ner ganska snabbt, men man får hålla ett litet öga på honom ändå.

Mitt lilla monster är väl medvete om när han gör "fel"..det brukar räcka med att man "höjer rösten" lite, sen gälller de att vara koncekvent..man får nästan tjata på honom ibland.

Men han har mognat mycket med tiden...och speciellt sen han började tävlas och fick komma ut mycket till nya platser osv.

Han är väldigt snäll och jag tycker att vår relation är bra...jag vet oftast hur han reagerar vid olika tillfällen och han känner mig och vet att jag inte skulle utsätta honom för något obehaligt..men vi har båda våra dagar..vissa dagar är mitt tålamod mindre andra dagar hans...men oavsett så kan vi alltid ha en mysstund i boxen där jag sitter på golvet och han står och myser med mulen i min nacke!:love:

Hur visar du (ni era hingstar) honom mer konkret att han gör fel, eller beter sig på ett sätt du inte accepterar? Det är väll ingen idè att gå runt och "småbråka" med dem? Så hur säger ni NEJ, nu räcker det?

Jag har en hingst på 6 år, och 5 valacker i olika åldrar. I all hantering har jag samma krav på min hingst som på mina andra hästar. Jag gör på samma sätt när jag säger ifrån till honom som till dom andra. Oftast hjälper det med ett skarpt NEJ. Visst kan han hålla på och fjanta sig om man möter andra hästar när vi är ute. Men jut nu jobbar vi med den biten. Vi har nyss bytt stall. Från att stått vid ett stall man knappt mött några andra hästar till ett stall där man jämt möter andra hästar. Hittills har jag pga säkerhetsskäl hoppat av hästen när vi möter andra hästar och ledit honom förbi och när han studsar omkring så säger jag ifrån och försöker få honon koncentrerad på annat. och det går bättre och bättre. Allt hänger på att vara koncekvent hela tiden och att man skapat ett bra ledarskapsförhållande till hästen.

Du kör med andra ord på säkerhet i din hantering, det låter förnuftigt :bow: ! Är din hingst väldigt hingstig? Hur beter han sig när ni möter andra hästar, om du inte säger ifrån?

Han kan bli ganska hingstig just när vi möter andra hästar. Det kan variera från att han står och stampar på samma ställe, till att steppa fram och tillbaks eller backa ner i diken och sånt och gärna då skrika en hel del. Och t o m börja bocka lite för att försöka få av mig. Men det är inte jättestora bocksprång, utan mer små kickar med bakbenen. Men går jag bredvid honom så är han betydligt lugnare. Då blir det mest att han går och steppar lite.
Sitter jag på honom känns det ibland som att han inte ens märker att jag sitter på, utan man har ingen "kontakt" med honom, men går jag bredvid så lyssnar han bra med ett skarpt NEJ. Jag hoppas att jag så småningom kommer dit så att jag kan sitta på och han ändå ska lyssna bra. Men det känns som vi kommit en bra bit på väg.

Med 3 hingstar på station i somras så blev det lite livat imellanåt. Vår 7 åriga hingst är så tyst av sig så när vi är iväg och tävlar odyl Öppnar han munnen för att skrika när han har träns på el grimma så behöver man bara harkla sig så tystnar han. har använt ändan på grimskaftet och smällt till med på halsen i början när han kom. Min 10 åriga dotter rider honom utan problem bland brunstiga ston och andra hingstar.
Vår 5 åriga hingst är tyst på hemmaplan men borta är skriker han sig hes när han ser andra hästar. Vi tränar på det, vi har dock bara haft honom i 1 månad. Han stutsar lite och skirker nbär jag rider och vi passerar bondens läckra ardenner och nordsvenskar. Däremot så bryr han sig inte om gårdens egna 7 ston.
I kväll tog jag in hingstarna och i 7 åringens box står även 2 småpojkar i 6 mån ålder. Vår hingst är så snäll att han inte föser bort småttingarna från sitt krafftfoder:love:

Jag har hört så många som säger att man ska aldrig tjafsa med hingstar, då får man räkna med att få däng själv :crazy: . Så jag funderar väldigt mycket hur man sätter gränserna för hur en hingst får bete sig. Jag menar vägen tilll att det räcker med att harkla sig för att hingsten ska lugna ner sig måste ju ha börjat med något hårdare en bara en harkling, eller? Det måste ju finnas de som har hingstar som rider dem trots att det är väldigt hingstiga individer? Jag har också ridit och hanterat hingstar som är sååå snälla, att man inte kan tro att de är hingstar, och det är väll dit man vill komma. Även om man kan räkna med att det finns lite betende där.

Men jag antar att vägen dit är ganska komplicerad, för man vill ju inte bli ovän med ens häst. Men man vill ha respekt från hingsten, att när han är med mig så VILL han sköta sig, förstår ni :crazy: ? Så frågorna är många, både på hur man sätter gränserna på bästa sätt, till hur man berömmer och gör en själv till en trevlig "sammarbets partner" för hingsten!!

Blixtra skrev:
Hur visar du (ni era hingstar) honom mer konkret att han gör fel, eller beter sig på ett sätt du inte accepterar? Det är väll ingen idè att gå runt och "småbråka" med dem? Så hur säger ni NEJ, nu räcker det?

Vettiga hingstar är ofta ganska så ledarveka och lyhörda så en höjning av rösten och en blick räcker oftast om dom är på väg över gränsen. Mina får mullra och stega så länge dom håller sig inför ramarna av vad som är godtagbart.
Hingstar som inte lyssnar utan man måste bråka med förblir inte hingstar länge.

Jag upplever att ston är djävligare än hingstar. När jag har PMS så står hingstarna på tårna och håller stenhård koll på mig. I hagarna så ahr stona högst rang hos mig. Om en hingst vågar komma för nära när det inte är brunst så ligger den hingsten risigt till. Jag är väl en ovanligt grinig pissmärr enligt våra hingstar:p

Blixtra skrev:
Jag har hört så många som säger att man ska aldrig tjafsa med hingstar, då får man räkna med att få däng själv :crazy: .

Om man inte säger ifrån lär man ju få däng. En hov i skallen eller så.

I grund och botten måste man ju komma ihåg att hingstar är hästar och ska ha samma regelverk som vilken häst som helst. Hingsten reagerar dock vanligen mycket snabbare om det är oklarheter i regelverket. Min unge man är idag mycket behaglig att umgås med, men ibland så får han ju ett behov att hävda sig. Min grundprincip då är att helt enkelt upplysa honom om att i just detta sällskapet är det inte han som har ansvaret för att hålla koll på saker och ting utan det är mitt jobb. Så när han börjar koncentrera sig på fel saker så tar jag över och gör hans tillvaro rätt besvärlig till dess att han har fäst uppmärksamheten på mig, och då har han vanligen lugnat ner sig. Ett sätt att göra det är att be honom gå runt mig på en liten cirkel till dess att han faktiskt lyssnar. Jag ställer kravet högt, jag vill han hans uppmärksamhet inom några sekunder, får jag det inte ökar jag trycket genom att driva hårdare eller använda rösten t.ex. Det här är så väl etablerat nu att det oftast räcker med att jag pratar med honom och säger till att jag finns där för att han ska komma i ordning igen.

Det viktiga är också för mig att regaera på de små signalerna, så att jag tidigt kan säga till honom. Det är mycket bättre än att vänta tills han fått upp farten så att säga. Då slipper vi konflikten innan den blivit ett problem.

Sen är det ju lättare nu så här års, jobbigare blir det ju på vår och sommar men samma regelverk finns där.

Och mycket beröm när han gör rätt. När vi går förbi ston och han inte bråkar och blåser upp sig får han massor med beröm. Jag tillåter honom att titta, sträcka upp sig lite men under arbete ska han vara tyst och fokus ska vara på mig.

Jag tycker det inte ska vara någon större skillnad i uppförande i jämnförelse med andra hästar.
Dom ska hålla sig "på mattan" när man hanterar, oavsett vart dom är..i hagen är det tillåtet att "göra vad man vill"..
Sen kan dom vara mer eller mindre på tårna beroende på omgivning men ska fortfarande lyda och lyssna.
Och man får ju avväga vad och hur mycket man kan kräva i olika situationer, dom är ju bara "hästar"....
Man ska ju inte utmana ödet i onödan.. menar jag..
Min lille herre är otroligt väluppfostrad borta, märks knappt att han är hingst..fast han är väldigt snäll hemma med.:love:
Var öppen och konsekvent vid hantering så brukar det gå bra, var mycket "ute" på andra ställen (hemifrån) urbra träning !

oopss nu blev det fel skulle inte svara "jegra" utan trådskaparen....

jag behanlar min hingst precis som jag behandlar mina ston, till den skillnaden att jag måste vara mera konsekvent mot honom. han får inte gnägga mot andra hästar, gör han det så har jag lärt honom att när jag hyschar på honom så tystnar han, det samma gäller mina ston.
jag vet att det finns de som inte vill gå med en hingst bakom sig, men eftersom jag inte ser honom så mycket annorlunda än vad jag ser mina andra hästar så går även han bakom, vilket har gått bra.

Mina hingstar får skrika som grisar om de vill, blåsa upp sig och dansa, men fan ta dem om de hytter med benen eller nafsas, då blir jag tokarg.

De ska väl i övrigt uppföra sig som vilekn häst som helst, med hyfs och respekt, precis som jag.

:p

Det får våra avelshingstar också göra så länge dom är ledbara och inte viftar med benen.

Hingstarna är ju så lyhörda så minsta lilla ändring av min eller gubbens röstläge så skärper dom sig.

Gamla Wibrantus går nu mer på teckenspråk eftersom har börjar höra sämre och sämre..

AM

Ni skriver alla mycket bra och tänkvärt.

Vad jag är mest nyfiken på är hur ni har kommit dit där hingsten är tervlig att umgås med genom erat sätt att vara konsekventa?

Ni skriver att ni kan hyscha på dem så skärper de sig. Men från dag1 har det då räckt att hyscha eller har ni haft "hårdare" metoder? Hur har ni sagt ifrån från början så att de fått respekt och förtroende från er utan att tröttna på er?

Liknande trådar

Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
21 617
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 285
Senast: Grazing
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 509
Senast: Imna
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 238
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar