Sv: Hingstar
I grund och botten måste man ju komma ihåg att hingstar är hästar och ska ha samma regelverk som vilken häst som helst. Hingsten reagerar dock vanligen mycket snabbare om det är oklarheter i regelverket. Min unge man är idag mycket behaglig att umgås med, men ibland så får han ju ett behov att hävda sig. Min grundprincip då är att helt enkelt upplysa honom om att i just detta sällskapet är det inte han som har ansvaret för att hålla koll på saker och ting utan det är mitt jobb. Så när han börjar koncentrera sig på fel saker så tar jag över och gör hans tillvaro rätt besvärlig till dess att han har fäst uppmärksamheten på mig, och då har han vanligen lugnat ner sig. Ett sätt att göra det är att be honom gå runt mig på en liten cirkel till dess att han faktiskt lyssnar. Jag ställer kravet högt, jag vill han hans uppmärksamhet inom några sekunder, får jag det inte ökar jag trycket genom att driva hårdare eller använda rösten t.ex. Det här är så väl etablerat nu att det oftast räcker med att jag pratar med honom och säger till att jag finns där för att han ska komma i ordning igen.
Det viktiga är också för mig att regaera på de små signalerna, så att jag tidigt kan säga till honom. Det är mycket bättre än att vänta tills han fått upp farten så att säga. Då slipper vi konflikten innan den blivit ett problem.
Sen är det ju lättare nu så här års, jobbigare blir det ju på vår och sommar men samma regelverk finns där.
Och mycket beröm när han gör rätt. När vi går förbi ston och han inte bråkar och blåser upp sig får han massor med beröm. Jag tillåter honom att titta, sträcka upp sig lite men under arbete ska han vara tyst och fokus ska vara på mig.