Hingstar som nedärver bra Lynne?

Sv: Hingstar som nedärver bra Lynne?

Vart har du hört det??
Jag upplevde honom som en lättinriden kille med väl åtskiljda gångarter...
Nu satt jag ju inte på, men red väldigt ofta brevid. Kan säga att han är jätteduktig i terränghoppning....:)
Vissst var han hingstig men vi hade betydligt värre i stallet!

Askur har oxå avkomma med 9,5 på hals, med kommentar lång,smidig o välrest!!

Men han kan också nedärva motsatsen...

För er som undrar om Orri (e. Oddur) så står han på träning hos Madde på Ödegården.
http://www.odegarden.se/

För den som vill ha bilder på fler Oddur avkommor så PM:a Cure (Emma Jansson).

Askurs son Prins från Wreta som har hög bedömning, har 8,5 för hals, manke, bog. Men när jag ser den halsen blir jag sårhär :eek: Den hästen tilltalar inte mig för 5 öre.

nu kommer säkert folk klaga men vill verkligen att denna hingst inte skall få glömmas bort.

han är brun(troligen därför folk har valt att inte betäcka lika mkt med honom utan istället ta en hingst med sämre poäng och exteriör bara den har färgen).

men det är "såklart" min hästs pappa, Hrimnir från Ödmården jag talar om.
han har bara gett UNDERBARA hästar med ett riktigt häftigt lynne, pigga glada hästar som man kan lita på i alla väder.

jag har kört in min häst och han blinkade inte ens och vet många andra efter hrimnir som är underbara i lynnet.

han har dessutom en imponerande bedömning.

9,5 för tölt och 9,0 för trav.

titta in på www.Hrimnir.se denna hingst förtjänar verkligen att få bli pappa fler gånger.

om ni tittade på bonde söker fru så var han stationerad hos Susanne Brännemo i Rättvik säsong -07
vet dock inte vart han kommer stå i år.

men hans avkommor blir underbara.
och antingen blir de jättestora eller ganska små så jag anar att det beror mkt på stoet med.
men jag har aldrig träffat en så personlig och underbar islandshäst med så underbar trav, som min egen lilla skit:)
Hrimnir är dessutom efter Fakur fra saudarkroki ELIT!!!

hihi jag är kanske lite trist men bättre att va på den säkra sidan(att rekomendera sånt man vet nåt om alltså)

kan oxå rekomendera mitt föls pappa,
GRÁSTEINN FRÁ GRAFARKOTI

han är silvermusblack(där har du färg så det heter duga).

kolla in på http://hem.passagen.se/manketorp/

Men frågan var ju om hingstar som NEDÄRVER bra lynne, jag tvivlar inte på att Grásteinn är en jättetrevlig och bra hingst men hur kan man säga ngt överhuvudtaget om vad en så pass ung hingst nedärver? För att kunna säga ngt generellt om en hingst måste den ju ha många inridna avkommor så att man kan se om de har ngn gemensam nämnare som möjligtvis kan komma från hingsten. (förutom färgen då förståss som ju man kan se ganska omgående)

nu kommer säkert folk klaga men vill verkligen att denna hingst inte skall få glömmas bort.

han är brun(troligen därför folk har valt att inte betäcka lika mkt med honom utan istället ta en hingst med sämre poäng och exteriör bara den har färgen).

Eller så är det för att det finns en hel uppsjö med andra, väldigt trevliga hästar med både gång, lynne och fina avkommor. Tror inte det beror så mycket på färg- då hade vi ju bara haft en massa färghingstar här, och inte en enda svart, t.ex..... Dra inte så snabba slutsatser!

Om alla blir som Thengill är iaf inte jag imponerad. Jag föredrar välbyggda hästar med gång OCH lynne.

*kl*

Det finns många "tråkiga bruna" som ger bra lynne och gång, Erro från Mörtö t ex. Har visat fina avkommer via Fruma från Hvidagården som bedömts och tävlats se på www.hvidagarden.se

Hyreygur från Smärslid finns där med och ger verkligen trevliga avkommor.

Jag tror det är svårt välja hingst idag, vi har MYCKET att välja på som täcker de flestas tycke och smak.

Eller så är det för att det finns en hel uppsjö med andra, väldigt trevliga hästar med både gång, lynne och fina avkommor. Tror inte det beror så mycket på färg- då hade vi ju bara haft en massa färghingstar här, och inte en enda svart, t.ex..... Dra inte så snabba slutsatser!

Om alla blir som Thengill är iaf inte jag imponerad. Jag föredrar välbyggda hästar med gång OCH lynne.

om du läste vad TS skrev så tyckte hon att LYNNE var det allra viktigaste och då är Hrimnir från ödmården perfekt:love:

sen är det oxå så att bara för att de har en perfekt exterör så är det inte alls säkert att de rör sig perfekt:smirk:
det kan tex vara så att de med "sämre" exterör för människor tycke ofta kan röra sig på ett helt annat sätt.
så egentligen är ju en "snygg" exteriör mycket vad människor tycker är snyggt med. vi försöker ofta skulptera nåt vi tycker är perfekt.

men sen finns det ju de gånger det lyckas och hästarna får lika bra poäng på exterör som på gångarter.
men hittils har jag inte hittat någon hingst med dessa poäng jag gillar.

tex isar är ju ett ex han har ju toppstam, skitbra exterör och gångarter men hur rolig är han?
färg har han ju men nej iaf jag gillar honom inte alls, det har ju nästan blivit som en trend att alla ska betäcka med honom.
och fölen säljs oförskämt dyrt.

men sen är ju fråga.

vad nedärver han?

och detsamma gäller ju grastainn som du säger men eftersom TS ville ha rekomendationer på en hingst med både FÄRG och LYNNE så sade jag grastainn...
ännu vet vi inte riktigt vad han nedärver det blir spännande att se men han har ju bla Otur i släkten så det blir nog rätt bra endå får vi hoppas.:)

men som sagt, avkommor efter Fakur fra saudarkroki, hrimnir från ödmården är ju ganska så konstaterat att de ger lätt hästar med mkt GOTT lynne. och en extremt bra trav med stort steg.
sen fick ju Hrimnir väldigt bra tölt med för 9,5 duger ju rätt bra:d

(fakur hade 9,0 för lynne, hrimnir 9,0 för lynne och hrimnirs mamma, 9,0 för lynne)

och silveraskur vet jag ger bra familjehästar, ofta 4gångare men garanterat snälla hästar.

eftersom du är så hemlig måste jag fråga, vem är du? känner jag dig eller:angel: bla eftersom du vet hur thengill är m.m. så är du ju inte helt ny här:smirk:

Nope, du känner inte mig, vad jag vet. Jag har varit tyst betraktare här på buke lääänge, men inte känt nåt behov av att regga mig innan. Sitter inte så överdrivet ofta framför datorn.

Ísar är för övrigt en väldigt trevlig hingst, åtminstone hanteringsmässigt. Hur hans avkommor blivit har jag inte reflekterat över.

Ja, Grasteinn verkar ju himla trevlig.

Ang. exteriör så har det ju med hållbarhet och ridbarhet att göra också.... Gärna grövre hästar, men välbyggda.
F.ö tycker jag inte att man ska glömma de andra bitarna heller, man kan ju inte bara avla på lynne, utan man måste ju försöka få en så komplett häst som möjligt, för rasens skull.
Sedan kan man ju diskutera vad som är gott lynne, är det en stabil häst som knappt rör på sig, eller är det en pigg häst med egen motor, men snäll?

Sedan kan man ju diskutera vad som är gott lynne, är det en stabil häst som knappt rör på sig, eller är det en pigg häst med egen motor, men snäll?

Tack, för det här är oftast det som folk förknippar med bra lynne. Dock ej i min värld, här får hästen gärna ha motor men fullt hanterbar. Dvs, gasa när man ber om det, sakta ner eller stanna när man ber om det och sen fö vara en trevlig prick.:idea:

Kloka ord.

Att vara en lugn och snäll hingst i sin välkända invanda miljö behöver inte alls betyda samma häst är en trevlig och samarbetsvillig individ vid arbete.

Jag får en uppfattning att många färghingstar profileras efter just det "de är så snälla att hantera" eller möjligtvis också snälla att "åka runt på". Nu är jag elak och generaliserar dessutom grovt men jag börjar bli allergisk mot det resonemanget.

Jag håller med er. Tycker ofta att "bra lynne" verkar förknippas med hästar som kanppt går att få ur fläcken...

En häst med gott lynne ska vara samarbetsvillig ALLTID och ÖVERALLT.
Om den är seg eller het har inte så mycket med saken att göra, utan den ska vara påverkbar och man ska få en trevlig ridkänsla! :)

Då har du nog inte sett han i sitt esse :p
Jag hjälpte till ett par månader på Wreta i sommras och jag kan bara säga att Prins är sjukt läcker!
Så flott och halsen är det verkligen inget fel på.

Sen har han ju en bra bedömning dessutom.

Kan även tillägga att han är jättefin med sina ston, jag var med och hjälpte till vid ett par betäckningar (låter fel, men ni fattar :rofl:)
och han är en riktig gentleman så fin och kärleksfull med sina ston.
Sen är han väldigt väluppfostrad vilket alltid är ett plus. :)

Det är mycket möjligt.

Jag har endast sett honom på bild och då har den där tjocka underhalsen (eller hela halsen ser tjock och spänd ut) lyst genom hela bilden.

Ja visst kan bra lynne betyda olika för olika människor, jag är inte ute efter lata avkommor som drar benen efter sig om det är det ni menar, för mig är bra lynne en häst som är trygg i sig själv och som tycker om att arbeta och är lyhörd till vem som sitter på deras rygg, självklart har detta mycket med träningen att göra men det ligger ju även i generna, har hört om många hingstar som är kända för att lämna svåra avkommor både hingstar här i Sverige och på Island..
t ex Stigandi som ett av mina ston är efter..
Så rimligtvis måste det då även finnas hingstar som är kända för att lämna avkommor med bra lynne...eller?
Sen till färg frågan...färg är ju lägst på min prioritet lista men eftersom vi nu har så många bra hingstar i Sverige så kan man ju även få färg utan att välja bort någonting annat...sen är det ju så att det är bra mycket lättare att sälja en skäck än en fux...personligen tycker jag att "tråkigt bruna" eller jarp är den absolut vackraste färgen, smaken är ju som baken...
Men sen är det ju så att färgen vilken den en är, måste sitta på en snygg häst annars kan jag ju lika gärna köpa en kossa...skäck...

Vet nog vilken bild du menar, han är mkt finare i verkligheten :love:
Prins är en Prins :D

Nä Askur f Håkansgården tilltalar inte mig heller. Han har nåt som jag saknar, och han är inget ämne jag skulle använda till mitt sto sen. Däremot kanske en utav hans söner ifall de skulle ha det jag söker efter, vi får se vad han ger i framtiden och vad det finns för hingstar när Salka ska betäckas.

För mig är bra lynne en häst med gas, broms, samarbetsvillig, trygg med fyra fötter på jorden, vaken (ej att förknippa med nervig!) och gångarter över medel med tilltalande exteriör. Färg är inget jag hänger upp mig på, och skulle inte kunna tänka mig betala mer bara för att hästen har en spec färg.

Men jag har betäckt mitt sto med en Askur-son :o
Askur har jag väl inget emot direkt så. Har faktiskt inte kikat närmare på honom. Men jag har sett att många av hans söner blir godkända med sina fula (enligt mig) halsar.

Liknande trådar

F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 920
Senast: tina_sj
·
Avel Sitter här och lurar på lite olika tankar om att avel. Jag säger inte att det jag tänker är rätt på något sätt utan mer egna funderingar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
16 677
Senast: Estivuz
·
Avel Jag ber om ursäkt i förväg för ett långt inlägg, och hoppas att nån orkar läsa det ändå. Det finns många diskussioner om vad som ska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
11 147
Senast: Derring-Do
·
L
Islandshäst Snart är det dags för det där svåra valet, kanske kan vi här på buke inspirera varandra lite med hingst tips! Berätta om era ston och...
2
Svar
26
· Visningar
2 840
Senast: Pempia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V