Sv: Hingstar som nedärver bra Lynne?
Eller så är det för att det finns en hel uppsjö med andra, väldigt trevliga hästar med både gång, lynne och fina avkommor. Tror inte det beror så mycket på färg- då hade vi ju bara haft en massa färghingstar här, och inte en enda svart, t.ex..... Dra inte så snabba slutsatser!
Om alla blir som Thengill är iaf inte jag imponerad. Jag föredrar välbyggda hästar med gång OCH lynne.
om du läste vad TS skrev så tyckte hon att LYNNE var det allra viktigaste och då är Hrimnir från ödmården perfekt
sen är det oxå så att bara för att de har en perfekt exterör så är det inte alls säkert att de rör sig perfekt:smirk:
det kan tex vara så att de med "sämre" exterör för människor tycke ofta kan röra sig på ett helt annat sätt.
så egentligen är ju en "snygg" exteriör mycket vad människor tycker är snyggt med. vi försöker ofta skulptera nåt vi tycker är perfekt.
men sen finns det ju de gånger det lyckas och hästarna får lika bra poäng på exterör som på gångarter.
men hittils har jag inte hittat någon hingst med dessa poäng jag gillar.
tex isar är ju ett ex han har ju toppstam, skitbra exterör och gångarter men hur rolig är han?
färg har han ju men nej iaf jag gillar honom inte alls, det har ju nästan blivit som en trend att alla ska betäcka med honom.
och fölen säljs oförskämt dyrt.
men sen är ju fråga.
vad nedärver han?
och detsamma gäller ju grastainn som du säger men eftersom TS ville ha rekomendationer på en hingst med både FÄRG och LYNNE så sade jag grastainn...
ännu vet vi inte riktigt vad han nedärver det blir spännande att se men han har ju bla Otur i släkten så det blir nog rätt bra endå får vi hoppas.
men som sagt, avkommor efter Fakur fra saudarkroki, hrimnir från ödmården är ju ganska så konstaterat att de ger lätt hästar med mkt GOTT lynne. och en extremt bra trav med stort steg.
sen fick ju Hrimnir väldigt bra tölt med för 9,5 duger ju rätt bra
(fakur hade 9,0 för lynne, hrimnir 9,0 för lynne och hrimnirs mamma, 9,0 för lynne)
och silveraskur vet jag ger bra familjehästar, ofta 4gångare men garanterat snälla hästar.