Hingstar som nedärver bra Lynne?

Sv: Hingstar som nedärver bra Lynne?

Min mamma har ett sto efter Mökkur frá Varmalaek och han har ganska bra lynne har jag hört.
Brúda har verkligen visat att hon kan ha lika bra lynne som sin far. :)

Min mamma har ett sto efter Mökkur frá Varmalaek och han har ganska bra lynne har jag hört.
Brúda har verkligen visat att hon kan ha lika bra lynne som sin far. :)

Mitt sto är oxå efter honom. Hon är en känslig häst, men snäll och vill göra allt för sin ryttare.

Ja plus att han har fått fina och mkt trevliga avkommor, nyfikna men inte fräcka.
De skall ju börja ridas in nu snart :)
5 av hans avkommor finns på den sidan som du länkade till :)

Man kan egentligen aldrig säga hur många procent som är arv och vad som är miljö. Det varierar från häst till häst och beror alldeles på hur behandlingen är och hur känslig hästen är för miljöpåverkan. Hur pass lättpåverkad en häst är för miljön är ju i sin tur ärftligt. Så vill man ha en häst som är väldigt formbar, så får man söka en annan sorts lynne än en häst som är mindre känslig för omgivningen.

Vill du hitta intressanta hingstar till din avel och ha lättridna, lättöltade hästar med bra lynne så är mitt tips att titta lite mindre på siffror ( det kan vara svårt, oavsett hur duktig en domare är, att bedömma en häst på fem minuter, och sedan avgöra som utomstående från bedömningssiffror man ser på ett papper, hur mycket som är framtränat, och hur mycket som är bra anlag och kommer nedärvas till avkomman) - och istället kika på hingstens stamtavla, vilka/ vilken linje han kommer ifrån, vad linjen representerar för sorts hästar, och vilken typ av hästar hans förfäder ( och självklart han själv) har lämnat.

Jag har växt upp på en islandshästgård där många hundratals hästar har passerat och unghästar och växt upp, och man upptäcker mycket intressanta mönster beroende på vilken linje en häst härstammar ifrån. Att läsa artiklar om gamla avelslinjer, kända avelsmatadorer på island, samt tala med gamla kloka hästamän har bevisat många av teorierna man har haft efter att sysslat med hästarna här i sverige. Att söka längre bak i historien är något jag verkligen kan rekommendera om man är intresserad av avel!

Om du letar efter lättridna hästar med mjukt lynne så skulle jag hålla utkik efter hingstar som har Hrafn 802 i och/ eller Thattur i stammen. Dessa hästar har inte alltid så jättemycket aktion och vilja ( med beror såklart också vad dem kombineras med) men brukar vara lättridna och med en behaglig vilja, lätt för tölt och mycket trevligt, mjukt lynne.

vill du ha hästar som är heta och känsliga, lämpliga för tävlingsryttare men mindre lämpade för familjeridning är Gustur fra Saudarkroki och Midsitju-hästarna intressanta. Även flugumyri-hästarna tenderar att vara hetblodiga med mycket rörelser.

mvh My

Hej!
Lite nervöst känns det att skriva här då jag läst ganska många spydigheter..men hoppas på vettiga svar.
Jag har genom åren köpt och sålt hästar och har nu lyckats samla ihop till tre fina ston.
Min plan är nu att påbörja avel i mindre skala, jag vill föda upp såna hästar som jag själv gillar och som jag tycker är lite svåra att hitta.
Trevliga ridhästar utan att vara tråkiga i gångarterna!
Bra lynne men kanske inte topp tävlingshästar,lättridna med lätt för gångarterna ett plus för rolig färg.
Det finns så många duktiga elit tävlingsryttare som föder upp super tävlingshästar,tror att dom framförallt rider sina uppfödningar,så då blir det ju inte så mycket marknad för den typen av unghästar..
Skulle nu vilja ha tips på hingstar som ni vet lämnar trevliga hästar som har lätt för gångarterna.

tack
Thór från Kalvsvik ju är vår uppfödning, så jag vet ju hur han var som föl och känner till hans mor och jag såg han var nämnd i tråden.
Du eftersökte hingstar som inte fanns för långt bort från din hemtrakt, men ändrar du dig tycker jag du ska kolla upp Thór lite mer. Han är en mycket jämn hingst, jämn exteriör och med bra grundgångarter, bra tölt och sedan en fantastisk pass.
Mor Freyja : fint lynne, lyhörd och samarbetsvillig, mjukt temperament. En femgångare med jämna gångarter, stark exteriör, aldrig en hälta eller ryggproblem. Morfar är Snaefaxi, dvs Freyja är halvsyster till Hrafn 802.
Vi har en helbror till Thór här hemma på gården. En mycket trevlig herre. Intelligent, samarbetsvillig - bra temperament, trygg.
Vi har också en avkomma här efter Thór, Kvistur från Kalvsvik. En lätthanterlig häst, snäll, har också mycket rena gångarter. Rena grundgångarter med vägvinnande steg och en ren tölt.

Kolla på Feykir från Knutshyttan.
Jättefin stam, urtrevlig personlighet, jättebra bedömning!
Han var trevlig som föl och inridningen var utan några problem!
Står ju inte långt ifrån dig! Kolla om du inte kan få åka dit och hälsa på honom!
Jag har ett föl e honom som bara är två år, men han verkar väldigt trevlig!

JAg träffade Feykir på stenholmen och var inte jätteimponerad, tyvärr.
Stor häst med väldigt vackret framparti men spikrak rygg, och han var hemskt jobbig att hantera när det var ston i närheten.
Jämförde detta med Ísar som leddes i grimma och handbetäckte, kolugn. Feykir kändes mer som en halvblodshingst faktiskt.

Men, postivt är ju hans extrema trav, och avkommorna kan ju bli jättetrevliga även om pappan är hingstig till tusen! :)

Lite roligt det här, glömde lägga till att jag bor i södra Dalarna och inte vill åka jätte långt till hingst (typ Skåne) och ändå har mina båda svar varit om hingstar i Dalarna:)
Tack för svaren,har tittat på Faldur...men känner mig lite osäker då jag tycker han ser lite tung ut framtill...jag kanske har fel?
Kofri vet jag inte så mycket om...såg honom på Island och då hade han ganska mycket hjorthals eller vad det heter..men kan även ha fel där.
Är inte ute efter nån jätte smäcker häst med vill gärna ha fin hållning och fin hals på mina avkommor...
Ska absolut kolla upp dessa hingstar! Väldigt fina bägge två!
Rätta mig gärna om jag har fel ang dessa hingstars halsar,hoppas nämligen att jag har fel!!

Atgeir frá Vatnsleysu kommer till Västernorrland efter SM. Det är inte så jättelångt... Atgeir är jättetrevlig! PMa mig om du vill ha mer info...

Magni är så vacker ;)

Jag skulle jättegärna ha en Thor avkomma då han verkar få härliga avkommor (ex Magni), Thor är ju endå en häst med allt!
Gångarter, lynne till 1000, tävlingsnerver, vanliga nerver :p
Dessutom är han sanslöst vacker :love:

Men får nöja mig med min prins som har Adde som pappa och Hrafn 802 lite längre bak i stamtavlan :)

Jag tycker om Thor jag också, gillar honom själv som hästen i sig och hans avkommor. Har ridit in 2st avkommor efter honom och de har varit mycket bra i lynnet och fina gångarter. Ev. så kommer min isis efter Atli att åka till honom i år.

Vill nu veta mer om Thor gå in på: Icehorse.se

:smirk:

Tack, har redan spanat in sidan många ggr ;)

Jo Thor är supertrevlig, en riktig guldklimp!
Förstår att han är Magnus ögonsten :love:

Nu gillar jag Meitill, skulle gärna använda honom igen om han stod på rätt ställe. Har en avkomma efter honom sen tidigare, och han är fullständigt bedårande på alla sätt och vis, avkomman alltså.;)

Skulle inte våga betäcka med honom då han skadade mitt sto (ägde henne inte då det hände) och jag vet att han skadat andra innan också.

Det tror jag kan hända med många hingstar, har sett det vid fler tillfällen. Man har då fått handbetäcka, och jag tänker inte skriva med vilka hingstar jag har sett detta. Jag undrar om det inte har handlar om person kemi,även om naturen har sin gång när det gäller fortplantning så kan de säkert välja bort ston precis på samma sätt som jag har sett ston bli riktigt elaka och dumma mot hingsten.

Liknande trådar

F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 920
Senast: tina_sj
·
Avel Sitter här och lurar på lite olika tankar om att avel. Jag säger inte att det jag tänker är rätt på något sätt utan mer egna funderingar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
16 677
Senast: Estivuz
·
Avel Jag ber om ursäkt i förväg för ett långt inlägg, och hoppas att nån orkar läsa det ändå. Det finns många diskussioner om vad som ska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
11 147
Senast: Derring-Do
·
L
Islandshäst Snart är det dags för det där svåra valet, kanske kan vi här på buke inspirera varandra lite med hingst tips! Berätta om era ston och...
2
Svar
26
· Visningar
2 840
Senast: Pempia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar