Hingstar som nedärver bra Lynne?

Sv: Hingstar som nedärver bra Lynne?

Jag kan varmt rekommendera Solfari från Kvarnbackagård. De avkommor jag har träffat/ ridit/ ridit in efter honom har varit väldigt sympatiska. Och jag funderar på att köpa en sådan till mig själv nästa gång det blir dags att köpa häst. De har överlag varit lätthanterliga, vänliga och lätttränade med lätt för tölt och ofta haft mjuk fin överlinje, bra bärighet och lätt för "att gå i form". Många har dessutom haft fina gångarter och bra exteriör. Ganska många har kraftiga starka ben utan att bli för grova. (Jag har ridit ett hyfsat stort antal Solfariavkommor, samt Solfari själv och sett många avkommor) Solfari fribetäcker och är snäll med stona.

Solfari

Jag tycker att han är en smula underskattad som hingst, men ett "problem" som han har är ju att han står på Gotland, vilket säkert avskräcker en del. Och dessutom inte varit ute och visat upp sig så mycket sedan SM för snart tio år sedan och är lite av en doldis.

Läs mer om Solfari här

Här är ett par avkommor:

Föl

Unghäst

Treåring
Ettåringar, den bruna är efter Álmur, och har samma mamma som Solfari!
En till
Unghäst (på sin första tävling)
En till unghäst
Samma häst i visningshull
Ytterligare ett föl
Tvååring med tokmycket man!

Senast ändrad:

Jag har, vad jag vet, bara sett tre ridna Jarlavkommor, tre hingstar som visades på Margaretehof 2003. Ingen av dem blev godkänd, två hade i mitt tyckte inte där att göra. De hade bra rygg och kors, och var tunga, både i exteriör och rörelser.

Meitill har jag sett några gånger och han har för det mesta gjort ett lugnt och trevligt intryck. Men ryttaren som visade honom och Silfurmáni på M-hof 2003 gjorde sitt bästa för att få hästarna att se "vilda" ut.
Meitillavkommorna jag träffat har haft bra lynne och gång, men haft lite för kort hals och korta ben för att få hög exteriörpoäng.

Vi har haft en Jarl-avkomma i stallet. Han var stor, ca 145 (minst) i mankhöjd och väldigt grov men en ännu grövre hals. Han såg ut som en bergakung :eek: Men han var snäll, så länge man inte krävde något utav honom.

Hade väldigt svårt med samtliga gångarter och att arbeta i form.
Men nu har ägaren fått reda på att han haft fång senaste somrarna och att han kanske redan hade det då (?) så det kan mycket väl vara det som försvårade dte hela för stackarn.

Ett tillägg till "Meitilldiskussionen" från min sida är att de två Meitillavkommor jag har ridit har varit väldigt trevliga och bra ridhästar. De har varit snälla , men haft ganska mycket "karaktär." Inte så att de har varit svåra, men en smula egensinniga. Jag har även en kompis som äger ett Meitill sto som också är mycket trevligt. Gemensamt för de tre är att de har fina gångarter och lätt för att gå i rätt form. (De med :) ) Jag tycker att det verkar vara ett kännetecken för släktingar till Kolfinnur.(Meitills far) MEN jag tycker defenitivt att de jag har träffat har haft bra lynne.

Tjock unghäst efter Meitill

En till!

Ytterligare en. Grundriden avkomma. (Som nu har blivit vrålflott!)

Isabellskäcken var jättefin :d

Han ger säkert jätte bra avkommer men jag ville inte riskera att mitt sto blir skadat en gång till så då avstår man nog hellre.
Det finns ju så otroligt många fina hingstar.

Du vet ju vad jag tycker om en viss Solfari-avkomma... :love: ;)

En liten (runt 130 cm) 4-årig Meitillvalack. Han har riktigt flotta rörelser!

Sproti152.jpg

Vi har haft en Jarl-avkomma i stallet. Han var stor, ca 145 (minst) i mankhöjd och väldigt grov men en ännu grövre hals.

Det är just halsen som kan blir väldigt grov efter Jarl. Man bör nog inte betäcka ston som har redan har en grövre hals med Jarl.

Jag har, vad jag vet, bara sett tre ridna Jarlavkommor, tre hingstar som visades på Margaretehof 2003. Ingen av dem blev godkänd, två hade i mitt tyckte inte där att göra. De hade bra rygg och kors, och var tunga, både i exteriör och rörelser.

Och de två du menar var det jag som visade. Min första visning och iget jag idag skulle göra om. Men någon gång måste man ju börja.

Isabellen visade sig senare är inte efter Jarl, fadern är fortvarande inte känd (livmoderimport).

Fuxen har ett exteriör som är katastrof om han inte är i bra hull och träning. Igen topp men den var på visningen godkänd exteriör.
Gångarterna var för lite tränat. Han var töltsatt 2 månader, innan riden som dressyrhäst av en annan ryttare. Han fick mycket bättre bedömning för gångarterna vid senare visning.

Men jag håller med idag hade jag inte ställt upp och visat dessa hingstar.

Jag tror också att Solfari är underskattad! Himla synd att han bara står på Gotland.

Jätte roligt att så många tar sig tid att hjälpa mig med detta!
Men nu är det väldigt mycke Metill...ler...
Tycker att Meitill är jätte fin men han står lite väl långt från mig...
Kommer säkert använda honom när han står lite närmare..
Sen tycker jag att det är lite konstigt att han kan ha så "dålig" extriör bedömning och så bra för gångarterna...ska inte det hänga ihop..en dålig extriör är väl dålig för att hästen då inte kan röra sig på bästa vis,eller har jag missat nått?
Den enda jag blir orolig för är dom låga poängen på benkvalitet, det borde väl rimligtvis öka risken för spatt, eller har jag fattat fel där med..? förvirrad..
Visst beror det oxå på stoet, men som jag skrev förut så vet jag ju hur mitt sto är lynne, gångarter m.m
Det stoet jag ska betäcka i år är efter Stigandi (rätt tufft lynne) därför vill jag inte gärna lägga till ett till tufft lynne till avkomman..lite hur jag tänker.. (hon är inte dum eller fräck på nå vis, bara tuff)
Är jätte sugen på att använda Jarl!

Fast det där med exteriörbedömning och om den exteriör som eftersträvas verkligen ger bättre ridbarhet är ju en helt annan diskussion (himla intresant dock) och förtjänar nog en egen tråd....Vissa grejer som tex hovkvalité är förståss viktigt för en hållbar häst men andra är ju mer subjektiva (huvudet tex)

Bedömningen för benkvalitét har mig veterligen inget sammanhang med risk för spatt (rätta mig gärna om jag har fel).

Senast ändrad:

Mökkur ska vara känd för att ge bra lynne och vackra hästar. Dessutom har han ju gett ett helt gäng fantastiskt flotta avkommor!

Personligen är jag fullkomligt förälskad i Oddur från Mörtö, han har ett alldeles underbart lynne! Sedan är han ju flott som få och vacker. Hade jag bara ett passande sto skulle jag betäcka med honom!

På det stället där jag har min unghingst så har de flera Oddur avkommor och de är grymt flotta. Riktigt lovande och med trevliga temperament. Jag var ganska fundersam till Askur och Oddur innan. Gillade bl.a. inte Oddur hals. Men de avkommor jag har sett verkar inte ha ärvt den utan har vacker och smidig hals. Hoppas kunna se hans godkände son Orri från Mörtö live snart. Själv är jag personligen inte intresserad av att använda Askur, men tycker att flera av hans söner verkar vara intressanta.

Jag gillar inte heller Oddurs hals. Tycker den ser tjock och spänd ut (underhals?). Har sett det på flera godkända hingstar efter Askur.

Håller absolut med där, nu har min häst Hrafn lite längre bak i stamtavlan (fff) men tycker absolut detta stämmer in på honom, han kan vara riktigt het ibland men är för det mesta lugn och fin, ber man om explosivitet och power så FINNS det i honom.
Men han är mkt lydig och fin, bromsen sitter där om man säger så, flera av mina favorithästar har Hrafn i stamtavlan. :)

Askur har oxå avkomma med 9,5 på hals, med kommentar lång,smidig o välrest!!

Liknande trådar

F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 920
Senast: tina_sj
·
Avel Sitter här och lurar på lite olika tankar om att avel. Jag säger inte att det jag tänker är rätt på något sätt utan mer egna funderingar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
16 677
Senast: Estivuz
·
Avel Jag ber om ursäkt i förväg för ett långt inlägg, och hoppas att nån orkar läsa det ändå. Det finns många diskussioner om vad som ska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
11 147
Senast: Derring-Do
·
L
Islandshäst Snart är det dags för det där svåra valet, kanske kan vi här på buke inspirera varandra lite med hingst tips! Berätta om era ston och...
2
Svar
26
· Visningar
2 840
Senast: Pempia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar