Hingstar som nedärver bra Lynne?

Sv: Hingstar som nedärver bra Lynne?

Inte direkt.
vet inte så mkt om hästen i fråga och vill ta reda på mer om honom innan jag bestämmer mig för att ha med honom på min tänkbara pojkvänner lista :angel:

*kl*

Jag puttar upp den här urgamla tråden nu eftersom jag är nyfiken på vad det finns för hingstar just nu som är trevliga och nedärver bra lynne. :D

Gustur från Ljunghem. Jag har hanterat honom och några unga avkommor och de är trygga och samarbetsvilliga.

Har två trevliga avkommor efter olika hingstar men samma sto och även om hon troligen har påverkat en hel del så är de hur som helst efter de trevliga hingstarna:

Ísar frá Keldudal och Hrannar von Svada-kol-kir.

Dökkvi-avkommans psyke är mindre skoj... (men hon är troligen den mest lovande av dem rent rörelsemässigt)

Halvt KL

Nu har jag ingen avkomma e: Hrannar (har e: Hödur från Vinteråsen) men har träffat honom IRL då min unghäst står där och han har verkligen jättetrevligt temperament tyckte jag! Väldigt social och lugn och mysig, kontaktsökande men respektfull och bara genomtrevlig häst verkligen :)

Kan säga samma om Hödur iof men vet inte hur dom nedärver.
Träffade dock ett stoföl e:Hrannar som var väldigt social och genuint gosig, men lugn och trevlig!! :)

Min egna är fortfarande i flock och jag håller inte på med honom nåt så där kan jag inte säga nåt än :P

Hmm... Alla hästar som jag har och har haft, där finns inte hingsten vid liv längre... Har ju haft en Reynir avkomma, en riktigt trevlig häst, men lite känslig vid ridning, men det kommer tydligen från mamman.

*kl*
Jag slår ett slag för Andvari från Stenlia.
Mycket trevlig hingst med härlig utstrålning.

Vi har en avkomma efter honom i stallet nu, 1 årigt sto.
Bra exteriör, mycket trevligt psyke och alla fötter på jorden.
Men han har lämnat mycket trevliga avkommor, där de blivit lättjobbade hästar :)

Hur unghästar är i lynnet säger inte allt. En hel del (ung)hästar kan vara hur trevliga som helst så länge man inte ställer krav på dem :angel:

Det som verkligen säger något om en hästs lynne är hurdan den är vid inridningen, om den är lättlärd och samarbetsvillig osv. Pappan (eller mamman) kan vara en hur trevlig individ som helst men ändå nedärva t ex (över)känsliglighet, ovilja att samarbeta mm hos avkommorna.

Senast ändrad:

Hrannar kan även jag slå ett slag för. Min hrannar son är gudomlig i psyket. Vore det möjligt så skulle jag lägga honom i kopiatorn och göra 100st till :love:

Nej, men jag skrev bara hur våran 1 åring är, just nu, vilket är en väldigt trevlig individ.
Sen är det ju som sagt INDIVIDER, och som de skrivit tidigare i tråden, 30% nedävs, 70% är det miljön som formar dem.

Sen skrev jag vidare att han har lämnat många trevliga avkommor, där de varit lättjobbade hästar, dvs
jag vet att de hästar jag täffat efter honom har varit mycket trevliga.

Har två trevliga avkommor efter olika hingstar men samma sto och även om hon troligen har påverkat en hel del så är de hur som helst efter de trevliga hingstarna:

Ísar frá Keldudal och Hrannar von Svada-kol-kir.

Dökkvi-avkommans psyke är mindre skoj... (men hon är troligen den mest lovande av dem rent rörelsemässigt)

Är bara nyfiken, vilken Dökkvi är pappa till din häst?

frá Mosfelli.

Rätt många avkommor efter honom som är rätt tuffa efter vad jag har hört. Men har även hört att de kan bli väldigt bra. :)

Lite roligt det här, glömde lägga till att jag bor i södra Dalarna och inte vill åka jätte långt till hingst (typ Skåne) och ändå har mina båda svar varit om hingstar i Dalarna:)
QUOTE]

Har hört att Tjaldur från Skulerup lämnar väldigt trevliga avkommor. Också skäck, och har för mig att det finns silvergen också i honom.
Finns i Bergslagen nu för tiden.

Liknande trådar

F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 920
Senast: tina_sj
·
Avel Sitter här och lurar på lite olika tankar om att avel. Jag säger inte att det jag tänker är rätt på något sätt utan mer egna funderingar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
16 677
Senast: Estivuz
·
Avel Jag ber om ursäkt i förväg för ett långt inlägg, och hoppas att nån orkar läsa det ändå. Det finns många diskussioner om vad som ska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
11 147
Senast: Derring-Do
·
L
Islandshäst Snart är det dags för det där svåra valet, kanske kan vi här på buke inspirera varandra lite med hingst tips! Berätta om era ston och...
2
Svar
26
· Visningar
2 840
Senast: Pempia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar