Hingstar som nedärver bra Lynne?

Sv: Hingstar som nedärver bra Lynne?

Han har Askur som farfar, vilket märks väldigt väl i vissa situationer då just den där känsligheten kommer fram. Men samtidigt skulle man kunna tro att han är e: mökkur som är hans morfar, då han har det där coola i sig, stressar inte upp sig som Ási gör och vill gärna sitta i knäet på en.
.

kom precis på Varför jag blandat ihop Askur med Mökkur, alltså att askur skulle varit efter mökkur.
hihi för att din lillparvel har mökkur som morfar ju.
så det blandade ihop sig på nåt knäppt sätt där.

men vet du vad, min lillskit har mökkur som gammelmorfar så våra e liiiite lite släkt:angel:

Askur är efter Kveikur frá Midsitju, inte mökkur :)

gullan du skriver:
"om jag vet att jag köper ett lovande sto eller en lovande hingst så tycker jag färg betyder mycket endå för vad än alla säger så går (tyvärr) färg framför exteriör och gångarter i de flesta falll..."
Där tycker jag att du drar alla lite över en kam, vad för häst man letar efter beror ju på vad ändamålet med hästen är. Letar man efter en flott tävlingshäst tror jag INTE att det första man tittar på är färgen utan just exteriören och gången.
Ska man ha en häst utan några störra krav på ändamålet kanske man har lite större valmöjligheter.
Jag personligen föredrar "de vanliga färgerna", är i dagsläget inte intresserad efter nån annorlunda färg."

haha jag här formulerade jag inte klart meningen det jag menade VAR,
om man köper ett STO så är det ju oftast viktigare viktigt med färg än på en tävlingshäst eller hur.
alltså då menar jag avelssto.
skrev inte det dumt nog men det var det jag menade.

Du skriver också:
"på tävlingsbanan tex så tittar oftast folk mer på hästar med färg och utstålning.
man kan ha en hur fin häst som helst men har den ingen rolig färg så får den inte samma uppmärksamhet."

Även här tycker jag du har fel. I förra helgens tävling så var det en vanlig hederlig brun häst som stal min uppmärksamhet, jag tycker inte man ska haka upp sig på färgen på hästen så mycket. Som man säger "en bra häst har ingen färg"

nej har hållt med dej förut men nu när jag har en häst med färg, och en med "hederliga bruna" så är jag lite kluven lixom.
innan var jag precis som du att såklart alla inte BARA tittar på färgen utan de vanliga hederliga färgerna de funkar bra om hästen har bra gångarter o exteriör m.m.
men nu vet ja inte, efter att ha stått där med en fin bruning och inte fått samma uppmärksamhet som de med ljusare hästar med mer ovanlig färg, just för färgens skull så är jag inte så säker längre.
och då ska kanske sägas att min häst hade tusen gånger bättre gångarter.
den hästen jag talar om speciellt fick t.o.m högre poäng pga helheten och utstrålningen.
hm...men detta är svårt....som allt annat i hästvärlden:angel:

*kl*

Jag tycker att utstrålning går före färgen :)

Det finns fuxar som ser ut som "tråkfux" och så finns det Kraftur frá Bringu-sorten ;)

Bara ett exempel.

om man köper ett STO så är det ju oftast viktigare viktigt med färg än på en tävlingshäst eller hur.
alltså då menar jag avelssto.
:

När det gäller avelsston är det färgen som borde vara sist i rangordningen och de andra egenskaperna före.
Lynne, samarbetsvilja, hållbarhet, gångarter.

Det är sant. Det tar lång tid att hitta bra avelsston MED en viss färg.

Men det är ju idé att leta ÄVEN efter färgen på ett annat sätt än om man söker en tävlingsvalack.

/Tim - som letade i åtta år efter ett bra konstantskimmelsto :crazy:

*kl*

Jag tycker att utstrålning går före färgen :)

Det finns fuxar som ser ut som "tråkfux" och så finns det Kraftur frá Bringu-sorten ;)

Bara ett exempel.

Haha, ja, som exempel kan man ju tänka sig i globen när Sibelius och Kraftur var inne samtidigt. Visst noterade jag att Sibelius hade en häftig färg, men det var Kraftur som jag stirrade på resten av tiden. :D

Men jag kan tänka mig att färghästar drar åt sig mer blickar i hagen =)

Är du säker på att du är mer kompetent än domarna när det gäller att bedöma vilken häst som bör gå före en annan i rangordningen?

Jag har aldrig, någonsin sett en färghäst vinna över en med "tråkig" färg, trots att färghästen var sämre.
Däremot har jag många gånger sett ryttare som blivit besvikna på ett visst resultat, och skyllt ifrån sig på tusen andra saker.
Så har nämligen jag också gjort ibland, när jag känt mig orättvist dömd.

Men, jag litar faktiskt på att våra utbildade domare ser förbi både färg och fräck man och svans, och ser hästens takt, tempo och aktion, och bedömer det helt rätt.

Nu börjar vi gå väääldigt OT tror jag, ska det diskuteras mer så kan det ju alltid öppnas en ny trås.

Haha, ja, som exempel kan man ju tänka sig i globen när Sibelius och Kraftur var inne samtidigt. Visst noterade jag att Sibelius hade en häftig färg, men det var Kraftur som jag stirrade på resten av tiden. :D

Men jag kan tänka mig att färghästar drar åt sig mer blickar i hagen =)

Och jag gjorde tvärtom :D imponerades inte alls av Kraftur..

och så är nog Glampi släkt med säkert 100000000000000000000000000000000000 islandshästar till :angel:

hur som helst.
Är lite intresserad av Viglundur och hans avkommor, hur många finns det på ett ungefär ? Någon som utmärkt sig ?

hur som helst.
Är lite intresserad av Viglundur och hans avkommor, hur många finns det på ett ungefär ? Någon som utmärkt sig ?

Kollade lite snabbt i WF och han har ett trettiotal avkommor i Danmark, ännu ej bedömda. 50-60 på Island varav tre i första klass och nio i andra klass. I Sverige har han ett tiotal avkommor. En heter Smári från Artinge född 05 och är en kopia av sin pappa.

smari.jpg

väldigt väldigt fin.
Ska ev. låna ett sto för betäcking nästa sommar och var till en början insnöad på endast en kandidat som pojkvän, men nu har jag hittat två stycken till ..

Någon som hoppas på kompisrabatt kanske:angel:

Tack för tipsen Kiickan! Trodde inte ens att den sidan fanns längre. Nu ska jag kolla vilka ändringar Annika har gjort på sidan, det var flera år sedan jag kollande på den sist.

Tittade genom hela nu och såg att den inte var så uppdaterad men det är en liten hint om vad det finns för hästar iaf :idea:

Liknande trådar

F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 920
Senast: tina_sj
·
Avel Sitter här och lurar på lite olika tankar om att avel. Jag säger inte att det jag tänker är rätt på något sätt utan mer egna funderingar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
16 677
Senast: Estivuz
·
Avel Jag ber om ursäkt i förväg för ett långt inlägg, och hoppas att nån orkar läsa det ändå. Det finns många diskussioner om vad som ska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
11 147
Senast: Derring-Do
·
L
Islandshäst Snart är det dags för det där svåra valet, kanske kan vi här på buke inspirera varandra lite med hingst tips! Berätta om era ston och...
2
Svar
26
· Visningar
2 840
Senast: Pempia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar