Hingstar som nedärver bra Lynne?

Sv: Hingstar som nedärver bra Lynne?

Det första jag ser hos en häst är blicken hållningen, utstrålningen. :d Är den sen brun, fux, skäck eller silversvart så förstärker det bara den individen. En av mina fovoriter här är "vackert brun" :idea:.

Vad man tycker är bra lynne beror nog mycket på "vilken typ" av hästar man passar ihop med. (Om man bortser från riktiga lynnesfel som bitas...)
Jag tycker så mycket om Hýreygurs avkommor. Vakna, nyfikna men aldrig närgångna. Där behöver man inte gå in med stora rörelser eller röst. Ser fram emot att få börja med mina två tre-åringar.

eller är det en pigg häst med egen motor, men snäll?

detta kallar jag bra lynne. en häst som ger allt med egen vilja men som man kan stanna med hjälp av en liten vissling. eller att man sitter till lite i sadeln eller säger något annat ljud.

Ja jag menade inte att du hade nåt emot honom ;)

Nä Askur f Håkansgården tilltalar inte mig heller. Han har nåt som jag saknar, och han är inget ämne jag skulle använda till mitt sto sen. Däremot kanske en utav hans söner ifall de skulle ha det jag söker efter, vi får se vad han ger i framtiden och vad det finns för hingstar när Salka ska betäckas.

För mig är bra lynne en häst med gas, broms, samarbetsvillig, trygg med fyra fötter på jorden, vaken (ej att förknippa med nervig!) och gångarter över medel med tilltalande exteriör. Färg är inget jag hänger upp mig på, och skulle inte kunna tänka mig betala mer bara för att hästen har en spec färg.

håller med om att jag inte heller ser vad som är så sperciellt med Askur från Håkansgården då gillar jag Jorik från Lönneberga mycket bättre om vi nu ska tala om Mökkur söner.
trots att Jorik inte har samma bedömning som Askur så tycker jag att man endå skall se nåt bra med hingsten som man betäcker med inte bara att den har perfekt stamtavla, och perfekta poäng.
det säger lixom inte allt.

egentligen är ju nedbarheten(vet inte om det heter exakt så)
det allra viktigaste för hur bra hingsten än är så är den ju ine bra iom den inte nedärver sig själv.
då är det ju t.o.m bättre att betäcka med en hingst med lite sämre poäng om den då endärver allt.
för det är ju oftast bättre än att folet blir precis som sin mamma med tanke på att maioriteten av ston som blir betäcka inte precis är klara 1 a klass ston och dessutom brukar det vara lite si och så med exteriören.
det flesta verkar ju tro att en bra hingst löser allt.

om jag vet att jag köper ett lovande sto eller en lovande hingst så tycker jag färg betyder mycket endå för vad än alla säger så går (tyvärr) färg framför exteriör och gångarter i de flesta falll...

på tävlingsbanan tex så tittar oftast folk mer på hästar med färg och utstålning.
man kan ha en hur fin häst som helst men har den ingen rolig färg så får den inte samma uppmärksamhet.

men jag tycker det är en annan sak med en valack, den kan man ju inte avla vidare färg på tex.
men en hingst eller speciellt ett sto tycker jag är roligt om de har lite färg.
skulle dock inte betala dubbelt så mkt bara för färgen men några tusen mer.

salka, du betalade ju lite mindre för ditt sto än jag för min hingst så jag betalade mer pga färgen men så få tusen det handlade om kände jag att det var värt pengarna.

nu har jag en brun liten filur, skiftin man och lugg och en vacker brun färg som skiftar i många nyanser och ändrar sig under året. men som INTE (är jag övertygad om) kommer synas lika mkt som min nya hingst kommer göra när han blir stor.

och så har jag min hingst...får se vad det blir av han.

innan var jag helt emot färg, bara för att jag troligen hade en av de 3 venligaste färgerna på min häst.
brun....men nu när ja har hingsten känns de kul att ha en av varje.
för min bruna, han kommer nog alltid vara min älskling eftersom jag känner honom så himla väl och hans lynne är fantastisk.:love:

han är inte rädd för nånting men han är extremt uppmärksam på människans rörelser och tecken så han är ingen trögboll som trampar över folk.

min hingst kommer nog bli mer nervig lite mer på tårna men förhoppningsvis lika lydig som thengill.
men det får vi jobba med såsom jag fått jobba med det på thengill.
hingsten kommer nog bli mer go i och han kommer troligen bli mycket piggare än thengill(trots att thengill kan va jäkla pigg när han vill det vet du salka:angel:)

Vad har Askur med mökkur avkommor att göra ?

Jag själv är rätt såld på askur, men ja har valt att betäcka med en askurson ev. nästa sommar. Mest för att jag har en relation med den hingsten och jag vet att just han kommer komplettera stoet bra.
Sen får vi se om en annan hingst jag tycker mycket om blir godkänd tills dess, då blir det en annan stamtavla på det blivande fölet.

Askuravkommorna blir ofta (alla dom jag träffat på) väldigt känsliga, och om man förvaltar det på rätt sätt så har man en underbart lyhörd häst. Sen så kan det ju slå fel också, och då får man en spänd häst. Så är det ju med alla. Mökkuravkommorna som jag stött på är mer cool lugna och mer medvetna om sig själva. Sociala är dom också ! Vissa mer lyhörda än andra, men detta kan ju ha mkt med träning och uppfostring att göra.
Dessa två helt olika egenskaper skiner även igenom till barnbarnet jag har. Han har Askur som farfar, vilket märks väldigt väl i vissa situationer då just den där känsligheten kommer fram. Men samtidigt skulle man kunna tro att han är e: mökkur som är hans morfar, då han har det där coola i sig, stressar inte upp sig som Ási gör och vill gärna sitta i knäet på en.

Det är roligt att jämföra just Askur och Mökkur, eftersom det finns så många avkommor. Och jag har stött på en hel del från bägge hingstarna och på dessa som jag träffat på är det verkligen så genomlysande. Förlåt om jag flöt iväg från trådens ursprungliga ämne ett tag :o

En annan hingst som jag träffade på idag, med ett UNDERBART lynne, är Viglundur frá Vestra-fifilhólti.
Helt fantastiskt .. Trodde inte heller att han var så stor som han var :o
Har däremot ingen aning om hur hans avkommor är .. Lade bara märke till honom själv liksom.

Askur är efter Kveikur frá Midsitju, inte mökkur :)

gullan du skriver:
"om jag vet att jag köper ett lovande sto eller en lovande hingst så tycker jag färg betyder mycket endå för vad än alla säger så går (tyvärr) färg framför exteriör och gångarter i de flesta falll..."
Där tycker jag att du drar alla lite över en kam, vad för häst man letar efter beror ju på vad ändamålet med hästen är. Letar man efter en flott tävlingshäst tror jag INTE att det första man tittar på är färgen utan just exteriören och gången.
Ska man ha en häst utan några störra krav på ändamålet kanske man har lite större valmöjligheter.
Jag personligen föredrar "de vanliga färgerna", är i dagsläget inte intresserad efter nån annorlunda färg.

Du skriver också:
"på tävlingsbanan tex så tittar oftast folk mer på hästar med färg och utstålning.
man kan ha en hur fin häst som helst men har den ingen rolig färg så får den inte samma uppmärksamhet."

Även här tycker jag du har fel. I förra helgens tävling så var det en vanlig hederlig brun häst som stal min uppmärksamhet, jag tycker inte man ska haka upp sig på färgen på hästen så mycket. Som man säger "en bra häst har ingen färg"

Senast ändrad:

Fast jag tycker att en häst med ovanlig färg drar blickarna till sig mer än tex en brun.
Men du har så rätt i att "en bra häst har ingen färg".
Men det beror också på vad som betäcknas som "bra".

För mig spelar färg ingen större roll. Visst, om det är nån häst med spec/ovanlig färg eller tecken så kollar man lite extra på den, men har den inte just DET (dvs utstrålningen) så är den inte längre intressant tycker jag. Om hästen utstrålar något, då faller mina ögon på den! Oavsett om den är brun, svart eller silverbrunblack ;).

Ja visst, köper man ett sto eller hingst med lite spec färg så kan man ju hoppas på att den för det vidare till avkomman, men det är i första hand gångarter, exteriör, lynne osv före färgen jag vill ha.

Salka är mörkbrun med bränd man och svans. Inga tecken, men väldigt pigg och vaken - och för mig har hon just DET jag vill ha! :) När det är dags att betäcka väljer jag ju en hingst som har gångarter och exteriör som kompletterar henne, och idag finns det så många hingstar att välja mellan så vill jag kan jag nog få till en "rolig" färg också ;). Och ja, hon kostade mindre än ex Glampi, men jag är inte intresserad av att betala mer för en fölunge och inte mer bara för färgen :).

Alla har vi olika avelsmål. För mig ligger just färgen lite längre ner på "jag-vill-ha-listan" helt enkelt. Med detta är det inte sagt att Glampi bara har sin färg, tror säkert att han kommer bli riktigt fin och ni kommer nog med all säkerhet synas ute på tävlingsbanorna sen också! Även om han hade varit kolsvart ;)

han är inte rädd för nånting men han är extremt uppmärksam på människans rörelser och tecken så han är ingen trögboll som trampar över folk.

Jag bara undrar för du har ju sagt flera gånger att Thengill är seg/lat/inte reagerar på dina hjälper :p

Jag skulle nog inte vilja ha en häst som har samma lynne som Askur igen. Än har vi inte fått riktigt kläm på att viljans fokus ska ligga på arbete och inte fart, men men. Han är väldigt trevlig i hantering, men kan bli lite "irriterat" speedad ibland när man rider. Typ att man måste börja på lekis i början av varje ridpass ..

Jag håller inte med.

Ser jag en häst med cool färg men kass gång/exteriör tänker jag mest "Åh, synd att den inte rörde sig bättre, då hade den ju varit fin!"

Jag fokuserar liksom bara på hur hästen ser ut under ryttare.
Om det däremot är två hästar som är likvärdiga, men dena hästne har en färg som jag tycker bättre om, ja, så är ju valet enkelt.

Men, det beror väl mycket på hur man är som person. Jag är gångartsfreak, är man inte det så kanske färgen drar till sig mer uppmärksamhet.

Ja visst drar den hästen som går bättre mer blickar till sig än en som inte gör det.
Men om 2 stycken går lika bra sas. Mina blickar faller iallafall mest åt tex en isabell än en brun.

Knapplån

Sen är det ju så att om man avlar för att sälja så ÄR det mer efterfrågan på särskilt unghästar med roliga färger. Varför vet jag inte eftersom de flesta man frågar inte vill erkänna att de föredrar ngn viss färg framför ngn annan (eller så frågar man fel folk).

Utstålning kan dock hästar ha utan "färg", man och svans har tex ofta lika stor betydelse och hur de är byggda (då framförallt hals manke bog också huvudet förståss:D).

Hästar utan utstrålning kan också vara bra tävlingshästar, tänker närmast på Bassi som blev världsmästare i fyrgång i Norrköping, han blev alltid kritiserad på Island för han saknade utstrålning och folk tyckte det var fel att skicka honom till VM, men en bra häst är han allt....

Nu var detta inlägg helt OT men tråden handlar ju för tillfället mer om annat än lynne så....

En annan hingst som jag träffade på idag, med ett UNDERBART lynne, är Viglundur frá Vestra-fifilhólti.
Helt fantastiskt .. Trodde inte heller att han var så stor som han var :o
Har däremot ingen aning om hur hans avkommor är .. Lade bara märke till honom själv liksom.

Ja, Viglundur är en superläcker och lite bortglömd hingst. Han har mycket bra lynne och hans avkommor ser mycket fina ut. Jag kan inte komma på en enda av Viglundurs avkommor som har dåligt lynne faktiskt. Välresta avkommor med stora rörelser är väl något av Viglundurs signum, tycker jag. Han verkar också starkt nedärva någon form av tecken som stjärnor etc.

Viglundur är en hingst som jag verkligen varmt rekommenderar.

11.jpg

Berätta mer om honom! :bump:
Har han varit i Sverige länge?

Javisst jag berättar gärna om honom. Anne-Marie Röst hittade Víglundur i Danmark år 2004. Det var nog kärlek vid första ögonkastet och för att göra en lång historia kort så bor han numera på Artinge gård i Vallentuna (där jag också har min häst som har Viglundur som morfar)

Viglundur är fantastiskt kul att se i action. Han är pigg med stora rörelser. Femgångare. Tölten superhärlig. På marken är han lugn som en filbunke.

Viglundur är efter Ofeigur frá Flugumyri och undan Emanon frá Vestra-Fiflholti som har 8,41 för ridegenskaper. Hon har fått hederspremie för sina avkommor.

Samtliga avkommor som jag sett ser fina ut och i år ska vi börja rida in de första avkommorna. Det ska bli spännande!

Mer info om Viglundur och Artinge hittar du på:
http://www.artinge.se
http://www.viglundur.se

Har ridit ngn Viglunduravkomma & speciellt en häst kanske hade mer påbrå från sin mamma, men var en 4,5 gångare(skulle jag tro) som hade svårt för traven & ganska passaktiga rörelsemönster i tölten.
psyket vet jag inte om det var det bästa heller, hästen kunde få för sig att sticka närsomhelst oavsett om den blev rädd eller ej.
Men det kan ju som sagt ha miljöfaktorer & påbrå från stoets sida.
Däremot var hästen stor(som i hög) , gillar lite större islänningar & snygg är den, men utseendet är ju inte allt...

Hej, ja det är ju så himla mycket som spelar in. Den avkomma som du beskriver känner jag inte igen i dem som jag sett.

Jonaz här i forumet har erfarenhet av Viglundurs avkommor på Island och han tycker att de var mycket trevliga att ha att göra med. Men som sagt, man vet aldrig när det gäller! Att hitta den rätta maken till makan är väl det som är lite tjusningen med avel?

Kom att tänka på en annan hingst som inte används särkilt mycket, Flipisonen, Háfleygur från Österåker. Underbart psyke. Vacker som sjutton. Svart men verkar släppa fram mycket färg.

Hittills tre bedömda avkommor som samtliga gått in i stamboken.

Han har Askur som farfar, vilket märks väldigt väl i vissa situationer då just den där känsligheten kommer fram. Men samtidigt skulle man kunna tro att han är e: mökkur som är hans morfar, då han har det där coola i sig, stressar inte upp sig som Ási gör och vill gärna sitta i knäet på en.
.

kom precis på Varför jag blandat ihop Askur med Mökkur, alltså att askur skulle varit efter mökkur.
hihi för att din lillparvel har mökkur som morfar ju.
så det blandade ihop sig på nåt knäppt sätt där.

men vet du vad, min lillskit har mökkur som gammelmorfar så våra e liiiite lite släkt:angel:

Liknande trådar

F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 920
Senast: tina_sj
·
Avel Sitter här och lurar på lite olika tankar om att avel. Jag säger inte att det jag tänker är rätt på något sätt utan mer egna funderingar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
16 677
Senast: Estivuz
·
Avel Jag ber om ursäkt i förväg för ett långt inlägg, och hoppas att nån orkar läsa det ändå. Det finns många diskussioner om vad som ska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
11 147
Senast: Derring-Do
·
L
Islandshäst Snart är det dags för det där svåra valet, kanske kan vi här på buke inspirera varandra lite med hingst tips! Berätta om era ston och...
2
Svar
26
· Visningar
2 840
Senast: Pempia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar