Hingstar som nedärver bra Lynne?

Sv: Hingstar som nedärver bra Lynne?

Jo det kan ju alltid bli skador, skall man fribetäcka är det ju viktigt att hingsten är snäll emot sina ston, lite kärleksnyp är ju ok men stona får ju inte bli skadade.

Nej det är sant, det ligger väl i både stoägares och hingstägarens intresse att deras hästar inte blir skadade under aktens gång om man säger så. Det inträffar ju från bägge håll, fast märkligt nog är det sällan någon hingstägare klagar på att ett sto har skadat hingsten fast det inte är ovanligt om jag har förstått saken rätt.

Det är sant, det är inte ovanligt att hingsten får sig en känga!
Vet en hingst som fick ngn sena i själva aparaten avsparkad så numer kan han inte styra den, det ser då väldigt kul ut när han skall betäcka med den där som snurrar som en propeller :rofl:
Men numer handbetäcker han alltid så hans ägare "hjälper" han att styra rätt så det fungerar ändå.

Men om stoet är riktigt arg och hingsten inte fattar vinken då får man ju ta ut en av dem, ibland går det bara inte.

Och sen är det väl inte så roligt att lämna iväg sitt sto till Meitills ägare heller, de har väl inte särdeles bra rykte :smirk:. Men Meitill i sig själv är riktigt läcker!

Jag kan bara slå ett slag för Jór-avkommorna! Har träffat några st och de är supercoola i lynnet, lugna och trygga med bra gång och fin exteriör. Min Salka är efter honom och jag är supernöjd med det lynnet!

Jag skulle inte heller lämna mitt sto där men däremot skulle jag gärna vilja äga en Meitill avkomma. De har verkligen fantastiskt fint lynne.

Silver-Askur nämns ofta i liknande trådar men jag är personligen inte imponerade av dem. Tycker att de är för tuffa och orädda och kan lätt bli fräcka om de hanteras en del eller ofta av människan. De behöver nog ha så lite kontakt med människor som möjligt under uppväxten för att det ska bli optimalt. Men har de väl fått en bra uppväxt så verkar de bli stabila och trevliga ridhästar.

Det tror jag kan hända med många hingstar, har sett det vid fler tillfällen. Man har då fått handbetäcka, och jag tänker inte skriva med vilka hingstar jag har sett detta. Jag undrar om det inte har handlar om person kemi,även om naturen har sin gång när det gäller fortplantning så kan de säkert välja bort ston precis på samma sätt som jag har sett ston bli riktigt elaka och dumma mot hingsten.

Du får gärna PM:a.
Det ligger säker mycket i vad du skriver.
Man vill ju gärna välja hingstar som inte "våldtar" sitt sto, vet sådana hingstar inom andra raser.
Det finns säker ston som är riktiga bitchar också.

Du får gärna PM:a.
Det ligger säker mycket i vad du skriver.
Man vill ju gärna välja hingstar som inte "våldtar" sitt sto, vet sådana hingstar inom andra raser.
Det finns säker ston som är riktiga bitchar också.

Jag kan säga det jag har sett gällande Meitill. Han våldtar absolut inte. Tvärtom skulle jag säga att han i bland är för snäll mot stona. Men heller det. Av alla de stona han har haft under de senaste åren ca 150 st så är det bara en handfull som har skadat sig på ett eller annat sätt. PM:a mig gärna vad ditt sto heter. Är intresserad av att veta om jag känner till ngt av omständigheterna.

Har sett honom betäcka och i flock under flera år. Både nere i skåne och hemma hos mig. Han är otroligt snäll själv och nedärver verkligen sitt underbara lynne. Jag har skrivit det förut här men kan göra det igen.

Jag har ridit runt 10 avkommor och har sett runt 30 ridna avkommor. De är otroligt snälla och sammarbetsvilliga. Enkla och okomplicerade att rida in. Många av dem har fina gångarter och lätt för tölten. Flera av dem har gångarter över medel. Men den gemensamma nämnaren är det fantastiska lynnet!

Boj: Du kanske kan använda honom i år....... resten kan vi ta på PM.

Jag avgudar Meitill och givetvis min Meitillavkomma :bow:
snyggastLIT.jpg

/Åsa

Det stämmer, har också varit med om detta på ett flertal hingstar men inte bara inom islandshästvärlden men även inom andra rasers räckvidd.

Det tror jag kan hända med många hingstar, har sett det vid fler tillfällen. Man har då fått handbetäcka, och jag tänker inte skriva med vilka hingstar jag har sett detta. Jag undrar om det inte har handlar om person kemi,även om naturen har sin gång när det gäller fortplantning så kan de säkert välja bort ston precis på samma sätt som jag har sett ston bli riktigt elaka och dumma mot hingsten.

Tack för alla svar, vart jätte glad när jag kikade in!
Ja det är verkligen en hel vetenskap...och visst ska man inte stirra sig blind på bedömningar utan även titta på stam, men då lär man vara riktigt insatt i det...vilket jag jobbar på att bli!
Ja Metill verkar ju lämna jätte trevliga avkommer, men han har ju väldigt låga poäng på exteriör och så står han ju väldigt långt bort...eftersom jag bara ska betäcka ett sto i år så vill jag inte åka jätte långt...
Såg att Jarl fra Budardal ska betäcka i Enköping!
Han har ju bevisligen lämnat väldigt fina avkommor men jag vet väldigt lite om deras lynne..nångon som vet?

Senast ändrad:

Både Meitill och Jarl är efter Kolfinnur 1020 frá Kjarnholtum som i sin tur är efter den legendariske Hrafn 802 frá Holtsmula.
Hrafnlynnet är snällt, lättridna avkommor. Kan verka viljelösa men dom har viljan bara man ber om den. Okomplicerade hästar.
Båda har lämnat bra avkommor men Jarl har betydligt fler bedömda avkommor.

Jarl tycker jag mycket om, men han har lämnat lite av varje. Oftast mycket gång men men sämre exteriör. Man bör nog inte lämna ett för grovt sto till honom och framförallt inte ett sto som har grov hals.

De hästar jag har tränat och ridit in efter Jarl har alltid varit lättlärda och lätt töltade. Har haft både fyr och femgångare efter honom. Ibland lite för snälla, lite blyga.

Metill har jag tyvärr bara sett från hans sämsta sida och jag har träfat honom många gånger, stressade uppvisningar, skrikande på tävlingplatsen och ett himla liv i boxen.
Det ända gången jag blev lite imponerat var när Fredrik R. red honom.
Han har ju hur mycket gång som helst men jag tycker inte att man ska behöver rider fram en häst timvis för att den ska hålla sig lung på tävlingsplatsen. Men klart kan ju bero på ryttaren?

Har träffat en del avkommor efter honom och även här blandat. Super snälla med ok gångarter och så de med super gång där lynnet har varit mot det sämre (lite som sin far). Avkommorna verka dock överlag vara mycket lätt töltade.

Han kan säkert vara annorlunda när han bara går och betäcker men jag har inte sett den lugna sidan.

Jarl tycker jag mycket om, men han har lämnat lite av varje. Oftast mycket gång men men sämre exteriör. Man bör nog inte lämna ett för grovt sto till honom och framförallt inte ett sto som har grov hals.

De hästar jag har tränat och ridit in efter Jarl har alltid varit lättlärda och lätt töltade. Har haft både fyr och femgångare efter honom. Ibland lite för snälla, lite blyga.

Metill har jag tyvärr bara sett från hans sämsta sida och jag har träfat honom många gånger, stressade uppvisningar, skrikande på tävlingplatsen och ett himla liv i boxen.
Det ända gången jag blev lite imponerat var när Fredrik R. red honom.
Han har ju hur mycket gång som helst men jag tycker inte att man ska behöver rider fram en häst timvis för att den ska hålla sig lung på tävlingsplatsen. Men klart kan ju bero på ryttaren?

Har träffat en del avkommor efter honom och även här blandat. Super snälla med ok gångarter och så de med super gång där lynnet har varit mot det sämre (lite som sin far). Avkommorna verka dock överlag vara mycket lätt töltade.

Han kan säkert vara annorlunda när han bara går och betäcker men jag har inte sett den lugna sidan.

Vill inte att detta skall bli ngn maktkamp eller dylikt.

Men jag är övertygad om att jag sett och hanterat honom i långt fler situationer än du Valvis. Dessutom är jag en mycket sämre ryttare än dig ochjag har aldrig känns mig rädd eller osäker på honom. Jag har haft honom som ledarhäst på turer och ridit honom massvis i olika situationer. Haft goda vänner som prövat honom. Varit på veterinärklinik, själv höggravid och ledandes Meitill i grimma. Lastat och kört honom till och från olika evenemang. Han är verkligen toksnäll.

Jag har varit med vid två av hans bedömningar. Oftast stod han och somnade i boxen såväl som när han väntade på exteriörbedömningen. Då framvisad av Johan H.

När han stod på betäckning här både red och körde jag honom till och från stohagen flera gånger i veckan. Han hade ston på två olika ställen (pga handbetäckning). Aldrig att det var problem.

Jag skulle verkligen säga att det beror på en specifik ryttare. Meitills ägare red honom på istölten i Göteborg, hur lugnt som helst och absolut utan lång framridning. Johan H har tävlat honom och han sa aldrig något om att han var tvugen att rida fram hästen massvis för att han skulle vara lugn. Två kvinliga danska ryttare har också haft honom och där var det heller inga problem. Ytterligare en kvinlig ryttare i sverige har tävlat honom för länge sedan och där var han också lugn på banan.

Nej att han skulle ha dåligt lynne köper jag INTE! Det stämmer bara inte Valvis. Däremot har han tyvärr fått lära sig på senare tid att man inte kan lita på alla ryttarhänder och det har inget med hästens lynne att göra.

Vill bara förtydliga att jag äger inte hingsten, har aldrig gjort. Den enda kopplingen som finns nu mer är att jag har en avkomma efter Meitill.

/Åsa

Senast ändrad av en moderator:

Har precis som Pocahontas och alv_my samma uppfattning om Hrafn hästarna. Även Flipi från Österåker (e. Hrafn) upplever jag som en trevlig individ. Vi har en två årig unghingst efter honom och han är väldigt vacker och trevlig. Inte hingstig (än så länge i alla fall;)) och mycket lätthanterlig.

Annars måste jag säga att den absolut trevligaste uppfödningen vi har fått (i alla fall rent lynnesmässigt) är efter Forni frá Horni. Även andra som använt honom är väldigt nöjda med sina föl. De är helt enkelt så härligt coola, uppmärksamma och allmänt pigga och glada. Jag funderar helt klart på att använda honom igen i år. Dock kan jag förstå om ni som sett honom sedan han flyttad till Skåne är tveksamma:(. Därtill så är ju både Forni och avkommorna ännu väldigt unga.

Kan verka viljelösa men dom har viljan bara man ber om den.

Det här håller jag fullständigt med om, verkar viljelös men har ack så mycket tryck och kraft bara man ber om det. Precis samma gäller bromsen, lätt och fin i munnen och stannar eller saktar ner bara man ber om det. Ffa så märker jag att vår avkomma frågar om lov i allt han ska göra, han gör inget utan att ha blivit ombedd.

Jag har aldrig sett Meitill skrika och gå an, tvärtom vid flera SM så har stona skrikit efter honom något han inte brydde sig. Jag har själv gått bredvid inte för att leda honom, men som sällskap till den som gjorde det. På långt grimskaft la han sig ner och rullade bland en hel hoper av gormade ston utan att visa stress eller annat intresse för dem.

Jag håller med om att Meitills exteriör inte är så mycket att hurra för, trots det har han exeptionellt hög ridegenskap vilket är konstigt om man ska dra allt efter exteriör. Nu tror jag bestämt att vår avkomma fått långt bättre exteriör än far sin, och ridegenskaperna verkar han även ha fått med sig också. Som sagt jag hade absolut inget emot en till avkomma efter Meitill, vi får se om det kan bli någon gång i framtiden.

Jarl är även en hingst som tilltalar mig, och skulle gärna provat honom också.

Nu skriver jag det jag har upplevt. Nu senast på en visning i Skåne. det var inte mycket kontroll på hästen och ingen rolig syn (ägaren på ryggen). Jag kan bara berätta det jag ser och har varit med om.

Sen är det klart att det kan bero på vem som visa och har hästen, Jag skev ju att jag mest har set de dåliga sidorna. Har själv hanterat honom när jag jobbade hos en av ryttarna som han har varit hos och då var han inte trevlig.

Hur han var innan han kom till denna tränaren vet jag inte.

Tycker dock att han var lugnare och trevlig att se med Fredrik och Malou.

Men inte nu sist med ägaren på ryggen var det inte kul.

Jag berätta ju om mina upplevelser med hingsten, sen få man väl åka och titta på hästen om man vill göra sig en egen uppfattning.

Hästar kan ju ändra sig mycket i betendet beroende på var dom finns och vem det är som träna.

Och igen makt kamp inte.

Jag tycker om hans rörelser och stam. Och han verka ju ger trevliga avkommor för det mesta.

Och igen makt kamp inte.

Jag tycker om hans rörelser och stam. Och han verka ju ger trevliga avkommor för det mesta.

Sen måste man ju komma ihåg att stoet bidrar i allra högst grad till avkommans sätt att föra sig, och jag tror mig ha skrivit det tidigare om inte annat så gör jag det nu. Man kan inte skylla allt på hingsten vad gäller avkommor, stoet bidrar med långt över 60 % som kommer inte enbart genom arv utan även miljö. Det är märkligt i mina ögon, men det diskuteras sällan när det gäller avkommor från olika hingstar bara att en avkomma har blivit si eller så. Det vill man många gånger skylla hingsten för, men är det verkligen hela sanningen? Hingstar påstås lämna eksemavkommor, men hur står det till på stoets sida? En hingst påstås lämna avkommor som är svårridna, men hur står det till med stoet? Ja ägaren som inte kräver något av sin häst anser säkert att stoet är en underbar ridhäst, men sen kommer kraven och det visar sig att stoet är allt annat än lätt riden.:eek::crazy:

Liknande trådar

F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 920
Senast: tina_sj
·
Avel Sitter här och lurar på lite olika tankar om att avel. Jag säger inte att det jag tänker är rätt på något sätt utan mer egna funderingar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
16 677
Senast: Estivuz
·
Avel Jag ber om ursäkt i förväg för ett långt inlägg, och hoppas att nån orkar läsa det ändå. Det finns många diskussioner om vad som ska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
11 147
Senast: Derring-Do
·
L
Islandshäst Snart är det dags för det där svåra valet, kanske kan vi här på buke inspirera varandra lite med hingst tips! Berätta om era ston och...
2
Svar
26
· Visningar
2 840
Senast: Pempia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V