Hingst som lämnar gula avkommor??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Schasa
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hingst som lämnar gula avkommor??

Det som en gång i tiden kallades bork (gulbrun) kan cremellohäst ge med brun. Både den färgen och isabell är s.k albinofärger vilket innebär att om man ska få den på en avkomma till sitt bruna sto MÅSTE hingsten bära albinoanlag som syns (isabell, bork) och då helst i dubbel uppsättning=cremello. Bork och isabell ska inte blandas ihop med s.k vildfärger, dvs black (ex.fjording). En blck bär INTE albinoanlag även om den är gul i pälsen.

Det som en gång i tiden kallades bork (gulbrun) kan cremellohäst ge med brun. Både den färgen och isabell är s.k albinofärger vilket innebär att om man ska få den på en avkomma till sitt bruna sto MÅSTE hingsten bära albinoanlag som syns (isabell, bork) och då helst i dubbel uppsättning=cremello. Bork och isabell ska inte blandas ihop med s.k vildfärger, dvs black (ex.fjording). En blck bär INTE albinoanlag även om den är gul i pälsen.

Kolla fakta!!!!!!!!!!!!!! Albinism finns inte hos häst.

Okey! Så jag kan bara få en riktigt ljus guling med mitt fux sto då?
Så om jag vill ha en gul med mörkare man och svans :love: måste jag då ha ett brunt sto?

Okey! Så jag kan bara få en riktigt ljus guling med mitt fux sto då?
Så om jag vill ha en gul med mörkare man och svans :love: måste jag då ha ett brunt sto?

Nej, men för att vara säker på att få en gulbrun häst måste du betäcka med en dubbelgul som är homozygot brun, dvs en dubbelgul med brun grundfärg i botten som saknar fuxanlag.

Betäcker du med en dubbelgul med fux i botten så blir det isabell.

Betäcker du med en dubbelgul med brunt i botten kan det bli isabell eller gulbrun beroende på om hingsten har ett fuxanlag eller inte.

Arro Bell lämnar väl gula har jag för mig?
Om han nu fortfarande är i avel.

Man kanske borde börja kalla isabell för gulfux istället, så blir det mer konsekvent. Gulsvart, gulbrun och gulfux. Perfekt. :D

Appappapp, nu är du ute och cyklar!
1# Albinofärger finns det inget som heter, som dobbis skriver så finns inte ens albino hos häst.
2# Det som förut kallades albino är de blåögda gräddvita dvs de med dubbla anlag tex cremello
3# Gulanlag syns alltid annars finns det inte i hästens genuppsättning.
4# En dubbelgul är inte alltid en cremello, det kan även vara en perlino eller en smokey cream beroende på dens grundfärg dvs brun, fux eller svart.

Hingsten Quickstar tänker på bör vara Blue Perl,Halvblodshingst i DK,tävlad tom MSV (än så länge) finns på fryst,han är stor runt 170cm +,även GK i ZfDP.

Dock i Palomino stamboken och inte ridhäst stamboken (som tex MM är)
(han finns väl tillgänglig på naturlig betäckning också?)

Arro Bell lämnar väl gula har jag för mig?
Om han nu fortfarande är i avel.
Jag tror att han är i avel, har för mig jag såg att han löste licens för 2009 men är inte säker.
Han lämnar 50% gult eftersom han har ett gult anlag.

Man kanske borde börja kalla isabell för gulfux istället, så blir det mer konsekvent. Gulsvart, gulbrun och gulfux. Perfekt.

:idea:

Fashionistan;

Om du betäcker ditt fux sto med en perlino så har du chans på en gulbrun.
Har dock hingsten inget fuxanlag alls så kan du omöjligt få en isabell utan en gulbrun eller en gulsvart-
Eftersom en cremello är en fux så kan du inte få nåt annat än en fux.

Du verkar ha koll på detta med färger! Får jag fråga en sak?

Mitt sto är brunt (enligt passet "bara brun men hon är rätt mörk), hennes pappa är brun (sedan bruna/mörbruna i minst 4 generationer bakom honom).
Mitt stos morfar var mörkbrun (brunt i minst 3 generationer), stoets mamma var skimmel (svart grundfärg)- bakom henne finns skimmel (enligt uppgift gråskimmel) samt brunt så långt jag kan se.

Lite rörigt skrivet men det jag vill få fram är att jag inte kan hitta någon fux så långt ögat kan se! Spelar det någon gällande färgnedärvning? Säg att jag skulle vilja få fram en mörk palomino, vad betäcker jag med då? Perlino?

Du verkar ha koll på detta med färger! Får jag fråga en sak?

Mitt sto är brunt (enligt passet "bara brun men hon är rätt mörk), hennes pappa är brun (sedan bruna/mörbruna i minst 4 generationer bakom honom).
Mitt stos morfar var mörkbrun (brunt i minst 3 generationer), stoets mamma var skimmel (svart grundfärg)- bakom henne finns skimmel (enligt uppgift gråskimmel) samt brunt så långt jag kan se.

Lite rörigt skrivet men det jag vill få fram är att jag inte kan hitta någon fux så långt ögat kan se! Spelar det någon gällande färgnedärvning? Säg att jag skulle vilja få fram en mörk palomino, vad betäcker jag med då? Perlino?
Det finns en tråd om färgnedärvning, ställ frågan där i stället!

En perlino är en brun häst och den kan bära både svart och fuxgen, liksom ditt sto. Allra störst chans till palomino får du därför genom att korsa med cremello, eftersom det är en fux och således inte bär på svart anlag.

Nu är jag inte QuickStar, men...

1. Även om du inte hittar någon fux så långt ögat kan nå i stammen så KAN det finnas ett fuxanlag i din häst. Fuxanlaget kan vandra dolt i många generationer för att sedan poppa upp. Däremot hur TROLIGT det är, det får någon annan (QuickStar? :D ) svara på.

2. För att ditt sto ska kunna lämna en "palomino" (isabell är den svenska benämningen) MÅSTE hon ha ett fuxanlag. Har hon inget fuxanlag kan du inte få en isabell vad du än betäcker med.

3. Även om ditt sto har ett fuxanlag så finns det ingen färg du kan betäcka med för att GARANTERA att du får en isabell.

4. För högsta möjliga chans till en isabell, så ska du inte betäcka med en perlino (som är en dubbelgul brun) utan en cremello (en dubbelgul fux).

En isabell är en fux med ett gulanlag. För att hästen ska bli fux måste den få ett anlag från mamma och ett från pappa. Får den bara ett anlag - från mamma eller pappa, men INTE från båda - blir det inte en fux. För att fuxen ska bli en isabell måste den också få ett gulanlag, från mamma eller pappa. En cremello lämnar alltid ett fuxanlag och ett gulanlag, medan en perlino alltid lämnar ett gulanlag men inte alltid ett fuxanlag.

Hänger du med? :D

Även till bright_sara:

Suck...enda gången jag vill ha fuxanlag då....... Märks det att fux inte är min absoluta favoritfärg :D

Alltså....detta med anlag hit och dubbelanlag dit är rena grekiskan för mig ;) Jag är mycket tacksam för att ni som kan det finns här!!!!

En liten fråga till - vilka cremello hingstar finns att tillgå i Sverige (helst halvblod). Inte så många kan jag tänka mig..... Att sedan hitta en som matchar stoet blir nog ännu svårare.....

Jag har en "softspot" för Morgan men tror inte att Soda betäcker utanför rasen....

För att bara göra en snabb förklaring och sedan hänvisa till vidare frågor i färg-tråden.

En gul häst är alltid en annan färg i botten, dvs en grund färg, cream genen (gulanlaget, C ) bleker grundfärgen.

Inget gult anlag Fux/brun/svart = grundfärger.
Ett gult anlag ger isabell/gulbrun/gulsvart.

Dubbla anlag ger alltid en gräddvit häst med blå ögon, det är mycket svårt att se med blotta ögat vilket grundfärg hästen egentligen har. En fux heter alltså cremello, en brun är en perlino och en svart är en smokey cream.
På svenska heter alla "blåögd gräddvit" vilket blir ännu mer förvirrande.

Så rent krasst så får man utgå från den grundläggande färggenetiken först, dvs brunt, rött och svart :)

Mig veterligen finns det ingen "godkänd" halvblodhingst som är perlino ens, än mindre homozygot..

Senast ändrad:

Hmmm, märkligt att det har försvunnit för när jag var i USA och jobbade på ett palominostuteri fanns det...

Nej det finns inte och har aldrig funnits!!!!!

Däremot har man felaktigt trott det i många år. Men det är alltså konstaterat att det inte är albinism.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972
Avel Leker lite med tanken att låna magen av ett sto jag är väldigt förtjust i, men då jag själv är liten vill jag att avkomman absolut inte...
Svar
8
· Visningar
1 354
Senast: Gimlan
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 665
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 960
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka