Hingst som lämnar gula avkommor??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Schasa
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hingst som lämnar gula avkommor??

Hmmm, märkligt att det har försvunnit för när jag var i USA och jobbade på ett palominostuteri fanns det...
Det är INTE albinism!
Gulanlaget är ett anlag som bleker färgen i hårstråna, det har inget med albinism, att göra.
Albinism innebär total avsaknad av färgpigment. OM man tittar på en skäck som är dubbelgul så ser man stor skillnad i färgen på både hud och päls och då inser man att det dubbelgula inte alls är albinism!
Googla efter bilder på "cremello tobiano" så hittar du ett antal sådana.

Hade det varit albino så hade det inte funnits några sådana färgskiftningar.

Ja det är sant, hade varit underbart med ett gult sto med svart man o svans! :love:

Fast kan även tänka mig en häst som går i gulbrunt eller är helt creme! :d

Föresten, va kallas färgen när hästen är svart med röd man & svans? Som Fjalar i Bröderna Lejonhjärta? :d:d:d

Den är troligen "leverfux" med ljusare man och svans.
Lynpicwow.jpg

Ja det är sant, hade varit underbart med ett gult sto med svart man o svans! :love:

Fast kan även tänka mig en häst som går i gulbrunt eller är helt creme! :d

Föresten, va kallas färgen när hästen är svart med röd man & svans? Som Fjalar i Bröderna Lejonhjärta? :d:d:d

Ett gult sto med svart man och svans ÄR gulbrun.. ;)
Däremot finns det allt från just gula till de som är knappt gula alls utan mer bruna.

Tex;

Kan passera som vanlig (tråk)brun ;)

*kl*
DSC_0103.JPG

Gulbrun men inte vanlig brun i grundfärg utan hade varit mörkbrun om han inte haft en creme-gen, precis som hästen ovan.
De som ser jättegula ut är de hästar som skulle varit ljusbruna om de inte hade sin creme-gen. Något att tänka på om ni vill avla för färgens skull.

Hade det inte varit för välryckt man och avsaknad av vit kota vänster kota så kunde det nästan ha varit min diskret gulbruna (dock aningen ljusare och har rakare kors ) ;).
Vad är det för sto?
/U

Menar du att min häst har väl rykt man? :o ;) tack! :bow:

Det är ett halvsyskon till din! ;)
Min är också e: Bernstein

Menar du att min häst har väl rykt man? :o ;) tack! :bow:

Det är ett halvsyskon till din! ;)
Min är också e: Bernstein

OK, det förklarar ju att det finns vissa likheter :).
Min har vildvuxen man, det är ju praktiskt och skyddar, men jag kan ju tycka att det ser trevligt ut med välansad man.. Men så länge inte ens ridhästen har det så.. ;)
/U

En bra sak med den gula färgen är ju iaf att om anlaget finns kan man få en riktigt gul avkomma även om stoet/hingsten är mörk. Min dam som är dotter till quickstars sto är e brun häst och ser ut så här:

Ibbanuppstlld0908.jpg

Leverfuxen har en otroligt vacker färg!

Senast ändrad:

En bra sak med den gula färgen är ju iaf att om anlaget finns kan man få en riktigt gul avkomma även om stoet/hingsten är mörk. Min dam som är dotter till quickstars sto är e brun häst och ser ut så här:

Ibbanuppstlld0908.jpg

ÅH så ska hon se ut! (Mitt gulingsto :d) :bow::bow:

Ja, speciellt när hästen är riktigt svart och manen eldröd! :love:

Om jag nu inte får en dubbelgul i Juni så har jag beställt en kopia av din!

Får väl dock se vad Mamma Mu säger om saken... Hon hälsar nog till dotter sin iaf!
Kul att se en ny bild - hon är väl 3 nästa år?

Ja, speciellt när hästen är riktigt svart och manen eldröd! :love:

Den färgen finns inte, vad jag vet. Det jag kunde tänka mig skulle komma närmast är en svart häst med solblekt man och svans, så kan manen få lite röda toner.

En leverfux är en leverbrun fux med ljus man och svans. Såhär:

23-92-5057.jpg

Senast ändrad:

Fast nu diskuterade vi Fjalar i Bröderna Lejonhjärta! Han är nästan kolsvart med röd man och svans! :)

Leverfuxar kan ju se svarta ut och Fashionistan går på fenotyp och inte genotyp. På engelska finns ju benämningen black chestnut, såsom hästen nedan:
merwinsallabreeze.jpg

Han är fux, hur lite man än vill tro det.

Hästen nedan är inte samma som jag visat tidigare - dock ljusnade hans päls ju äldre han blev så nu ser han ut som en vanlig fux.
choice_of_life.jpg

Men du svarade ju på salasolens inlägg, och h*n skrev:

Varpå du svarade:

Ja, speciellt när hästen är riktigt svart och manen eldröd!

Så ser sällan svettfuxar ut, de flesta jag har sett ser ut som på bilden jag klippte in.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972
Avel Leker lite med tanken att låna magen av ett sto jag är väldigt förtjust i, men då jag själv är liten vill jag att avkomman absolut inte...
Svar
8
· Visningar
1 354
Senast: Gimlan
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 665
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 960
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring