Hingst-hjälp till mitt sto sökes

Sv: Hingst-hjälp till mitt sto sökes

Fast vi har väl nästintill bara diskuterat välprövade och meriterade hingstar i tråden..

Cairo blev tycker jag mycket orättvist nersänkt, han är ju mycket välmeriterad med en "säker" och välkänd stam.

Nackdelen med Cairo är ju att han varit utomlands länge och därmed inte är så välkänd i Sverige och nu dessutom sänkt och ger grå papper. Kanske svårt att sälja avkomman?

Jag håller kvar min röst på Looping!!

Tror också att priset och lättsåldheten är större/högre på en avkomma med gröna papper.

Chess 880? Samma mamma som Feliciano, Felicia e Utrillo. Chess pappa är Cortez. Hittar just nu inte var han kostar men det är ju inte så svårt att ta reda på

Jag tycker hemskt mkt om Irco Marco blodet och får du ett sto så,tycker jag, att du har en mkt intressant kom att fortsätta på om du kanske tom skulle våga dig på lite linjeavel i framtiden.
Avkomman ska säljas oavsett vilket kön det blir. Får jag inte sålt avkomman som föl behåller jag den så jag kan sälja den som grundutbildad och tävlad 4-åring istället.

Var Lasandos helt utesluten?? (Kanske var i annan tråd jag föreslog honom kom jag på.)
Han hade 3 avkommor med i breeders i okt.
Året innan vann en av hans avkommor breeders.
Han har dessutom 10 på typ o 10 på hhb.
Han är dessutom den enda verksamma hingsten e Landlord i Sverige. Så snygg är han o snäll. Såg honom på öppet hus på markebäck -07. Sen har jag iofs träffat honom flertalet ggr i stallet när jag varit på Markebäck.
Vet inte hur långt du har till Markebäck,Askersund?
De har öppet hus i vår igen. Förra året var det den 18e april.

Nej, Chess gillar jag inte av den anledningen att tittar man på annonser med hästar e Chess så kostar de mellan 40.000-60.000:- som tävlade vuxna hästar. Då betalar man inte något vettigt pris alls för ett föl om man kan köpa en 5-åring som är tävlad och utbildad såpass för 50.000:-.

Var Lasandos helt utesluten??
Lasandos är inte alls helt utesluten, men jag är tveksam till att det står att han lämnar ädla avkommor. Mitt sto kommer att ge ädelt om jag tror mig veta någonting, så jag vill helst ha en hingst som inte ger speciell lätta avkommor. Annars får vi ju en superlätt avkomma och det vill vi ju inte. Avkomman ska inte se ut som ett fullblod!

Haha...Landlord som är känd för grova avkommor.
Men kanske inte hans son.
Men jag har sett flera avkommor till Lasandos som inte varit speciellt ädla eller lätta.

Jag har mig veterligen inte sett en Lasandos-avkomma alls, men står det så på deras hemsida bör man väl tro på dem?

Valet står fortfarande mellan Niklas, Looping och Cairo. Synd bara att Cairo sänkts, men får jag en hingstunge spelar det ju ingen roll egentligen. Den ska ju kastreras och användas till ridning, då den inte avlas på = grå papper spelar ingen roll. Värre är det om man får ett stoföl. Men V betyder väl väntehingst? Väntar de och ser om han får fler avkommor eller vad innebär väntehingst?

Med väntehingst menas att han inte ska verka i avel i avvaktan på resultat på de avkommor som redan finns. Att de ska hinna bli tillräckligt gamla o hinna visas.
Jag vet inte V hingst som fått tillbaka sitt betäckningstillstånd.

Ps. Har du sett någon hemsida som saluför sin hingst med "han ger grova tunga avkommor"??
Allt går att sälja med mördande reklam o hingstägare har en tendens till att försköna mycket....menar nu inte specifikt Markebäck.
Eftersom idealmålet just nu är högställda individer åt det ädlare o lättare hålletså är det nog få hingstägare som skulle skriva som jag skrev ovan. Men Lasandos är ju inte speciellt grov själv så han kan mycket väl lämna det....det vet jag inte.Ds

Kom just på en hingst till som kanske är värd att kika närmre på.... A-dur.

Jag har faktiskt kollat på A-Dur men jag tycker att han blir för dyr såhär första gången stoet ska betäckas. Men vid ett senare tillfälle är han aktuell....om det visar sig att stoet är någonting att avla på.

Landlord är väl knappast känd för sina grova avkommor? De jag har sett har alla varit lätta och ädla. Både han och sonen Lasandos anses som förädlare.

Däremed inte sagt att Lasandos inte är ett bra val till xx-sto, men man får kanske vara beredd på att det blir en riktigt lätt häst.

Både Landlord och Lasandos har drygt 56% xx i 6e led.

Landlord har ett typ-Blup på 129, Lasandos på 119.

Håller med dig helt o fullt.
Båda var/är snygga.
Men kanske betäckte Landlord fler ston av den äldre modellen o därför fick en del grova avkommor??
Tycker iaf att Lasandos är ett bra val...men i detta fallet skulle jag ta Looping.

Ja, du har nog rätt!

Vill jag sälja avkomman så är det Looping som är the up and coming liksom. Fast Niklas är lite ovanlig och jag tror att många hade gillat den kombinationen också. Jag är sugen på Cairo eftersom han gjort så bra ifrån sig och nu är så billig dessutom. Det är ju värt att chansa. Speciellt om det blir så att avkomman behålls, vilket inte är planerat, men mycket väl kan hända om jag gillar det jag ser.

Har du alls funderat på Nobel då? Kostade 2000 kr i språng och 6000 kr i levande föl i fjol.
Kanonfin individ som verkligen är allsidig. Bör passa fint med fullblod. :)

Ja, Looping drar nog en del spekulanter (iaf mig om det blir ett sto... ;)), borde bli en lättsåld avkomma. Cairo kan gå hem, men mer tveksam med tanke på att han är en V-hingst. Niklas, ja... Som sagt, han är ju lite ovanlig, och det är ju både positivt och negativt ur försäljningssynpunkt... Finns ju risk att folk inte reflekterar över hur bra pappa fölet egentligen har (med tanke på att det är "inne"-hingstarna som profileras bäst som har en förmåga att dra till sig spekulanter, trots att det finns överflöd av avkommor till dessa hingstar...

Fast en tävlingsryttare skiter nog lite i att Cairo är V. Sen är det svårt att välja mellan Niklas och Looping tycker jag. Men Looping kommer kanske att få mer spekulanter, dock kommer det även att finnas mycket fler Loopingavkommor till salu.

Tyvärr finns det så lite info om Looping ute på nätet, vilket gör mig lite sur. Varför funkar inte deras sida? Jag vet ju inte ens vart i landet han står, vad han precis kostar, vem som äger honom etc!

Senast ändrad:

I och med att jag inte ska behålla avkomman vill jag ha en populär stam på hingsten. Jag har då heller ingen preferens till vad avkomman ska ha för egentlig inriktning skrev:
OK!
Ett tipps iom att ditt sto är fullblod och reggad som race häst och att du egentligen inte bryr dig om vad det blir för häst utan att du vill ha en ok stam på den iaf godkända papper... varför inte en Am quarter?? då reggar du avkomman i aqha tror jag, värt att kolla... och det är en otroligt tålig och allsidig ras dessutom om du nu är intressserad av fälttävlan så har du mycket styrka och smidighet att se framemot.

Liknande trådar

Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 637
Senast: Jealle
·
Avel Har nu bestämt mig att betäcka mitt ena sto. Vill gärna ha lite tips om hingst. Hon är snyggt sto ser nästan ut som en hingst...
Svar
9
· Visningar
1 718
Avel Sitter och kikar hingst till mitt sto e: landlord- Landgraf 1 ue: marco Mitras- Irco Marco. Mödrenet är linje avlat på Irco Marco och...
Svar
13
· Visningar
3 064
Senast: sun69shine
·
Avel Jag har noll och ingen erfarenhet av avel och har en liten fundering. Jag har för mig att jag hört att det är en skröna att man inte...
Svar
4
· Visningar
1 079
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama