Hingst-hjälp till mitt sto sökes

Sv: Hingst-hjälp till mitt sto sökes

Men vill du ha den wow upplevelsen från ett kort??
Ja. :angel:

Ta en sväng till Szkopul på en gång.
JAAAA!! :bow: Det är såhär det ska se ut!!
szkhemhopp.jpg

szkopuljump.jpg

Med sådana här avkommor:
sszkopinablitzkrieg.jpg

sszkopsmountainflight.jpg

Men hur går det att sälja avkommor efter honom på den svenska marknaden? Polskt blod står väl inte speciellt högt i kurs här. :crazy:

Jag förstår precis vad du menar med WOW-känsla, letar oxå efter det nu:angel:
Du har fått många tips i denna tråd men jag måste få ge några tips som jag tror på...

Jag valde Lasandos till mitt fbl-sto i fjol och resultatet är riktigt bra, fick en otroligt högrest fölunge med bra gång och vackert huvud, och av mkt bra sporthästtyp. Lasandos är väldigt prisvärd om ekonomin är lite sådär. Dock vill jag variera mig med hingstarna så
i år är stoet dräktigt med Sheraton, som gav mig just en WOW-känsla+ att jag gillar hans stam.

Några hingstar i år som fått mig intresserad (till mitt sto alltså) är bl a Ludwigs Champion och Balougraph, men ska jag ta en mer beprövad hingst är Lambourghini ett alternativ, som tur är finns ju många hingstar att välja på när man har ett fulbblod, rent stammässigt.

När jag tog den här bilden för ett år sedan var han 21 år gammal och hänger därför i knäna, men visst är han snygg!

Szkopul6.jpg

Oj, vad konstigt, jag ser alla.

Hur som helst. Hur är hans avkommor att sälja? Jag antar att polskt blod inte står högt i kurs i konservativa Sverige?

I rätt kretsar så tror jag absolut att avkommor efter bra ston vore säljbara.
Men en del kanske inte "har hört talas om honom" och kanske inte ringer på en annons pga det - de vill ju oftast bara ha QE och cardentoungar:angel:

Ja det var konstigt. Brukar aldrig ha problem att se bilder...kanske skyddet som inte släpper igenom dem.??
Tror att inom hoppkretsar vet man vem Szkopul är men kanske inte vanliga svenssons. O är det hoppryttare brukar de vilja ha ett superstarkt meriterat möderne på sina.

Du vet att du kan gå in på ASVHs söksida va? Där kan du gå in på hingsten o se alla hans avkommor...o se hur många placeringar var o en har i de olika disiplinerna o i vilken nivå.
Tex Looping....
http://www.blup.se/horses/5066-looping
Där är hans avkommor listade o du kan gå in på varje o se vilka resultat de har i 3 års o kvalitets o sen ev tävlingsresultat mm mm
Bara ett tips...

Min erfarenhet är att de som är kunniga värderar hans avkommor högt och anser att han är underskattad. Den vanliga ryttaren känner kanske inte till honom, men de känner oftast bara till QE och Cardento och andra kändisar.

Du vet att du kan gå in på ASVHs söksida va? Där kan du gå in på hingsten o se alla hans avkommor...o se hur många placeringar var o en har i de olika disiplinerna o i vilken nivå.
Japp, jag har alltid blup uppe ifall jag hittar någon vettig hingst så jag kan gå in och kika. ;)

Min erfarenhet är att de som är kunniga värderar hans avkommor högt och anser att han är underskattad. Den vanliga ryttaren känner kanske inte till honom, men de känner oftast bara till QE och Cardento och andra kändisar.
Då får man ju fråga sig vem som köper avkomman mitt sto producerar? Blir det en hingst är det ju ingen som håller på med avel i alla fall. Ett sto kan möjligtvis säljas till avel, men då mitt sto har dåligt med meriteringar i hoppning, dressyr eller fälttävlan är ju inte fölet speciellt eftertraktat.

Hej! eftersom du har ett oprövat fullblodsto i tanke för avel att sälja avkomman så undrar jag följande
1. Vilket pris förväntar du dig att få för avkomman?
2. Vilka pengar vill du lägga ut för Betäckning, dvs stationsavgift, dr avgift, lev. föl avgift etc, vilka kostnader vill du lägga på detta föl?
3. Om du väljer att betäcka ditt sto med en medioker hingst, typ Cairo som jag läst i någon tråd, då tror jag oxå att du måste förvänta dig en "medioker" inkomst på fölet...
Att betäcka med redan beprövade hingstar som bevisat sin förärvning känns mkt säkrare för mig...Nu vet jag inte till vilket pris du förväntar dig att sälja din avkomma för, men efter att läst dina trådar/inlägg så tror jag att du vill prestationaavla och få lite bättre bet än gemene man för din avkomma? Cardento avkommor är fortfarande attraktiva på marknaden, Jag får förfrågan varje månad av många S-Klass ryttare om jag vet några för den Internationella Marknaden...Gillar själv Cardento, Har sett MÅNGA väldigt FINA AVKOMMOR efter denna hingst.

Du får svar på det mesta av dina frågor i första inlägget jag skrev.

Jag vill helst inte betala mer än 10.000:- i betäckningsavgifter, eftersom det är stoets första betäckning och jag inte har en aning om hur hon nedärver sig alls. Jag behöver ingen större vinst på fölet, men lite pengar hoppas jag på att tjäna i alla fall. Sen är det ju omöjligt att säga vilket pris man ska sätta på en avkomma innan den har kommit ut, vad som helst kan ju hända innan dess. Dessutom vill man ju gärna se hur fölet ser ut, hur det rör sig, vad för slags temperament det har etc innan man sätter en prislapp.

Cardento blir för dyr så han går bort pga det. Det är stoets första föl och går hennes avelskarriär som den ska kommer det komma massor med tillfällen att välja lite dyrare hingstar. Jag har betäckt ston med dyra hingstar förr, så det är inte min ekonomi det hänger på i första hand, utan att jag faktiskt inte vill spendera pengar på det när jag inte vet hur det kommer att bli.

Jag tycker Cathageno 1064 är otroligt snygg. Det verkar dock som att han bara ska tävlas i år..ngn som vet?

San Brasil:d är åter i avel i år

Känns lite bak o fram för mig.
Skulle hellre då lägga en förärvningssäker hingst på stoet när man inte vet hennes nedärvning. Dessutom skulle det gärna få kosta 5000:- till i själva betäckningskostnaden för att få största chansen till en attraktiv avkomma.
Avkomman kostar sen lika att föda upp oavsett tillverkningskostnad.
MEN....den "billigare" avkomman kan man sen kanske inte bli av med lika snabbt o då har de där 5000:- tickat iväg fort.
Tar du en eftertraktad hingst så ökar chanserna att fölungen är såld innan avvänjningen.

MEN jag måste också få säga att jag själv gjort samma sak....:smirk:
Jag försökte betäcka mitt sto en hel sommar med en dyr hingst o det tog inte, så året efter så chansade jag med bruksprovsvinnaren.(Han var billig o het)Jag visste ju inte om stoet kunde bli dräktig över huvudtaget. Det tog direkt.

Funderar lite..din budget, är det sas hela köret, både betäckning och fölavgift?

Kom själv upp i 8500kr inkl stat. avg. och moms men exl föl då jag överslagsräknade på en av mina kandidater:(.
Börjar förstå att det är en dyr chansning men..
( Räknar då med sewmin på tre brunster ggr två-tre doser..)

Har ju precis som du ett oprövat sto från galoppen, har iof tänkt behålla avkomman och troligtvis sälja stoet då jag 2009 har en tre-åring att jobba igång och hinner inte med fullblodet.
Sedan tycker jag personligen att "unghästresan"-0-3-4år är väldigt rolig om man har en trevlig individ..
Det är ett funderande och ältande detta med att hitta lämplig hingst.
Jag försöker också få mitt hjärta och hjärna att samsas..:smirk:

Sedan tycker jag personligen att "unghästresan"-0-3-4år är väldigt rolig om man har en trevlig individ..
Ja, det gör jag också. Jag är inte en tillräckligt bra ryttare för att rida välutbildade GP-hästar, dessutom har jag inte tålamodet att sitta och finslipa hela tiden. Men jag är bra på unghästar! Rida in och till är roligt, för då ser man hur det händer saker hela tiden. :)

Detta blir första gången jag säljer någonting som föl, jag har alltid annars behållit avkommorna till inridna 3-åringar i alla fall. Helst sparar jag dem och tävlar med de som 4-åringar innan jag säljer dem. Men livet ser inte likadant ut numera, så vill jag avla så är det såhär det får bli. Avkommorna får säljas, i alla fall tills vi flyttar till en egen gård, då har man mer valmöjligheter.

Oj, vad konstigt, jag ser alla.

Hur som helst. Hur är hans avkommor att sälja? Jag antar att polskt blod inte står högt i kurs i konservativa Sverige?

Fast skrev du inte i början, när du funderade på Cairo, att stammen inte spelar nån roll eftersom du vill sälja till tävlingsryttare? Och sen funderade du på quarter, eftersom det kunde ge bra betalt?:confused:

Vad är ditt avelsmål egentligen? Det låter mest som att det är att tjäna så mycket pengar som möjligt på avkomman, inget fel i det, men då är det ju meningslöst att resonera utifrån wow-känsla och vad som passar stoet. Kolla lite säljannonser istället eller ring till några handelsstall och hör vad som säljer bäst i kombination med fullblod, och så tar du det? Oavsett ras. Min gissning är att det som lockar tävlingsryttare mest (som kan tänkas vilja betala lite) är välkända tävlingshästar, för det är de som folk känner igen. Så ett enkelt sätt är ju helt enkelt att kolla vilken välkänd tävlingshäst som har lägst språngavgift, för att maximera vinsten.

Du ska ju inte ha hästen själv, det spelar ingen roll hur den blir (gissar jag, om du väljer mellan quarter och halvblod), bara du kan tjäna pengar på den - då är väl din privata wow-känsla helt ointressant, såvida den inte är identitisk med penningsstinna köpares?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 637
Senast: Jealle
·
Avel Har nu bestämt mig att betäcka mitt ena sto. Vill gärna ha lite tips om hingst. Hon är snyggt sto ser nästan ut som en hingst...
Svar
9
· Visningar
1 718
Avel Sitter och kikar hingst till mitt sto e: landlord- Landgraf 1 ue: marco Mitras- Irco Marco. Mödrenet är linje avlat på Irco Marco och...
Svar
13
· Visningar
3 064
Senast: sun69shine
·
Avel Jag har noll och ingen erfarenhet av avel och har en liten fundering. Jag har för mig att jag hört att det är en skröna att man inte...
Svar
4
· Visningar
1 079
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama