Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hon har vunnit eller varit placerad i alla race hon ställt upp i, så visst har hon meriteringar i någon disciplin själv.Hingsten kan i detta fall vara avgörande för hur stor förtjänst det blir vid försäljning eftersom stoet inte är meriterat i någon disciplin själv.
Någon quarteravkomma blir det inte, om jag inte får en beställning på det, men det tvivlar jag på att jag får. Jag resonerar som så att huvudplanen är att avkomman skall säljas, men jag måste också ha en plan B ifall avkomman inte säljs av en eller annan anledning. Dessutom vill jag inte spendera över en viss summa, eftersom jag inte ens vet om hon tar sig. Kalla mig snål, men jag vill inte kasta pengarna i sjön om hon inte tar sig. Det är alltid en risk med avel, och därför vill jag såhär första gången inte spendera mer pengar än jag vet att jag kommer att få igen om det vill sig illa.Vad är ditt avelsmål egentligen? Det låter mest som att det är att tjäna så mycket pengar som möjligt på avkomman, inget fel i det, men då är det ju meningslöst att resonera utifrån wow-känsla och vad som passar stoet.
Jag har flera förslag om du är intresserad?
Nej, jag tar absolut inte illa upp.Hänger jag på, med att få tips. Om du inte tar illa upp Ramona.
Någon quarteravkomma blir det inte, om jag inte får en beställning på det, men det tvivlar jag på att jag får. Jag resonerar som så att huvudplanen är att avkomman skall säljas, men jag måste också ha en plan B ifall avkomman inte säljs av en eller annan anledning. Dessutom vill jag inte spendera över en viss summa, eftersom jag inte ens vet om hon tar sig. Kalla mig snål, men jag vill inte kasta pengarna i sjön om hon inte tar sig. Det är alltid en risk med avel, och därför vill jag såhär första gången inte spendera mer pengar än jag vet att jag kommer att få igen om det vill sig illa.
Planen är att betäcka med en hingst som kompletterar mitt sto så att de bästa förutsättningarna skapas för avkomman, samtidigt som hingsten är någorlunda känd och populär och avkomman säljs. Men i den planen så måste jag tänka att om jag måste spara avkomman så vill jag ha någonting som är värt att sälja som inriden/tävlad. Hur ska jag sälja en häst jag inte kan snacka för? Jag vill ju vara stolt över de avkommorna jag föder upp.
Att välja en poppishingst för att kränga av avkomman är inte alls hur jag tänker. Jag vill avla fram hästar jag själv vill ha i stallet!
Att hävda att det inte spelar någon roll vad jag tycker, så länge köparna gillar fölet kan jag inte förstå syftet med. Avel är ju lite mer långsiktigt än så och dessutom är det ju en investering jag gör i mitt sto om jag väljer en hingst som jag tror matchar mitt sto, istället för att välja den hingst vars avkommor säljer bäst just nu. Att mitt sto får avkommor som gör bra ifrån sig på årgångstesterna är värt fler tusenlappar i längden, än att jag kränger en avkomma 2009 för ett bra pris. Mitt sto är 5 år gammal, hon kommer om några år att ha egna meriter, och förhoppningsvis avkommor med egna meriter, vilket gör att mitt stos avkommor kommer att vara mer värda. Så att välja en poppishingst som kanske inte matchar mitt sto, enbart för att tjäna pengar på det är oerhört kortsiktigt tänkt och det vinner jag knappast någonting på i längden. I längden handlar det om att få sitt sto premerat upp i graderna så att man kan plocka ut de riktiga pengarna med topphingstarna på kontinenten.
Jag har tjänat pengar på hästar sedan jag var i tonåren, det är bland det enda jag är bra på i livet. Jag har avlat föl som toppat priserna på elit-auktionerna i Tyskland, så börja inte snacka om att jag inte vet vad jag snackar om eller vet hur jag bäst tjänar pengar på mina avkommor. Det jag ville med denna tråden var att ha tips på svenska hingstar, eftersom jag är extremt okunnig på just den fronten. Jag har tagit 10 steg tillbaka i "mitt" avelsarbete, och för mig är det absolut en förlust, men det handlar om att antingen gilla läget och göra det jag älskar att göra.....eller att inte avla alls. Jag har inte tid med ridhästar som måste hållas igång, men jag har tid med ett avelssto. Så för att få min dos av hästar så har jag valt att göra såhär just nu. Om några år när jag har andra förutsättningar så ser min avel annorlunda ut.
Det står faktiskt i första inlägget vad jag är ute efter.Det är faktiskt inte helt lätt att förstå vad det är du är ute efter.
Vilken disciplin vill du avla för? Western? Hoppning? Dressyr? Fälttävlan?
På första sidan i inlägg #9 har jag skrivit:En hingst som passar stoet? Svårt att säga, eftersom den enda info du lämnat om henne är att hon är ett fullblod som gjort bra resultat på galoppbanan.
I inlägg #113 har jag skrivit:En hingst som ger en lönsam avkomma i förhållande till språngavgift? Fast du vet ju redan allt om hur man tjänar pengar på hästar? Eller är frågan egentligen vilken hingst som säljer bäst i Sverige? Då är det ju inte hingstarna du undrar över, utan marknaden för unghästar?
Jag vill veta vilka hingstar som passar med först och främst fullblod till hopp- och fälttävlansavel. Hingsten ska ha bra temperament och förvärva sig bra. Men, eftersom jag inte vill spendera speciellt mycket pengar på första avkomman, så vill jag inte välja tex Clinton eller Carolus I, utan någonting lite mer "alldagligt" som funkar på den svenska marknaden. För mig är allting av intresse, då jag inte har så stor koll på den svenska marknaden. Jag vet inte vilka hingstar som är ute och tävlar och gör bra ifrån sig, jag är inte på 3-årstesterna och kollar. Jag har inte bott i Sverige och har ingen aning om hur det ser ut när det gäller hingstar.Vad är det du vill veta?
Vart någonstans svarar jag med otrevlig ton? Jag tycker inte att jag har svarat med någon otrevlig ton, hur man nu kan läsa in det i text. Texten blir ju vad man gör den till liksom.Håller med dig! Ts frågar om råd, får råd och sen svarar med otrevlig ton.