Hingst-hjälp till mitt sto sökes

Sv: Hingst-hjälp till mitt sto sökes

Nog tror jag att hans avkommor är säljbara, för mig klingar han fint i stamtavlan i alla fall!

Jag håller med dig, efter att ha läst alla inlägg så blir jag också väldigt undrande äver avelsmålet. Jag hade absolut valt en väldigt meriterad, förärvningssäker hingst på ett oprövat fullblodssto för att kunna sälja med så god förtjänst som möjligt. Hingsten kan i detta fall vara avgörande för hur stor förtjänst det blir vid försäljning eftersom stoet inte är meriterat i någon disciplin själv. Men vi tänker alla olika...

Jag har följt tråden eftersom jag har ett fullblodssto liknande ts, har du något konkret tips att ge för att få så bra avkomma som möjligt som dessutom köparna kan vara intressade av?

Hingsten kan i detta fall vara avgörande för hur stor förtjänst det blir vid försäljning eftersom stoet inte är meriterat i någon disciplin själv.
Hon har vunnit eller varit placerad i alla race hon ställt upp i, så visst har hon meriteringar i någon disciplin själv.

Jag tvivlar på att du ens har läst igenom denna tråden, pga de frågorna du ställde i ditt förra inlägg.

Vad är ditt avelsmål egentligen? Det låter mest som att det är att tjäna så mycket pengar som möjligt på avkomman, inget fel i det, men då är det ju meningslöst att resonera utifrån wow-känsla och vad som passar stoet.
Någon quarteravkomma blir det inte, om jag inte får en beställning på det, men det tvivlar jag på att jag får. Jag resonerar som så att huvudplanen är att avkomman skall säljas, men jag måste också ha en plan B ifall avkomman inte säljs av en eller annan anledning. Dessutom vill jag inte spendera över en viss summa, eftersom jag inte ens vet om hon tar sig. Kalla mig snål, men jag vill inte kasta pengarna i sjön om hon inte tar sig. Det är alltid en risk med avel, och därför vill jag såhär första gången inte spendera mer pengar än jag vet att jag kommer att få igen om det vill sig illa.

Planen är att betäcka med en hingst som kompletterar mitt sto så att de bästa förutsättningarna skapas för avkomman, samtidigt som hingsten är någorlunda känd och populär och avkomman säljs. Men i den planen så måste jag tänka att om jag måste spara avkomman så vill jag ha någonting som är värt att sälja som inriden/tävlad. Hur ska jag sälja en häst jag inte kan snacka för? Jag vill ju vara stolt över de avkommorna jag föder upp.

Att välja en poppishingst för att kränga av avkomman är inte alls hur jag tänker. Jag vill avla fram hästar jag själv vill ha i stallet!

Att hävda att det inte spelar någon roll vad jag tycker, så länge köparna gillar fölet kan jag inte förstå syftet med. Avel är ju lite mer långsiktigt än så och dessutom är det ju en investering jag gör i mitt sto om jag väljer en hingst som jag tror matchar mitt sto, istället för att välja den hingst vars avkommor säljer bäst just nu. Att mitt sto får avkommor som gör bra ifrån sig på årgångstesterna är värt fler tusenlappar i längden, än att jag kränger en avkomma 2009 för ett bra pris. Mitt sto är 5 år gammal, hon kommer om några år att ha egna meriter, och förhoppningsvis avkommor med egna meriter, vilket gör att mitt stos avkommor kommer att vara mer värda. Så att välja en poppishingst som kanske inte matchar mitt sto, enbart för att tjäna pengar på det är oerhört kortsiktigt tänkt och det vinner jag knappast någonting på i längden. I längden handlar det om att få sitt sto premerat upp i graderna så att man kan plocka ut de riktiga pengarna med topphingstarna på kontinenten.

Jag har tjänat pengar på hästar sedan jag var i tonåren, det är bland det enda jag är bra på i livet. Jag har avlat föl som toppat priserna på elit-auktionerna i Tyskland, så börja inte snacka om att jag inte vet vad jag snackar om eller vet hur jag bäst tjänar pengar på mina avkommor. Det jag ville med denna tråden var att ha tips på svenska hingstar, eftersom jag är extremt okunnig på just den fronten. Jag har tagit 10 steg tillbaka i "mitt" avelsarbete, och för mig är det absolut en förlust, men det handlar om att antingen gilla läget och göra det jag älskar att göra.....eller att inte avla alls. Jag har inte tid med ridhästar som måste hållas igång, men jag har tid med ett avelssto. Så för att få min dos av hästar så har jag valt att göra såhär just nu. Om några år när jag har andra förutsättningar så ser min avel annorlunda ut.

Jag har flera förslag om du är intresserad?

Ja jag letar hingst till mitt sto just nu. Jag har funderat på Ludwigs Champion och Dee Jost van Dyke, men ingen av dem har ju visat vad de kan lämna i aveln ännu, så det kanske är osäkra kort?

Hänger jag på, med att få tips. Om du inte tar illa upp Ramona.
( Känns så onödigt att starta 150nya tråden på hingst-tips till fbl-sto.)

Här några av mina span:
Ludde
Niveau
=oprövde men LC känns som en lockande chansning ändå..

Nobel
Chess

Bocelli ( då blir det gångartare och mycket blod i den kombinationen+är att han har en säker nedärvning på strl, typ och förhoppningsvis sina gångarter..)

Någon quarteravkomma blir det inte, om jag inte får en beställning på det, men det tvivlar jag på att jag får. Jag resonerar som så att huvudplanen är att avkomman skall säljas, men jag måste också ha en plan B ifall avkomman inte säljs av en eller annan anledning. Dessutom vill jag inte spendera över en viss summa, eftersom jag inte ens vet om hon tar sig. Kalla mig snål, men jag vill inte kasta pengarna i sjön om hon inte tar sig. Det är alltid en risk med avel, och därför vill jag såhär första gången inte spendera mer pengar än jag vet att jag kommer att få igen om det vill sig illa.

Planen är att betäcka med en hingst som kompletterar mitt sto så att de bästa förutsättningarna skapas för avkomman, samtidigt som hingsten är någorlunda känd och populär och avkomman säljs. Men i den planen så måste jag tänka att om jag måste spara avkomman så vill jag ha någonting som är värt att sälja som inriden/tävlad. Hur ska jag sälja en häst jag inte kan snacka för? Jag vill ju vara stolt över de avkommorna jag föder upp.

Att välja en poppishingst för att kränga av avkomman är inte alls hur jag tänker. Jag vill avla fram hästar jag själv vill ha i stallet!

Att hävda att det inte spelar någon roll vad jag tycker, så länge köparna gillar fölet kan jag inte förstå syftet med. Avel är ju lite mer långsiktigt än så och dessutom är det ju en investering jag gör i mitt sto om jag väljer en hingst som jag tror matchar mitt sto, istället för att välja den hingst vars avkommor säljer bäst just nu. Att mitt sto får avkommor som gör bra ifrån sig på årgångstesterna är värt fler tusenlappar i längden, än att jag kränger en avkomma 2009 för ett bra pris. Mitt sto är 5 år gammal, hon kommer om några år att ha egna meriter, och förhoppningsvis avkommor med egna meriter, vilket gör att mitt stos avkommor kommer att vara mer värda. Så att välja en poppishingst som kanske inte matchar mitt sto, enbart för att tjäna pengar på det är oerhört kortsiktigt tänkt och det vinner jag knappast någonting på i längden. I längden handlar det om att få sitt sto premerat upp i graderna så att man kan plocka ut de riktiga pengarna med topphingstarna på kontinenten.

Jag har tjänat pengar på hästar sedan jag var i tonåren, det är bland det enda jag är bra på i livet. Jag har avlat föl som toppat priserna på elit-auktionerna i Tyskland, så börja inte snacka om att jag inte vet vad jag snackar om eller vet hur jag bäst tjänar pengar på mina avkommor. Det jag ville med denna tråden var att ha tips på svenska hingstar, eftersom jag är extremt okunnig på just den fronten. Jag har tagit 10 steg tillbaka i "mitt" avelsarbete, och för mig är det absolut en förlust, men det handlar om att antingen gilla läget och göra det jag älskar att göra.....eller att inte avla alls. Jag har inte tid med ridhästar som måste hållas igång, men jag har tid med ett avelssto. Så för att få min dos av hästar så har jag valt att göra såhär just nu. Om några år när jag har andra förutsättningar så ser min avel annorlunda ut.

:confused:

Var har jag "snackat om" att du inte skulle veta "hur du bäst tjänar pengar"?:confused:

Du vill avla fram hästar som du själv vill ha i stallet, om du inte betäcker med quarterhingst, i så fall spelar det ingen roll, eftersom du ändå ska sälja avkomman?

Du vill inte betäcka med Szkopul, eftersom han kanske inte attraherar köpare, men betäcker gärna med en hingst kasserad för avel eftersom dina köpare ändå inte bryr sig om stammen?

Det är faktiskt inte helt lätt att förstå vad det är du är ute efter. :crazy:

En hingst som passar stoet? Svårt att säga, eftersom den enda info du lämnat om henne är att hon är ett fullblod som gjort bra resultat på galoppbanan. Vilken disciplin vill du avla för? Western? Hoppning? Dressyr? Fälttävlan?

En hingst som ger en lönsam avkomma i förhållande till språngavgift? Fast du vet ju redan allt om hur man tjänar pengar på hästar? Eller är frågan egentligen vilken hingst som säljer bäst i Sverige? Då är det ju inte hingstarna du undrar över, utan marknaden för unghästar?

Vad är det du vill veta?

Håller faktiskt med Mabuse. O jag tolkade det som om det var trådskaparen som blev vass i tonen först. Eller rättare sagt...mabuse tycker jag inte är speciellt vass i tonen bara konstaterar fakta...eller bristen på fakta.

Det är faktiskt inte helt lätt att förstå vad det är du är ute efter.

Vilken disciplin vill du avla för? Western? Hoppning? Dressyr? Fälttävlan?
Det står faktiskt i första inlägget vad jag är ute efter.

"Främst söker jag en hingst med hoppstam, då det är det jag kan och känner till. Även hingstar som lämpar sig till fälttävlan är intressanta. Fölet ska säljas och jag hade inte tänkt att behålla det. Säljs det inte som föl så behåller jag det och förhoppningsvis säljer som tävlad 4-åring."

Om avkomman inte säljs som föl är det givetvis jag som rider in och till hästen och även tävlar den. Det trodde jag var underförstått, jag är hoppinriktad och eftersom det är det jag kan så vill ha helst ha en sådan avkomma.

En hingst som passar stoet? Svårt att säga, eftersom den enda info du lämnat om henne är att hon är ett fullblod som gjort bra resultat på galoppbanan.
På första sidan i inlägg #9 har jag skrivit:

"Mitt sto har blandad stam mellan hopp och slät. Hon har presterat väl på banan och vunnit ett par slätlöp, men varit placerad i alla hon varit med i. Tyvärr satte en skada i benet slut på galoppkarriären.

Hennes exteriöra fel är halsen, som på de flesta fullblod. Lite tunn och spinkig, men inte speciellt dåligt ansatt. Vill inte kalla henne för speciellt lågställd. Hennes rumpa är heller inte så bred och fin som jag skulle vilja ha den, men det är också typiskt för fullblodet.

Någonting som är extra bra på henne är benen. Hon har jättefina ben, raka och fina, bra hovar, inga överben eller annat.

Jag kan tillägga att hon har jättefin bakbensteknik och alla som ser henne blir faktiskt lite förvånade över hennes fina gångarter. Hon har ett bra temperament och är bra att ha med att göra i alla lägen. Mer vet jag inte om henne i dagsläget, eftersom hon varit skadad och jag inte har köpt en sadel ännu har jag inte ridit henne mer än barbacka i skritt och det har funkat super. Sadel hämtas i helgen och sen ska jag sätta igång henne lite försiktigt.

En hingst som ger en lönsam avkomma i förhållande till språngavgift? Fast du vet ju redan allt om hur man tjänar pengar på hästar? Eller är frågan egentligen vilken hingst som säljer bäst i Sverige? Då är det ju inte hingstarna du undrar över, utan marknaden för unghästar?
I inlägg #113 har jag skrivit:
"Jag behöver ingen större vinst på fölet, men lite pengar hoppas jag på att tjäna i alla fall. Sen är det ju omöjligt att säga vilket pris man ska sätta på en avkomma innan den har kommit ut, vad som helst kan ju hända innan dess. Dessutom vill man ju gärna se hur fölet ser ut, hur det rör sig, vad för slags temperament det har etc innan man sätter en prislapp."

Vad är det du vill veta?
Jag vill veta vilka hingstar som passar med först och främst fullblod till hopp- och fälttävlansavel. Hingsten ska ha bra temperament och förvärva sig bra. Men, eftersom jag inte vill spendera speciellt mycket pengar på första avkomman, så vill jag inte välja tex Clinton eller Carolus I, utan någonting lite mer "alldagligt" som funkar på den svenska marknaden. För mig är allting av intresse, då jag inte har så stor koll på den svenska marknaden. Jag vet inte vilka hingstar som är ute och tävlar och gör bra ifrån sig, jag är inte på 3-årstesterna och kollar. Jag har inte bott i Sverige och har ingen aning om hur det ser ut när det gäller hingstar.

Fråga mig om Irland så hade jag kunnat ge minst 10 st förslag till mitt sto, jag förväntade mig att få en likadan reaktion från insatta och kunniga svenskar. Jag antar att Sverige är fullt med bra hingstar, och det är de hingstarna jag vill ha råd om.

Du har nog fått minst tio förslag här också. Fast du är inte särskilt konsekvent i dina anledningar till varför du dissar förslagen. Den ene hingsten passar inte för att den inte ger wow-känsla i hagen, nästa säljer inte tillräckligt bra, nästa gillar du helt enkelt inte, nästa tilltalar dig inte personligen men det gör inget, för avkomman går nog att sälja dyrt, nästa har inga hoppmeriter att tala om och är kasserad som hingst, men ger nog attraktiva avkommor för hoppryttare? Då är det svårt att veta vilka förslag som skulle passa dig bättre.

Men om jag förstår saken rätt så vill du ha:

*En hopphingst som ger bra framdel (du skojade bara när du skrev att quarter kanske var ett bra alternativ).
*Är någotsånär billig.
*Ger lättsålda avkommor som folk vill betala dyrt för.
*Ger dig wow-känsla, dvs där det finns lite spektakulära bilder över hinder.

Camaro M? Ganska välkänd, höga blup-värden i framförallt hoppning och typ. Avkommorna har gått väldigt bra på unghästtester, så ganska bra odds att få fram en häst som är bra redan som ung och därför kan attrahera köpare. Jaguar Mail kommer förmodligen att fortsätta synas mycket framöver, och bli mer känd med tiden, och torde vara högintressant för fälttävlansavel.

Cardento och Feliciano är väl annars storsäljarna - alla känner till dem och de har lämnat bra. Men de är väl kanske lite dyra, plus att fryst kanske inte är det optimala (stoet hade väl inte fått föl förut). Men Cardento-fullblod eller Feliciano-fullblod går nästan säkert att sälja, skulle jag säga. Hip Hop är ju också välkänd, men eftersom han var den mest använda hingsten förra året så finns det många avkommor att konkurrera med.

Jag håller med dig i allt det du skriver! Även Rådet om Hingstval! Min erfarenhet är att det spelar inte så stor roll om hingsten har betäckt mycket och är en "Poppis" hingst. Är avkomman av bra kvalitet så går den att sälja för bra pengar. Många fullblodsston vet vi ju nu att det passar ihop med Irco Marco blodet dvs. Feliciano som har betäckt mkt och förärvt sig väl! Vet att den Amerikanska marknaden söker Feliciano avkommor efter Roynes och Isaacs Framgångar. Hip Hop är ju också en MKT fin hingst som ännu inte har så gamla avkommor, men själv är han ju av något bättre typ än Feliciano, Robin Z passar med fullblod, Cardento likaså.
Om det inte sitter i pengarna, så tycker jag fortfarande att man ska råda till att ta en älder beprövad hingst. Det finns ju massor av statistik att gå efter när man söker hingst tex www.blup.se

Håller med dig! Ts frågar om råd, får råd och sen svarar med otrevlig ton.

Håller med dig! Ts frågar om råd, får råd och sen svarar med otrevlig ton.
Vart någonstans svarar jag med otrevlig ton? Jag tycker inte att jag har svarat med någon otrevlig ton, hur man nu kan läsa in det i text. Texten blir ju vad man gör den till liksom.

Ja, jag har fått massor med förslag och jag har absolut inte ratat alla med vaga ursäkter varför jag inte gillar dem. Såhär ser listan ut.

Cartier - Fin hingst, men behöver jag betäcka om blir det för dyrt när språnget är så högt. Jag vill inte gå back på avkomman!
Camaro M - helt klart ett alternativ, men jag funderar på om han blir för ädel för mitt sto? Någon som vet?
Aerline H - Avgiften något i överkant, men helt klart ett alternativ.
Cortus - lite för lätt för mitt sto tycker jag.
HipHop - jag tycker att han blir för dyr. Max 10.000:- innan moms, stationsavgifter etc har jag satt som gräns.
Garibaldi - hittar ingen info??
Niveau - går över 10.000:- gränsen
Jaguar Mail - går över 10.000:- gränsen
Briar - går över 10.000:- gränsen
Carano - går över 10.000:- gränsen
Feliciano - går över 10.000:- gränsen
Rubignon - hittar ingen info? Någon?
Nobel - står med på listan på intressanta hingstar
Bocelli - dressyrstammad, jag ville ha hopp
Looping - står med på listan på intressanta hingstar (saknar dock information)
Biggles - dressyrstammad
Niklas - honom har jag ratat pga halsansättningen och formen på avkommorna. Han var annars ett alternativ.
Alcatraz - står med på listan på intressanta hingstar, funderar dock på spermakvaliteten. Är det värt att testa?
Hamilton - hittar ingen info
Lancier - tycker att han är för lätt för mitt sto
Chess - hans avkommor säljer inte enligt ryktet och annonspriserna
Lasandos - ger visst ädla avkommor, någonting mitt sto redan gör. Hur ädelt är för ädelt? Annars ett bra alternativ.
A-Dur - hittar ingen uppdaterad info om honom, men priset jag hittade var något högt. Någon?
Cyrano de Bergerac - står med på listan för intressanta hingstar
Last Liberty - står med på listan för intressanta hingstar
Szkopul - enligt ryktet är avkommorna svårsålda. Stämmer inte det är han med på listan.
Advokat - vet jag inte så mycket om. Men av det lilla jag vet så står den med på listan av tänkbara hingstar.
VDL Sheraton - en hingst som står med på listan, även om det är lite som med Advokat att jag inte vet speciellt mycket om honom. Men därför har jag heller inte ratat dem.
Ludwigs Champion - riktigt fin hingst, men jag undrar om han inte är för lätt i benen för mitt sto. Någon som sett honom IRL?
Balougraph - jag vet inte varför, men det är någonting med honom jag inte gillar. Dessutom vill jag ha en något äldre hingst.
Lambourghini - finns med på listan för intressanta hingstar
Cathageno - hinnar ingen info. Någon?
San Brasil - gillar honom inte. Är inte alls imponerad.
Dee Jost van Dyke - vill ha någonting äldre och mer beprövat

Liknande trådar

Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 637
Senast: Jealle
·
Avel Har nu bestämt mig att betäcka mitt ena sto. Vill gärna ha lite tips om hingst. Hon är snyggt sto ser nästan ut som en hingst...
Svar
9
· Visningar
1 718
Avel Sitter och kikar hingst till mitt sto e: landlord- Landgraf 1 ue: marco Mitras- Irco Marco. Mödrenet är linje avlat på Irco Marco och...
Svar
13
· Visningar
3 064
Senast: sun69shine
·
Avel Jag har noll och ingen erfarenhet av avel och har en liten fundering. Jag har för mig att jag hört att det är en skröna att man inte...
Svar
4
· Visningar
1 079
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama