Hingst-hjälp till mitt sto sökes

Sv: Hingst-hjälp till mitt sto sökes

Vart någonstans svarar jag med otrevlig ton? Jag tycker inte att jag har svarat med någon otrevlig ton, hur man nu kan läsa in det i text. Texten blir ju vad man gör den till liksom.

Tja, läser man det här så låter det ju inte jättetrevligt, kanske?

Jag har tjänat pengar på hästar sedan jag var i tonåren, det är bland det enda jag är bra på i livet. Jag har avlat föl som toppat priserna på elit-auktionerna i Tyskland, så börja inte snacka om att jag inte vet vad jag snackar om eller vet hur jag bäst tjänar pengar på mina avkommor.

Men vad vet jag.

Det hade varit bäst om denna tråden kunde handla om hingstar som passar fullblodsston istället för att diskutera tonläget i texten. Håller du inte med?

Så vitt jag förstått så är det hingstens avgifter som inte får vara högre än 10000kr? exkl moms bara så vi är på det klara...

Ja, jag har fått massor med förslag och jag har absolut inte ratat alla med vaga ursäkter varför jag inte gillar dem. Såhär ser listan ut.

Garibaldi - hittar ingen info?? Bara FAI tror jag
Nobel - står med på listan på intressanta hingstar Honom gillar jag, däremot har jag fått uppfattningen om att han har kort rygg, vilket xx-ston ofta också har, nu minns jag dock inte vad du skrivit om ryggen på ditt sto :o
Looping - står med på listan på intressanta hingstar (saknar dock information) Mitt tips är att ringa och prata med Björn, han har dvd, broschyrer etc han säkert kan skicka
Alcatraz - står med på listan på intressanta hingstar, funderar dock på spermakvaliteten. Är det värt att testa? När jag pratade med dom förra året vill jag minnas lite svagt av att han avrådde från att använda TAI eller att själv hämta sperman utan det var bättre att komma dit, vill också minnas att om stoet inte tog sig så fick man byta till nån av HE andra hingstar men jag minns inte hur det ekonomiska blev då.
Hamilton - hittar ingen info Mediokra avkommor ofta, men det kan nog bero på att han klassas som "B" hingst och inte får så många bra ston..
Lancier - tycker att han är för lätt för mitt sto Jag ska själv lägga honom på mitt ena xx-sto, tror inte det blir så lätt faktiskt.
Chess - hans avkommor säljer inte enligt ryktet och annonspriserna Kan instämma även om de ofta är fina och ridbara
[A-Dur - hittar ingen uppdaterad info om honom, men priset jag hittade var något högt. Någon? 2500 + 7500kr
Cyrano de Bergerac - står med på listan för intressanta hingstar
Szkopul - enligt ryktet är avkommorna svårsålda. Stämmer inte det är han med på listan. Tror att de är det isf pga att de inte känner igen stammen.
Advokat - vet jag inte så mycket om. Men av det lilla jag vet så står den med på listan av tänkbara hingstar. Han står ju i Halmstad, åk och titta på honom? Vann sitt bruksprov bl.a
Cathageno - hinnar ingen info. Någon? Enbart tävling i år
Ludwigs Champion - riktigt fin hingst, men jag undrar om han inte är för lätt i benen för mitt sto. Någon som sett honom IRL?
Balougraph - jag vet inte varför, men det är någonting med honom jag inte gillar. Dessutom vill jag ha en något äldre hingst.
Dee Jost van Dyke - vill ha någonting äldre och mer beprövat

Dessa 3 sistnämnda är ju oprövade, på LC vet man ju lite om dräktighets % men på de andra två är det ju helt ovisst. Dessutom är de två sista rätt dyyyra föra att vara nygodk tycker jag, LC har jag inte kollat priset på i år

Mina åsikter på några av hingstarna..

kl

Vad är Advokat för en hingst?

Sen tänker jag så här: Välj en hingst som har dräktighetsavgift istället för språngavgift om du är orolig för att hon inte tar sig! Nu är ju språngavgiften en ganska liten del jämfört med semin-, veterinäravgift osv (du betalar ju språnget bara en gång/säsong), men det kan ändå vara skönt att slippa de 2000:- + moms eller vad det kan vara.

Det finns en del som har betalning på t ex 20 dygn och 90 dygn.

Du har en jättebra poäng! Men samtidigt vill man ju inte gå miste om den finaste hingsten bara för att man ratade alla med språng.

Dock är jag helt inne på din linje att det hade varit skönt att slippa tänka på det.

Tack vare QuickStars sållnining finns dessa kvar, om inte någon lägger till en till. :) Vissa tog även jag bort då de inte är vad jag letar efter.

Nobel - står med på listan på intressanta hingstar. Mitt sto har inte kort rygg på det viset.
Looping - står med på listan på intressanta hingstar
Alcatraz - står med på listan på intressanta hingstar...dock med försiktighet pga spermakvaliteten.
Lancier - står med på listan trots något lätt.
A-Dur - får stå kvar tills vi hittar info
Szkopul - enligt ryktet är avkommorna svårsålda, men får stå kvar ett tag till.
Advokat - står på listan tills mer info kommer.

Någon som vill ta bort någon eller lägga till någon. Det behöver sållas. :) Bara en räcker.

Nej, Chess gillar jag inte av den anledningen att tittar man på annonser med hästar e Chess så kostar de mellan 40.000-60.000:- som tävlade vuxna hästar. Då betalar man inte något vettigt pris alls för ett föl om man kan köpa en 5-åring som är tävlad och utbildad såpass för 50.000:-.

jag sålde en 5-åring e. Chess för 250.000 för 5 år sedan. Har även sett en väldigt fin häst e. Chess med fullblodsmamma. men jag tror du har rätt i att Chess inte ses som en attraktiv stam, lite gammalt vid det här laget.

Tack vare QuickStars sållnining finns dessa kvar, om inte någon lägger till en till. :) Vissa tog även jag bort då de inte är vad jag letar efter.

Nobel - står med på listan på intressanta hingstar. Mitt sto har inte kort rygg på det viset.
Looping - står med på listan på intressanta hingstar
Alcatraz - står med på listan på intressanta hingstar...dock med försiktighet pga spermakvaliteten.
Lancier - står med på listan trots något lätt.
A-Dur - får stå kvar tills vi hittar info kostade förra året 2500 + 7500 +moms, sen har han lågt ansatt hals också och det kan ju vara lite vanskligt på ett fullblod som inte är jättehögrest med bra halsansättning. Tina Lunds Andante (e. A-dur) hoppar ju fantastiskt, men ser himla trist ut.
Szkopul - enligt ryktet är avkommorna svårsålda, men får stå kvar ett tag till. Problemet med honom är att han bara står på naturlig betäckning i Mälardalen, så borde nog gå bort för din del.
Advokat - står på listan tills mer info kommer. Han var inte i avel i Sverige förra året, enligt hingstkalendern. Men nu hittar jag en annons i Ridsport från förra året där det stod att han fanns tillgänglig på naturlig betäckning i Halmstad för en MYCKET billig penning. Bruksprovsetta med 910 i hoppning, använd väldigt lite i avlen, vilket ju kan vara både plus och minus. Inte många avkommor, men samtidigt inte många som känner till honom. Samma blodskombination som Acacio (Acord II - Calypso II)
Någon som vill ta bort någon eller lägga till någon. Det behöver sållas. :) Bara en räcker.

Vad sägs om Cagancho då? Hoppar otroligt bra, bra storlek och bra stam 2 000 kr vid 17 dygns dräktighet och 8 000 kr vid 45 dygns dräktighet. Foster- & föl försäkring ingår. Inte jättebillig, men i alla fall inga pengar om det inte tar sig.

Vad sägs om Cagancho då? Hoppar otroligt bra, bra storlek och bra stam 2 000 kr vid 17 dygns dräktighet och 8 000 kr vid 45 dygns dräktighet. Foster- & föl försäkring ingår. Inte jättebillig, men i alla fall inga pengar om det inte tar sig.
Enligt ryktet på tävlingsbanan är han inte så bra som han borde vara. Jag har inte sett honom live så jag vet inte, många tycker att han är fin att se på och att han hoppar bra, men inte tillräckligt bra trots allt. Ingen vinnare liksom. Det verkar inte som att hans avkommor är speciellt heta på marknaden heller.

Tycker du annorlunda?

Senast ändrad:

inte enligt hemsidan, där har de precis lagt ut årets prislista och han är med. Men visst är han i tävlingsverksamhet så det gäller att ha en backup. Själv fick jag känna på det förra året, seminerade med Empire och när vi skulle seminera om (på samma brunst) så var han iväg och tävlade och jag fick ta det säkra före det osäkra och seminera med en ny hingst så nu vet jag inte vem som är pappan :angel:
http://penarpsgarden.com/

Tina Lunds Andante (e. A-dur) hoppar ju fantastiskt, men ser himla trist ut.
Jag tycker ärligt talat att den hästen är riktigt fin. Såg honom live i LAs Vegas på världscupen och det är ju inte Tina Lunds förtjänst att de går runt banorna i alla fall. Den hästen är så superärlig att det inte finns. Med en annan ryttare på hade den hästen gått hur långt som helst.

Kan rekommendera dig att gå in på stald cajus hemsida och se på Cosmeo och Heartbeat:love:Nu kommer jag inte ihåg priser, jag har en dräktig med Heartbeat. Pris på Cosmeo finns inte på Hästaks hemsida ännu, men för oss som bor så nära Danmark, kan man kolla upp priser för seminering på en station som tydligen ligger direkt efter bron i Danmark. Kanske man kommer mkt billigare undan än att gå via Hästak...?

Det hade varit bäst om denna tråden kunde handla om hingstar som passar fullblodsston istället för att diskutera tonläget i texten. Håller du inte med?

Absolut, jag hade inte tagit upp ämnet om inte du hade frågat.

För att återgå till hingstar, upprepar Camaro M? Eller Aerline H?

jag kan komma med en extra info :idea: eftersom att jag bara är "duktig" på dom danska hingstarna så ger inte Lancier lätta avkommer,har sett massor av dom och har han som morfar till min ena ,många av dom är inte ens nära lätta :angel:

Såhär ser listan ut:

Camaro M - helt klart ett alternativ, men jag funderar på om han blir för ädel för mitt sto? Någon som vet?
Aerline H - Avgiften något i överkant, men helt klart ett alternativ.
Rubignon - hittar ingen info? Någon?
Nobel - står med på listan på intressanta hingstar
Looping - står med på listan på intressanta hingstar (saknar dock information)
Alcatraz - står med på listan på intressanta hingstar, funderar dock på spermakvaliteten. Är det värt att testa?
Lancier - tycker att han är för lätt för mitt sto
A-Dur - hittar ingen uppdaterad info om honom, men priset jag hittade var något högt. Någon?
Last Liberty - står med på listan för intressanta hingstar
Szkopul - enligt ryktet är avkommorna svårsålda. Stämmer inte det är han med på listan.
Advokat - vet jag inte så mycket om. Men av det lilla jag vet så står den med på listan av tänkbara hingstar.
VDL Sheraton - en hingst som står med på listan, även om det är lite som med Advokat att jag inte vet speciellt mycket om honom. Men därför har jag heller inte ratat dem.

Lägger till Cagancho, trots att jag hört mycket negativt om honom från tävlingsbanorna. Någon som vill dementera de ryktena annars ryker han?

Röda hingstar är tveksamma hingstar.

Senast ändrad:

Enligt ryktet på tävlingsbanan är han inte så bra som han borde vara. Jag har inte sett honom live så jag vet inte, många tycker att han är fin att se på och att han hoppar bra, men inte tillräckligt bra trots allt. Ingen vinnare liksom. Det verkar inte som att hans avkommor är speciellt heta på marknaden heller.

Tycker du annorlunda?

Jag såg honom live i somras och han såg mycket trevlig ut. Han såg väldigt försiktig ut och hoppade mycket väl, kan vara att det inte går tillräckligt snabbt? Mycket utstrålning och trevliga gångarter, jag tycker han är sngg. Avkommorna verkar inte bli helt tråkiga.
Nu har jag bara träffat honom en gång på station och han var supertrevlig, och bara sett honom en gång på tävling, ch då fick jag ett riktigt fint intryck av honom.
U

Liknande trådar

Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 637
Senast: Jealle
·
Avel Har nu bestämt mig att betäcka mitt ena sto. Vill gärna ha lite tips om hingst. Hon är snyggt sto ser nästan ut som en hingst...
Svar
9
· Visningar
1 718
Avel Sitter och kikar hingst till mitt sto e: landlord- Landgraf 1 ue: marco Mitras- Irco Marco. Mödrenet är linje avlat på Irco Marco och...
Svar
13
· Visningar
3 064
Senast: sun69shine
·
Avel Jag har noll och ingen erfarenhet av avel och har en liten fundering. Jag har för mig att jag hört att det är en skröna att man inte...
Svar
4
· Visningar
1 079
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama